Officieel: Mercedes SLS AMG GT3

Auteur: , 65 Reacties

We wisten dankzij een stapeltje gelekte foto's al het belangrijkste over deze Benz: minder kilo's, minder luxe en nog harder de bocht om. Vandaag heeft Mercedes eindelijk alle officiële info van de racer het web op geslingerd.

Eind dit jaar moet de SLS AMG GT3 klaar staan voor klanten die graag coureurtje spelen op circuits. Want daar hoort deze SLS immers thuis. Geen overbodige luxe maar keiharde aerodynamica. Wat we al wisten was die ontzettende achtervleugel op de SLS AMG GT3. Groot genoeg voor een doorsnee kaasfondue-pan + gasten (picknicktafel is zo afgezaagd). Mercedes heeft beloofd om voor het raceseizoen van 2011 de homologatie op orde te brengen. Dus vanaf volgend jaar is ‘ie terug te vinden op menig circuit.

De AMG V8 met een inhoud van 6.3 liter perst er in een standaard SLS AMG 571 pk en 650 Nm koppel uit. Hoeveel vermogen de GT3 meekrijgt weet MB nog niet. Hangt een beetje af van alle FIA-regels (balance of performance en zo). Dan het uiterlijk, daar is meer mee gebeurd dan alleen een carbonfiber megaspoiler op de achterkant. De voorbumper is flink gegroeid en heeft grotere luchtinlaten, hetzelfde geldt voor de zijskirts en achterspoiler. Om nog meer downforce op de voorkant te krijgen zitten er kleine vleugels op de zijkant van de voorbumper. Ook de zijschermen van deze lichtgewicht SLS zijn vergroot om net dat beetje extra lucht door te kunnen laten.

Binnenin de SLS AMG GT3 vinden we een rolkooi, zespunts-gordels, een geïntegreerd brandblus-systeem en een racestuur terug. Wat deze racer van Mercedes-Benz moet gaan opbrengen is nog niet bekend, evenals het gewicht van dit apparaat. Verse pica’s in de gallery!



65 reacties

dat is nou een vet ding, zowiezo al een mooie auto:)
Wat houdt ASR nou precies in vroeg ik me al enige tijd af? Ik weet dat het iets met de tractie doet (naar mijn weten dan).

Verder top wagen.
Achterkant van de SLS doet me sterk aan een CRX Del Sol denken maar dan met andere achterlichten.
Is deze auto nu alleen voor op het circuit of is ‘ie ook voor op de openbare weg zoal de 911 GT3 RS?
Hmm..zie het net aan de foto’s..lijkt me niet voor op de weg..
@ FordGT

Acceleration Slip Regulation
betekend zoiets van dat je tangaslip goed blijft zitten bij accelereren of zoiets.
@GOD: lol, good one.

Mooier wordt ie er niet op.
De gewone SLS staat te bewonderen bij Mrcedes Den Haag. Vindt hem zelf niet zo mooi, geef mij de vorige Mer/Maclaren maar. Staat er trouwens ook. Zowel de cabrio als de daklose.
Hulde dat er zo iets moois nog bij de dealer staat.

Ps Ik werk er niet en ben eigenlijk helemaal geen Mercedes fan.Sorry.
@ ford gt
a.s.r staat voor anti slip regeling, eigenlijk een omgekeerd a.b.s systeem, en voorkomt doorslippende wielen bij acceleratie..
Ik ben gek op kaasfondue
Mooier wordt hij er iig niet van, op ’t circuit kan ik me begerenswaardiger auto’s bedenken, maar als mensen ’t kopen hea.. En ’t is wel leuk voor de afwisseling^^
Superbak.Pak maar in!
Heeeeee handig, een helicopter platform!
Tja, ik blijf me afvragen hoe ze het gaan doen met die vleugeldeuren. Die lijken me niet echt handig als je ondersteboven in de grindbak ligt…
Waarom trouwens in het wit?
Zilver is toch de race kleur van Mercedes.
@GOD: Wit is de oorspronkelijke racekleur van Duitsland, het zilver is er maar gekomen omdat een van de Mercedessen in de jaren 30 net iets teveel woog voor de reglementen en ze er als oplossing de verf ’s nachts afgehaald hebben om zo toch nog het maximumgewicht te halen.
@Srato’s: Het is zelfs zo dat auto union eerst met zilverkleurige auto’s reed en Mercedes dit later “gejat heeft”, was voor mij ook een grote schok toen ik dit als Mercedes fanboy te horen kreeg ;). Overigens ook een leuke feitje, naast wit en zilver heeft Mercedes ook wel eens in het rood geracet tijdens de Mille Miglia en Targa Florio. Italiaanse goeide namelijk altijd stenen naar buitenlandse auto’s of gooide hun hooiwagen de weg op omdat ze wouden dat een Italiaanse auto won en die in het rood reden. Op deze manier zagen ze de Benzen ook als Italiaanse auto’s aan.
een woord WAUWW!!!:D
@ Edge

Hoezoo niet? Je duwt daardoor de auto weer op zijn kant..
erg dikke benz, ben benieuwt wat hij op de weegschaal doet en qua vermogen t.o.v de (normale) versie.
denk dat deze wel aardig kan meekomen met de echte supersporters, de sls is toch meer een gt als een harcore sportwagen denk ik.
Ja, maar ik een hydraulisch systeem dat het gewicht van een SLS eventjes optilt op, weegt nogal wat kilootjes, dus dat lijkt me niet echt handig in het kader van gewichtsbesparing.
@Edge:

om van ’t zwaartepunt nog maar te zwijgen;)
Ik vind de SLS eigenlijk niet zo mooi, maar voor deze wil ik die mening toch wel lichtjes herzien!

Racen in stijl noemen ze dat! XD

btw: check die uitlaten, ze zitten bijna verborgen achter de diffuser maar symboliseren het donkere kantje van die wagen. Knap detail!
Extra vette bak!!!
Komt er ook een straatversie uit? ? Héhé…
@ Edge

Bij de normale SLS kunnen de scharnieren verwijderd worden als hij op z’n kop ligt. Denk dat dat ook wel bij deze kan ;)
@mb man,

inpakken is niet nodig hoor! Ik neem ‘em zo wel mee :D
Dit is wel netjes! Dik dik dik!
fantastische wagen!
@GOD: misschien als een leeg velletje papier. Het team dat er mee wil racen kan het dan zelf invullen. Maar dan had dat nummer 7 er ook afgemogen.
Wajooow die spoilerXD. Kun je als je je auto niet gebruikt als statafel met je vrienden gebruiken, en tegelijkertijd natuurlijk even opscheppen:D
@Reinier:

Sinds wanneer is Reinier een marokkaanse naam?
@YaSo: Waar de fok slaat dat nou weer op?
Lijkt me zo vet om zo’n auto voor op straat te hebben, uitrusten met een lift-systeem om over de verkeersdrempels te komen.
ziet er stukken beter dan de normale SLS en dan al helemaal die achterkant, dat lelijke kontje komt er nu midner uit door die spoiler :D het word aleen maar beter :D
Wat een apparaat, echt asociaal mooi…
Voorkant lijkt erg op de oude 500 SEC modellen.. heeftie wel iets van weg ofniet? :P ,
@Edge
Met een Murciélago R-GT op z’n kop in de strobalen liggen lijkt me anders ook niet tof :)
Damn! die oversized spoiler en diffuser, die maken em echt wel mooier
Ik kan niet wachten tot hier elke dag wel 10 artikelen van worden gepost!
Hier nog een filmpje van de SLS AMG GT3, nocht niet het racewerk waar we op wachten, maar wel leuk: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?f=82&t=31127 (rijdt op een gegeven moment wel door een leuke garage ;-) )
@ Srato: goed verhaal! Weer wat geleerd op de late avond…
;)

OT: doe mij het origineel maar. Dit verkracht het schitterende design van de SLS…
@ bozewolf:

Wajoow is een typisch marokkaans woordje dat deel uitmaakt van de welbekende “mocro flavour” , oftewel het marokkaanse sausje gegoten over de nederlandse taal…;)
@ strato

interessant. leuk om te weten.
Net een walvis met die spoiler
@ srato

mooi verhaal, dit is echter wel een legende… helemaal niet echt gebeurd bleek achteraf
Hoe kunnen ze ze al in 2011 opleveren als je een SLS gekocht hebt het nog een jaar duurt. EN die spoiler zorgt echt niet voor meer snelheid dus denk zo rond de 290.
dit model laat maar weer eens zien hoe slecht de wegligging wel niet moet zijn van de gewone sls, alleen als als je kijkt hoe groot de spoiler is, en dan hebben we het nog niet over de taartschep aan de voorkant!
1 april... kikker in je bil.
Gewoon een beetje te grote spoiler. Daardoor is de SLS iets minder mooi geworden, misschien staat een spoiler net als in de nascar beter. Die werkt tenslotte ook goed.

En misschien is een eigen klasse iets, dan kan je een de fondutafel vervangen door een andere, kleinere.
1 april... kikker in je bil.
Ze hebben het schermpje eruit gehaald… wie doet er zoiets… dat was juist hertstikke zinvol… gaan ze de navigatie eruit halen… stom stom stom…
Dit maakt de SLS nog enigszins mooi… normaal vind ik het maar weinig geweldigs (naja, voor die prijs bedoel ik dan ^^).
Kevin van Gorp
Hoe gaan die deuren open dan als hij op zijn kop ligt. Ik hoor net iemand zeggen dat de schanieren verwijderd kunnen worden. Maar hoe kom je daar in hemelsnaam bij als dat ding op zijn kop ligt. Ik ga er vanuit dat diegene die ze moeten redden die in de auto zit te bloeden ook niet op zijn gemak aan de schanieren kan rommelen.

Het enige wat in mijn op komt en zo E knop met explosiebouten.
als=voor :P
van de SLR was er toch ook geen race versie van.waarom bij dit bagger ding dan wel ???
@BakPouwww: Jawel… De mclaren slr 722 gt ;)
http://www.autospies.com/images/users/autoblog/mercedes-slr-mclaren-722gt-6.jpg
En filmpje met Jeremy Clarkson ;)
http://www.streetfire.net/video/clarkson-reviews-mclaren-slr-722-gt_205598.htm
@Dimglor: thanks gast . die SlR is de Bom
Ziet er best goed uit!
Die homologatie zal geen enkel probleem zijn. Wat een heerlijk ding is het toch.
Ok het ding heeft rare deuren, maar net zoals bij Spyker en Lamborghini, het ding is mooier met de deuren dicht; het rijdt ook beter met deuren dicht, dus waarom in godesnaam hebben ze op PR foto’s de deuren open?
Ding is echt super vet
Afschuwelijk ding… het ‘gewone model’ was al niet om aan te zien, en dit is er echt over!!! De verhoudingen in dit model zijn totaal uit balans… het ergste misbaksel van mercedes in jaren!!!
Zo’n grote voor splitter en zo’n spoiler ..
Vind het origineel mooier, maarja deze zal wel beter de baan houden op het circuit ;)
Nèh, deze auto is niks voor mijn vrouw….beetje té… :lol: (wijvenbak)
Aha, daar is mijn strijkplank gebleven
Oke, komen er nu uitlaten uit de achterste stijl?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).