De kampioensauto’s van Alfa Romeo

Auteur: , 49 Reacties

Alfa Romeo viert dit jaar zijn honderdste verjaardag en pakt op de Techno Classica uit met een paar toppers uit zijn illustere racehistorie. Toch jammer dat het Italiaanse merk tegenwoordig niet meer op de internationale circuits te vinden is.

Het is tegenwoordig nauwelijks nog voor te stellen: met 500pk over een bochtige bergweg racen met het publiek gezellig in de berm zonder noemenswaardige afrastering. In de Targa Florio was het tot 1977 de gewoonste zaak van de wereld. Zo reed Alfa Romeo in 1975 mee in deze vermaarde langeafstandsrace in de bergen op Sicilië met de brute 33 TT 12 (12-cilinder boxer, 2995cc, 500pk en een top van 330 km/uur). En won.

Alfa Romeo heeft voor de klassiekerbeurs Techno Classica enkele kampioensauto’s uit zijn museum in Milaan naar Essen gereden. Zoals de P2 Gran Premio, de eerste auto waarmee Alfa Romeo in 1925 wereldkampioen werd. Nog in de donkerrode kleur, kenmerk van de vooroorlogse Alfa’s. De acht cilinders wisten er toen 175 pk uit te persen. Vervlogen tijden toen coureurs met pothelm, stofbril en leren handschoenen met veel gevaar voor eigen leven in de auto stapten.

Uiteraard ontbreekt de legendarische Juan Manuel Fangio niet. Zijn racecarrière nam een vlucht toen hij in 1950 voor Alfa Romeo ging rijden. Alfa toont de G.P. Tipo 159 Alfetta uit 1951 en de 6C 3000 CM uit 1953 waarin de Argentijn heeft gereden en gewonnen.

Van recenter datum is de 155 V6 Ti DTM waarmee Alfa Romeo in 1993 in de DTM de vloer aanveegde met concurrent Mercedes. De Duitse viercilinder 190 Evo was geen partij voor de zescilinder met vierwielaandrijving van Alfa. Fabriekscoureur Nicola Larini triomfeerde met de 155 direct op de gevreesde Nordschleife, waar de DTM destijds nog reed.

Stefano Agazzi, die de leiding heeft over Alfa Romeo Automobilismo Storico, weet interessante details te vertellen bij de auto’s. Zo wijst hij op de blauw-gele Argentijnse kleuren rond de grill van de Alfetta: “Daaraan konden de monteurs Fangio al van een grote afstand herkennen. Zijn teamgenoot had andere kleuren. En toen de Gran Premio Tipo B P3 in 1935 onder toeziend oog van der Führer won op de Nürburgring hadden de Duitsers het Italiaanse volkslied niet paraat. Ze hadden niet verwacht dat Alfa Romeo Mercedes zou verslaan.”

Toch jammer dat Alfa Romeo tegenwoordig niet meer als fabrieksteam actief is op het circuit. De 156 in het WTCC 2005 was de laatste officiële fabrieksinzet, die nog een jaartje werd opgerekt door privé-inzet van de wagens. De tentoongestelde auto’s op de Techno-Classica laten de jammerlijke breuk zien. Een witte 8C Spider staat centraal, maar is toch van een andere orde dan de rode racemonsters die het huidige topmodel omringen op de beursvloer. Het toont het grote gat tussen het roemrijke verleden en het heden. Kom op Alfa Romeo! De traditie moet voortgezet worden. Maak een 159 volgens het aanstaande nieuwe DTM-reglement en sluit weer aan met een Giulietta in het WTCC. We willen weer rosso corsa op de baan zien.

Met dank aan Maarten en Robert voor de bijdrage!



49 reacties

Jaaa gaaf! Heb deze auto nog als 6-jarig jochie op Zolder zien racen… Maarja, ik had zelf een Ferrari pet op.. Haha!
“We willen weer rosso corsa op de baan zien.”

Helemaal mee eens!
Prachtig, al denk ik wel dat het een kwestie van tijd is voordat Alfa Romeo van VW wordt.
alfa mannetje
Nou Audiblogger , er is iets gebeurt , op z’n minst voorgevallen de laatste tijd. Enige inleving , buiten Audi om dan , levert een wel heel ruime geest op merk ik.

Ga in ieder geval door …….
Die 159 is een formule auto, beetje vreemd om er DTM mee te gaan rijden?
Schitterend!
Goed gedaan Maarten en Robert. Autoblog zou het anders zomaar verwaarloosd hebben. ;) Misschien is dit stukje ook wel wat voor klassiekerrally.
De 155 had ook 480pk bij 12,000 toeren (!). Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer..
@alfa mannetje: Uh, wut? Volgende keer coherent aub
veel beter idd dan die mercedes of audi meuk in de DTM, breng die rooie monsters maar terug :D
Een merk met zoveel, bij veel mensen helaas onbekende, race historie moet zeker weer actief in de racerij worden.

Ik weet wel dat na 8 jaar Alfa 75’s de liefde nooit meer overgaat ;)

En wat is die Tipo 159 Alfetta mooi he man man
Mijn complimenten voor dit leuke stukje!
Zoals in het stuk geschreven zijn dit maar een paar toppers. Alfa heeft nog veel meer kampioenen zoals diverse GTV`s / GTA`s en als laatste de 156. Geweldige historie waarover hele boekwerken vol zijn geschreven.
Die 155 dtm ziet er niet uit… Voor de rest allemaal wel mooie wagens..
Ik vind dat we Alfa weer wat meer mogen gaan zien in de racewereld ;)
Ow, lekker pure auto!
Een leuk lijstje:

Major victories and championships
5 World Championships (’25,’50,’51,’75,’77)
11 Mille Miglia ’28,’29,’30,’32,’33,’34,’35,’36,’37,’38)
10 Targa Florio (’23,’30,’31,’32,’33,’34,’35,’50,’71,’75)
4 24 Hours of Le Mans (’31,’32,’33,’34)
17 European Touring Car Championships
9 Makes Championship
4 Drivers’ Championships
10 Italian F3 Championships
10 European F3 Championships
5 European F3 Cups
8 French F3 Championships
3 German F3 Championships
1 Giro d’Italia (1988)
1 Trans-Am championship (1966)
1 Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM) (1993)
2 British Touring Car Champ.(BTCC) (1983, 1994)
5 Spanish Touring Car Champ.(’88,’91,’94,’95,’97)
2 French Touring Car Champ. (’83,’84)
6 Italian Superturismo Champ.(’88,’92,’98,’99,’03, ’04)
7 European Historical Gran Turismo Championships
4 European Classic Touring Car Championships
Ik weet niet of jullie het WTCC volgden in de tijden dat Alfa hierin alles won. Maar ze zijn er uitgestapt (en terecht) omdat ze de Alfa’s restricties begonnen te geven om de BMW’s een kans te geven (meer gewicht, minder toeren). Als dit niet gebeurd was was die lijst nog veel langer geweest. En dit zijn feiten gewoon.
integralechubasco
@pressman
bedankt voor de top beelden!! echt genoten ervan….
Lijkt me erg gaaf als ze weer mee gaan doen!
Mama FIAT wil niet dat Alfa concurrentie wordt van Ferrari en Maserati. Daarom zijn ze uit de racerij gehaald. Dat weet ik van iemand die bij Alfa werkt in Arese bij Milaan. Daarom mogen ze ook geen echte sportauto’s meer bouwen, en daarom was de 8C er bijna niet geweest.
Alfa hoort gewoon in de racerij, laatst stond er op Autosport.nl een stukje van Frans Verschuur, waarin het heel goed werd beschreven hoe slecht het is voor het imago van Alfa dat ze niet meer in de racerij meedoen, Alfa werd zelfs met Seat vergeleken.

Alfa heeft altijd geraced en bijna elk belangrijk kampioenschap gewonnen, van Le Mans tot het F1 kampioenschap en elke belangrijke toerwagenklassen, van ETCC tot DTM, er is bijna geen merk behalve Ferrari dat een vergelijkbare racehistorie heeft.

Vanaf komend jaar zouden ze gewoon weer mee moeten doen met het WTCC, daar het WRC waar Abarth aan mee doet met dezelfde motor gaat rijden zou dit toch financieel te doen moeten zijn, net zoals waarschijnlijk BMW (WTCC) met MINI (WRC) gaat doen. Of ze zouden gewoon 1 van de Ferrari motoren voor de klantenteams moeten ombadgen en voor de marktintrodructie in Amerika moeten ze motoren leveren aan de Indy cars.

Maar het mooiste zou zijn als weer terugkeert naar Le Mans, laat Dallara maar een auto voor Alfa maken inplaats van voor Audi, Italianen onder elkaar, laat die Duitsers het maar zelf eens proberen !

De racerij zit in het bloed van Alfa!
integralechubasco
@squadra
‘Een van de ferrarimotoren ombadgen’…
Het V8 blok van de 308gtb/gts caburetta werdt vroeger al in de alfafabrieken gebouwd en is qua opzet zeer overeenkomend met de Busso V6. Een monteur die gewend is Busso motoren te onderhouden zal geen moeite hebben met de ferrariblok. Een insidersweetje onder ferrari 308 enthousiastelingen…
@integralechubasco:
Ok jij bent voor mij de man van de Italiaanse hoek, wat denk je van de 16 kleps Diesels van Alfa.
Hebnamelijkneteen159Jtdm gekochtvandaar. HijiswelAlfaRosso.
@de sjonnies:
wowowowow .. van harte ..
zo,n extraverte auto die op 1 of andere rare manier niet opvalt ..
en die 1.9 kan je onder de 2.000 toeren houden zonder sloom te zijn ..
en in zijn 3 wegtrekken ..

reageert goed op V-Power trouwens ..
@lincoln: Yes, daar had ik moeite mee, de C6 was arrogant en deze is zo knal anders, maar rood kan op een of andere manier op een Alfa, doe het bv op een Audi of een BMW en ’t ziet er niet uit.
Zelfs met de Montreal gingen ze over het circuit.
Dat geluuuuud!

http://www.youtube.com/watch?v=aXFm166ov-E
@heidekonijn: nog nooit eerder zo duidelijk gehoord, maar bovenin de toeren, klinkt die Montreal heel erg als een Ferrari V8.

Overigens kwam ik nog een projectje tegen… Over het nut en de smaak kun je twisten, maar over de sound kunnen we denk ik kort zijn… NICE!
http://www.youtube.com/watch?v=ivva8s_FF8Y
Alfa Romeo doet me nog altijd de rillingen van mijn rug lopen.
Voor mijzelf het allermooiste Italiaanse merk met de meest roemruchte historie, ups and downs zoals het hoort.
Zelfs Enzo Ferrari is er ooit werkzaam geweest en had nog een diepe liefde voor dit merk.
Ze horen op het circuit thuis, zoals ze in de zestiger jaren domineerden met oa Toine Hezemans in de GTA.
Van mij mogen ze zo de baan weer op Avanti !
integralechubasco
@de sjonnies
mag ik je complimenteren met je uitstekende keus… als ik voor een 159, spider of brera zou gaan dan zou ik dezelfde motorisering gekozen hebben. twee spreekwoorden komen op: kind van deze tijd en beste uit 2 werelden… Zag vandaag een 159 1750tb rijden en die doet me ook wel iets, maar vindt het toch logischer om een diesel te nemen. het is natuurlijk jammer dat er geen motorblok met echte alfa DNA wordt aangeboden. Komt vast wel weer…
Martinelli, die de hedendaagse ferrarimotoren ontwikkeld zou met een nieuwe v6 komen voor alfa, waren de laatste berichten… ‘fingers crossed’….
@integralechubasco: you made me very happy! :D
integralechubasco
@ de sjonnies
insgelijks… :) helemaal nieuw trouwens? alfarosso staat zóó mooi met de TI velgen…
alfa mannetje
@integralechubasco: kan je toch aanraden in een alfa , die primair bedoelt is voor een benzine, de 1750 (met echt DNA) eens te proberen en daarna de diesel….
@integralechubasco:
Nee, heel vreemd, een drie jaar oude met orgineel 30000 kilometers.
Staat nu bij de lederboer om een leren bankstel te krijgen
En de coureurs die toen bij Alfa reden ,rijden nu voor chevrolet of SEAT.Alfa Romeo HOORT in de racerij.Dat is net zo logies als dat er een stuur in een auto zit,basta,
integralechubasco
@alfa mannetje
moest ik zeker maar eens doen … :)
En omdat ie zo lekker klinkt nog eentje…
http://www.youtube.com/user/diablo3724#p/u/3/8bM6uFa57lg
En nog ff een heftig klinkende V6 in een GTV

http://www.youtube.com/watch?v=CRvBrDGm91E
Nog een GTV….. op het prachtige en uitdagende Mas du Clos

http://www.youtube.com/watch?v=kcd_Rn3FHa8
Even niet van de één of andere dagdroomblog, maar van de -meestal correcte- Car Magazine:
“The big news from Alfa Romeo for 2011 is of course la nuova Giulia, which replaces the 159.” en “Rumour has it that Alfa is also considering a lightweight 350bhp Autodelta edition, which would be the perfect car to compete in a new race series.”

Dan toch nog een échte Alfa in de coulissen? Geen idéé over welke series het zou gaan overigens.
@Wo0ody
De Alfa en Ferrari V8’s zijn ongeveer tegelijkertijd ontworpen en hebben beiden eenzelfde hoek/layout, dus overeenkomsten zijn niet uit te sluiten, maar subjectief gezien klinkt de Alfa me rauwer (en mooier) in de oren.

Op Spa Italia vorig jaar viel me op dat een ‘gekietelde’ GTV6 heftiger klinkt dan een 308. Maar ook dat is subjectief natuurlijk.

Eigenlijk kan je pas echt beoordelen, als je zelf aan het volumepedaal zit ;-)
@ heidekonijn
Snap precies wat je bedoelt.
Een mooi voorbeeld zijn de E30 M3 DTM en 190E DTM
bijden 2.3/2.5 16V 4 cilinders met veel overeenkomstige techniek zoals ITB’s en dergelijke.
Het geluid lijkt precies het zelfde.
Ga je er aandachtig na luisteren komen er hele grote verschillen boven en hoor je typische BMW of Mercedes klanken.
Toch raar eingelijk dat 2 auto’s van verschillende merken die zowat identiek gebouwd zijn, toch kwa geluid zoveel van elkaar kunnen verschillen.
Dat een merk een eigen soort geluid heeft is heel apart maar ook weer heel mooi.
Het is alsof je de ziel van een merk in het geluid terug hoort. Dit is ook de reden dat ik nooit een diesel of iets anders dat gewoon klinkt zou kopen.
Mooiste topic die ik tot nu toe volg. En wat een schitterende wagens met een schat aan ongekende historie. Alfa behoort inderdaad in de racerij thuis. Ik hoop echt dat een liefhebber het merk van moederbedrijf Fiat overneemt zodat Alfa weer haar plek kan veroveren in de racerij en in de automarkt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).