Ook zo'n moeite met het 'beperkte' vermogen van 305 pk in je Focus RS? Ford heeft nu samen met Mountune Performance een pakket onderdelen samengesteld om je Ford dicht in de buurt van de RS500 te laten komen.
Via de Britse tuner en enkele geselecteerde Ford-dealers kan de upgrade, genaamd MP350, geleverd worden. Wat dit tunen-met-behoud-van-fabrieksgarantie kost heeft Ford nog niet bekend gemaakt. Naast 45 extra pk’s stijgt het koppel tot 460 bandenvretende Newtonmeters (meer dan de RS500, die heeft 450 Nm).
Om dit te bereiken wordt er een grotere intercooler en luchtfilterbox gemonteerd. De standaard uitlaat maakt plaats voor een exemplaar met een grotere diameter en om de geblazen vijfcilinder te voorzien van voldoende brandstof wordt ook de pomp vervangen door een model met iets meer opbrengst. Uiteraard mag een upgrade van de software niet achterblijven. Nu alleen nog een matzwarte wrap er omheen en je RS500-achtige (maar met meer Nm!) is klaar.
45 reacties
Sprinttijden kun je al vergeten want die hangen af van de voorbanden en niet van het vermogen.
En als je midden in de bocht je gas vloert begeven de voorwielen het en ga je mooi rechtdoor.
Ik zie er weinig nut in om deze Focus RS nog op te drijven.
Als je zoals de echte mannen vooruit wil gaan, koop je dan een Honda S2000!
Deze auto is dan ook alleen gemaakt voor een echte baas.
wel stoer, heb je voor waarschijnlijk minder geld een auto met meer koppel dan de rs500 en je kunt hem ook in wit, blauw, en groen bestellen. ipv matzwart. matzwart is volgens mij allang weer uit.
toch blijft dit een indrukwekkende auto. zo absurt veel vermogen op alleen de voorwielen. ik zou als eerste het onderstel iets aanpassen en andere banden monteren. dit is een echte mannen auto.
Gek he? verbruik is rechstreeks afhankelijk van het aantal pk dat je produceerd als je het op een motorstand uitprobeerd. Hiermee haal je alle omgevingsfactoren weg, zoals wind, luchtweerstand, rolweerstand, wegdek, helling, enz. Beetje nutteloze comment. Meer vermogen betekend altijd meer brandstof, of het moet door middel van een electromotor gebeuren, en zelfs dan verbruik je nog ietsjes meer als je dat continu wilt gebuiken….
Dan voeg je alleen meer lucht toe. meer lucht doet simpel gezegd niets als het niet verbrand wordt. Je verhoogd alleen de ademhalingsefficientie door de weerstand te verlagen. vermogen gebeurt niets mee, zo lang je en auto er niet op afsteld….
Eens met laatste stelling.
Er zijn gelukkig genoeg auto’s waarbij de computers de boel corrigeren. ;)
Bij andere auto’s kunnen ze weer gaan tegenwerken. :?
Kijk, uiteindelijk is overal een oplossing voor. Het valt wel op te lossen voor niet eens zo super veel geld, maar het is een extra investering. Voorafgaand aan die investering komt er een hoop knowhow bij kijken van een bedrijf die een prodcut moet maken, want we praten hier over telemetrie om dat goed voor elkaar te kunnen krijgen. Aan de andere kant kun je niet zeggen dat Ford iets aan de RS500 heeft aangepast kwa ophanging. Exacte specs zijn daar ook niet van bekend. Wat er moet geeuren is de beste bandenkwaliteit en een goede antisquat werking op de achterveren. FWD blijft nu eenmaal killing.
De comps van tegenwoordig stellen een luchtfiltertje marginaal bij idd. Een carb motor gaat er zonder afstellen direct slechter door lopen.
Eeven inhakend op je comment richting Fabian: Lichtgewicht is niks anders dan minder geveerde massa. Die geveerde massa vertaald zich naar snellere veer reacties. Naast minder inveren ook sneller weer op de neutrale positie. Daarom is de megane zo snel. De balans is beter. Zie een megane maar als een analoge dimmer, en een Focus als een aan/uit schakelaar….
Voor de meeste mensen zal dit een porsche killer zijn, omdat ze in een rechte lijn rijen en de sensatie voelen. 0-100 is toch langzamer en in de bochten kan FWD met hetzelfde vermogen een RWD auto niet bijhouden. Het scheelt seconden op een circuit….
Vermogen en koppel alleen zeggen niks. Het gaat om het totale verloop. Daarnaast is de RS500 een limited edition, waar het bij de RS om een upgrade gaat van alleen het motorvermogen. Meer vermogen is meer krachtn op de ophanging, is per definitie al minder grip. Kortom, leuk voor op de snelweg als je al rijdt, maar met optrekken is het wielspin….
Ik was van het weekend bij Ford in Eindhoven en daar stond hij voor €56.000,-
Helaas is de s2000 niet meer leverbaar (nieuw) Maar dat was echt wel een porsche killer.
Porsche killer? Valt wel mee toch. Zeer goede auto met vergelijkbare prestaties(in alle opzichten) als onze auto.
Maar porsche killer?.. Kwa bochtengedrag tot een bepaalde hoogte wel. In rechte lijn niet echt. ;)
http://www.pumaspeed.co.uk/showdetails.jsp?productID=853
What is the next step after the 400 kit ?
There is still more available from the Focus RS Mk2 , testing has determined the standard Ford turbocharger is running out of safe capacity.
We advise the Hybrid turbocharger as the next level to this kit,it will retain all the reliability of the standard vehicle and will require very little maintainance.The larger capacity GT specification kit we would advise for more motorsport usage although a power output of over 450 can be acheived very easily.
De 305 pk van de “standaard” RS worden al niet gehaald dus die 350 van de RS500 zullen er ook wel niet inzitten.
Een vergelijkbare set wordt trouwens ook aangeboden door Pumaspeed
ga maar eens een aantal (engelse) testen lezen!
Focus RS komt bij meerdere auto’s maar tot 280pk!
Verklaard ook gelijk waarom de nieuwe Megane RS bijna even snel is ;)
“Verklaard ook gelijk waarom de nieuwe Megane RS bijna even snel is.”
Verklaard het half.
Renault RS modellen zijn vaak snelle lichtgewicht auto’s.
Vooral in het begin doet dat erg veel. Daarbij kan de Megane RS zijn vermogen beter plaatsen dan de Focus RS.
Als laatste toevoeging zijn beide auto’s te tunen. Uit ervaring kan ik vertellen dat simpele ingrepen op een Renault RS gigantische resultaten(in verhouding) op kan leveren. ;)
er is geen merk zo rauw als Ford!
http://upnextinsports.com/wp-content/uploads/2010/04/129148273487342941.jpg
Nogmaals, jammer dat ik diesel ga rijden..
De rally focus , en dat is ie , heeft op tracks die zijn oorsprong benaderd menig RWD de achterkant blijvend laten zien.
Een nuance zeg maar ….
Er wordt gewoonweg teveel betekenis aan een aandrijfconfiguratie toegekend …..
Soms zeer zeker. Maar neem van mij aan dat je met een FWD altijd in het nadeel bent. Met acceleren lever je een minstens een sec in, als de auto gelijk is qua gewicht grip vermogen en,. maar alleen verschilt op RWD en FWD. Tuurlijk zal het stock dichter bij elkaar liggen, maar stock is voor mietjes. Ga je met de ophanging aan de gang dan worden de verschillen steeds groter. Simpel gezegd wil alle grip naar de achterwielen als je gasgeeft. Zowel bij FWD als RWD of AWD. Kwestie van massatraagheid op een voorwerp. De voorkant van een auto wordt daardoor lichter als wanneer hij stil zou staan, dus verliest druk per cm2 op de banden. Hoe je het ook wend of keert, dat is niet 100% te compenseren. RWD en AWD hebben dat probleem niet, omdat de grip juist naar de wielen verplaatst worden die aangedreven worden….
En zoals gezegd , een aandrijfconfiguratie is maar zo”n klein onderdeel van het geheel , hetgeen deze Ford keer op keer laat zien.
Ik geef er alleen mee aan dat als een auto op alle fornten gelijk is, een RWD een tijd op een circuit neer moet kunnen zetten van ongeveer 3sec sneller dan de FWD. Uiteindelijk draait het allemaal om balans in een auto, en die blijft bij een FWD gewoon minder. Jij zegt een porsche killer, dus een vergelijkbare porsche is dan de 3.4 Cayman in mijn ogen. +/- 300 pk en MR layout. Ik gok erop dat de focus de bredere powerband heeft, maar toch zet ik al mijn geld in op een Cayman. Puur op basis van de layout. Sterker nog, ik denk zelfs dat een Honda S2000, die qua power ondergeschikt is aan de focus, sneller op het circuit zal zijn vanwege de FR layout….
Je begon je betoog dat een RWD sneller is als FWD is dat klopt niet als 1 op 1. DAT IS WAT IK BEDOEL.
1 voorbeeld :De Focus heeft een M3 op een bepaald circuit ruim de achterkant laten zien…….
Geef eens een voorbeeld dan? En dan met name op omstandigheden? want daar ben ik dan wel erg benieuwd naar.
Ehm nee idd, dat was jij niet. dat was een betoog inhakend op die van Clijde….
Overigens gaf ik wel aan dat het alleen met dezelfde layout het geval is. Ik kijk puur naar RWD en FWD met alle overige factoren gelijk. Ik ben het met je eens dat als je gaat kijken naar een pakket van elke auto op zich dat de focus een goede auto is, daar niet van. Ik denk alleen dat het jammer is van de fwd. Ik gok erop dat de Volvo C30 die eraan komt veel sneller zal zijn dan de focus door de awd. verder is die auto nagenoeg gelijk met dezelfde running gear….
Op het forum van alfaowner staat een mooi verhaal van iemand die met zijn 147 GTA een e46 M3 zoek rijd op nat wegdek. Waar de 147 GTA zijn grip ietjes kwijt was aan het begin, zwabberde de M3 alle kanten op met zijn RWD.
Helemaal mee eens. De meeste kunnen met RWD niet overweg. Eerste reactie bij een uitbrekende auto is gas los en remmen om vaart te minderen. Iets wat bij FWD goed gaat, maar bij RWD niet.
Je geeft nu ook precies het voordeel aan: Controle. Een FWD is voor de meeste mensen makkelijker controleerbaar. Zeker wanneer de omstandigheden moeilijker worden. De grens is immers veel voorspelbaarder. Kortom: de rijder speelt dan een veel grotere rol ten opzichte van het materiaal….
De RS Kon de Fort GT ( 500) bijhouden op een geimproviseerd circuit , met enkele leuke uitdagingen.
Dus FWD …ken de vorige RS en en dan weet je wat Ford heeft gepresteerd , al dan niet met een QAIffe diff.
Ik denk zelf dat de C30 zker niet in de buurt van de rS zal komen, deze zal niet dezelfde specs krijgen vermoedt ik , concuurentie overwegingen , zeg maar.