BMW 5 serie sedan nu ook extra large (in China)

Auteur: , 51 Reacties

BMW brengt exclusief voor de Chinezen een verlengde vijf serie op de markt. De extra ruimte komt ten goede aan de achterpassagiers. Ik wist niet dat Chinezen zulke lange benen hadden.

Grappig dat juist voor één van de kleinere volken op deze aarde een auto op de markt komt met extra beenruimte. BMW speelt met dit model in op de specifieke vraag van de Chinese markt die blijkbaar niet af kan met alleen de normale Fünfer. Er moest flink in de buidel getast worden om de langere 5 te kunnen gaan produceren, aangezien de productiefaciliteiten daarvoor flink moesten worden uitgebreid en gemoderniseerd. Vanaf 2012 zullen er in samenwerking met een tweede fabriek (een Joint-Venture met Brilliance) meer dan 100.000 auto’s geproduceerd worden op deze aangepaste productielijn. De uitbreiding van de fabriek levert duizend extra banen op bovenop de 3300 die er al zijn.

BMW 5 Selie Lang Intelieul

Maar laten we het even over de auto hebben. De verlengde Fünfer wordt geleverd met een extra comfortabele achterbank en klaptafeltjes aan de voorstoelen. Wel netjes omhoog doen voor het landen natuurlijk. Het volledige zij-aanzicht is aangepast om de auto ondanks de 14 centimeter extra lengte goed in balans te laten zijn. Verder wordt de auto uitgerust met een koelkastje, klimaatcontrole met 4 instelbare zones, elektrische zonneschermpjes en “rear-seat entertainment”. Dat laatste wordt niet nader omschreven, dus of het gaat om een mooie Thaise masseuse of een DVD-speler is lastig in te schatten. We hopen op het eerste gokken op het laatste.

De Fünfer limo wordt alleen geleverd met 3 zes-in-lijn motoren variërend van 204 tot 306 pk. Standaard is de acht versnellingen tellende automaat van BMW.



51 reacties

“Ik wist niet dat Chinezen zulke lange benen hadden.”
haha…!
En dan word er geklaagd dat Audi’s op elkaar lijken.
Dit is toch gvd een 7-serie?!
@Exotic: Doe eens rustig man.
.
BMW maakt al veel langer bmw 5L’s voor de Chinese markt. Overigens levert Audi daar ook een A6L. Beide zie je daar ook minstens net zo vaak als de gewone 5 en A6. Waarschijnlijk omdat het hebben van een chauffeur relatief goedkoop is. Het kan daar dus goed zijn dat je geen geld hebt voor een 7 serie of een A8, maar wel voor een chauffeur.
@Exotic:
klopt man !!
@Exotic:

dan moet je maar eens snel langs Hans Anders gaan voor een brilletje…
Het is goed te zien dat ze het zijaanzicht hebben aangepast, hij is inderdaad goed in evenwicht.

@Exotic: Mee eens. BMW onder Bangle bouwde tenminste nog auto’s die onderscheidend ten opzichte van elkaar waren. Tegenwoordig is het één pot nat…
@ Citrofiel: mee eens, ik vond eerlijk gezegd de Bangle designs er beter uit zien dan de v. Hooydonk designs, maar dat blijft natuurlijk een kwestie van smaak.
Hoe Lang is een Chinees.
Sowieso is het wel een goed idee om langere versies van auto’s te produceren. De beenruimte in een 5 serie (en andere auto’s in deze klasse) is namelijk niet echt ruim als je met 4 volwassenen een tripje wilt maken
BMW eenheidsworst :P

Snap dat hele gedoe met lengte en China echt niet. Okee, het is wel fijn om extra ruimte te hebben. Vreemd genoeg staan de Chinezen er niet om bekend om erg groot te zijn.

Ook nog een beste investering voor een autoproducent om even voor de Chinese markt een verlengde versie uit te brengen. Vraag mij af of de kosten dan nog weer terug worden verdiend.
@Johan82: Mensen die deze auto’s in China kopen hebben meestal ook geld voor een chauffeur. Deze inhuren is daar namelijk minder duur dan een 7 serie kopen. Als je gereden wilt worden heb je toch vaak liever wat meer ruimte achterin. De mensen die dus in deze klasse gaan shoppen willen vaker een verlengde versie.
@Johan82: effe rekenen, ontwikkelkosten 100 mio productie 100k is 1000 euro per auto, extra materiaal kosten 2000 arbeid is cheap in china dus 500 euro extra. maak de auto 10k duurder en je maakt winst.
Ze moeten toch ergens de langste in hebben :-)
Is gewoon een statusdingetje.
Je ziet idd de A6L heel veel rijden daar, en ik me toen nog afvragen wat er nou anders was aan die A6’en daar…
Hij ziet er goed geproportioneerd uit.
@massarati:
‘Is gewoon een status dingetje’
Ahh, dus het is niet voor de lange benen, maar voor mensen met een klein derde been ;)
En die middelste plek… moet die serieus als zitplaats door het leven? Gordel, hoofdsteun, allemaal aanwezig, maar die tunnel voor de aandrijving haalt toch echt wel alle ruimte weg… Nu ik erover schrijf lijkt me dat wel een geschikte plek voor een japanner :-)
“De Fünfer limo” – Ik las de ‘De Führer limo’ :P

Ontopic : Komop zeg, dit is gewoon een 7 inderdaad, hoezo maken ze dit? Lijkt me ook dat hij gewoon evenduur is als bovengenoemde.
@MLTB: zeker niet, als jij hier een 7 serie instapper koopt zit je aan de 95.000 euro? Dan is deze nog kaal. Een volgeladen 5 serie komt nauwelijks in deze prijscatogorie. Zelfs niet als je hem helemaal full options maakt. Zo wel, dan heb je een 550i en deze is nog niet te koop.
@Bennink: Japanner?
Komt omdat de 5-serie en A6L in China gemaakt worden, terwijl de 7-serie en A8 gewoon uit Duitsland komen en dus onder de strenge Chinese importheffingen vallen. Zo komt het dat een 7-serie of A8 al snel 3-4x zo duur is als de vergelijkbare 5 of A6.
‘Ik wist niet dat Chinezen zulke lange benen hadden.’

Die mensen mogen toch ook wel extra comfortabel achterin willen zitten? De verlengde 7-ers of s-klasses en a8′ s zijn toch ook te groot voor de nederlandse benen..
! APRIL!
@Fred: Ik zie niet in waarom dit een grap zou zijn… Verlengde auto’s worden daar gewoon veel verkocht, zoals in eerdere reacties te lezen is.

@Erik: Dat verklaart het inderdaad… Goede aanvulling!

@Woette: Lol!
@Fred: haha, ik lig dubbel :roll:
je moet met al die chinezen toch ergens blijven.
Freude_am_Fahren
koop dan gewoon een 7…
Maar waarom zit iedereen zo te klagen? Deze auto is toch enkel voor chinezen…
Toch doe ik stiekem vermoeden dat die zakenlui op de plek van de beenruimte een chinese dame zetten. Of ze gebruiken het als OV-bussen, maar echt, waarom zo ruim voor zulke kleine mensjes!

(en nee, een verlengde 7serie is niet te lang voor Nederlandse benen!)
Omdat Chinezen relatief kort zijn, wat betreft de lengte, hebben zij behoefte aan een langere auto? :? Ik snap het ff niet hoor. ;)
Wat ik me dan afvraag is waarom deze (net als bijvoorbeeld de verlengde Passat) niet naar Europa worden verscheept?
[quote]Ik wist niet dat Chinezen zulke lange benen hadden.[/quote]

Komt meer door je beperkte kennis denk ik…..
je wilt de luxe van een 7, maar heb het geld voor een 5.. wel goede tussenoplossing, maar ik vind het zonde, want zo lijkt de luxe van een 7serie een stuk minder
Is het niet tijd om de CPN heropterichten, mijn stem hebben ze ;-)
integralechubasco
ik dacht dat het een verlengde 3-serie was!
ach die dingen lijken zo op elkaar.. :lol:
Zoude ze in China nog nooit van de korte 7 hebben gehoord? hij is zo goed als even mooi als de 5, mooier, comfortabeler, hij rijd mischien iets minder sportief, maar als die Chinezen net meer op de achterbank willen zitten, is dat toch geen probleem lijkt me…
jaja ontwikkelkosten zijn sterk overdreven maar even ter illustratie.
Kleine chinezen en lange auto’s met beenruimte …

Het is heel simpel. Als jij klein bent en je zit opeens in een auto met zoveel ruimte… dan lijkt alles opeens veel groter en ruimer (oftewel comfortabel en luxe).

En maar om te zwijgen over het prijsverschil tussen een 5 en een 7 serie. Daar chauffeurs inhuren kost bijna niks.
Weet er iemand of je de 5 serie in lange versie ook in Europa kunt verkrijgen? Zou er een verschil zijn in bouwkwaliteit met de Europese modellen?
Ik denk eigenlijk dat hier in Europa ook best markt voor zou zijn, vraag me sterk af waarom ze dit niet gewoon ook naar Europa verschepen, alle fabrikanten zijn toch al bezig zoveel mogelijk modellen naast elkaar te hebben.. Verder best een mooie bak, en een mooie tussenoplossing tussen de 5 en korte 7!
een verlengde 5 serie? die bestaat al, een 7 serie! dit is gewoon voor chinezen die ruim willen zitten maar geen geld hebben voor de 7 serie
@Casper: :lol: ‘intelieul….
ik denk dat het te maken heeft met vraag en aanbod ..

goeie grap he ..
Heb vandaag de nieuwe 5 zien rijden.ECht schittrende auto.Doet dat bangle gedrocht snel vergeten.
Chinezen die meer beenruimte nodig hebben? Een Joint-Venture met Brilliance? BMW hoorde ik ook al praten over FWD? Waar gaat dit over! Wat is BMW aan het doen? Zijn imago vergooien? Aan de andere kant, zo met een beetje verlenging ziet die 5 er best goed uit zeg!
Ziet er wel leuk uit allemaal, maar ik dacht dat net dat de 5gt of de 7 serie een logischere keus was dan een verlengde funfer…
Heb vandaag trouwens m’n eerste nieuwe 5 serie gezien…
Zo in donkerblauw met een leuk velgje zag ie er wel strak uit….
Wat een ongeloofelijke saaie auto zeg
Prachtig, dat moeten ze hier ook uitbrengen.
Juist mensen die een 7serie te groot vinden vinden deze auto heerlijk.
Als je een vijf serie langer maakt, heb je dan niet gewoon een 7 serie die minder kost en minder verbruikt? Echt iets voor de chinese :P
@ Exotic.

Als jij een 5 serie aanziet voor een 7 serie wordt het hoogtijd dat je naar een opticien gaat voor een oogmeting.

Verder hoop ik dat BMW voor hun wereldwijde klanten kring de optie ook aanbiedt. In dat geval zou ik er meteen een aanschaffen.
exotic..
ik ben het volledig met je eens.
de meeste bmw rijders klagen dat audi’ op elkaar lijken en moet je nu zien een nieuwe bmw 5 serie,wat lijkt die toch verdacht veel op de 4 serie ik zie geen verschil.
dus bmw rijders ingevolg mondje dicht over audi.
trouwens lelijke auto.
(majinstar)
nee daar hoeft hij niet heen maar eerder jij.laten we elkaar geen mietje noemen maar bmw is toch niks alleen de naam deert jullie anders niet.
audi is veeeeeeeeeeel mooier.
de chinezen geven alleen maar om de buitenkant van de auto, voor status. zelfs als er een 1 komma nogwat motortje in zat, zouden ze het alsnog kopen (zolang het uiterlijk maar in orde blijft). want zeg nou zelf, grote auto staat immers voor status, toch..???

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).