Klassiekers zijn big business

Auteur: , 54 Reacties

Elk zichzelf respecterend automerk heeft inmiddels een “classic-afdeling”. Het onderhoud van de oudjes is namelijk big business. Het ene automerk kwam daar eerder achter dan het andere.

Op de Techno Classica, Europa’s grootste klassiekerbeurs, zijn de automerken sterk aanwezig met officiële vertegenwoordigingen vanuit de fabriek: het Mercedes-Benz Classic Center, Porsche Classic, Ferrari Classiche, Audi Tradition, Volkswagen Classic, noem ze maar op. Het koesteren van de historie is goed voor de merkbeleving en de authenticiteit van de auto’s.

Mercedes en Porsche waren de eersten die begin jaren negentig van de zorg voor klassiekers een heus bedrijfsonderdeel maakten. Aanvankelijk was het vooral een extra service aan klanten. ‘Veel klanten die een nieuwe Porsche kopen, hebben daarnaast ook een of meerdere klassieke Porsches. Zeventig procent van alle Porsches rijdt nog rond’, zegt Philipp Salm-Reifferscheidt van Porsche Classic.

Bij Mercedes zijn het ook de aantallen die tellen. Er rijden er nog zoveel rond dat het aantrekkelijk genoeg is om van alle naoorlogse modellen onderdelen te leveren via het Mercedes-dealernetwerk. Wie een onderdeel nodig heeft voor bijvoorbeeld zijn 450 SEL uit 1974 kan gewoon bij de plaatselijke dealer terecht.

De enige echte Gullwing

Certificaat van originaliteit
Het vakkundig bewaken van het erfgoed is dus een relatief nieuw fenomeen voor de merken. De wens daartoe ontstond toen de topmerken last kregen van de wildgroei aan zogenaamde onafhankelijke specialisten. Door de modificaties die zij toepasten, dreven auto’s soms ver af van hun originele staat, en dat was niet goed voor de merkuitstraling. Voor Ferrari was dat een reden om in 2006 met Ferrari Classiche te beginnen. Deze aparte afdeling in de fabriek in Maranello verzorgt reparaties en volledige restauraties. Auto’s die er behandeld zijn, krijgen een certificaat van originaliteit.

De merken benadrukken dat alleen zij het beste weten wat goed is voor hun klassiekers. Zo krijgen bij Porsche de auto’s die volledig gestript worden een unieke lakbehandeling, dezelfde als de nieuwe auto’s. ‘Tussen de 997’s door zie je dus zo af en toe een klassieke 911-carrosserie mee hetzelfde dompelbad in gaan’, aldus Salm-Reifferscheidt.

Aan de hand van originele tekeningen, maatvoering en metaallegeringen kunnen de fabrikanten oude onderdelen opnieuw maken. Want originaliteit is alles in de klassiekerwereld. Gerommel buiten de officiële wegen om is de fabrikanten een doorn in het oog. Een handvol originele onderdelen kan met nijvere arbeid en een berg nagemaakte onderdelen weer uitgroeien tot een hele auto. Dr. Josef Ernst, hoofd heritage-communicatie van Mercedes-Benz heeft hierover een leuke anekdote: ‘Van de SSK uit de jaren ’30 zijn er 36 gebouwd, maar als we alle veilinglijsten nagaan, komen we er 120 tegen. Daar klopt dus iets niet.’

Nieuwe generatie
Ernst ziet een gezonde toekomst voor de klassieker-business. Dat komt volgens hem door een generatiewissel. ‘De jongere kopersgroep wil graag een klassieker rijden, maar wil niet zelf elk weekend onder de auto liggen sleutelen, zoals veel oudere bezitters wel doen. Ze willen zo’n auto rijden als ze weten dat ze hem voor onderhoud kunnen toevertrouwen aan een partij die er goed zorg voor draagt. En dat zijn wij.’ Gewoon zorgeloos met je klassieker kunnen blijven rijden, daar gaat het volgens Ernst om. Historie moet levend blijven: ‘We willen niet de as bewaren, maar de vlam levend houden’.

Liefhebbers
Van oudsher is de Techno-Classica het trefpunt voor handelaren en liefhebbers. Het is in Essen in Duitsland, dus de Duitse merken zijn ruim vertegenwoordigd. Het aanbod 911-jes is enorm, in alle mogelijke uitvoeringen. Er zitten toppers tussen zoals een 911 RS Leichtbau uit 1973 waarvan de prijs op aanvraag is, en een 911 RS Touring waarvoor 155.000 euro wordt gevraagd.

Naast de handelaren pakken autofabrikanten groots uit. Het leuke aan de Techno-Classica is dat fabrikanten hedendaagse modellen in hun historische context tonen. De bezoeker krijgt een mooi overzicht hoe huidige modellen en typen hun oorsprong vinden in het verleden en hoe zij door de jaren heen zijn geëvolueerd.

Met dank aan Maarten en Robert voor deze bijdrage!



54 reacties

Die gullwing _0_
ook op Honda kun je rekenen voor onderdelen, tenminste als je een N360 hebt.
Mister Honda heeft er persoonlijk voor gezorgd dat nieuwe onderdelen desnoods door Honda speciaal voor jouw worden gemaakt.
De achtergrond is dat Mijnheer Honda nooit is vergeten dat de N 360 Honda als autofabrikant op de kaart heeft gezelt en dat dit een deel van zijn erfenis voor Honda en de wereld is.
Daar kan de Fiatgroep met Alfa/Lancia nog wat van leren…
Vreemd dat ze het met ferrari wel doen, maar met hun volumemerken niet.
@Specht: Als er echt vraag naar is, stapt er wel iemand in om de onderdelen te maken, kijk maar naar de renaissance onder de voornamelijk Britse merken als MG.
Daar is een hele onderdelen industrie/cultuur op gang gekomen, die nog goed boeren ook !
Dus, wat let je ! Op naar Sri Lanka of Taiwan !
@de Sjonnies: dat is wat ze doen, een origineel onderdeel daar laten kopiëren, letterlijk. Beter dan niets, maar niet veel…

Overigens zijn er ook heel wat restauratie specialisten, die doen het echt moeilijke werk…
@Laurens: Is niet altijd waar, dat van die kwaliteit, voor voormalige British Leyland producten zijn imitatie onderdelen vaak goedkoper, betrouwbaarder dan de orginele
@de Sjonnies: mhhh, daar had ik het over…

Maar soms vind je een gemoderniseerd product, dat dan een heel stuk beter lijkt te zijn. Zit nog na te dampen…

Prachtig trouwens die Granada, vooral de achterkant. Dit type vond ik nieuw ook al schitterend. Sommige Fords kloppen zo goed…
Ik mis Toyota Classic…
Is inderdaad goed dat de autofabrikanten zo’n afdelingen hebben, want die slechte restauraties enzo geven ook de fabrikant zelf soms een slechte naam..
Met deze afdelingen hebben ze een nieuwe markt bij, geven ze de klanten wat ze nodig hebben, zullen ze er ook wel geld aan verdienen en zijn ze zeker dat hun klassiekers een deftig restauratiebeurt hebben gekregen en dat ze nog grotendeels op het origineel exemplaar gelijken….
Volvo nog de amazone…
…een berg nagemaakte onderdelen weer uitgroeien tot een hele auto.

Vraag ik het toch af. Als die onderdelen door de automerken zélf dan wel in opdracht van de automerk gemaakt worden, kun je dan nog wel spreken over nagemaakte onderdelen? Is het dan niet Porsche of Mercedes origninele onderdelen?

BMW heeft trouwens deze week ook aangekondigd dat ze klassieke raceauto’s in onderhoud nemen.

https://www.press.bmwgroup.com/pressclub/p/pcgl/pressDetail.html?outputChannelId=6&id=T0079235EN&left_menu_item=node__2385
Ferrari heeft overigens nog zo’n divisie namelijk het “corse clienti” waar alle raceferrari’s terecht kunnen voor onderhoud en zelfs stalling.
Lang leve het belastingvrij rijden!
Ja onderdelen kunnen een pain in the ass zijn als je in een klassieker rijdt.
Zelf had ik deze week een heftig momentje met mijn Ford uit 1976. En ben nu naarstig op zoek naar een nieuwe naaf.

Check de fotostrip :-)
http://dennismik.blogspot.com/2010/04/autopech-een-fotostrip.html
@Dennismik: leuke auto! Maar een vastgelopen wiellager is toch echt gebrek aan onderhoud. Andere naaf, dat is het nadeel van zo’n nu zeldzame auto, maar dat wist je ook al denk ik ;-)
@Laurens:

Thanks! Helaas piept en kraakt er heel wat in die oude bak, dus had de wiellagers niet gehoord. Hij is wel in redelijke staat trouwens. Aan de buitenkant wat roest, maar goed onder. Remmen tip top in orde en een redelijk nieuwe 2,9L V6 uit een Scorpio (past precies).
@Dennismik:

doe jezelf eens een plezier .. en pak dat ding helemaal aan ..
van voor naar achter .. gewoon elk onderdeeltje ..
doe het met liefde .. echte liefde ..
zal je meer kosten dan de aanschaf-prijs .. so be it ..

ik schrijf dit uit puur egoisme ..
omdat ik niet geheel uitsluit dat jouw auto ooit de mijne wordt ..

wat een super-stoere klassieker ..
mag gerust in het rijtje XJ-C en 635 CSI ..

good luck ..
@lincoln: Haha, dank voor de tip! Ik was eigenlijk al van plan om mijn bonus + vakantiegeld er dit jaar in te gaan investeren. Moet er nog een boel aan doen om hem echt strak te krijgen.
En dank ook voor het compliment!

@de Sjonnies: Ik heb al bijna een nieuwe naaf opgespoord en dat is inderdaad de charme.
Wat voor een love-baby heb jij?
@Dennismik: De laatste aanwinst is een 1970 Renault 8S, een soort van fabrieks getjoende Renault R8 (die weer op een Simca Rally lijkt) Ben ik voor naar Rome geweest om ‘em op te halen. Dus niets is te gek metklassiekers !
@de Sjonnies: Heel cool! Bij mij in de straat staat sinds kort een Simca 1000 (geen rally). Wat een leuke auto is dat, krijg helemaal zin om ermee te rijden als ik hem zie.
Oeps, dubbelpost, dacht dat er iets misgegaan was en had niet door dat hij eerst goedgekeurd moest worden, excuses.
@Dennismik: Hardstikke leuk die Granada !
Maar Dennis is het niet de charme van een klassieker om onderdelen te scoren?
Misschien ben ik een beetje getikt maar ik heb een setje sportvelgen voor mijn nieuwste love-baby op zondag in Frankrijk opgehaald.
En laatst de roll bar ook in Frankrijk.
Ook is het vaak met wagens als een Granada, dat onderdelen
voor vele andere modellen worden gebruikt, dat uitpuzzelen vind ik op zich al geweldig ! En Belgie, daar waren deze Fords altijd zeer populair
@de Sjonnies:

Ben ik ook met je eens. Onderdelen scoren is altijd leuk. Zo is de 1 zijn schroot de ander zijn brood. Voor mij was het altijd de sport om bij andere merken te kijken wat paste. Zo will ik nog altijd een smallbore A-series opbouwen als Frankensteiner Met belangrijke onderdelen van auto’s uit verschillende tijden en continenten erin.140pk op 10.000+ RPM moet dan betrouwbaar haalbaar zijn uit 1000cc….
Die gullwing is zooo ontzettend mooi!
Wat een geweldige auto die Gullwing. Heeft iemand misschien een idee hoe duur het is om die auto vor 1 dag te huren??
Dat “gerommel” (zie link) mag best op mijn oprit staan!(nouja, oprit… Op straat, met een beetje mazzel voor de deur)
@Maarten en Robert: Wat een leuke en vooral verfrissende bijdrage! Erg leuk om te lezen!
Tegenwoordig is elke fabrikant verplicht minimaal 25 jaar naar dato nog onderdelen te leveren, dus het is ergens ook en deel moeten. Maar daarnaast is het vooral een image iets. Echte legendes zijn er niet of amper meer. Dat was vroeger wel anders toen nog niet alles verzadigd was….
@Kevski-Style: goeie tip, E05 :-)
Toch is dit een gaaf idee! Als ik straks in zo’n klote elektrische bak gedwongen wordt dan is het fijn om te weten dat er ook een mogelijkheid is om in een fijn onderhouden klassieker te rijden! Gelukkig maar;)
Ow wow, een EB110, en geel. Hebben!

Verder is het mooi om te zien dat ook de merken zelf zich er bewust van zijn.


Mooie gastbijdrage jongens. Goed gedaan.
Svenska Aeroplan AB
@ Dennismik: mooie auto!
@ De Sjonnies: dat is inderdaad de sport! Ook Saab heeft natuurlijk veel klassiekers, waar ik er 1 van bezit. In Zweden is vrijwel alles nog te krijgen. Zelfs de fabriek organiseerd een soort onderdeel-dagen. Ben benieuwd of Victor dat erin houdt!
:)

Maar al veel leuke contacten opgedaan zo. Daarom is een klassieker een hobby en een moderne auto ehmmm, tja, vervoer.
dit is het allereerste artikel op autoblog wat ik goed vind geschreven .. of is dit een gekopieerd stuk tekst.

volhouden iig .. zo gaat het nog een keer egrens op lijken
Misschien is wel het allerleukste van een klassieker dat niemand behalve jijzelf bepaald wat een klassieker is.
Dat er weinig kinnesinne is tussen eigenaren maar een soort van ‘ik begrijp waarom jij die Opel houdt terwijl het niet mijn ding is gevoel’.
Ik snap nu waarom iemand een Granada wil hebben, terwijl ik er helemaal nix mee had toen ze nog gewoon in het straatbeeld reden. Kende ooit een ‘gozert’ die hele verhalen vertelde tegen zijn witte Kever Cabrio. Echt waar En toen ik een keertje 2 Cibie Oscar mistlampen voor hem scoorde, met de tranen in zijn ogen stond dat ik aan zijn Kevertje had gedacht in Frankrijk. Hiuj heeft ze ook betaald ;)
Leuk stuk tekst! Toch wel mooi dat febrikanten zelf wat doen om klassiekers in orde te houden.

@ Dennismik en de Sjonnies: leuke discussie, lees met veel plezier jullie reacties! Ik hoop dat jullie de auto’s weer helemaal in super staat krijgen
En terecht. Als je een oud automerk bent, heb je een zekere heritage opgebouwd en dat moet je koesteren. Gelukkig zijn er veel liefhebbers die onderdelen laten fabriceren als de fabrikant het achterwege laat. Een Duitse kennis van mij heeft een enorme Saab verzameling. Hij laat onderdelen maken voor eigen restauratie en verkoopt wat hij overhoudt op beurzen. Wat dat betreft laat Saab een veer.
Een klassieker is veel leuker om mee te rijden dan met een moderne auto. Zelf heb ik een Fiesta MK1 1.1 uit 1982 als hobby-auto. Comfortabel is de Fiesta niet, snel overigens ook niet, maar gewoon leuk om mee te rijden. Dus ik snap best dat diverse fabrikanten een old-timer-afdeling hebben opgezet.
Business is het ook zeker! en het is inderdaad ook goed voor de verkoop van nieuwe auto’s.
Het leukste voor ons is echter dat we die mooie oudjes af en toe ook nog eens kunnen zien! 8)
die rauwere brom, de schrik dat de deuren eraf gaan vallen als je richting 150 gaat, de geur van de uitlaatgassen op een koude morgen… klassiekers moeten zeker blijven! beschouw ze maar gerust als een rijdend museum van technologie!
Dit vind ik echt een iconische foto. Deze auto’s hebben werkelijk niets met elkaar gemeen: fabrikant, techniek, enz. Ze delen alleen de merknaam.

http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=0_Beurzen/Techno_Classica_2010/Div/Bugatto_EB_110_Bugatti_Veyron.jpg
@M-lover:
Amen.
Prachtige Bugatti, ben ik de enige die de oudere modellen van BMW mooier vind dan de huidige BMW’s?
@GLTSRY: Nee, de oudere BMW’s met hun haaienbek (soort van omgekeerde stroomlijn) hadden allemaal wat, net als bv Citroën is BMW ‘gewoon’ geworden, ze zijn ook dat net een beetje listige weggedrag kwijt. ’t is nu een auto, geen BMW meer :?
Daar staan anders ook een boel van m’n lievelings auto’s bij :D
zondagsrijder
@M-lover
Die schrik dat ik een deur kwijtraak heb ik ook in mijn AX uit ’94. Bestuurdersdeur sluit niet altijd goed zonder dat dat opvalt. Betekent dat ik in een rechterbocht nogals eens met een hand stuur en met de ander mijn deur achterna ga. Verder trouwens een prima auto die ik iedereen (op zoek naar een betaalbaar koekblik) kan aanraden.
@zondagsrijder: koop een spuitbusje WD 40, the miracle stuff !
@laurens : ja, nu je het zegt, de eerste Granada’s die kloppen, dat zie je ook aan die van Dennismik, vooral de Engelsen hadden hele mooie uitvoeringen als business express !
Auto’s == technologie. Waarom zou je dan een oude auto willen hebben??
Wederom leuke bijdrage.

Prachtige SM presidentielle! En die 59 Impala mag er ook zijn.

@ Dennismik: Fraaie bak, man. Underrated classic.
Nou, die Porsche uit 54 ziet er slecht uit zeg.
Jammer. :(

Maar voor de rest: prachtig! :D
Vandaag op de Techno classica geweest. Was absoluut de moeite waard. Overkill aan bijzondere auto’s.
De eerste eigenaar van de gele EB110SS heet overigens Michael Schumacher.
een echt stukje autojournalistiek op autoblog :). Iets dat voorbij gaat aan de waan van de dag die in persberichten wordt opgesteld. daar kunnen de vaste bloggers hier nog iets van leren. Complimenten!
Misschien moeten Maarten en Robert maar de vaste klassieker-redacteuren van autoblog worden. :D Mooi geschreven stuk, met leuke reacties eronder.
Ben ook naar de beurs geweest en moet zeggen dat de hoeveelheid topklassiekers er echt indrukwekkend is. Nooit geweten dat er nog zoveel SL-modellen van Mercedes rondreden, bijvoorbeeld.
Gisterenavond kon je de trucks de auto’s weer naar huis zien rijden langs de grote snelwegen, het zit er weer op!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).