100 Jaar super sports cars van Mercedes-Benz

Auteur: , 55 Reacties

De SLS AMG mag dan Mercedes-Benz nieuwste super sports car zijn, hij heeft een historie die één eeuw teruggaat. Op de Techno Classica geeft de Stuttgarter autoproducent een fascinerend overzicht van de supercars die het in honderd jaar heeft gebouwd. Inclusief enkele zeldzame prototypen.

De 300 SL “Gullwing” van 1954 wordt door velen gezien als de eerste super sports car van Mercedes, met de nieuwe SLS AMG als verre nazaat. Maar het begrip super sports car gaat voor Mercedes verder terug dan menigeen denkt. In de ogen van het bedrijf zelf is de Simplex uit 1903 het eerste model dat die aanduiding verdient. In die tijd was de topsnelheid van 90 kilometer per uur (60 pk) ongekend en zorgde voor een doorbraak van Mercedes in internationale races. Andere vooroorlogse snelheidsmonsters waren de 37/90 PS en de fameuze mastodont SSK. De eerste had in 1911 een top van 115 kilometer per uur (90pk). Technische vooruitgang ging snel en de SSK knalde in 1928 naar 192 kilometer per uur (170pk en met compressor 225pk). Een huiveringwekkende snelheid omdat wegligging en remcapaciteit deze snelheid nauwelijks bijhielden.

Testlab op wielen
Uniek op de Techno Classica zijn C111 en de C112. De eerste werd ook wel het testlab op wielen genoemd. De C111 werd voor het eerst aan het publiek getoond op de IAA in Frankfurt in 1969. Mercedes gebruikte deze auto om te experimenteren met nieuwe motortechnologie. Er kwamen exemplaren met een wankelmotoren en diesels. Tweeëntwintig jaar later kwam “das Haus” met een nieuw studiemodel: C112. Een dikke V12 middenmotor kwam tot ruim 400pk en een topsnelheid van 310 kilometer per uur. Het design doet sterk denken aan de Sauber-Mercedessen uit het sportscarkampioenschap begin jaren ’90. Tegelijk oogt het ontwerp nog opmerkelijk fris, zeker naast de C111 die nu echt gedateerd aandoet. De C112 verraadt enkel dat hij een kind van zijn tijd is door de geribbelde achterlichtunits.

Beide auto’s hebben het productiestadium nooit gehaald. De C111 bleef een testexercitie. Van de C112 was een exclusieve oplage van 500 exemplaren voorzien, maar die zijn er uiteindelijk nooit gekomen. Helaas, want potentiële klandizie was er genoeg. Ook binnen de Mercedes-gelederen zelf heeft men achteraf een beetje spijt, wordt gefluisterd.

PK-geweld
Meer pk-geweld in de Mercedes-stand is er in de vorm van een mooie line-up van de drie puurste moderne supercars met de ster: de CLK-GTR (1997), de Vision SLR (1999) en de CLK DTM AMG (2004). De CLK-GTR is een geweldenaar die je nauwelijks in het wild zult tegenkomen. Er zijn er maar 25 van gemaakt, alleen maar omdat de wagen moest worden gehomologeerd om aan het FIA GT kampioenschap mee te mogen doen. Later bouwde Mercedes nog 25 cabrio-versies van de CLK-GTR.

Saillant is dat het studiemodel Vision SLR er wel staat, maar zijn productiebroer SLR McLaren niet. Zou het iets te maken hebben met de inmiddels beëindigde samenwerking tussen Mercedes-Benz en McLaren bij de straatauto’s? Dat wordt van officiële zijde ontkend. Wat opvalt als de Vision SLR en de hagelnieuwe SLS AMG zo vlak bij elkaar staan, is dat de achterzijde van de Vision SLR in zijn jongste broer terugkomt. Zelfs nog meer dan in de SLR McLaren.

Vleugeldeuren
De indrukwekkende showcase van Mercedes’ beste sportwagens laat heel mooi zien hoe men na 100 jaar tot zijn jongste telg is gekomen. De huidige SLS AMG is in meerdere opzichten schatplichtig aan zijn verre voorvaderen. De vleugeldeuren zijn een iconisch element gebleven, al hoeft de bezitter van een SLS AMG het stuur niet meer om te klappen om zijn benen kwijt te kunnen, zoals destijds in de Gullwing nog wel moest.

Met dank aan Maarten en Robert voor deze bijdrage!



55 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
een kruiwagen vol bakstenen en een lekke band = super-sport ..

dit is gewoon ultra-lui ..
de CLK-GTR!!! Die is ganz geil. Was destijds m`n favoriete auto in NFS HP2:P Weet iemand hier de specificaties van dat hok??
@AudiQuatro: 6.0 V12, 3.4 seconden en 307 km/u.
@BananaFlip: tnx
@AudiQuatro: je bent niet de enige met dat over nfs hp2 :P
@lincoln: geniaal :P
@AudiQuatro: Juist!1 NFSHP2, goeie tijdne man.. owja ook in Midnight Club 3 Dub Edition Remix
@atakan: ja was mooi he. De M5 was mijn favoriet:P
Heerlijk die clk gtr
de SLR ziet er wel beter uit als productie model. Verder zijn het wel pareltjes hoor. Die CLK GTR was toen ik klein was al een legendarische auto. Had ‘m als schaalmodel.
Wat een zielige blik van achteren, die Vision SLR.
C111 heeft ook een benzinemotor gekregen, 500pk V8 met twee turbo’s in het laatste model, C111 IV. Bovendien denk ik dat die 25 cabrio’s er 5 moeten zijn.

Vette bakken, allemaal. Jammer dat de verkeerde C111 er staat, model II die ook in het museum staat is naar mijn mening de mooiste van alle C111’s.
Die techno classica he? Waar komt die opeens vandaan? Ik heb er nog nooit van gehoord maar er schijnt het mooiste spul te staan.
Wat een autos. wat een merk.ZIjn ngewoon goed bezig daar
Svenska Aeroplan AB
Wow…
Schitterend verhaal autoblogger!
En een zeeeer indrukwekkend palmares als je alles zo op een rijtje ziet.
Top!
@Svenska Aeroplan AB: het is een gastbijdrage, met dank aan Maarten en Robert.
CLK-GTR!! Wat een magistrale auto blijft dat :D

( doet me ook denken aan NFS:HP en RC )
Het is nog een mooie beurs hoor.. Ik ben 3 jaar geleden geweest en ik was toen mee met een vriend en die zijn pa had nog maar net een week zijn Cls amg ;) Dat was een leuke dag ;)
ot: Mooie wagens zeg…. Die gullwing is echt een prachtige wagen, maar de enige echte supersportwagen die er tussen staat vind ik toch wel de clk gtr..
Die clk dtm amg is anders eigenlijk ook wel een lekkere bak ;)
Wut, die CLK DTM!
Die wil ik! Echt één van de mooiste Mercedessen(?)
5.5V8, 582pk, 320km/h, 3.9sec…
Techno Classica is al jaren de grootste/beste klassiekerbeurs van Europa. En het mooie is, crisis of niet, dat maakt voor klassiekers niets uit. De beurs groeit nog elk jaar en steeds vaker komen er exclusievere modellen te staan vaak in samenwerking met klassiekerafdelingen van huidige automobielfabriekanten. Denk dat het zondag wel een leuke dag wordt als ik er een kijkje ga nemen. Essen is voor ons ‘Olijke ‘Ollanders nu eenmal vlak om de hoek.
Svenska Aeroplan AB
@ autoblogger: Ah, nu zie ik het ja!

Heel goed, ere wie ere toekomt…
Jongens, even een vraagje: is er eigenlijk een (uiterlijke) verschil deze Vision SLR en de Mercedes McLaren SLR? Nee toch, of heb ik het verkeerd? Met vriendelijke groeten!
@SuperMario: vooral de achterkant als ik mij niet vergis…Zie je op de foto trouwens.Ook gaat de motorkap anders open.Bij de SLR gaan de wielkappen mee open, bij de Vision is het een klassieke motorkap.
Die is toen eens in het wild gespot, in Leeuwarden.
http://www.autojunk.nl/fotos/mercedes-clk-gtr/6793/3
The heaven for every MB lover! Die wil ik allemaal wel in mijn garage!
stopwearingpants
die spot in lwd is echt nice man, er staat ook rinse strikwerda in gegraveerd echt zonde is dat, zon cheezy autohandelaar is dat
Wat is er met de S klasse cabrio concept gebeurt van mercedes heb er al een tijdje niks van gehoord De S klasse Ocean drive heette die concept model geloof ik
Die Vision SLR is nieuw voor me! Gaaf ding!
De CLK-GTR ken ik uit een andere NFS, namelijk III Hot Persuit :P
ooooowww daar ga ik me morgen gruwelijk aan staan te verlekkeren!!

En uiteraard veel foto’s maken:-)
Er staan leuke modelletjes tussen.
CLK-GTR de mercedes der mercedessen aller tijden in mijn ogen
De Vision SLR en SLR McLaren zijn heeel erg verschillend. De interieurs zijn totaal niet te vergelijken, de inlaten onderin de voorbumper zijn anders, de achterkant is anders, achterlichten totaal ander design, en geen sidepipes.
M’n camera liet ’t afweten, dus ik moest ’t doen met een pocketcamera’tje… Mercedes stand is altijd erg fraai: http://www.klassiekerrally.nl/techno-classica-2010-size-matter/
Niet veel mooie modellen van Mercedes.. toch jammer
Ha, ik ben een keer in het Mercedes Museum geweest, echt gigantisch mooi!
heb afgelopen weekend voor het eerst een SLS AMG in het wild gezien in oostenrijk (dicht bij de grens richting Munchen). Geen tijd voor de camera helaas…
Mercedes CLK-GTR AMG Cabriolet…
Ja, mensen, die bestaat.
Heb de tekst te snel gelezen zie ik…
Mooie bijdrage! Meeste wist ik niet. Fraai spul allemaal.
CLK-GTR
Dit was een homologatie auto,nodig om LeMans te kunnen rijden in de jaren 97/98.
Zal bij velen misschien een belletje gaan rinkelen als ik vertel dat het deze wagen was die 3X het luchtruim koos in LeMans 2X in de training/warming (Mark Webber) up en de laatste maal in de race met Johny Dumbreck achter het stuur.(telkens met gelukte salto’s)
Het was tevens het laatste optreden van deze auto.
Het motto van Mercedes tijdens deze LeMans (geen grapje) “Mercedes the flying team”
Mooie reportage!
Moet de SL65 AMG Black series daar niet tussen staan ?
(want de clk dtm amg staat er ook tussen)
@Jeff: Fout, fout, volledig fout. Die vliegende Mercedes was niet de CLK-GTR maar de CLR. Er was van de CLR geen homologatie versie, hij reed in LeMans in 1999 en het was niet Johny Dumbreck die de laatste salto’s maakte maar wel Peter Dumbreck. De CLK-GTR reed in het FIA-GT kampioenschap in 97 en 98 en reed daar de concurrentie op een hoopje, die heeft dus niks te maken met heet vliegmachien uit Lemans 99. Als je een auto zwart maakt zie dan dat je de juiste auto neemt. ;-)
@CLK-GTR
Inderdaad,U hebt overschot van gelijk,het was inderdaad de CLR welke vloog en het was inderdaad Peter Dumbreck.
Nu was het ook juist dat de CLR de twee jaren voordien lelijk hebben thuisgehouden in de FIA GT en alles op een hoopje hebben gereden,behalve LeMans waar Porsche zijn laatste overwinning (algemeen) behield.
Wat ik me nog herinner van deze LeMans uitgaves,was het fantastische geluid (V8) van beide Mercedessen,zowel de CLK-GTR als de CLR.
Het was zeker niet de bedoeling deze mooie wagens zwart te maken.
@Jeff: De CLK GTR had een V12, naar mijn weten.
Geen probleem hoor. ;-)
De CLR was niet de enige die salto’s kon maken. Op road Atlanta in 98 dacht ik is er een Porsche de lucht ingevlogen en op dezelfde plaats is in 2000 een BMW opgestegen (die BMW was de winnaar van Lemans 99 btw)
Ik weet niet, op de een of andere manier kan ik niet warm lopen van een Mercedes? Hebben meer mensen hier last van?
@Cantago: Ik niet in ieder geval. Hoe kun je hier nou geen vlinders van in je buik krijgen? Automobiele kunst met een hoofdletter!

http://www.autoblog.nl/gallery/0_Beurzen/Techno_Classica_2010/Mercedes/Mercedes-Benz-300-SL-Gullwing.jpg
@Freewarefreak: Die Gullwing heeft zeker iets, maar ik voel geen vlinders, iets wat ik als autogek toch regelmatig bij andere auto’s wel voel… Bij bijvoorbeeld een Miura stijg ik echt op! Is het omdat onze lokale mobiele groenteboer exact dezelfde velgen onder zijn groentekar heeft? Of de ster in de voorkant? Ik snap het niet… Mercedes komt in mijn ogen altijd een beetje emotieloos over? Raar is dat… Misschien moet ik er eens in rijden? In een met handbak dan (zijn die er nog?)
CLK-GTR heeft idd een V12, en de CLR is de vliegende auto. De CLK-GTR was gewoon direct een succes voor MB.
Blijft mooi die C111 maar is inderdaad niet de mooiste die ze hebben neergezet!
De C112 blijft indrukwekkend maar heeft helaas wel de typies voor die tijd saaie verlichtingsunits die het geheel een beetje verpesten.

De SlR Vision is nog steeds schitterend en is wat mij betreft naast de Gulwing en de SLS de mooiste van het rijtje. De C111 spreekt me echter op een geheel eigen manier aan en zal altijd mooi blijven!
3 heuse supercars op een rij! De Gullwing blijft echter verreweg de allermooiste..
@Cantago: Er zijn nog Mercedessen met een handbak maar dat zijn enkel de 4 cilinders ( tot 204pk) Vanaf 6 cilinders heb je automatisch een automaat. Dat je geen vlinders vooelt bij een Mercedes kan ik inkomen, ik heb dat bv. bij Audi, opel, Fiat en alle Franse merken. Smaken verschillen nu eenmaal en gelukkig maar. ;-)
Echt mooie auto’s maken ze bij mercedes ! gooi der een AMG moter in sprenkel wat amg logo’s op en in de auto en je hebt de meest geweldige bak ooit !!!
Die C111 was ik helemaal vergeten! Kijk, daarom zijn er nu musea.
mooi die verhalen jongens!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).