Sloopregeling stopt woensdag (geld = op)

Auteur: , 51 Reacties

Nog een oud barrel staan met minimaal 3 maanden A.P.K. erop? En zin in een premie van rond de 750 euri? Tot woensdagmiddag 17:00 uur kan je nog profiteren van dit overheids-extraatje. Ruim 80.000 Nederlanders gingen u al voor, dus de pot is nu zo'n beetje leeg. Opschieten dus!

Om de verkoop van nieuwe auto’s (en jonge occasions) te stimuleren geeft de overheid een armoedige slooppremie van minimaal 750 en maximaal 1.000 euro als je je vieze, stinkende en milieubelastende auto vakkundig laat kapotmaken. Iets wat in Amerika op een pijnlijke wijze gebeurt. Nu heeft minister Huizinga van Milieu vandaag bekend gemaakt dat het subsidieloket over twee dagen sluit.

Bijna een jaar na de invoering van de sloopregeling wordt de geldkraan definitief dichtgedraaid. Wel jammer voor degenen die nog opzoek waren naar een kek tweedehands motortje uit een sloopregeling-auto.

Ps. Autobedrijven opgelet: subsidieaanvragen van eerder transacties dienen ook vóór woensdag 17:00 uur ingevoerd te worden. Daarna heb je pech.



51 reacties

Ik heb nog steeds geen interesse.
.
Mijn auto is bijna 15 jaar oud en is op dit moment 99% in orde. Moet nog wat probleempjes verhelpen.
Maar slopen absoluut niet.
@Larrs: ik ken het mijn auto is inmiddels 19 jaar oud, ondanks een beetje roest doet ie het nog prima
Mijn 17 jaar oude opgevoerde Volvo 850 turbo met 389.000km zojuist door de APK-keuring getrokken. Onderhoudskosten afgelopen jaar: 8 euro voor een potje GunGum om een gaatje in de uitlaat te dichten en 30 euro om de handrem opnieuw af te laten stellen.
De teller gaat nog steeds makkelijk voorbij de 260km/h de schaal uit, dus voorlopig blijf ik liever geld uitgeven aan brandstof dan aan een nieuwere auto
-edit: check!-

OT: Ik vond / vind de slooppremie een mooie regeling. Jammer dat de stekker eruit gaat, maar wel begrijpelijk.
Dat dat plan alweer bijna een jaar geleden is ingevoerd. :?
Eindelijk.

Nieuwe auto = veel stroom om te maken + veel grondstof, wat ook weer stroom en benzine kost om het op te wekken en ga maar door.

Uiteindelijk ben je milieuvriendelijker in je eigen wagentje dan dat je een (redelijk) nieuwe koopt.

Beter gezegd: Economie moet beter, dus zeggen we dat het voor het milieu is, die domme mensen snappen het toch niet, want wij, WIJ in het torentje, zijn de slimste, wij regeren een heel volk en zorgen dat half Marokko hierheen komt waardoor we sinds de jaren 60 100 miljard kwijt zijn.

psst, niet stiekem doorvertellen he?

Sorry..ik deed even een politicus na.
@jan1666: Wat heeft Marokko hiermee te maken. :gaap:
Ik ben blij dat die sloopregeling bijna gebeurd is. Mooie oude wagentjes die nog prima waren hetzij als youngtimer of als donorwagen heb ik zien verdwijnen in de schredder omdat ze ineens 1000 euro waard waren. Normaal kocht je dit soort autootjes voor 200 a 300 euro. Hetzelfde verhaal in Engeland en USA. Potentiele klassiekers werden vermoord onder het mom van efficientie en milieu. Wat een onzin. Het was niets meer dan een overproduktie van wegwerp auto’s in stand houden. Woensdag gaat bij mij de vlag uit.
Dit belachelijke plan heeft dan ook weer geen nut gehad, zoals altijd. Wanneer halveren we de overheid, zodat men alleen tijd heeft voor de essentie…
Armoedige slooppremie? Wel van belastinggeld anders een oppepper voor de bedrijfstak. Veelal ging het om auto’s uit begin jaren negentig die met veel pijn en moeite door de APK werden getrokken om vervolgens direkt aan te melden voor slooppremie. Mensen kochten vaak een jonge occassion=incourante auto uit 2001 weer terug. Winst voor milieu is nihil.
Ik ben benieuwd hoeveel personenauto’s er daadwerkelijk verkocht zijn met de slooppremie en hoeveel van die 80000 er bedrijfs/bestelbussen zijn geweest.

Gaan de autobedrijven nu dan gelukkig eindelijk weer met de werkelijke prijzen adverteren ipv steeds prijzen aan te geven na aftrek slooppremie.
Al met al een waardeloos plan.
Sloopregeling is de grootste Bull shit sinds tijden.

Het is immers veel schoner en milieuvriendelijker om je oude barrel helemaal op te rijden dan een nieuwe te laten produceren.
@HTJ: Dat is niet helemaal waar. Ligt aan het nog te rijden aantal kilometers in je barrel. Het produceren van een auto vervuilt ongeveer net zo veel als dat 15 a 20.000 km in dezelfde auto rijdt. ;)
Mooi zo. Misschien heeft ’t de automobielindustrie een impuls gegeven, maar ze moeten het toch op eigen houtje zien te rooien. En de overcapaciteit wordt er niet mee bestreden, dus eigenlijk is het symptoombestrijding in plaats van dat het werkelijke probleem aangepakt wordt.
Wat een gedrocht was die slooppremie, ben blij dat ‘ie weg was.

Wel leuk wat een mevrouw vanochtend zei: “Ja het is een TIJDELIJKE regeling en die moet dus aan z’n einde komen”.

Binnenkort maar eens vragen naar het kwartje van Kok
Dulce Zimmerman
Ik heb een Honda civic sedan bouwjaar 1994 ik wil informatie of telefoon nmr waar kan ik in ruil doen
@autogek

waar heb jij dat gelezen dat het maar 20dkm is?
ik geloof er niets van..het maken misschien, maar het transport van ijzer? delven van ijzer? rubber, plastic, alles..olie..
@jan1666: De vervuiling van een auto in zijn totale levensduur ( men gaat uit van 160000km) is voor 80 tot 90% in het gebruik (brandstof en dergelijke) en onderhoud ervan en 10 a 20% van de vervuiling gebeurt in de totale productie. Dit heb ik al eerder ergens gelezegen. Kan niet zo 1 2 3 vinden hoe en waar. ;)
@Autogek: geen bron, dan geen waarde…
@Laurens: Moet jij zeggen.
@Laurens: Milieugevolgen auto
Voor de productie van een auto zijn veel metalen en kunststoffen nodig. Deze materialen zijn schaars, de winning ervan zorgt voor vervuiling en de verwerking ervan kost veel energie. Toch is het niet de productie die de meeste milieubelasting veroorzaakt. Het gebruik van de auto is milieubelastender. Slechts vijftien tot twintig procent van de totale energie die nodig is voor autorijden is te wijten aan de productie, het onderhoud en de afvalverwerking. Dit percentage neemt steeds verder af. Enerzijds komt dat door betere productie en afvalverwerking, maar ook omdat het aantal gereden kilometers per auto nog steeds toeneemt. Het energiegebruik per kilometer is de afgelopen jaren minder; auto’s worden namelijk zuiniger. De afname is echter niet heel groot, ondanks veel efficiëntere motortechniek, omdat de auto’s groter en zwaarder worden.

http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Auto%20en%20milieu
@Autogek: dat is een behoorlijke bron. Die heb ik ook… verstand ;-)
@Autogek:
19 April 2010 om 13:41
19 April 2010 om 15:56
Je hebt het alleen maar over percentages energieverbruik gedurende de levenscyclus van een auto, dat is maar de helft van het verhaal.
Je noemt wel verschillende grondstoffen en de energie die nodig is om ze te winnen en verwerken maar om een voorbeeld te noemen staal produceren kost niet alleen energie, uit de schoorsteen van de fabriek komen zware metalen. Hoe ga je dat nu afzetten tegen het lagere verbruik en de gunstiger uitstoot van je nieuwere tweedehands auto die je deels met je slooppremie financiert.

Daar komt nog bij dat de nieuwere auto ook brandstof verbruikt en uitlaatgassen produceert. Hij zal vast iets zuiniger (5%? 10%)zijn dan het gesloopte exemplaar, en met dat zuinigheidsverschil moet je de extra belasting van het milieu compenseren anders heeft de regeling geen zin.

Met andere woorden, het is een heel ingewikkelde berekening die nog door niemand is uitgerekend, daarom weet jij ook niet waar je het gelezen hebt, de berekening bestaat namelijk niet.

Het is net als met de ban op de gloeilamp. De spaarlamp verbruikt minder energie dan de gloeilamp maar hij moet wel geproduceerd worden, gooi je je gloeilampen weg voordat ze stuk zijn? En denk je nou werkelijk dat alle spaarlampen met kwik, uiteindelijk bij het chemisch afval terecht komen en netjes verwerkt worden? Nee die gaan voor een groot deel bij het gewone afval en daardoor komt dus kwik in het milieu.
En maak jij dan maar het sommetje “minder energie – productie spaarlamp – kwik in het milieu = ??”
@jeroen: Beste jeroen, indrdaad komt er luchtvervuiling vri bij productieprocessen. Maar deze worden steeds schoner. Het merendeel van de vervuiling dat tijdens de productie geproduceerd wordt is de energie die verbruikt wordt tijdens het opgraven, verplaatsen, en het hele verwerkingsproces van de grondstoffen erna tot een auto. En dan is de totale vervuiling nog steeds 10 a 20% van de totale vervuiling. Tijdens het gebruik vervuilt de auto niet alleen in de uitstoot van de auto. Het oppompen van olie en transport en het omzetten naar brandstof en dan nog meer transport met die vervuilingen van die processen uit de schoorstenen zijn in totaal toch nog steeds die 80 a 90%.

Dus een zuinigere auto is niet alleen schoner als auto, maar hij vervuilt ook minder aan procesvervuiling van de benzine/diesel erin pompt. En jij gaat uit van een vermindering van vervuiling van 5 a 10%. Wat ik heel weinig vind. Daar is inderdaad nooit naar gekeken. Maar ik verwacht dat als je een 15 jaar oude auto inruilt voor een nieuw dat je dan wel meer bespaart aan brandstof/vervuiling dan die 5 a 10%. Tevens moet je ook nog rekening houden dat het vooral om auto’s ging die nog mochten rijden zonder katalisator.

Als laatste ga jij er vanuit dat de auto auto’s net als je spaarlampen naar het grof vuil gaan. Ik ga er vanuit dat deze zoals het hoort gerecycled worden. Wat dus weer schoner is en je grondstoffen terug wint zodat je die dan weer niet hoeft op te graven voor de volgende auto. ;)
@Autogek: Deels eens met je betoog. Inderdaad ook minder procesvervuiling door lager brandstofverbruik. En ten opzichte van auto zonder katalysator inderdaad een groter verschil.

Ik weet niet wat er allemaal gesloopt is maar uit mijn omgeving weet ik dat er prima auto’s van 15 jaar oud met 250.000 op de teller met katalysator met APK door de shredder zijn gegaan. Daar voor zijn vervolgens auto’s van 4,5,6 in de plaats gekomen. Dat van die shredder vind ik helemaal jammer, zonde van alle nog bruikbare onderdelen, maar ja het moest koste wat kost worden voorkomen dat de auto’s het land uit zouden verdwijnen naar afrika bijvoorbeeld.
Jammer ook dat de overheid niet stimuleert om een gereviseerde motor (met nieuwere technologie) in je ‘oude’ auto te hangen. Er wordt ons allemaal een veel te korte levensduur van auto’s aangepraat. En we willen weer meer pk/kg.

Waar ik me dan weer zorgen over maak is niet de CO2 maar de rokende nieuwe diesels , van 0-4 jaar. Continu roken, roken bij het flink intrappen van het gas of roken bij het schakelen. Daar zouden ze eens wat aan moeten doen.

En je zou het misschien niet verwachten maar ik hou erg van autorijden en met enige regelmaat even een lekker stukje scheuren.
:-)
@jeroen: Dat auto’s de schredder ingaan is dan nog geen probleem, als de matrialen maar gerecycled worden. Vele onderdelen van zulke oude auto’s zijn al toch te versleten voor hergebruik. Een gereviseerde motor inbouwen zou in theorie kunnen. Maar wat zijn daar dan de kosten van vraag ik mij af incl plaatsen katalisator en dergelijke.

Wat betreft die nieuwe diesels die roken en dergelijke. Vele nieuwe diesels hebben de retrofit of standaard ingebouwde roetfilters. Maar bijna niemand weet dat deze elke 80 a 100.000 km vervangen moeten worden. En er zijn veel klachten op het internet over nieuwe auto’s waar het roetfilter nog sneller stuk zijn. En dan krijg je denk ik die rook.

Hier ook gek op autorijden. Maar wel netjes aan de wetgeving houdende. Scheuren doe ik dan heel af en toe is ik in Duitsland ben. ;)
Weer 65 miljoen door de plee gespoeld. Heeft geen moer met ’t milieu te maken, de regeling was er om autoverkopen te stimuleren. Kunstmatige beademing voor een opgewarmd lijk genaamd autoindustrie.
@Duppie: Zoals ik al schreef, vraag ik mijzelf af hoeveel van dat geld eigenlijk subsidie was aan het bedrijfsleven en hun grijskentekenbusjes en hoeveel er gebruikt is door personenauto’s. Ze hadden nooit deze twee groepen in dezelfde subsidiepot mogen steken.
@autogek

naja..als jij het zegt..blijft een sterk verhaal maar oke..

@jeroen

doe je ogen open dan zie je het

@dulce zimmerman

pak een zak geld koop een auto uit 2001 of jonger en daar is het, JE MOET EEN ANDERE AUTO TERUGKOPEN
Dan zal de gehele markt wel weer inzakken.
@jan1666

Ik snap niet helemaal wat marokko hier mee te maken heeft? Vervuilende autos? de schuld van de marokkanen..

Crisis? schuld van de marokkanen..

Aswolk verstoord vliegverkeer? ook schuld van de marokkanen..

Je bent niet goed wijs jongen, het is makkelijk om maar iets te roepen maar kom maar met echte oplossingen..

De marokkanen hebben hier het land ook opgebouwd vanaf de jaren 60.. En daar hebben wij nu allemaal profijt van..
sloopregeling ??

er is werkelijk geen voertuig gesloopt ..
linea-recta naar Antwerpen die meuk ..
om in Afrika de boel te gaan vervuilen ..

de beeindiging zal wel een hoop fatwa,s tegen NL opleveren ..
@lincoln: heb je een linkje van die Afrika theorie? Vroeg me altijd al af wat er met die sloopregeling auto’s gebeurt.
@Laurens:
nope .. maar ik hoor/zie nog wel eens wat ..
internet is niet mijn enige informatie verschaffer ..

dit soort dingen komen over een jaar of 2 (iig na a.s. woensdag) vol verontwaardiging wel bovendrijven ..
@lincoln: Er zijn er vele die wel eens iets zien of horen (vooral op bv RTL, SBS of in de Telegraaf lol). Dat wil nog niet zeggen dat het waar is. ;) Maar mocht het ooit uitkomen dat het wel gebeurde, dan mogen de daders van mij hard aangepakt worden.
@Autogek:
kamervragen .. spoed-debat .. moeilijk doen ..
en dan noemen we het een “leermomentje” ..

o,ja .. en op de daders kan je binnenkort stemmen ..
@Autogek: ik zou een iets minder grote broek aantrekken… wat als Diederik Samson eerlijk toegeeft dat de hybride subsidie onzin is, pleeg je dan zelfmoord :-)
@Laurens: Tuurlijk pleeg ik zelfmoord als hydride onzin is. Maar het is geen onzin, alleen maar voor de mensen met benzine/diesel oogkleppen op. :)
@Laurens
Die sloop-auto’s die naar Afrika zijn gegaan, zijn waarschijnlijk schoner dan de auto’s waar ze daarvoor mee rondreden in Afrika.
@Appii: “De marokkanen hebben hier het land ook opgebouwd vanaf de jaren 60..”

Tuurlijk.. Al heeft minstens de helft daar geen boodschap aan aangezien die op onze kosten een dikke uitkering ontvangen zonder te werken maar wél in staat zijn om normaal te kunnen werken.

Oplossing: Wie wel KAN werken, maar niet WIL werken (of het nou Autochtonen of Allochtonen betreft) ontvangt géén uitkering.. Klaar! Punt!

En durf maar eens te beweren dat het gelul is dat 8/10 van de criminelen die elke week langskomen op “Opsporing Verzocht” Allochtoon is?!

Ik ben niet rasistisch aangelegd en scheer niemand over één kam maar ik voel mij niet bepaald veilig als ik langs een groepje Marokaanse hangjongeren moet lopen..

Maargoed, Marokko linken met dit topic is gewoon te vergezocht. Ik snap die kromme vergelijking niet.
Leuk blog. Even gelinkt naar dit artikel in : Tom, de ridder van MKB Brandstof
En daarna weer lekker veel CO2 de lucht in blazen!
@Autogek: -edit-
– autozine.nl, even zoeken en je hebt de netto prijs van een auto
– werkelijkverbruik.nl, laat zien dat een Prius dezelfde uitstoot heeft als een Golf Bluemotion
http://www.emissieautoriteit.nl/emissiehandel/zo-werkt-emissiehandel/ , beetje verder zoeken en je weet de prijs van een ton CO2 (15 Euro), maar dat is zelfs niet eens interessant omdat een Prius NIETS bespaard, en het ding daarom de netto meerprijs van 7000 Euro niet waard is.

Als je nu nog reageert, ben je weer die leugenaar die er als een echt socialist geen enkel probleem mee heeft als overheidsgeld verspilt wordt aan nutteloze zaken, als het maar in de eigen zak verdwijnt. Schaam je…
@Laurens: Blah, blah, blah. Je plaat blijft hangen.

Een Golf Bluemotion stoot volgens werkelijkverbruik.nl evenveel uit “AAN CO2” als een Prius. Niet de totale vervuiling. Dan moet de Prius gemiddeld meer dan 6 liter per 100km verbruiken. Hier zit ik bij 40000km op een totaal gemiddeld van 5,3 op 100km. En mijn rijstijl is niet de sufste. Wat ik en andere vermoeden is dat mensen omdat ze een hybride rijden met tankpas ook af en toe de tweede wagen vullen op de pas ( heel makkelijk e doen) De Golf automaat vervuilt zelfs meer CO2.

Je gehuil over bijtelling en BPM blijft ook steeds hangen. Er is nog steeds geen Euro6 diesel met evenveel CO2 uitstoot als een Hybride. Want als die er wel komt heeft “het Rijk” al gezegt dat ze dan de bijtellingsregels en BPM regels voor die auto’s aanpassen.

Maar je bent toch blind voor iemand anders zijn visie op zaken. Zeker zelf een dieseltje he! En over overheidsgeldverspilling hebben we het al gehad. Hier 1 van de 30% die maar netto belasting betalen. Ga eerst maar even bij de brutobetalers huilen.

En noem jezelf lekker leugenaar.
-edit, doe even normaal-
Ik rij benzine, betaal ik zelf, de auto ook. Ik hoor bij de 10% die alles betaalt. 30% getal klopt ook al niet…
@Autogek:
subsidie = corruptie ..

aan jouw dat te ontkrachten ..
@lincoln: Natuurlijk is “deze” subsidie geen corruptie. Corruptie heb je als 1 bepaald persoon of concern ergens extra voordeel van heeft. Deze subsidie gaf aan geen 1 merk een extra voordeel. Elk merk kwam in aanmerking voor deze subsidie.

Het enige corrupte aan deze subsidie was dat bedrijfswagens net zo hard zo niet beter ( meer inruilsubsidie per auto) konden genieten van subsidie ivm personen en hun personenwagens. :(
Mja je kan nu niet bepaald zeggen dat ze er nog een fortuin voor gaven hé..
Mja zie ook niet echt het nut hiervan in..
Eindelijk een einde aan die onzin actie. Het was allemaal gebaseerd op leugens en onwetenschappelijk gezwam. Een rijdbare auto slopen is natuurlijk erg zonde aangezien het veel kost/vervuilt om een nieuwe te maken. En één van de grappigste dingen: oude auto’s stoten minder fijnstof uit dan nieuwe aangezien brandstof niet fijn verneveld in de cilinders wordt gespoten via een turbo of een ander interessant systeem. Het geeft dus grovere uitstoot, en dat is veel minder schadelijk voor je longen.
@Benz..

Ik ben het helemaal met je eens, maar ik denk dat nederland een land is dat werken zowieso ontmoedigd. Als iemand net boven de minimumloon verdiend is hij de klos en houd hij niets over.. 2e baan wordt extra belast..
Er zijn genoeg mensen die willen werken maar je werkt immers om geld te verdienen.. en hier in nl is dat niet het geval.. Ik praat het nu niet goed alleen is dat wel mede een oorzaak..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).