Mercedes batterijbus doet het ook in de kou

Auteur: , 13 Reacties

En dat is mooi, want het brengt de elektrificering van busjes weer wat dichterbij. Bedrijven kunnen echter niet snel genoeg overstappen, is Sjon de loodgieter eindelijk van de linkerbaan af met zijn lelijke witte busje.

Elektrische auto’s en kou willen niet altijd even goed samen. Onlangs heeft de elektrische Mercedes Vito de eerste koude-test met succes afgelegd in Zweden. Met temperaturen die tot minus 30 konden dalen en een sportieve rijstijl had de bus nog steeds een actieradius van 130km. Mercedes ziet dit als een minimum-actieradius. Onder normale omstandigheden moet er flink meer op de accu’s gereden kunnen worden.

De mooiste feature van de bus is de begrenzer. Geen post- of glazenwassers-bedrijf dat zich nog om haar busjes zorgen hoeft te maken. De elektro-Vito is begrensd op 80km/u. Daarmee kunnen ze lekker tussen de vrachtwagens blijven rijden. De verantwoordelijke elektromotor beschikt over 90kW, over laadvermogen hoeft men zich geen zorgen te maken. De komende 2 à 3 jaar moeten er ruim 2000 elektrische Vito’s de weg op.



13 reacties

Is de linkerbaan eindelijk eens vrij. :D
Begrenzing op 80 km/h is eigenlijk niet zoveel.. Nu zie je ze namelijk meestal aan 160 op de autosnelweg vlammen.. zal wel een hele aanpassing zijn voor de chauffeurs ;)
Het enige verschil is dat ze nu nog langzamer links rijden…
@G_deGroot: En na 130km staan ze stil op de linkerbaan, levensgevaarlijk!
80? doe dan 90….anders gaan de vrachtwagens en sleurhutten weer inhalen waardoor ze scharen en we WEER in de file staan..

probleem opgelost zorgt voor een nieuw probleem…zucht
busjes mogen gewoon 120, dus een begrenzer op 80 is grote onzin. alleen maar omdat ze hem niet harder kunnen laten gaan zonder de actieradius te verneuken.

laat maar zitten
NEEEEEEEEEEE!!! Niet NOG meer file veroorzakers! Worden de vrachtwagens net minder, hebben we straks bedrijfsbusjes die de wegen verstoppen! Wat een hel! En met 130km komen wij echt ver genoeg op een dag, wat een klotedingen zeg! Weg er mee! Terug met de diesel!
veranTwoordelijke blogposters gebruiken spellingscontrole
Dat gaat hem niet worden met die begrenzer en ik denk ook dat voor vele de actiradius niet toereikend zal gaan zijn!
Hoeveel zou dit goedkoper zijn dan op benzine qua verbruik?
hebben ze nog meer redenen om te laat te komen…
leuk dit allemaal maar wat gebuurt er al je hem (te) zwaar belaad of er een aanhanger achter wil hangen??
kan dat zo en zo wel
en max 80km dat is echt een grap
ik hou het wel op mijn dci 150
dat is mooi dat hij het in de kou doet!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).