Hyundai Sonata Hybrid: de groene Koreaan

Auteur: , 66 Reacties

Vandaag is op de New York Autoshow het nieuwste hybridegeval van Hyundai onthuld. Maar voordat jullie en masse gaan roepen dat dit "er verdomd goed uitziet" willen wij eerst even wat kwijt: dit ziet er verdomd goed uit!

In Amerika krijgt de Koreaan nog steeds de naam Sonata opgeplakt. Wij Europeanen krijgen ‘m voorgeschoteld als zijnde Hyundai i40. In tegenstelling tot de gewone i40/Sonata heeft deze hybride een licht gewijzigd voorkantje. Net even anders en natuurlijk goed voor de stroomlijn (Cw-waarde = 0.25). Onder de nietsverhullende naam Blue Drive mag deze Aziaat de strijd aangaan met zijn groene concurrenten. Vooral in Noord-Amerika, waar het merk meer en meer gewaardeerd wordt.

In deze groene rakker wordt een aangepast 2.4 GDI blokje (directe injectie en turbo) gecombineerd met een elektromotor die 30 Kw oplevert. Een gemiddeld verbruik van 6 liter/100 km moet hiermee haalbaar zijn. Het vermogen komt uit op bijna 210 pk dat via een 6-traps automaat gedirigeerd wordt naar de voorwielen. De Sonata/i40 komt naar Nederland, alleen is het nog niet zeker of de hybrideversie ook naar ons land verscheept zal worden.

Hieronder de belangrijkste features, rechtstreeks uit het persbericht gecopypaste:

Hybrid Blue Drive is made up of the following major components:
# An efficient 30kW electric motor delivering 151 lb-ft of torque
# A regenerative braking system
# An integrated starter generator that enables the engine to turn off at stops and restart automatically under acceleration
# A breakthrough lithium polymer battery package, with 5.3 Ah of capacity at 270 volts
# A fuel-efficient Theta II 2.4-liter engine
# 6-speed automatic transmission with an improved efficiency electric oil pump
# Weight-efficient architecture coupled with a low drag coefficient (.25 Cd target)
# Electric air conditioning compressor
# Hybrid power control unit



66 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Ziet er verdomd goed uit!
failed …
Wat een lelijke auto. Rommelige neus, met een hoog Peugeot 407 gehalte.
Die mengeling van Peugeotgrille meets Audigrille hoeft voor mij ook niet. En die koplampen lijken wel erg groot.

Maar het kan erger.
Laat dat ding lekker in Amerika, daar is-ie voor ontwikkeld.
Ze beginnen het te leren daar in Korea, maar ze zijn er nog niet
Ik vind ‘m gewoon niet mooi, misschien moet ik ‘m eerst in het echt zien..
Ziet er best goed uit, maar die achterlicht-unit, mijn hemel, dat is pure kunst! Halleluja! Escheriaans!
Peugeot grille, Audi LED’s, Chevrolet Cruze achterlichten, Subaru dashboard, Lexus stuur, Infiniti navigatie… moet ik door gaan?
@Goed_Koopman: stop maar, je bent hierbij verkozen tot de vergelijkingsmongool van de dag.
Hey… Volvo ventilatie knoppen! Wat een samenraapsel zeg, nu weet ik welke Aziaten er op autobeurzen altijd staan te fotograferen.
Eeeeecht niet mooi, wel grappige achterlichtjes…
@ Tony Casa: Bedankt voor je compliment!
@Tony Casa: Stop maar, je bent hierbij verkozen tot de erger-je-dood-mongool van de dag.

Het moge duidelijk zijn, ik ben het eens met Goed Koopman.
@luukvankaathoven: dat jij het eens bent met dat goedkoop ventje is jouw probleem.
Hey ze hebben een Mondeo in de magnetron gezet! 900 watt op 5 minuutjes!
Haha, die achterlichten! Pure kunst!
Blijven wij als Europeanen nu echt zo dom om aan die veredelde mazoutstoof te blijven plakken als zelfs de Koreanen een degelijke hybride voor mekaar krijgen.
Wij worden inderdaad de technisch (en financiele) armen van morgen.
Weer zo’n lelijke walvismuil… Serieus, verzin iets beters.
@ rene: wat ‘maazoutstoof’ ook mag betekenen, ik ben het volledig met je eens!

Duurt niet lang meer voordat onze Oosterse vrinden Europa (ook…) op autogebied voorbij gaat op alle fronten…

Dit is gewoon knap.
En, ze bouwen álles zelf! Eigen accu-fabriek, eigen motoren-fabriek, noem maar op. Veel geld, gecombineerd met lef en een super bedrijfsvoering. Nee, laat die Koreanen maar schuiven.
In europa zijn we zelfs nog niet in staat een hybride systeem patentloos te omzeilen.
Svenska_Aeroplan_AB
Mazout: oud onding dat door extra dure ingrepen om het proper te houden voorlopig nog toegelaten wordt op de openbare weg ,ook wel dieselvoertuig.
Su-per! Ziet er best mooi uit hoor. Die lampen zijn echt vet, vooral die achterlichten
@ rene: ah, nog een cursus Belgisch op de late avond!
;)

Thanks!
Echt weer Hyundai niks geen eigen karakter gewoon een berg met gejatte stijl elementen bij elkaar geplakt.
@ dw: met top-techniek waar pak hm beet Audi pas over 10 jaar mee komt. En dat dan niet zelf produceert maar duur moet inkopen…
Ik vermoed dat die benzine motor atmosferisch is.
Zo te lezen/zien het “Honda” systeem, wordt ook al door VW, BMW, Mercedes en vast al door heel wat andere merken in het verre verleden toegepast. Wel relatief de goedkoopste vorm van hybride met vrijwel het rendement van de dure Toyota methode. Diesel zal het niet verslaan.
Hyundai gaat erg vooruit de laatste tijd met de Sonata en de iX35. Alleen de D-stijl vind ik minder.
Laurens, je weer wat beter informeren.
Foei!
Het Toyota of Honda systeem is niet duur wel gepatenteerd.
dit ziet er niet verdomd goed uit Peugot neus en ford achter kant hoe orgineel weer
Bij voegsel mazoutstoof.
In Europa voorlopig nog toegelaten op de openbare weg,in Amerika in mindere mate gezien de strengere milieuwetgving.
Beetje Verward
Snap niet wat hier mooi aan is. maar de Koreanen (KIA enzo)zijn blijkbaar IN bij de nederlandse “autojournalisten”.
Gatver, ze hebben de folder van Mercedes open laten liggen tijdens het tekenen…
Erg mooie achterlichten, niet slecht voor een hybride hyundai
GADVERREDAMME de lelijkste auto die ik in tijden heb gezien. Ook een prestatie.
Holy, die achterlichten zijn echt heeuul erg tof!
|”ziet er goed uit”

morgen = 1 april
Hier worden vooral veel nutteloze laag bij de grondse woorden gebruikt. Is dit jullie niveau van opvoeding?
@Tony Casa: denk eerder dat het frustraties zijn, kennelijk kunnen sommigen er niet tegen dat de koreanen flink vooruit gaan.
God forbid dat ze daar ook succes hebben he!

On topic : leuke auto ziet er heel goed uit, vooral de achterlichten :)
Mooi, en zeker voor een Koreaan. Koreaanse auto’s worden met de dag mooier en zeker qua design zeer strak.
Ik zeg: dat ziet er verdomd goed uit!
Ben ik dan de enige die hier in de zijkant enorm veel Ford Mondeo in terug zie?
ziet er erg goed uit. mooi design en nette techniek. daar in korea hebben ze de laatste tijd de slag goed te pakken qua design. dat familiegezicht doet het merk goed aan.
Nice!
Mooie auto, maar graag wel in een andere kleur, want dat paars hoeft voor mij ook weer niet. :)
Zo veel bij elkaar geplakt zal het ook niet zijn want ik hoor over dezelfde delen 10 verschillend merken langskomen, chev ford merc achterkant, slaat nergens op dit is gewoon een strakke bak, waar de meeste die hier een reactie posten die negatief is geen geld voor hebben maar hem wel graag willen en daarom maar afzeiken..
Tony Casa: @Goed_Koopman: stop maar, je bent hierbij verkozen tot de vergelijkingsmongool van de dag.

Tony Casa: Hier worden vooral veel nutteloze laag bij de grondse woorden gebruikt. Is dit jullie niveau van opvoeding?


Wat ben jij een vreselijke hypocriet zeg. Eerst zelf zitten schelden en daarna gaan klagen over anderen. Lees anders eerst eens de ‘huisregels’ door.
Zo! Dat ziet er verdomd goed uit! Alleen ik zou hem wel in een andere kleur nemen;)
Hierbij wil ik even kwijt dat voortaan de Koreanen de Japanners zijn, en China voortaan de underdog. Na de Hyundai Genesis Coupe (zonder é) 3.8L V6 is dit de mooiste Koreaan tot nu toe. (Voorkant vind ik niet echt mooi)
Heel strak, maar toch met die typische Japanse eigenwijsheid in het design. Vind ik heel mooi!
Die achterlichten zijn wel gaaf!
Ze zijn echt goed bezig daar!
“It is not necessary to add an electric motor and a heavy battery pack to achieve class-leading efficiency. Based on Volkswagen’s common-rail diesel engines, the BlueMotion models are among the most fuel-efficient vehicles on the market. In fact, the Passat BlueMotion can travel just about 1,000 miles on one tank of fuel in the European cycle. As far as internal combustion engines go today, these models are the ultimate you can get.”

http://green.autoblog.com/2010/04/01/new-york-2010-vw-bluemotion-brand-wins-2010-world-green-car/

en ongeveer 7000 Euro goedkoper te produceren…
Laurens ,alleen geen 7000 Euro goedkoper in aankoop.
Hoe kan dat ?
Sorry ,7000 Euro netto goedkoper =
7000 Euro + winstmarge maker ,invoerder ,verkoper + taksen ,moet al gauw zo’n 12000 Euro zijn.
Moet Volkswagen toch een pak winst op zijn auto’s maken.
Laurens alles publiceren aub ,ook dit :
The Passat is similar to the Prius in size, the Golf and Polo are smaller. The 1.6L BlueMotion model has an ‘unladen weight’ (kerb weight) of 1,486kg compared to the Prius 1,420kg, so the Prius is 66kg lighter despite the ‘heavy battery’. (The Prius is constructed of high-tensile steel, which is lighter for the same strength – and the battery weighs about 40kg, half the weight of a passenger.) The VW’s base price is £19,710 while the Prius is £19,505, so the Prius is slightly cheaper too.

On the EU driving cycle, the Prius manages 3.7L/100km of PETROL to the Passat’s 3.8L/100km of DIESEL on the extra-urban (highway) part. On the urban part there’s no contest: the Prius’ Exhaust Heat Capture system, which speeds up engine warmup, helps it to 3.9L/100km compared to the VW’s 5.4L/100km. Combining the two parts gives Prius: 3.9L/100km, Passat: 4.4L/100km.

On CO2 emissions there’s really no contest: diesel produces more CO2 per litre of fuel burned so it’s no surprise to see the Passat producing 114g/km compared to the Prius 89g/km. The Passat wins on Carbon Monoxide (CO) emissions, 185mg/km to the Prius 258, but the Prius emits nearly no NOx (6mg/km) compared to the Passat’s 138.

But hybrids are slow-coaches, right? Nope. The Prius manages 0-62mph in 10.4 seconds. But the Passat should beat it? No again: 12.4s. Must be all those gear shifts. (Acceleration times are from Toyota.co.uk and Volkswagen.co.uk respectively.)

Downsides: the Prius doesn’t have towing capability, and its top speed is a little lower: 111mph rather than 120. They’re also all made in Japan, which adds a bit to the emissions profile before you take delivery.

Toyota should really get on with introducing smaller models, as the Prius is a bit unwieldy when parking on European city streets – the spaces left by smaller cars are often too small. The figures for the Auris Hybrid are supposed to be slightly better than the Prius despite the poorer aerodynamic profile, so we’ll see how it compares to the same-sized Golf when it arrives.
@rene: De Golf is 7000 Euro goedkoper, qua netto prijs. Prius zit in dezelfde klasse. Verschil is belastingen, Rene. Had je dat niet zelf kunnen bedenken?
De neus is niet overtuigend. Sterker nog, misschien wel lelijk. De uitstoot is met 6 l/100 km ongeveer 160 gram CO2. Niet gunstig in het belastingstelsel. Komt nog veel vermogen bovenop, dus hogere prijs, en een minder goed imago. Nee, deze gaat in Europa geen potten breken. Ik snap waarom ze twijfelen.
De Golf is kleiner dan de Auris. En de Auris is het kleinere broertje van de Prius. Maar sommige vergelijken graag appels met peren.

OT: 6L/100km? Dat moet toch veel beter kunnen voor een hybride!
Laurens ,die onzinnige redenering geloof je zelf toch niet.
Autogek ,Engels je sterkste kant niet zeker ?
@rene: Hoezo dat? Ik ben zeer goed in Engels!

Een Golf is 4199mm, een Auris 4245mm en een Prius 4460mm.
Laat hem maar in Amerika..
Deze is niet m’n ding…
LOL Beetje vreemde fixatie, maar als je autogek “kent” wel weer begrijpelijk.
@Laurens: Maar jij ken mij gelukkig niet. Dat scheelt weer.
Autogek ,ben je niks aan kwijt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).