Gelekt: dit is de Ford Focus RS500!

Auteur: , 169 Reacties

Niet op klikken a.u.b. Ford wil dit nieuws namelijk pas woensdag wereldkundig maken. Dikke pech voor Ford, want die speciale teasersite is inmiddels al gehackt door een Zweedse autosite. Hierdoor hebben we alle info en plaatjes alvast van de 350 pk's sterke RS500.

De wedergeboorte van de legendarische typeaanduiding moet natuurlijk wel wat stof doen opwaaien. Met de welbekende 2.5 liter vijfcilinder lukt dat aardig, maar schroef er een grotere turbo op en je haalt er zo 350 paarden en 450 Nm aan koppel uit. Deze matzwarte über-Focus wordt gebouwd een oplage van 500 units (inclusief typeaanduiding) en is verkrijgbaar in aller kleuren, zolang het maar matzwart is.

De 19-inch wielerij -omwikkeld in 235/35R19 banden- zorgt ervoor dat de felrode Brembo-klauwen genoeg ruimte hebben om hun werk te doen. De topsnelheid is met 263 km/h ongewijzigd gebleven ten opzichten van de gewone Focus RS. De sprint naar de 100 km/h is wel een stukje verbeterd. Slechts 5,6 tellen heeft deze voorwielaangedreven Ford nodig om de honderd te toucheren. Leverbaar vanaf mei. (bron: automotorsport.se)

Met dank aan Richard voor de tip!



169 reacties

Vet, maar jammer dat die 500 niet voor 500 pk staat…
@Jokkebrok: of 5 liter.. =)
@Jokkebrok: Waarom jammer?? Hij heeft nu al problemen om die 305 pk op de baan te zetten…. Vraag mij al af wat het zal zijn met die 350…
ot: Dikke bak zeg zo met dat matzwart… Maar wat is er zo speciaal aan… Beetje opwaardering van de motor, een ander kleurtje en een ander setje velgen…
Vind de standaard net zo mooi eigenlijk….
Hopelijk geen 1-aprilgrap…
Viercilinder of vijfcilinder?
Erg dik! Wat gaat dit kosten dan?
übertoll… klein vlamwagentje
5 cilinder?
Wow. Hoe vet. Jammer idd dat het niet staat voor 500 pk. Maar ach, 350pk is ook niet misselijk. :D
-edit: check!-
maar wat een dikke bak! en die kleur vind ik ook een stuk beter dan dat gifgroen (wat ook wel weer wat heeft..)
Wow mat staat hem best wel vet. Btw, is dit niet schadelijk voor de relatie van Autoblog en Ford? Jullie mogen auto’s lenen om ze te testen, maar dan posten jullie zo iets wat Ford liever niet heeft? :)
Typisch Ford.. Alle kleuren maar alleen (mat) zwart:P
-edit: dank u, is inmiddels gefixt!-
Autoblog:
Doe ook ff het linkje van die Zweedse autosite posten
@Tombo: Check de bronvermelding onderaan. ;)
350 pk op de voorwielen? niemand die zich de vraag stelt of dat er dan ook nog mee te rijden valt?
@tt: Met de juiste instellingen, is daar heel goed mee te rijden.
@tt: idd, met 300pk heb je al last van torquesteer (zeggen ze ;)) laat staan met 350 :S

En hoeveel meer moet deze kosten dan de ‘normale’ RS???
@turan:
hoi,ooit gehoord van revo knuckels????
de wegligging van een ford a.u.b nooit onderschatten.
MVG
@Edge

Denk zo dat het wel een één aprilletje is. Hoeveel sportieve varianten wil je voeren van een model wat snel afgelost dient te worden. ST, RS, RS500?
Nee, veel te ongeloofwaardig en de RS is zo ook al top genoeg.
@Neptukker: De kans dat het een 1-aprilgrap is, is gewoon heel groot. Een bedrijf met de financiële middelen als Ford, zal niet zomaar een teaserwebsite opzetten die zeer makkelijk te hacken is. Nogmaals: Ik hoop dat ik het bij het verkeerde eind heb, want zo’n uitzwaai-editie van de RS is altijd welkom.
@Edge: Er hoeft maar 1 foutje in de beveiliging te zitten en je kan een website hacken, en de info staat voor 31 maart;)en ik denk niet dat een merk als ford een grap uit zou halen.
Mooie bak! toch bizar, 350 PK op de voorwielen.
-edit: check!-
Als Ford nou eens die 350 pk op de achterwielen (of 4WD) zou zetten, dat zou een ware feestnummer zijn

Maar het uiterlijk zo in het matzwart, heeeeeeeel erg dik!!
350 pk op de voorwielen is idd aardig veel .. met golf 4 met 300 pk op de voorwielen viel in ieder geval niet meer mee te rijden (of ik kan het gewoon niet)maar dat mat zwart staat uhm erg goed :D!
@5literV10: De Leon FR 310edition rijdt als een zonnetje.. Dus die 350pk moeten op de 1 of andere manier ook wel lukken..
Euhm, 350pk en 235 bandjes en dan ook nog eens FWD??? nee hoor, dat gaat niet leuk meer zijn!
Een bmw e46 M3 heeft ook bijna dat vermogen (340pk), maar wel bredere banden en heeft een lineaire vermogensopbouw, en NOG is een burnout nooit ver weg als je even gek gaat doen…

Mijn advies… leuk ding, maar maak er een RWD van en leg er ietsiepietsie bredere sloffen op! wedden dat het dan als zoete broodjes verkoopt?
Hij is wel vet maar ik krijg van Ford EU toch niet echt een warm gevoel… Het zou mijn keuze niet zijn, laat ik het zo zeggen.
@5literV10: Een Golf is dan ook geen Focus. ;)
@iedereen

Heten jullie nu allemaal Sjonnie?

Of ben ik de enige die deze auto gru-we-lijk lelijk vind?

;-)
@Corolla G6: ja, sorry.
Gelekt: dit is de Ford Focus Torque Steer Edition

Leuk speelgoed daarom. :)
Website is nu overigens vrijgegeven due to overwhelming interest…:

http://www.focusrs500.com/
@Canguro: damage control…
Waar is de achterwiel aandrijving? Dat zou hem een stuk leuker maken ;)
Kom op die hele auto is mooi BEHALVE die verschrikkelijke achterlichten. Dat zijn gwn ingebouwde TL-bakken.
En wij krijgen er 10! :D
erg spannend tot je erachter komt dat het voorwielaandrijving is en uiteindelijk bij verre na al die pk’s op het asfalt kan uitzetten ….
De nissan GTR kunnen ze als goed voorbeeld gebruiken, zware auto, relatief niet superveel pk’s, maar toch bloedje en bloedje snel
Een beetje tjoenert heeft de RS al op 400pk zitten, dus die toegevoegde waarde van deze versie is nogal twijfelachtig. De release-datum is dat al helemaal (1 dag voor 1 april…). Dus ik geloof er niet in ;-) Hij ziet er trouwens wel enorm vet uit, dat dan weer wel :)
@roadronner: een grotere turbo! laat de tuner daar maar eens mee spelen en de 500pk komt binne bereik.
overigens vind ik het koppel een beetje tegenvallen, dat is slecht 10Nm meer dan de “gewone”RS. had juist daar veel meer verwacht.
De 300pk van de RS zaten al op het randje van wat de vierwieraandrijving in bochten kon hebben.. wat gaan deze 350 pk dan doen :P?
Ik word zo moe van dat gemekker, 350pk op de voorwielen, valt dat wel te rijden blablabla. Natuurlijk gaat dat, vraagt alleen misschien van meer input van de bestuurder, niet een gehandicapte met een houten poot. Hier een volvo 850, met sperdiff en 412pk, levert behalve wat torquesteer, toch een rappe acceleratie op.


http://www.youtube.com/watch?v=To23ObPRYbQ
ik heb liever een japanner met veel meer kracht (die er misschien minder goed uitziet, dan deze auto.
dit is nog eens een uitzwaaimodel
Mooie 1 april grap
Heerlijk sinister uiterlijk! Overigens schijnt Fords RevoKnuckle-systeem (voorwielophanging) het ‘torque steer’-probleem vrij efficiënt af te vangen.

Maar meten is weten, dus het is wachten op de eerste impressies.
Hmmm. 500pk en 4wd was passender geweest. Ik kan nergens uit opmaken dat deze RS500 zich écht onderscheidt van de gewone RS. Niet merkbaar sneller naar de 100 én geen hogere top.
mmmhmm ziet er heerlijk uit, maar ookal had ik het geld zou ik hem niet kopen, en aleen omdat het voorwiel aandrijving heeft, dat moet ik ABSOLUUT NIET HEBBEN, dan maar een 2e hands M3 of een wiesmann roadster voor dat geld :D :P
(bekijkt de foto’s) mmmm…. mmmmm …. mmmmmmmmm….

Nee dank u. Een burgerbak met een te hoog sjonniegehalte.
Sommige hadden kritiek op de “brandweer 993” in het eerder artikel omdat hij niet sneller is dan moderne hot hatches. Wel met zijn “amper” 272 of 285 pk gaat hij wel in 5,4s naar 100 en stopt hij niet bij 263 km/u…
vette bak

Op de site staat trouwens dat NL er 10 krijgt en Belgie 50?

Is dat omgedraaid of gewoon een hele foute vroege 1 aprilgrap?
WOUW! vetste ford ooit! (op de GT na of course:P) alleen nog steeds jammer van de voorwielaandrijving.
over tien jaar snappen we echt niet wat er nou zo cool was aan dat matte zwart. T is allemaal wel heel er protserig. En in feite is het ook een lelijke auto. iedereen zegt dat ie fantastisch rijdt en dat zal ook wel zo zijn. Hij is niet voor mij.
@Jokkebrok, trust me, 500pk op je voorwielen is niet leuk meer :P
Erg jammer dat hij nog steeds VEEL te hoog op zijn poten staat! Bij zo’n uiterlijk gaten in de wielkasten is NOT DONE! Maar verder ERRRRRG dikke Focus! :D
had wel een vierwiel aangedreven rally kanon verwacht, 350pk op 2 wieltjes… gaat dat goed komen? had ook wel minimaal 400 pk, echt uit pakken doen ze bij ford niet hé
Bruutheid in een lief hatchbackje, dat zijn vaak de meest begeerlijke auto’s.
@BananaFlip:
ja oké, maar toch blijft dit tegenvallen!! volgens mij hebben ze hem alleen maar gechipt!! voor dat geld zou ik wel iets anders kopen of een gewone rs zelf chippe!!
@TwingoRS-133: Die Fiesta Pikes Peak is hier geen vergelijkingsmateriaal bij. Het motortje was inderdaar een tweeliter, maar één met een enorme turbo en liep op aangepaste brandstof (hoger octaan). Dat ding rijdt naar de top en dan is het klaar. Zo’n blok houdt het ook echt geen 5000 km vol, en het is ook helemaal niets in het dagelijks verkeer. Zeker is alles mogelijk, maar elke duizend kilometer een blokrevisie is ook niet wat je wil. Bovendien houdt Ford bij deze Focus vast aan FWD, wat goed is, en dan moet je echt geen 500 pk aan boord hebben. Dan krijg je wél permanent onderstuur, ondanks RevoKnuckle. Voor deze RS500 is overigens een grotere turbo geplaatst. Met waarschijnlijk aangepaste software, ook i.v.m. de andere turbo.
@BananaFlip:
hoezo andere turbo?? 50pk een beetje weinig voor ‘andere turbo’ en sowieso sinds wanneer kwijl jij van een FWD dat schrijf je letterlijk!! FWD zuigt en ze hadden er gewoon een andere aandrijflijn in moeten planten 4WD bijv. En zeker moet jij niet lulle over die fiesta, dat was verre van serieus. En ik blijf hem een beetje saai en te duur en kut vinden, deze RS. Trouwens die kleur is ook lelijk!
@TwingoRS-133: Er is een grotere turbo op geplaatst. Dat geeft die 45 pk vermogenswinst. Wat betreft de voorwielaandrijving ben ik zeker van mening dat het goed is dat Ford de Focus RS FWD heeft meegegeven omdat vierwielaandrijving de auto veel zwaarder, ingewikkelder en duurder maakt. Met RevoKnuckle komt de RS prima de bocht door zonder het rubber in no-time te hebben verslonden.
Ook waardeer ik dat je inziet dat het verhaal van de Fiesta irrelevant was.
En oh-ja; waarom zou deze RS saai zijn?
@BananaFlip:
Bewijs die 45PK maar eens!! ;) Hahaaha kan je niet he?!!
Zwart is börung en mat is sjonnie!! 5mille voor een sjonnie pakket is wel erg duur!! Oke die turbo is wel ‘leuk’ maar echt top issie niet! en had je niet liever gewoon een lekkere RWD willen hebben?? is namelijk ong. net zo zwaar!
@TwingoRS-133: RWD is niets voor een Focus. Deze auto saai noemen, daar kan ik je niet in volgen. 350 pk in een hatchback is ronduit spectaculair.

Bewijs die 45PK maar eens!! Hahaaha kan je niet he?!!
WTF?!
@BananaFlip:
ja zeg net zzomaar 45pk als je niet weet waar die vandaan komen!! En toch is 350PK saai als je zelf dit: http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Ford-Focus-RS-305-pk.html#header kan doen !!! Zelfs z’n top ligt dan hoger!
@TwingoRS-133: Ik zeg dus, andere turbo. Ford heeft een nieuwe, grotere turbo op gelijmd. Dat geeft die 45 pk verschil. Zippen kan natuurlijk ook nog altijd. Meestal is dat inderdaad de goedkopere oplossing. Maar sommige mensen zijn nou eenmaal een beetje badge-geil.
@BananaFlip:
hoe weet je dat die turbo 45pk levert dat staat nergens!!
@TwingoRS-133: Altijd meerdere bronnen gebruiken. Overigens is het niet alleen de turbo. Ook het luchtfilter, de intercooler, de uitlaat en brandstofpomp zijn aangepast. En daarmee natuurlijk ook de ECU.
Jammer… ST500 en geen 500Pk, ze hadden hem beter de ST350 kunnen noemen…. :(
De vorige generatie Focus had Ford USA al eens voorzien van een V8 met achterwiel aandrijving, da’s een betere optie. Zie: http://crazyfordman.com/2009/05/v8-ford-focus/
(let ook op het kardan op de foto van de achterkant :P )
@TSI-tje:
Bedoel je niet RS500 ipv. ST500.

Met heimwee kijk ik terug naar de 24H van Spa toen de Cosworth (3-deurs) het opnam tegen de M3’s. Wat een tijden… Met onderandere T.Boutsen, Johnny Ceccoto,… Nu zijn het GT’s, maar toerisme-auto’s waren ook indrukwekkend.
De RS was al de overtreffende trap die gehakt maakte van zijn concurrentie, waarom daar nu nog een over-overtreffende trap overheen gooien, nu het opvolgende model al is voorgesteld? :?
Nog meer plastic op een ford…
Ik vind het een flauwe grap dat ze ieder zitten te verlekkeren met rs500 wat lijkt te slaan op peekee’s en dan blijken het er maar 350 te zijn. Een beetje een anticlimax. EEN SLECHTE 1 APRIL GRAP DUS!
@TwingoRS-133: Iedereen met ook maar een beetje verstand van zaken had je vanaf het allereerste begin al kunnen verzekeren dat deze wagen geen 500 pk zou krijgen.
@sir_smokalot:
Nou kijk nou effe naar de fiesta pikes-peak edt. die had wel een dikke 700pk aanboord uit een vierpitter dus alles is mogelijk en al helemaal met een vijpitter. Volgens mij hebben ze gewoon bij Ford de software opnieuw uitgelezen wat je natuurlijk ook zelf had kunnen doen.
Eric, idd je heb gelijk. Sorry, my bad
Aan diegene die twijfelen dat de focusRS met zijn voorwielaandrijving teveel ‘torque steer’ zou hebben, hebben dus nog nooit met de RS gereden, ik wel enkele weken geleden, en de grip in de bochten is echt wel op hoog niveau, dus voor je een auto afbreekt “op papier” doe er gewoon een testritje mee, het RevoKnuckle-systeem is echt wel fenomenaal goed. tijdens het uitacceleren heb ik dan ook nooit de voorwielen kunnen slippen en geloof me heb het toch proberen uit te lokken hoor. die 35pk meer op de RS500 zullen ook wel geen probleem zijn.

just my 2 cents …
alfa mannetje
Ik heb het idee dat we hier niet verder komen dan Autoblog en nooit eens een autoblad lezen…..
Two words: TORQUE STEER
@SBR001 onzin, alle autotests wijzen het uit.
alfa mannetje
@waverider: onzin , de RS is een M3 veelal en op vele circuits de baas . Een GT 500 was geen partij voor hem.
No TORQUE STEER ! wel meer grip als met RWD in vele situaties.
De meerwaarde tov de RS ontgaat mij even….was deze nou 4wd en 500 steigerende paardjes, ok. Maar dit?
En ohja, die V8 Focuses uit die link van TSI-tje zijn dus echt wel uber-cool.
Ik heb met de “gewone” RS gereden en die is waanzinnig!
Ik ben benieuwd wat dit monster aan ervaring als extra brengt..
ziet er op de foto mooi en dik uit, maar met bijna 100 pk meer dan een s3 is tie tog niet sneller en de golf r is zelfs sneller, maar aan de andere kant krijg je er wel de sound voor terug.
alfa mannetje
@jeanclaude: Een Golf R is never sneller , je bent alleen al druk met het onderstuur te beteugelen wat dan ook niet lukt.
alfa mannetje
De Golf R is de meest miserabele auto die we in 2010 kennen , een ramp zelfs.
Nee dikke faal dit, alleen in matzwart, en die bumpers etc lijken op een gemiddelde autstyle pakketje. erg jammer.
@ alfa mannetje
ik heb het over feiten op papier:
op papier doet de golf r 0-100 in 5.5 sec
en als je de begrenzer eraf haalt zal die ook wel 260 km gaan.
maar heb jij de golf R gereden trouwens dat je het over onderstuur hebt?
Plaatjes zijn veelbelovend maar als ik dan lees 350 PK, op de voorwielen, met 235/35, 5.6 sec. naar de 100 en een top van 263 km/h valt me dat toch zwaar tegen. Onze C 320 CDI chiptuned kan dat zelfs bijna bijhouden. en denk dat de C vanaf de 100 sneller is, bovendien houd onze teller pas op bij de 267(nog niet gehaald maar volgens de cijfertjes zou die dat moeten halen) Vind ik dan toch in vergelijking erg zwak voor een topmodel wat er van buiten zo extreem uitziet, voor mij het gevoel van niet voldoen aan zijn door het exterieur geschetste verwachting.
alfa mannetje
@Pordon: ga naar een circuit …..
@alfa mannetje: Owja want daar gebruik je een auto natuurlijk het meest. Tuurlijk is deze RS op het circuit sneller, maar dan zou ik deze auto alleen kopen als ik er al 2 heb staan en denk dat als ik dan toch een auto voor het circuit zou kopen dat ik dan niet bij deze RS uitkom.
Erg gaaf hoor! Vooral zo in het zwart 8)

Even een stukje extra info over het RevoKnuckle systeem.
Renault had dit al op haar vorige Megane RS, ze hebben dit echter nooit zo uitgebreid gepromoot met hun marketing!! ;)
alfa mannetje
Stoplicht sprintjes is voor kinderen . Ik kan je verzekeren dat een Golf R maar een ding kent en dat is onderstuur. Een ramp bak zonder welke karakter dan ook.

De massa wil het en dan krijgen we het . VW !
@alfa mannetje
jij rijdt natuurlijk voor je beroep dag en nacht rondjes op een racebaan toch, ik denk dat je met je alfa bij het stoplicht er meestal uit word getrokken door andere auto’s, zal ook wel de rede zijn met je opmerking over dat het voor kinderen is
ik mis de 4 wheel drive… En ja het kan best goed werken die 2 wiel aandrijving maar ik denk dat een sub met 4 wheel drive of iets vergelijkbaars nog steeds gehakt maakt van deze auto als er ook maar een paar druppeltje of vlokjes vallen.. en laten wij nou net in een land wonen waar dat 2/3 van het jaar gebeurt… Daarbij moet ik nog mensen tegenkomen die vol weg kunnnen acceleren met dat vermogen op de voorwielen…
alfa mannetje
@Trevor: Ga eens de geschiedenis na van alle RS ”en die Ford heeft gebouwd ipv al die grote woorden hier. En stoplichtsprintjes…….echt iets voor autoblog gasten.
ik zie geen verschil met de normale dus als die meer dan 5000 duurder is..watn onzin
wouw bruut ik wil hem ik wil hem (moet alleen nog eff doorsparen)
Dit is een mini GTR. Best goedkoop,hightech en loeisnel en totaal geen emotie
@iedereen die zeikt over 1 april:

Dat is iets Nederlands hoor, om op die dag grappen te maken:P

OT;
Bruut, ben benieuwd hoe dat gaat straks op de voorwielen, maar het moet iig kunnen;)
Leuk die 50 pk extra (op papier), maar de gewone RS bleek in de praktijk al niet eens 300 pk te hebben (Evo Magazine)

De PK’s die wel beschikbaar bleken waren niet genoeg om het hoge gewicht te compenseren en de moeite die het onderstel nu al heeft om dit allemaal op de weg te krijgen voorspellen niet veel goeds. Niet voor niets wordt de gewone Focus RS op alle circuits makkelijk voorbijgereden door een Mégane R26.R met slechts 230 pk…
Svenska Aeroplan AB
Ultieme petjes-auto…
Ziet er goed uit! Hopelijk rijdt hij ook zo goed ;)
@ alfamannetje

“de RS is een M3 veelal en op vele circuits de baas”

Heel leuk zo maar iets roepen maar doe in het vervolg eerst wat research. Dan wist je dat het andersom was:

http://www.fastestlaps.com/comparisons/46f388b437911-vs-486e32318475a.html
@GOD: komt dat ook niet omdat de m3 zeker 2keer zo duur is??
@GOD: wel een leuke site want als ik het goed lees is mijn fiesta st sneller op het circuit als een Subaru Impreza WRX
fwd v/s awd ?? http://www.fastestlaps.com/car45ca36454a6a9.html
alfa mannetje
@GOD: de ene met RWD (…) heeft zeg 130 pk meer en ga dan de tijden eens bekijken ……
Bag wat een rommel, 450 Nm op de voorwielen. Dit zal wel zwaar ingeperkt worden door de elektronica dus benutten doe je het niet eens bij het accelereren. De cijfers zeggen genoeg: 5,6 sec is bizar langzaam voor dit vermogen. Een minder krachtige en veel zwaardere S4 doet het in 5,1 seconde met vierwielaandrijving!
@Tommy2:

IK vind die acceleratietijd ook behoorlijk tegenvallen voor een klein autootje met zo’n vermogen. Ik vind het uiterlijk er ook veel te schreeuwerig uitzien.
laat me raden 10.000 euries meer voor matte lak en 50pk. die chiptuning boer doet t voor zo`n 1200 euro. En in veel gevallen is er zelfs meer dan 50pk extra. En voor de overige 8800 euro kan je hem vast wel mat laten spuiten denk ik.
het allerleukste aan dit ding is de reputatie ..

die komt uiteraard niet van nix ..
daar is door Ford keihard aan gewerkt ..

en blijft gelukkig veel te duur om ooit een sjonnie-mobiel te worden ..
hier komen toch echt wel serieuze lui op af ..
Tsja, het blijft een feit dat voor het uitaccellereren bij bochten een awd toch best zal helpen. Waarom heeft ford niet ook even in die grote bak genaamd haldex gekeken toen ze de motor van Volvo overnamen.
Hadden ze die er mooi onder kunnen schroeven.
Dat was voor die achterlijke xroad versie van de focus ook nuttig geweest.
lkkr man
Ja ja en nog meer nieuws… bij de zwarte kleur zoals op de foto’s krijgt je ook rode loopLED-jes in de grill en de Ford praat tegen je :P

Maar 350pk op de voorwielen :? Das echt rot met regenachtig weer want je hebt dan totaal geen traktie in de 1ste en 2de versnelling (en misschien bij 3 ook nog niet) én het ASR wordt gek haha. Nou daar ga je dan met de 5,6 tellen :lol: Oplossing: 4WD ;)
de prijs s.v.p?
Al dat verwonder over 300+pk en voorwielen…
Mag ik u voorstellen aan:

http://image.automotive.com/f/features/news/25_most_beautiful_cars/6708825+pheader/0610_z+1966_oldsmobile_toronado+25_most_beautiful_cars.jpg

De Oldsmobile Toronado; 7.0 V8, 385pk en 644nm en oja voorwielaandrijving.
Sinds 1966…
@Carmaster: Je ziet ook wel aan het koppel…
@Carmaster: Dat ging dus ook niet de bocht door.
@Carmaster:
Was de vorige Kia Opirius ook niet leverbaar met een zowat 385 pk sterke V8 die alles op de voorwielen losliet???
Tja, als je een teasersite opent die makkelijk te hacken is, schiet je in je eigen voet. Dan moet je maar eens buiten dat commercieel gerichte denkhokje komen. Dit vind ik echter een goed antwoord op al die achterbakse tuners die denken dat het weer beter kan!
Misschien een wat dom vraagje: zet dit de restwaarde van de reguliere RS niet onder druk?
@Timmie:
idd, maar toch vindt ik dit niet speciaal hoor. voor degene die graag een ‘gewone’ RS wil is dit natuurlijk gunstig!
domper van de eeuw
alleen maar 10 van deze rs500’s naar NL :(
Joa joa gelekt, hmmm…
Wat een anti-climax, is gewoon een actie-model met iets meer pk. Typisch gevalletje van don’t believe the hype, zeker niet als die door Ford gecreeerd wordt.
Hoe kan het eigenlijk dat Nederland er maar 10 krijgt, en Belgie en Luxemburg samen 50???? :shock:
wat een bak!! de dikste ford in hele lange tijd
De extra kracht is het gevolg van de plaatsing van een grotere intercooler en een groter luchtfilter. De tuning heeft vooral extra kracht in het middengebied tot gevolg, aldus Ford Team RS.
Als niemand hem wil hebben dan geef hem maar aan mij.
Ziet er gewoon strak uit van binnen en buiten.
Niks op aan te merken.
lol vet! alleen jammer geen AWD :(
Ziet er strak uit!

Geef er maar eentje.:)
prachtig !
@ bozewolf

Niet slechter dan de andere slagschepen uit die tijd.

Even wat Wiki-wijsheid:
“Testers found the Toro’s handling, despite its noticeable front weight bias and consequent understeer, was not substantially different from other full-size American cars when driven under normal conditions. In fact, many contemporary testers felt that the Toronado was more poised and responsive than other cars, and when pushed to the limits, exhibited superior handling characteristics, although it was essentially incapable of terminal oversteer.”

Dus niet veel beter, maar zeker niet slechter. En het kon zonder al teveel wielspin. Ook al is dat vooral te wijten aan het hoge gewicht (2300kg).
@ Timmie

Euuh nee, die had maximaal een 3.8 V6 van zo rond de 200 pk als ik mij niet vergis.

@ BananaFlip

…waar het begrip torquesteer vandaan komt.
Maar blijkbaar (zie comment @ bozewolf) was het in mindere mate een deathtrap vergeleken met zn achterwielaangedreven concurrenten, en dat zegt toch wat.
@ Timmie

De Kia Opirus had een 3.8 V6 die uiteindleijk 283 pk opleverde.
Je zit er dus 3.2L 2 cilinders en 102pk naast.
50 pk extra en dan maar 10 nm extra?? geloof et zelf
Heel dik! Alleen, heb ik waarschijnlijk liever een RS200… Maar die is wel wat onpraktisch dus met deze zou ik zeker kunnen leven!
Dart Vader would love this!
@ alfamannetje

snap niet wat je bedoelt.
kun je het wat beter uit leggen of er een link van geven.
alfa mannetje
@GOD: als je die cijfers bekijkt zie je maar enkelek seconden verschil in het voordeel van de M3 . Neem in acht de FWDvan de RS en de 130 pk minder en maak een voorzichtige conclusie. Er zijn tracks waar de RS de M3 het nakijken geeft . De RS is eigenlijk in de basis een rallykanon en op wegen die dat benaderen is ie onverslaan baar .
Hmm, als het al waar is dat deze auto wordt uitgebracht dan is het nog de vraag of ie ook echt 350 pk levert.

De “gewone” Focus RS levert in bijna geen enkel geval de beloofde 305 pk…
@Louis R.: De Megane R26.R en de nieuwe Megane RS leveren al snel 15-20 pk meer t.o.v. de fabrieksopgave… ;)
Wat een vette bak zeg! Vooral dat mat zwart staat hem echt zooo lekker! Uitlaatjes, spoilertje, wielkassen, velgen, het matcht echt super! Hoge kooppotentie als je het mij vraagt;)
Maar, ehm, behalve het logotje zijn er geen uiterlijke verschillen tussen deze en de normale rs, toch?
Ik ben er bang voor dat er straks rs eigenaren komen die ergens zown logotje vandaan halen en stoer gaan zijn met iets wat ze niet hebben.
Of ik let weer niet op, wat zo is:
‘en is verkrijgbaar in aller kleuren, zolang het maar matzwart is.’
Maar dan krijg je evengoed nog matzwarte folie en logotje. Of ben ik nu nog steeds dom?
geef de scirocco dit vermogen en hij gaat in 4.8 sec naar de 100 sloom ding man
voor mensen die snel willen parkeren, als je snel wilt gaan en je hebt dat geld koopt je toch geen petjes hatchback
Jammer dat matzwart al weer een tijdje uit is. Ik vind het wel goed dat Ford het nu gewoon afmaakt. Subaru en Mitsubishi kunnen nu het faillissement aanvragen, ze zijn op een voor een Japanners onacceptabele manier vernederd.
@alfa mannetje : Je heb volledig gelijk wat betreft de Golf R, VW word inderdaad ook beticht dat ze het rijgedracht van de Alfa 147GTA 1-op-1 gekopiëerd hebben, en jij moet weten wat dat betekend. Schei nou toch uit man ! Wanneer heb jij met een redelijk gemotoriseerde Golf gereden ? Volgens mij nog nooit anders zou je deze war-taal niet uitslaan. Zoek toch meens een andere hobby dan alles wat VAG heet hier op AB af te z@iken. Niemand neemt je nog serieus, heb je dat zelf niet door ?
alfa mannetje
@TSI-tje: De Golf R heeft Jos verstappen gereden en hij had nog nooit zo”n slecht exemplaar gereden .Onderstuur , onderstuur en nog eens onderstuur. Want waarom 4 wielaandrijving ? Veel gewicht en Ford laat zien dat het wel kan.

Tsi , ik kom vaker op een circuit dan jij bij de kapper .
Een Golf is hierbij niet mijn eerste keus.

Enkel voor de johnnies bij de stoplichtjes …….en dat heeft VW goed begrepen. Verder komen we niet , kijk maar eens naar de comments hierboven ……
@alfa mannetje, Bij Jos lag het altijd aan de auto….
Ik kom vaak bij de kapper. Jammer geen verdediging wat betreft de 147GTA ??? 4WD was ook de Audi Pacecar bij de DTM, bij regen konden de Tourwagens het niet eens bij houden. Doorom 4WD voor een STRAAT auto. Misschien op een circuit minder gewenst, lekker belangrijk. Deze auto word voor normaal gebruik verkocht. Iedere auto moet aangepast worden voor circuit gebruik. Deze Ford Focus, een Golf, een Astra, een Alfa, een Ferrari, een Aston Martin… dus waar heb jij het eigenlijk over ? Misschien beter deze discussies voeren op circuitblog.nl ? Maar mijn uitspraak blijkt waarheid, jij oordeelt over de Golf R op basis van de bevindingen van iemand anders (Jos Verstappen in dit geval) -eigen- ervaring hiermee heb je dus niet. Dat geeft de waarde van jouw afbranden precies weer. geen enkele waarde.
Heerlijk weer al die wijsneusjes hier, die zeggen verstand te hebben van auto’s of ze onder of wel over-stuur hebben, torquesteer hebben, geen grip hebben, slechter dan de andere auto’s zijn!!! pfff

Haha, ik vraag me werkelijk af hoe oud de gemiddelde snotneus hier op di forum is?

Wat ik wel kan vertellen is dat een Focus STUKKEN, maar dan ook STUKKEN beter rijdt en sowieso INSTUURT als een VW Golf!! Vooral de nieuwere generaties met ietstie teveel pit!!!
alfa mannetje
of jij verdedigt een merk koste wat het kost zonder de inhoud te kennen of uberhaupt te kunnen interpreteren…
Goed, de GTA : waarom moet ik die verdedigen ? Deze was trouwens sneller als een m3 bij top gear , met 340 pk.

Nou de Golf , de gti 6 is kapot geevolueerd ,en de R heeft met een nutteloze 4 wd enkel onderstuur dus. Audi heeft daar ook veel last van , ook een beetje inherent aan 4 wd . Daarom lekker op terrein autos laten.
Serieuze fabrikanten als Renault sport en Ford ontwikkelen een series onderstel . En zo hoort het .

Een 50.000 euro machien als de Ford hoort te excelleren op circuits en niet in de sneeuw in een of andere wijk.

De golf is voor de massa die ook wel eens op verjaardags feestjes komt.
Koop voor dat geld gewoon een nette gebruikte Porsche, dat rijd pas goed!
@Doekse, ik heb nooit gesteld dat een Golf de ultieme auto is. Zoals VW behoord te zijn dat hij alles goed, en niets extreem goed óf extreem slecht. Dat weet je als je een VW koopt. Maar ‘alfa-mannetje’ maakt er een hobby van om alles wat VAG is hier op dit blog af te fakkelen tot op de grond, vaak met onzinnige circuitargumentatie losgelaten op een straat auto. Dat is ook onnodig, niet ?
alfa mannetje
Nee TSI , ook journalisten concluderen dat . Niet zo merk geil zijn. De feiten : Autovisie zei ook dat de R simpelweg niet de bocht om wilde .
Een massa auto , alleen maar pk”s en een dikke uitlaat .

Wegligging intereseert geen hond , althans niet de massa. En VW is marketing : 1 op 1 . Doen ze perfect.

Voor de anderen : Renault Sport en FORD.
@alfa mannetje, inderdaad, maar die reactie kan je verwachten als jij alleen meer probeert een merk af te schilderen als ‘slecht’, wat ze ook uitbrengen. Ik heb werkelijk nog nooit één positief commentaar van jou gelezen over een VAG product. Dan krijg je dat soort reacties. Maar je mag gelijk hebben hoor. Succes d’r mee.
(P.S. die 147GTA..Over onderstuur gesproken…)
alfa mannetje
Dit is toch een forum/ blog ?
ja, een AUTO Blog/Forum, -niet- toegespitst op Circuit gebruik. Daar zijn andere fora’s voor.
Svenska Aeroplan AB
Iedereen schijnt te vergeten dat ze bij Ford bewust voor FWD hebben gekozen… Waarom? omdat het sneller is dan 4WD!
Uber dikke uitvoering!
Haha leuke discussie hier hoor. Conclusie wie een auto koopt voor alleen op het circuit kan gaan voor de Ford maargoed voor dat geld kan je 2e hands veel leukere auto’s vinden voor op het circuit. Deze auto zal hoogstwaarschijnlijk gekocht worden om zijn uiterlijk en zal wellicht heel af en toe een keer op het circuit uitgelaten worden.
Mooi, alleen jammer dat de velgen ook niet mat zijn gespoten. Dan maar even een paar keer goed remmen en de velgen niet meer schoonmaken dan passen ze beter. Achterkant van deze Focus is nog steeds niet zijn beste kant.
Ik heb zo goed als elke reactie gelezen. Ik kan rustig stellen dat dik 3/4 enkel kijkt naar de 0-100 en de aandrijving. Ford kiest voor fwd. Waarom? Omdat ze weten waar ze mee bezig zijn .. Acceleratie is een begrip dat bij de mannen van ford heel weinig interesse opwekt. Rondetijden daarentegen ..Dit ding is gemaakt voor op een hobbelig veldweggetje (wat Limburg zo rijkt maakt) alleen maar te planken. Niemand zal na een rallyrit in een focus rs durven of willen vragen hoe snel die naar 100 gaat. Ze moeten eerst de str**t tussen hun benen uitvegen. Jongens, dit ding is bedoelt waar hij voor gemaakt is. Jammer dat de meesten echt niet verder kijken dan de 5.9 naar 100 (wat jullie leasesletten bijlange na niet halen ..).
alfa mannetje
@Skip_clioGT: en 3/4 heeft net de brommer op slot gezet.
@Skip_clioGT: helemaal mee eens ook ik heb de volste vertrouwen in de rs500
ben benieuwt hoelang die dingen heel blijven
dat die geen achterwiel aandrijving krijgt is toch heel logisch, 80% van de eigenaren zal waarschijnlijk toch denken dat die voorwielaangedreven is :P want als ze dat bij bmw al denk…….
De mijne is softwarematisch behandeld en ik heb nu 341 pk maar wel een NM van 584
Ik heb jullie vandaag in deze auto zien rijden (Rotterdam Spaanse Polder). Wat een verschrikkelijk gaaf ding. Alleen wat jammer van de Duitse plaat ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).