Kies maar: Fisker Karma of Tesla Model S

Auteur: , 96 Reacties

Voor deze editie van Kies Maar kijken we vooruit op wat ons te wachten staat: elektrische auto's. Gelukkig zijn het niet allemaal naaimachines op wielen. Nee, fabrikanten als Tesla en Fisker laten zien dat elektrowagens en hybrides ook serieus mooi kunnen zijn. Maar welke kies jij?

Fisker en Tesla zijn nou niet bepaald vrienden van elkaar. Twee jaar geleden daagde Tesla Fisker voor de rechter vanwege een soort ideeëndiefstal. Henrik Fisker was ooit werkzaam voor Tesla. Hij werkte daar mee aan een plan voor een elektrische vierdeurs sedan. Toen verliet hij plots de toko, en kwam onder eigen naam met een zelfde soort concept aanzetten: de Fisker Karma. Een paar jaar later zijn de milieuvriendelijke-sedans van beide merken zo goed als klaar. Fisker begint in het derde kwartaal van 2010 met de productie van de Karma terwijl de Tesla Model S in Q3 van 2011 in productie gaat.

Fisker Karma
De Karma is een Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV), zoals ze het zelf noemen. Gewoon een elektrocar met verbrandingsmotor dus. De eerste 50 mijl rijd je 100% elektrisch, daarna wordt er ouderwets benzine verbrandt om fatsoenlijk vooruit te komen. Een sprint naar de 100 km/h duurt net geen zes tellen en de bijtelling van dit lichtgewicht apparaat ligt op slechts 14%. Een leasetopper in spe? Dat hangt van de vraagprijs af, en die is nog niet bekend. Kroymans Hilversum wordt als enige in Nederland distributeur van de Karma.

Tesla Model S
De elektrische Roadster van Tesla kennen we inmiddels. Geen BPM, geen wegenbelasting en de eerste twee jaar ook geen bijtelling. Datzelfde geldt voor de Model S, een strakke vierdeurs met -in tegenstelling tot de Fisker Karma- alleen elektriek aan boord. De elektromotor moet de Model S een top van bijna 200 km/h meegeven. In een doodstille sprint naar de honderd verslaat hij concurent Karma met een halve seconden. Een instap-Tesla S komt 240 km ver. Betaal iets meer en je komt 370 of 480 km uit. Prijzen beginnen in de VS bij $50.000.

Welke auto wordt jou toekomstige milieuridder?




96 reacties

Fisker Karma voor mij….
Tesla!
Fisker
Karma
Fisker voor mij :)
Ik vind ze alle twee wel wat hebben, maar ik vind de Tesla toch net iets stijlvoller, dus mij die maar!
Fisker Karma
Teslaa
Fisker Karma
Fisker natuurlijk check hoe vet het is!
Aber naturlich kies ook ik voor de Fisker Karma….elegantie&sportiviteit,what else do you want!!??
Sebastian Cooper S
Ja de Karma kan mij ook meer bekoren
geef mij maar de tesla model s, sneller naar 100, verbruikt minder, gaat minder kosten, het design is mooier en ik hou niet zoveel van ‘copycats’
@fabian159:

copy cat ? lol kijk naar de neus van die Tesla… recht van een maserati
Als ik het zo zie: Fisker, maar wel een moeilijke keuze!
Ik zou voor de Karma gaan, al heeft de Tesla een mooiere kont.. ;)
Zijn beide zeer sexy modelen en een voorbeeld dat elektrische wagens of hybride voertuigen er niet uit te hoeven zien als een rijdende koelkast, iets waar Japan ons voor probeert voor te bereiden.
Tja, op basis waarvan moet je nu een keuze maken. Het zijn beide merken zonder historie, de aandrijving is abracadabra, rijeigenschappen zijn niet bekend en op prijs kan er blijkbaar ook niet vergeleken worden. Blijft over het uiterlijk, ik vind ze beide mooi, maar omdat de Tesla er iets praktischer uitziet dan de Fisker kies ik voor de Tesla.
@truikol: De aandrijving is géén abracadabra!
Om het simpel te houden:
De Fisker Karma is een puur elektrische wagen met een eigen generator aan boord. Bovendien kan je hem ’s nachts in het stopcontact steken.
En de Tesla is een puur elektrische die je thuis in het stopcontact moet steken.
Tesla, ik vind de Fisker wat te extreem qua design.
Zeker de Tesla, Fisker heeft nog niks gepresteerd en Tesla rijd al een tijdje dus die staan er op papier voor mij ook beter voor
Fisker, gewoon om de looks. Dit is wel de eerste ‘kies maar’ waarbij er nog geen andere merken genoemd zijn.. Welke huilie huilie gaat Porsche roepen?
@john

E-ruf?
@jack_abarth: Doelde ik idd op.. Never mind, Fisker FTW !
Model S klasieke schoonheid, een tijdloos ontwerp.
Er zitten een beetje te veel verschillen in de techniek waar ik nog niet van weet om zo een keuze te maken. Maar ik neig naar de tesla, maar zo’n oplaad geval is uiterst irritant, dus doe mij maar die Fisker dan kan je tenminste gewoon tanken.
stopwearingpants
WIJ nederlanders moeten ook een elektrisch merk beginnen en hier in nederland houden goed voor de economie anders haalt china ons straks in man
Fisker Karma.
Tesla model S!
Tesla heeft al ervaring omdat hun elektrische wagens nu al rond rijden. Het design van Fisker is misschien iets mooier maar de Tesla staat al meer op punt.

Ook is de Tesla puur elektrisch, de Fisker is nog steeds een hybride en moet het meeste van de tijd zijn verbrandingsmotor als ballast meesleuren.

Elektrisch is de toekomst! Zeker als de batterijen nog beter worden.
Fisker fur mich, die is mooier
Doe mij de Fisker maar. Mooier, en voorlopig is een benzinemotor voor erbij nog wel handig, anders wordt op vakantie gaan zo ingewikkeld enzo;)
Tesla is vele malen mooier. En leverbaar met playstation V8 geluiden dat dan weer wel.
Tesla, als je het dan doet, doe het dan goed.
Doe mij maar de Tesla Model S met de PHEV techniek van de Fisker. Aangezien PHEV concept gecombineerd met bio-diesel (op basis van Jatropha-olie) de toekomst is. :mrgreen:

Tesla Model S is bovendien mooier, al is Henry Fisker de ontwerper -bekend van de DB9- van de Karma.
@BaySideBlueBoy: Bio-diesel vraagt zoveel energie om het te produceren en het neemt zoveel kostbaar voedsel in beslag dat het op wereldniveau niet haalbaar is. Hou het maar gewoon bij een benzine hybride, die zijn nog het milieuvriendelijkste van allemaal.
Hybride is de nabije toekomst.
Volledig elektrisch is de verdere toekomst.
@vale46: Verdiep je eens in jatropha olie zou ik zeggen. ;)
@BaySideBlueBoy: Ik wist dat het van een plant was maar ik heb toch je raad even opgevolgd.
Voor vliegtuigen staat het al bijna op punt dus het moet toch goed spul zijn. (nu komt de maar)

MAAR:het kan alleen in (sub)tropische gebieden groeien(vervoerskosten naar het westen + beperkt gebied waar je het kan kweken).

Voor zover ik lees kan je het alleen uit de vruchten halen die ongeveer zo groot zijn als een walnoot. Terwijl de plant 8 meter hoog kan worden (neemt véél oppervlakte in beslag voor relatief weinig olie).

Ik ken het productieproces van die olie niet maar naast het persen zal er nog wel een distillatie volgen(wat ook weer veel energie kost).

De verbranding van het spul: is deze zuiver? wat stoot het uit?

Ook een paar voordelen: Het is een uitstekende meststof en creëert nieuwe landbouwgronden en
je kan er de plaatselijke (arme) bevolking rijker mee maken.

Als je alle voordelen en nadelen tegenover elkaar zet en je vergelijkt het met benzine komt benzine toch al betere voor de dag. Nu toch. Later zal deze brandstof misschien wel een toekomst krijgen.
moeilijk. Ik zou toch eerst de actieradius aan proefrit nodig hebben om daar een beslissing over te nemen.

beide waanzinnig mooie auto’s.
Leasetopper in het SPEL, niet spe?
@Jokkebrok:

in spe is gewoon een goede Nederlandse uitdrukking;)

http://www.encyclo.nl/begrip/in%20spe
Fiskar Karma
geen keuse mogelijk, als ik dan zuinig ga rijden, wil ik vol elektrish natuurlijk, de tesla, maar de looks van die fisker karma zijn wel enorm aantrekkelijk!
de fisker! omdat ie veel mooier is! en wil ook nog wel een beetje lekker geluid als ik het pedaal intrap dus alweer de fisker
de fisker natuurlijk ziet er een stuk sportiever uit :)
De Fisker!!! Hij is mooier dan de Tesla, die véél te veel op de Quattroporte lijkt… Niet dat je je daarom moet schamen, maar ik wil dat mijn auto’s een eigen identiteit hebben, dus, de Fisker!
Ze zijn alletwee wel mooi, het enige wat ik mis is een stelletje dikke uitlaten bij beiden:D
heej eindelijk een lastige keuze. zou toch voor de karma gaan hoewel ik zo’n tesla zeker niet verkeerd zou vinden.
Hybride mode on “waar het meeste subsidie op zit” hybride mode of.
Lepel de techniek van de Tesla in de Fisker en voila.
Fisker is niet voor niets weggegaan aangezien hij het niet eens is met de werkzaamheden bij Tesla.

Laat deze eigenwijze man het nou eens op z’n eigen manier doen (en nog misschien wel beter) waarbij hij de minpunten misschien op sommige vlakken wel verbeterd.

Qua design zou ik voor de Fisker gaan. ALhoewel de Tesla er zeker niet verkeerd uit ziet.

Qua ervaring mag Tesla misschien wel voorlopen maar als Fisker hiervan af weet… waarom hem niet de kans geven?
verander de front van de karma, en ik ben geintereseerd.
de telsa heeft iets masserati’s achtig
Tesla
Fisker, wat een lijnen..!
Qua techniek de Tesla, maar qua looks toch de Fisker
De Fisker ziet er mooi uit, maar ik denk dat de Tesla S de toekomst heeft! Dus de Tesla.
Het lelijke eendje
De Fisker als ik moet kiezen uit deze 2, maar liefst de Lamborghini Estoque
die fisker kost volgens mij straks het dubbele van de tesla… dus dan toch maar de fisker :)
Fisker Karma, gewoon omdat ie mooier is.
De Fisker is prachtig, de Tesla is een beetje standaard model.
Moeilijk, maar ga toch voor de Tesla.
TESLA TESLA TESLA
Ter vergelijking, prijzen buiten beschouwing gelaten: Fisker = Maserati, Tesla = Aston Martin. Hoe dan ook vind ik Tesla mooier.
De Fisker is heeft naar mijn mening een beetje “patserbak” aan zich hangen de Tesla is sportief stijlvol, dus doe die maar.
De Tesla. Chiquer, en dat volledig elektrisch rijden heeft zijn charma wel!
de tesla maar dan zie je na 2 jaar een frisker rijden en dan denk je : “ow nee had ik die maar gekozen” (en anders om hetzelfde)
Fisker natuurlijk, wat een mooi ding zeg. Er staat er nu een op de Monaco Top Marques show.
Ik ga voor de Fisker, net iets mooier als de Tesla.

Off Topic: Toch heb ik nog een enorm issue m.b.t. deze auto’s. Ik ben een enorme fan van vette muziek in de auto. Composets, dubbeldin headunit, versterkers, subwoofer, het zit er allemaal in. Hoe zit dat nou met zo’n Tesla bijvoorbeeld. Ik begrijp dat die geen verbrandingsmotor heeft die bijspringt. Je muziek speelt dus altijd op de accu’s i.p.v. op de dynamo. Hoe zit het dan met de actieradius? Volgens mij heb je dan niks aan zo’n auto. Iedere 3 km leeg… Je moet mijn condensator af en toe al eens zien wat die wegtrekt.
De Fisker Karma voor mij. Wat een ongelofelijk mooie auto!
Tesla. Fisker is een hoog van de toren blazende, bluffende cheater. Iig, de Tesla vindt ik mooier, en die Fisker mag ik niet zo, al heb ik erg veel respect voor zijn werk van de periode van voor dat hij voor zichzelf begon.
Tesla
Tesla
Ik kies voor de Tesla model S
Tesla, de Fisker heeft een corvette neus en dat haat ik.
The Honda Spirit
Een polletje zou misschien beter zijn om de reacties te tellen…

Doe er dan voor mij maar een derde bij…

() Chrysler 200C EV
De Karma, komt wat sportiever over.

Maar het blijft een moeilijke keus.
De lastigste tot nu toe. Ze zijn allebei namelijk errug lekker!
Fisker! Veel mooier design dan de Tesla
karma!!!!
duidelijk toch
nah ik weet t niet wat ligt erin voorn motor? W12je?

Ik denk dan maar de Tesla..
@Flamingo: Ik denk niet dat een W12 de meest geschikte motor is als “alternator” voor de Fisker.
Fisker zegt dat er een 260hp Turbocharged 2-liter GM Ecotec® in komt te liggen.
Dus ik denk eerder een een 4 in-lijn benzinemotor.
http://www.trendslate.com/wp-content/uploads/2009/09/2010-Fisker-Karma-Specifications.pdf
Sowieso de Tesla Model S… Die ziet er gewoon echt een stuk gaver uit dan die Fisker…
voor mij de fisker veel mooier
Liever alle twee niet, maar als ik dan moet kiezen dan graag de Karma!
tesla
Vraag me af wanneer één van beide, of alletwee, opgekocht worden door Geely of SAIC of …

Tesla is natuurlijk al voor 10% in handen van Daimler, dus de kans lijkt daar kleiner, maar aangezien Daimler nu voor een groot deel in Arabische handen is zou het ook in Chinese handen kunnen vallen.
STAND:

Fisker: 36
Tesla : 30
Een heel lastige. Om de techniek doe ik het niet, dat kan me in dit geval heel weinig schelen. Het is beide net niks. Dus dan komt het op het uiterlijk aan. Ik vind het beide mooie auto’s, dus dat is lastig. De Tesla gaat echter iets meer op veilig, de Fisker heeft een aparter design. Dus dan wordt het de Karma. :)
Tesla Model S … vind ik persoonlijk een supermooie auto!
Nucleaire aandrijving!
Tesla Model S voor mij!
Tesla Model S!!!! Iets minder strak design dan de Fisker Karma, maar wel 100& elektrish en dat geeft voor mij de doorslag.
KARMA!!!!
gaatjeniksaan
microcar!!!!!!
Tesla model S !
eigenlijk vind ik die karma lelijk + het is nogal een louch merk
of misschien de Lighting GT (als deze echt in produktie genomen wordt)
Tip: vergelijk deze auto’s hier:

http://www.newelectriccars.eu/nl/compare%20cars.html
Ik zeg Tesla Model S.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).