1.000.000 x BMW 1-serie

Auteur: , 95 Reacties

Het miljoenste exemplaar van de Einser is vandaag overhandigd. Omdat we dol zijn op premiumfitties hebben we de verkoopcijfers van de A3 er maar eens naast gelegd. De resultaten zijn weer schokkend.

De Audi A3 is nog minder exclusief, want er zijn al meer dan 1,5 miljoen A3’s verkocht. Maar daar gaat het nu even niet om, de Golf met Audi ringen is tenslotte al langer op de markt. Snelheid van verkopen dat is het punt en waar Audi er zeven lange jaren over deed om 1 miljoen A3’tjes weg te zetten, daar deed BMW dat in slechts vijf jaar met de 1-serie. Een fors verschil natuurlijk, maar de feest A3 destijds was een dikke 3.2 V6. En de miljoenste hangbuikzwijn een vooral zuinige en lekker saaie 118d. Daar hoeven we geen kies-maar aan te wijden, want met een underpowered dieseltje gaan er geen driftjes worden neergelegd. Toch doet de einser het goed in de lease, want de belofte dat er gooi-en-smijt-werk in zit is onweerstaanbaar voor de gemiddelde lease-rijder.



95 reacties

overhandigd ;)

-edit: check-
ja dat is omdat de meesten mensen hem alleen maar nemen om het teken wat er op staat
@ShelbyGT500E:
Bedoel je het bmw logo?
Oee pijnlijk: overhandigd aub :P

-edit: check-
Mijn neef zijn nieuwe 1 wordt in Augustus afgeleverd, als cadeau voor zijn 18e verjaardag, wel jammer dat het niet zo’n “exclusief” cadeau meer is dan hé…
Ook niet zo moeilijk dat de 1-reeks er sneller is, er is een model meer, de coupé. Een lelijke, dat wel, maar het verkoopt toch.
Kvind de Einser Coupé ftlk wel een zeer cool wagentje.. Licht, klein, achterwiel… In combinatie met een sterke benzinemotor: lekker! Maar wat ik me wel afvraag: liever een 125i of een 135i? De 35i wordt al jaren geroemd als geniale motor, maar zou die door zijn gewicht niet slechter af zijn dan de 125i?

Jullie mening?
En dat van de A3 ging natuurlijk over de vorige generatie A3. Toen was er geen cabrio of coupé (coupé nog steeds niet) en de markt was gewoon anders. Je kunt verkoopcijfers pas echt vergelijken als ze in hetzelfde jaar zijn geïntroduceerd vind ik.
bmw is een kuddevolk merk aan het worden net als de ikea;)
@m5: En Audi dan?:)
Die 318tds (1.6je was dat, 90 pk ofzo) drifte anders prima destijds, wel op sneeuw :-) Vrachtwagengevoel verder, tot je het beetje gas erop zette. Tractiecontrole, niet nodig…
@Wouter:
Is het niet het hangbuikzwijn?

Het is trouwens niet meer dan logisch dat dit ding goed verkoopt. Zolang ze maar niet gaan proberen een concurrent van de A1 te maken, want dan maken ze het wel heel spannend allemaal.
@Aero: Ooit al eens gehoord van de Mini? volgens mij wel de A1 concurrent bij uitstek, en van wie is Mini ook alweer? Oja, van BMW… Die concurrent IS er dus al, maar het is eigenlijk andersom, want het is Audi die het succes van BMW wilde afpakken door met de A1 op de markt te komen, iets wat in mijn ogen, slim is bekeken van Audi!
@sven2:

WTF
@Flamingo:
Waarom WTF?
@sven2: Dat je als 18-jarige een (splinternieuwe en duurdere ook nog eens) auto krijgt is in Nederland vrij uitzonderlijk. Ik denk dat het daar over gaat.
Interessant echter volgens mij klein foutje hier:
“En de miljoenste hangbuikzwijn een vooral zuinig…”
het zwijn?
Underpowered?
Ghihihiihii
Als je 143pk underpowered kunt noemen natuurlijk:p paar jaar terug had de 320d niet eens zoveel power maar goed. Alles is relatief hé;-)
mmhmm ik zal altijd de einser over de A3 kiezen gewoon omdat de einser altijd RWD heeft en de A3 een FWD heeft met de minst grote motor, en rdw is toch beter dan fwd :D
@spykerboy: en RWD 10000000x beter dan AWD;)
Ik vind het wel een leuke auto eigenlijk. Niet iedereen heeft een grote auto nodig en als je dan toch kwaliteit, sportiviteit en innovativiteit wilt, ben je bij BMW wel aan het juiste adres.
de a3 is is langer in productie en alles behalve een golf met 4 ringen, wel veel mooier dan een 3 serie zonder kont!

En rwd is niets vergeleken met fwd en Awd
Ooit een halfuur met een 118d driedeurs met sportophanging en 17 duims velgen gereden. Wanneer je dsc en tc uitschakelt zou je ervan verstelt staan hoe makelijk je de achterkant kan laten uitbreken.
135i Performance pack, even langs Croky chips en je hebt een (M3)killer van een ride ;) alléén één nadeel….het blijft een twee zitter :( (weinig auto voor veel geld)

samengevat is het een brute bak
@Cotrofiel; je kunt het ook anders kijken, mensen die opzoek zijn naar een klein autotje maar geld zat hebben gaan voor een BMW 1 of Audi A3 en als je dan gaat kijken dat de A3 grotendeels vóór de crisis geproduceerd is doet BMW het toch beter door in (grotendeels) tijden van crisis alsnog sneller aan de miljoen te komen ;)
excuses Citrofiel :P
@Patrick: Dat is de tweede keer deze avond dat ik op de kredietcrisis wordt gewezen, en weer moet ik diegene gelijk geven. Jouw optie is natuurlijk ook geldig, en er valt niet te bepalen wat nu bepalender is, dus ik laat het hierbij. ;)
@Citrofiel; ik vind het een rechtvaardige uitspraak ;)
@citrofiel

maar….de A3 is ok tijdens de crisis gemaakt

A3
A3 sportback
A3 cabrio

wat de 1-coupe verkoopt haalt de oude A3 weer bij…? of zit ik nu helemaal fout?
@jan1666: En ik was nog zo van plan het bij mijn laatste reactie te houden…

De A3 heeft zijn miljoen bereikt vóór de crisis (in 2003) dus dat valt volgens mij echt niet te vergelijken. En ik denk niet dat alleen de 1-coupé heel een generatie A3 bijloopt…
wie krijgt er nou zo’n duur cadeau voor zijn 18de verjaardag? heeft p diddy hier miss iets mee te maken?
WTF!
ik vind t nogal wat, jij doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is. ik lees hier wel vaker dit soort gekke dingen..
“ja ik moet nog 1 jaar op mijn nieuwe 458 wachten”
“mijn pa heeft een nieuwe aston martin gekocht”
“ja mijn pa krijgt binnekort zijn nieuwe 760li afgeleverd”
enz enz

stelletje miljonairs..
@Flamingo: Diddy doet het nog een stukje extremer. :o
bedoeld aan sven2 trouwens hierboven
@Flamingo: Je hoeft toch geen miljonair te zijn om een 1 serie te kopen? Mijn andere neef heeft een Mini gekregen op zijn 18e, mijn nonkel heeft een zéér goede relaie met een BMW dealer, hij rijd ook al van zijn 20e BMW, dus het is toch vanzelfsprekend dat mijn neef ook BMW gaat rijden… ’t is trouwens ook geen 135i hoor, maar een redelijk kale 118d, dus die opmerkingen oven die 760 Li en 458 zijn eerlijk gezegd onnodig… Hoeveel mensen rijden er vandaag de dag geen BMW? En daarbij, een 1-reeks kost (in sommige gedaantes) evenveel als bijvoorbeeld een golf (in bepaalde gedaantes), voor welke zou jij dan gaan?
@sven2: Ik durf te beweren dat 98% van de bevolking geen geld voor een 1-serie heeft om aan zijn/haar zoon/dochter te geven. Het is gewoon een erg groot cadeau en velen hier kunnen daar slechts van dromen.
@Citrofiel:
Ik heb ook geen 1-reeks gekregen voor mijn 18e verjaardag hoor, maar ik snap niet dat jullie, als auto-fans, mensen het niet gunnen om een dergelijke wagen te krijgen voor zijn/haar verjaardag… ( niet persoonlijk of arrogant bedoeld) maar ik vind ’t geweldig dat er mensen zijn die dat kunnen, hoewel ik het jammer vind dat ik dat niet kan/krijg, maar een vorm van jalouzie komt toch zeker niet in mij op.
BDW: ik vind ’t ook een serieus duur cadeau hoor.
@sven2 en Laurens: Wie zegt dat ik jaloers ben? Ik zeg dat het uitzonderlijk is en dat velen (waaronder ik) van zo’n duur cadeau dromen. Ik hoop niet dat je daaruit begrijpt dat ik jaloers ben. Natuurlijk mag hij een 1-serie krijgen. Ik ben geen communist, ik ga niet iedereen verplichten om een AX ofzo te rijden… :P Zelfde geldt geloof ik voor Flamingo. Hij komt verbaasd of zelfs geschokt over, ik denk heus wel dat hij het mensen gunt…
@Citrofiel:
Jullie begrijpen het, maar er zijn altijd mensen die jalours of minachtend op dergelijke situatie’s omgaan… Mijn tante bijvoorbeeld (& geloof mij, ze werkt samen met mijn nonkel zéér hard) rijdt met een witte 32OD Cabrio, hoe vaak dat zij commentaar krijgt als dikke nek, kan je je niet voorstellen & dat is wel duidelijk een teken van jalouzie, iets wat ik zéér jammer vind…
@sven2: Jaloezie is een natuurlijke eigenschap, iedereen zal er ‘last’ van hebben. Helaas handelen sommige mensen puur naar hun gevoel zonder erbij na te denken. Ik ben in die zin wel jaloers dat ik het ook wel zou willen, maar dat betekent niet dat ik hem het misgun. Inderdaad, zijn ouders zullen er hard voor gewerkt hebben. Helaas bedenken sommige mensen dat niet…
@Citrofiel: als je hem verdient, heb je er meer lol van. Maar als een ander het geld heeft, is het ook weer geen reden voor jaloezie…
@Laurens:
Dat vind ik dus ook & ik wil daar zelfs bij zeggen dat mijn neef zelfs eerst de auto niet wou, omdat hij net als iedereen weet hoe vaak het misloopt met je 1e wagen…
@sven2: als je begint over de relatie van je nonkel met de BMW dealer moeten we dan denken aan de relatie zoals de van Kees en de Citroen dealer en buurman in het legendarische Nederlandse Film Epos “Flodder”?
@mashell:
Nee, gelukkig niet, het zijn zéér goede vrienden, ze gaan bijna om de 2 weken eten samen enzo….
@sven2: Aha. Is het niet andersom? Gewoon twee vrienden waarvan er ééntje toevallig een BMW-dealer heeft? :)
@Citrofiel:
Heb maar gene schrik!!! Want mijn nonkel kende die man al voor hij die zaak had, dus…
@sven2: Precies dat bedoelde ik. :)

De 1-serie is inderdaad nog best bereikbaar, maar dan vooral als eerste auto. Als je al een auto hebt en waarschijnlijk (gezien dat de zoon er ook een krijgt) heeft de vrouw des huizes er ook al een… Als derde auto is het weer een heel ander verhaal. Natuurlijk is het lang geen 458-verhaal, maar het blijft bijzonder.
@Citrofiel: Ze hebben 1 bmw van het werk (320D sedan), dus daar hoeven ze geen cent voor te betalen, dan hebben ze nog een 320D cabrio (vrouw) en een Mini voor mijn andere neef en dan de 1-reeks die mijn andere neef krijgt, dus nu weet je hoe het in elkaar zit. Hierbij wil ik wel nog vermelden zowel de Mini als de 1-reeks niet als bedoeling hebben om om de 4 jaar vervangen te worden zoals bij de 320 Sedan & Cabrio.
@sven2:

1serie gewoon kopen op je 25 miss 30 40 50 weetikveel is vrij normaal maar een gloednieuwe 1serie cadeau krijgen voor je 18de verjaardag is heel bijzonder! snap je m?
@Flamingo:
Jawel ik snap ook wel dat een 1-reeks krijgen voor je 18e zeer bijzonder is, maar bij ons in de omgeving zijn er nog veel extremere gevallen: zo kreeg iemand van bij mij in de klas een nieuwe X5 30D X-Drive cadeau voor haar 18e verjaardag, dat terwijl pappie een 6-reeks & een Maseratti rijd, vrouwlief een Bentley & een Z4 heeft, en zusje lief ook zo’n X5 kreeg voor haar 18e, 2 jaar hiervoor, dit is toch een beeld dat ik véél abnormaler vind dan het 1-reeks verhaal, wat toch nét iets alledaaglijkser is hé?
@sven2:

oke ik snap het nu in jouw geval
@sven2: Het is net hoe je het bekijkt. Vanaf de X5 bekeken is een 1-serie gewoontjes en vanaf de 1-serie is een X5 weer echt bijzonder. Maar vanaf de situatie van de meesten hier (zoals ik) is zowel een 1-serie als een X5 gewoon bijzonder. Daar ga ik niet eens een onderverdeling in maken.

Shit, ik had er nog zo een punt achter gezet… :| Niet reageren, dan doe ik dat ook niet meer! :P
@mashell: Leuk dat je hier zo tussen valt. Is die reactie van jou nu een teken van jaloezie/misgunnen of van humor? Soms is het moeilijk te bepalen… ;) (rustig maar, het zal wel gewoon humor zijn :) )
Wanneer kwam de M1 met 3,2 liter 6-in-lijn ook alweer? Niet? Ik wil van wel!
ik hoef niks meer te zeggen..
Toch weer jammerlijk gelul hier over hangbuikzwijntjes en saaie 118d. Feit is gewoon dat BWM een goed product heeft neergezet. Mensen die zeuren over de 1-serie zijn m.i. mensen die er nooit in gereden hebben. Doe geen oordeel over dingen waar je niet van weet. De einser is zoals elke BMW een heerlijke rijdersauto en natuurlijk heeft een 118 niet de funfactor van een 135 oid. Uiteraard kun je discussieren over het uiterlijk maar uiteindelijk is het leasetarief nou eenmaal interessant omdat je een kwalitatieve en courante auto krijgt voor je geld met bovendien achterwielaandrijving.
hallo, ik gun het iedereen hoor die prachtige auto’s alleen je moet wel beseffen dat het nogal chic is zeg maar.
@Flamingo:
Maar, mag ik je nu eens iets eerlijk vragen? Vind jij een 1-reeks nu werkelijk zo geweldig chic? ik bedoel, het is een mooie auto, maar hij is toch nog redelijk betaalbaar, niet? Het is toch een auto die voor velen bereikbaar is, niet? het is geen ultimate dreamcar als de 458 die je opnoemde…
Toegegeven, een 1-reeks is alles behalve goedkoop & ik zou het werkelijk fantastisch gevonden hebben als ik ook zo’n dergelijke wagen cadeau kreeg, maar hij is toch voor de meeste mensen bereikbaar, mits een kleine hulp van een lening, toch?
integralechubasco
En hoeveel verdient bmw per automobiel?
En hoeveel verdient audi per automobiel?…
Dit overpeinzend vermoed ik dat mercedes dan als winnaar uit de bus komt. De enige echte premium in de premiumklasse, want de duurste op de premiumprijslijst… als je tenminste onder de c-klasse niet meetelt…
Ik zou mijn Golf maar wat graag inruilen op de 118d heb hem een keer proefgereden, en ja zelfs de gedempte CL editie maakt diepe indruk. Nieuwe Golf, A3 of Einser? Regelrecht naar BMW. Oh ja, ik ben liefhebber, heb al verschillende auto’s van andere merken gereden, maar BMW is en blijft pionier op gebied van Rijdynamiek. Eerst komt BMW, en na vele jaren volgt de rest, als BMW alweer nieuwe maatstaven concurrentie-verslindende heeft gezet
Een apart bericht, ik hoop dat BMW AG Deutschland meeleest: het is een bloodyshame dat BMW ook maar nadenkt over voorwielaangedreven BMW’s. Die koop ik namelijk niet, ik boycot ze, het propellor-logo ten spijt.
@sven2: Zie reactie van Flamingo hierboven. Maar goed, wat voor zin heeft het erover door te gaan? Ik hoop dat jij weet dat het uitzonderlijk is, en hopelijk weet je neef dat hij bevoorrecht is om zoiets te krijgen. :) Punt.
ik weet niet hoor miss ben ik zo gek. maar sowieso een auto krijgen voor je 18 vind ik best bijzonder..
het is toch ook al laat dus..
Maar laten we hierbij de discussie eindiggen: een 1-serie is en blijft een duur ding of hij nu als 1e, 3e of 40e auto wordt gebruikt, krijg je hem als verjaardagscadeau, dan is het fantastisch, maar voor de meesten van ons blijft dit bij dromen…
@sven2: laat je ervaringen met je neefje voortaan achterwege…. het hele topic is alweer verwoest omdat je neefje een 118d heeft gekregen! het intresseert mij dus geen bal wat je neefje krijgt al was het een 760i prima voor hem maar t laat 99% hier koud!
@sven2

jaloezie

@citrofiel

1 miljoen A3’tjes voor crisistijd ..tja..die ronde bolletjes? wat als ze nou vanaf die na de facelift (2004, of eind ’03 ofzo…) gaan meten? dan scheelt het een klein jaartje MAAR…heeft audi een 20% bijtellingskanon van de A3? Heeft de A3 iets spannends? niet echt..

de 1 serie is gewoon de spannendere auto, voor de managers. De A3 daarentegen is meer een soort kantoormedewerker die zich te goed voelt voor een Renault Scenic
@jan1666: Eind 2003, dus zo’n beetje net bij aanvang van het nieuwe model A3, waren een miljoen A3’s gebouwd. In mei 2008 waren dat er 1.5 miljoen. Dus over 4-en-een-beetje jaar zijn er een half miljoen A3’s bijgekomen. Iets meer dan 100.000 A3’s per jaar dus. Dat zal daarna waarschijnlijk alleen maar minder zijn geworden. De 1-serie heeft het miljoen in 5 jaar bereikt, dus zo’n 200.000 auto’s per jaar. Het verschil mag duidelijk zijn. Alleen de toevoeging van een coupévariant verklaart dit verschil niet. De 1-serie is duidelijk de beter verkopende auto. Gezien jouw commentaar ben je daar wel blij mee. ;)
@jan

De 1 serie is voor managers?????
Mensen kunnen wel kletsen dat het een doorgezakt bankstel is, of zoals Wouter zegt een hangbuikzwijn, feit is en blijft dat de 1-serie verdimd fijn rijdt, zeker in combinatie met een 6-pitter. Daarbij, als je erin zit, zie je het uiterlijk niet, dus wat boeit dat nou.

Ik ben in elk geval al 2 en een half jaar erg tevreden met mijn 1-tje.
zo dat zijn er veel
@ Joost:
Pionier op gebied van rijdynamiek? Ik rijd al een aantal jaar BMW, maar ik moet toegeven dat Alfa Romeo een betere wegligging heeft. Die auto’s plakken op de weg als een trein op rails.
De “underpowered” 1-serie met 136 PK kan je makkelijk laten uitbreken. Met de tractiecontrole aan zelfs, bij nat weer. De tractie controle grijpt soms wel veel te vlug in, bijvoorbeeld bij een put in de weg. Soms veel te laat op een natte rotonde. De auto rijdt vrij onvoorspelbaar. Breekt soms uit als je dat niet voorzien had. Mede dankzij de harde run-flat banden.
Top auto! Zeker ondergewaardeerd qua design.
Ik krijg bij de wasstraat eigenlijk alleen maar complimenten over de auto.
Dennis the Menace
De BMW 1-serie is een beetje een auto voor salespaupers ….
Ik kan me prima bekoren met de 143pk’tjes in m`n 118d. Weinig merken leveren 143pk in 1 van hun kleinste motoren, nog niet te spreken over de 123d, een juweeltje.
Uiterlijk valt inderdaad te betwisten, kan me voorstellen dat niet iedereen hem mooi vindt. Verschillende reacties gekregen totdat met erin zat en een rondje over de natte rotonde mee reed, dat doe je me niet na met je A3 etc.
m.a.w. 1-serie FTW!
Geweldige auto.
De auto geeft je echt een kartachtige gevoel. Heel direct sturen met veel gevoel en gewoon in standaard uitvoering al heel erg goed. Dat kun je niet zeggen over de Golf met een paar ringen.

Een 1-serie met 2liter diesel(115pk) is zelfs zuiniger/ goedkoper dan de goedkoopste A3 dieseltje! Dan heb je natuurlijk ook nog achterwielaandrijving :)
Voor quattro moet je minstens 3000 euro extra neerleggen boven de basis model!
Dit zegt wel genoeg denk ik!
123d met M-pakket, beste auto die ik ooit heb gehad.
mooi verhaal weer van BMWblog
Dat mensen nog naar zo’n gedrocht willen kijken…
Laat mij maar in zo’n gedrocht rijden. Ik zit hard te overwegen om mijn VuilnisWagen te vervangen voor zo’n 1 serie BadkuipMetWielen als het zover is. Een vriend van mij heeft een 118i, heb die een paar keer mee gehad, man man wat rijdt dat ding lekker. En trouwens wat de één een gedrocht vind is voor de ander niet zo, ik vind hem persoonlijk erg mooi. En nee, niet omdat er een propellortje op staat.
Als Audi A4 berijder kijk ik nog steeds met weemoed terug op de BMW periode die ik tot voor 2 jaar geleden beleefde. Mijn volgende auto wordt toch echt wel weer een BMW en dan liefst de nieuwe 5. De Audi is echt heel saaaaaiiiiiii. Een echte oude mannen auto helaas. Ik had me dat anders voorgesteld. Dat de 1 serie zo goed verkoopt is im mijn ogen dan ook terecht.
Ik ben ook erg blij met mn 118i. Als je dan weer eens in een andere auto rijd verbaas ik me altijd weer over dat fantastische weggedrag dat de BMW heeft. Wat een verschil!
De 1 serie is gewoon een hele goede auto daar kun je niet om heen. Had een tijdje terug nog de 1e plaats in de 100.000km test gehaald. nul problemen en gebreken. was geloof ik een 120i.
Dit betekend natuurlijk niet dat de auto onverwoestbaar is maar het zegt wel dat het een goede auto is.
Enige wat ik niet echt geweldig vind zijn de koplampen maar verder wel een leuke auto.
verkoopcijfers van het nieuwe model a3 (2004)en de 1 srie ook 2004.
Audi heeft in de jaren 2004,2005,2006,2007,2009 en tot nu toe in 2010 meer A3’s verkocht dan bmw van de 1 serie. ik moet er wel bijzeggen dat dit alleen nederland is
@ sven2 ik vind dat als je voor iets gewerkt hebt je er best trots op mag zijn (zoals je tante in haar cabrio). Maar er is ook nog iets dat een verwend nest heet.
Het lelijke eendje
NE 135i Cabrio vind ik wel leuk, alhoewel de 123d ook wel tof is.
Mwah, ik houd het toch lekker bij mijn handgeschakelde E39 530i. Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer, hoewel ik de nieuwe 5 wel weer erg fraai vind.
@karel
” het intresseert mij dus geen bal wat je neefje krijgt al was het een 760i prima voor hem maar t laat 99% hier koud!”

die is dus het jaloerst van allemaal.

@Citrofiel ja, ik vind het leuk dat die veredelde golfjes niet beter verkopen dan ze duitse concurrent..

nee..wil je een echte auto, neem een Peugeot 406 Coupe.
Peugeot? hahaha onbetrouwbaar!! nou, niet dus!

Die wagen is er al vanaf 2.000,- en is zooo mooi, zooo relaxed..daar komt de 1 niet bij hoor..de 328CI was zn concurrent in ’00….
En terecht! Dit is toch ook gewoon een mooie wagen…
Beetje kleiner, beetje lichter, beetje goedkoper dan een 3serie. Wel véél lelijker, veel minder serieuze wagen, en geen nuttige achterzetels. What’s the effing point?
@Pieter-Jan: dat kan je dan toch van de golf, a3, en alle andere kleine auto’s ook zeggen?
toch tevreden van mijn 118d :)

Sneller dan menig andere populaire leaser :)
@M5Power

Topic gaat over de 1serie.

Golf/Passat, A3/A4 staan ver genoeg van elkaar om een ander publiek aan te spreken. De 1serie is gewoon een ingekorte 3serie.

De Golf/A3 hebben wel een degelijke achterzetel/koffer, want ze gebruiken geen platform van een grotere wagen.
De 1serie rijdt ook niet beter dan een Golf.

Voor mij is de auto in de eerste plaats een werktuig. De 1serie is gewoon geen serieuze wagen. Voor de prijs van een grote wagen krijg je iets dat minder praktisch is dan beide een kleine wagen én een grote wagen. Een Polo heeft een rijker interieur. Iemand met een 1serie heeft geen verstand van zaken.

Ik weet nog hoe de BMW fanaten (waarvan ik één was, e39 baby) uitriepen toen de 1serie uitkwam. Nu zitten ze hem te verdedigen. Wat een bende merkhoeren. Het is gewoon een onnozele marketing oefening. Op een generatie tijd heeft BMW zich helemaal uitverkocht in de naam van volumeverkoop. En als we naar de geschiedenis kijken is die tactiek van korte duur. De werkelijkheid van BMW (bijvoorbeeld de X1, die niet door BMW zelf werd ontwikkeld of wordt gebouwd) zal de perceptie inhalen. Een nieuwe generatie consumenten zal alleen gedrochten als de X6, X1, 1serie,… als referentiepunten hebben.

Qua “community” is het merk al helemaal niet meer interessant. Het is niet alleen op autoblog.nl dat de fanaten zich voornamelijk bezighouden met kinderachtige snobistische aanvallen op vooral Audi, die nochtans goed bezig is. De A1 weegt 1045kg met een bijna 50/50 gewichts distributie. Het is thans een grote wagen vanbinnen, en een wagen die past bij de huidige maatschappelijke evolutie. Potentiële vervanger van mijn 5serie, zou ik zeggen. Versies van de 1serie wegen maar liefst 1500kg. Terwijl de binnenruimte niet praktischer is dan die van de A1. Maar bij ieder A1 topic staan minstens 100 comments van mensen met onsubtiele BMW-usernames, proclamerend hoe slecht die wel moet zijn vanwege het labeltje. Zielig.

BMW is voor mij een afgesloten hoofdstuk. Een Z1 staat nog steeds op mijn to-do list, omdat het mijn eerste liefde was (eerst een huis met garage), maar ik denk dat BMW nog een tijdje het vlugge geld zal achternahollen, en er op den duur niets meer zal overschieten van de fundamenten. Je kan niet bouwen op luchtkastelen.
FreudeAmFahren
@Pieter-Jan,
Sta me toe:
-“Golf/Passat, A3/A4 staan ver genoeg van elkaar om een ander publiek aan te spreken. De 1serie is gewoon een ingekorte 3serie”: HUH??
-“Voor mij is de auto in de eerste plaats een werktuig”: Waarom dan zo liggen kreunen dat VAG beter is en blablabla? Koop dan een Dacia of zo…
-“Een Polo heeft een rijker interieur:” HUH??
-“Iemand met een 1serie heeft geen verstand van zaken”: aan de okkazieprijzen van een 1reeks en z’n laag verbruik te zien hebben ze net wel verstand van zaken! BTW, is een Audi dan wel verstandig als je hetzelfde in een skoda of Seat voor minder geld kan kopen (bv Seat EXEO)
-“Wat een bende merkhoeren”: aan uw post te zien ben je niet veel beter hè…
-“Op een generatie tijd heeft BMW zich helemaal uitverkocht in de naam van volumeverkoop”: volumeverkoop, dat doet jouw VAG toch ook?
-“gedrochten als de X6, X1, 1serie”: gelukkig verschillen smaken. Anders bestond er maar 1 merk…
-“op autoblog.nl dat de fanaten zich voornamelijk bezighouden met kinderachtige snobistische aanvallen op vooral Audi, die nochtans goed bezig is”: Euh, dit is een post over de miljoenste BMW 1, waar blijkbaar VAG fanaten (zoals jij nu doet) een aanval doen op BMW. En volgens jou is Audi goed bezig en BMW niet? Leg mij het verschil tussen de 2 dan eens uit? Qua marktstrategie zijn quasi identiek, dus vanwaar het verschil?
-“A1 Potentiële vervanger van mijn 5serie”: HUH, dat meen je toch zelf niet???
-“Maar bij ieder A1 topic staan minstens 100 comments van mensen met onsubtiele BMW-usernames, proclamerend hoe slecht die wel moet zijn vanwege het labeltje”: Tja, andersom is blijkbaar niet veel beter hè? Zie 2e post van dit topic (en jouw reactie…)
-“BMW is voor mij een afgesloten hoofdstuk”: Goed voor jou. En daarmee maak je het merk weer wat exclusiever.
-“ik denk dat BMW nog een tijdje het vlugge geld zal achternahollen”: tja, is een beter-ogende carrosserie, wat ledjes en een duurder interieur op een VW zetten dat dan niet?
-“Je kan niet bouwen op luchtkastelen”: Neen inderdaad, maar 4 producten die voor meer dan 60% hetzelfde zijn uitrusten met een andere badge noem ik ook niet bepaald “bouwen”.
PS: de kever staat ook nog in mijn to-do list :)
De 1-serie hatchbacks zullen mij vooral bijblijven als de auto’s die gekocht worden door achteloze snobs die niet eens weten dat BMWs achterwielaandrijving hebben en zodoende de arme beieraars de FWD prostitutie opdringen.
Enkel de cabrio en de sportshatch vind ik de moeite bij de 1-serie. De coupé heeft een rare daklijk en de 5-deurs is zo slecht geproportioneerd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).