Rhys Millen wil Pikes Peak record in Hyundai

Auteur: , 40 Reacties

Rhys Millen heeft aangekondigd dat hij het Pikes Peak record onder de tien minuten wil brengen. Weapon of choice: de Rhys Millen Racing Hyundai Genesis PM580.

Het heeft nog het meeste weg van een soort Le Mans racer uit de P1 klasse. Het geheel is gebouwd rond een stalen buizenchassis. De body is uiteraard van carbon. Een geblazen 4.1 liter Hyundai V6 moet een slordige 750 pk ophoesten. Deze pk’s bereiken de grond via een actieve vierwielaandrijving. De achtervleugel is zodanig ontworpen dat hij op de rechte stukken minder weerstand creëert. In de bochten kantelt de boel voor extra grip in een steilere hoek.

Rhys Millen wil het record onder de tien minuten zetten. Hiermee zou het bestaande record van 10:01:408 sneuvelen. Dat is nu nog in handen van Nobuhiro Tajima in een Suzuki XL7 Hill Climb Special. Rhys is niet geheel onervaren, hij zette eerder al een record voor tweewiel aangedreven auto’s op Pikes Peak.

Het Amerikaanse Promo Praatje van Rhys en zijn pappie bekijk je op Autojunk.

Rhys Millen en zijn pappie



40 reacties

Doen de remmen en het gas het wel, of kantelt ie in de bocht…
4.1 liter Hyundai V6, do I need to say more?
Ik denk dat Rhys in deze auto een goede kans maakt.

@ john: Ja, wat bedoel je precies?
Wel een beetje laffe motor, Suzuki trok vorig jaar 1007pk uit een 3.6 liter V6. Maarja we zullen zien.
@RDS: Vermogen uit een motor peuteren is het lastigste niet, zie de motor maar eens heel te houden.
Ik dacht dat de Pikes peak vol met stenen lag. Lijkt me lastig om een record te rijden met zo’n lage auto.

http://www.groupbrally.com/images/peugeot/peugeot_pikes_peak.jpg
Hier nog een mooi plaatje van de Audi Quattro S1 die ook erg goede tijden heeft gereden op de Pikes Peak.

http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2009/11/audi_quattro_s1_pikes_peak.jpg
Deels asfalt deels gravel en sand.

De tacoma had iets van 1000pk uit een 2.1 liter motortje.

En de tacoma lag ook enorm laag bij de grond
-edit: check, thanks-

@floryn & xesisoj Het parcour heeft vanalles te bieden: van een mooie brede weg naar een gravelpad, van het donkere bos naar de kale vlakte.
Iedereen heeft gelijk.
@rikkon & The 12 coach

ah dat wist ik niets. thanks. Ze zullen de ophanging wel kunnen instellen op de op dat moment bereden ondergrond.
@floryn: ik weet niet of je Collin McRae Dirt gespeeld hebt, maar daar is het in ieder geval half half, half geasfalteerd, half gravel. misschien even op youtube opzoeken anders?
Een spoiler die minder weerstand geeft op de…rechte stukken? Welke rechte stukken?
@Heidekonijn: tjah, dat spoilertje zal heel snel van positie kunnen veranderen.
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=pikes+peak&sll=51.972349,4.771954&sspn=0.136207,0.310707&ie=UTF8&hq=Pikes+Peak&hnear=Pikes+Peak,+Colorado+Springs,+CO,+USA&ll=38.857756,-105.051098&spn=0.043043,0.077677&t=h&z=14

het lijkt mij trouwens sterk dat hij met die 750 pk de tijd van monster tajima met zijn monsterlijke tacuma kan verbeteren.
Kijk maar eens op Google Maps (Pike National Forest)Colorado Springs, Colorado, United States. Er wil ook nog wel eens wat sneeuw liggen :-)
http://maps.google.nl/maps?hl=en&ie=UTF8&q=Pikes+Peak&fb=1&gl=nl&hq=Pikes+Peak&hnear=Pikes+Peak&view=map&cid=9136214079036200944&iwloc=A&ved=0CBYQpQY&sa=X&ei=RInNS4-cEsX9OeflkIcK
Netjes :D
@Jurrian : Die rijd dan ook met de Suzuki XL7…
Wat een vreemd ontwerp, een buizenchassis met koolstofvezel carrosserie. Ergo verspilling van materiaal, want als je een koolstofvezel body maakt, kun je die (met een beetje doordenken) als monocoque gebruiken en heb je geen buizenchassis nodig. Andersom geredeneerd heb je genoeg aan een glasvezelcarrosserie op een buizenchassis. Maar ja, dat blote koolstofvezel ziet er wel erg sexy uit natuurlijk. Met steenslag blijft er niets van over, maar dat is een ander verhaal.
Ik zou dat stuk ook wel eens willen rijden! Kom waarschijnlijk niet bij de 15minuten in de buurt, maar maakt dat wat uit?
Mja hij ziet er wel heel laag uit om op de openbare weg te rijden…. En dan nog eens op gravel.. Zal niet gemakkelijk zijn om het record te verbreken….
Ik vind het wel meevallen met de hoogte. Over het algemeen zijn auto’s zoals deze uit de Unlimited klasse even laag als die uit de Open Wheel klasse. Wel grappig dat mensen hier wel even twijfelen aan het ontwerp. Die jongens komen niet net kijken of zo hoor…

http://www.rallybuzz.com/photos/Pikes-Peak-Hill-Climb/Pikes-Peak-Hill-Climb-2009-Day-2-Practice-005.jpg
pk’s uit een blok halen is geen punt.
blok vervolgens heel houden is tegenwoordig ook geen punt meer. wat nu steeds meer de hoek om komt kijken, naarmate het blok heel blijft en goed ze werk doet, is om het geheel soepeler te laten lopen, en alles lichter te maken.

kijk bijvoorbeeld maar naar de F1 als schoolvoorbeeld : de 8cilinders daar wegen minder dan de gemiddelde lezer’s 4 cilinder.

die motor in de hyundai hoeft toch geen duizenden kilometers mee. en aangezien je dit wel bij het standaard blok krijgt, ( want op dat geloof is tie immers geproduceerd ) gaan ze em lichter maken. daarom zal die vast en zeker ook wel opgeboord zijn naar 4100cc. dat zal voorheen wel het 3.5 blok zijn van het merk, denk ik zo.
my wapon of chose… stop zinnetje zeker
Prachtige discipline, hoorde ervan toen ik 13 was en sindsdien heeft het iets magisch.
Veel geluk, mr Millen.
Zeker tegen het merk dat dit heeft geproduceerd:

http://image10.webshots.com/10/8/35/51/141283551qdrthN_fs.jpg

De Suzuki Escudo uit 1996.
2.0 V6 Twinturbo, 800+ pk.
En vanaf daar wordt het alleen maar sneller…
Bij Dirt heb je ook Pikes Peak en die Tacuma …
:shock:shock:shock:
leuk spelen voor mensen met een groot spaarvarken…
Pak anders een Toyota GT-One (replica) en raas er de berg mee op…
In een Hyundai ???????????
@Imom: Klinkt dat zo gek dan?
@Autoliefhebber:
Misschien wel of niet,maar op het werk 2 collega’s die beiden een i20 rijden en alle 2 hetzelfde probleem hebben die maar niet opgelost lijken te worden na veelvuldig bezoek gebracht te hebben aan de garage (vershillende garage’s)daardoor wel geen vertrouwen in Hyundai.
@Imom: Beetje rare vergelijking. Denk niet dat er bijvoorbeeld minder mensen tevreden zijn met hun Ferrari ook al ploffen er dit seizoen regelmatig Ferrari F1-krachtbronnen en daar zit nog minder verschil in dan tussen een i20 en een event-purpose built racemachine.
@Imom: Oh okee, dan kan ik het begrijpen.
Zelf heb ik er geen ervaring mee. ;)
“Deze pk’s bereiken de grond via een actieve vierwielaandrijving”

Hm,
Bestaat er dan ook zoiets als een inactieve vierwielaandrijving?!?
:D
@FrankypankyV8: 4motion ;)
Who gives a flyining f*** about Millen?!
Die kerel is geen auto waardig. Zelden zo’n slechte verliezer gezien. Mensen in FD kunnen hem al niet zien of luchten. Al helemaal niet na die belachelijke PIT manouvre vorige week op Gitten nadat Vaughn hem had gepasserd. Tsjonge jonge jonge…

Verbannen uit elke vorm van autosport dit soort figuren.
@DTB: Ik kan je niet meer dan gelijk geven die pit manoeuvre was echt zielig.

Maar toch toon ik wel respect voor hem dat ie weer de Pikes Peak opgaat. Altijd een race om naar uit te kijken.
las net een stukje over iemand die het geautomatiseerd wil doen:

http://singularityhub.com/2010/04/13/on-the-path-to-pikes-peak-new-video-of-stanfords-robot-car/
@Simpson:

volgens mij is dat op ab ook al langs komen, heb ’t iig al gezien en volg laatste tijd niks anders dan ab dus..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).