Toyota roept Land Cruiser en Lexus GX460 terug [update]

Auteur: , 66 Reacties

Naar aanleiding van het Consumer Reports item over de driftskills van de Lexus GX460 heeft Toyota besloten om wat auto's terug te roepen en ze van een software update te voorzien.

Het gaat om een update van het stabiliteitsprogramma VSC (Vehicle Stability Control) voor de Lexus GX en bepaalde uitvoeringen van de Toyota Land Cruiser. Het stabiliteitsprogramma zou bij een plotselinge stuurbeweging op hoge snelheid wat laat ingrijpen.

Naar aanleiding van de berichten van vorige week heeft men bij Toyota alle SUV’s nog eens van stal gehaald. De conclusie wat betreft de GX460 en de Land Cruiser is dat in een zeer zeldzame combinatie van omstandigheden het inderdaad zo kan zijn dat de tractiecontrole laat ingrijpt. Bij een plotselinge draai aan het stuur in combinatie met het loslaten van het gaspedaal kan het zijn dat de auto in een controleerbare drift terecht komt. Voor de gemiddelde Amerikaanse soccer mom is dat misschien niet wenselijk, maar wij Autobloggers willen dit soort uitzonderingen in beveiligingssoftware juist graag aanmoedigen. Gewoon omdat het leuker is op rotondes en op- en afritten.

Het gaat om een recall van ongeveer 9600 Lexus GX460’s. Deze auto wordt in Nederland niet geleverd maar de Toyota Land Cruiser wel. Hiervan worden 17 exemplaren teruggeroepen (24.400 stuks wereldwijd) en het gaat daarbij alleen om de uitvoering met het Kynetic Dynamic Suspension System, geleverd in 2010. De importeur van Toyota en Lexus in Nederland laat weten dat het om vergelijkbare problemen gaat als bij de Lexus GX460 al is hen niet officieel bevestigd dat het bij de Lexus ook gaat om de uitvoeringen met KDSS. Eigenaren van de terug te roepen Land Cruisers krijgen persoonlijk bericht. De update is waarschijnlijk begin mei beschikbaar, dus tot die tijd kan je nog even lekker driften met je SUV, daarna is het uit met de pret.

UPDATE 9:21 Louwman & Parqui -importeur van Toyota en Lexus in Nederland- laat zojuist weten dat het ook bij de Lexus GX460 gaat om de combinatie van VSC en KDSS.




66 reacties

Rut Zwabberkut
Tja, beter terugroepen dan meer problemen laten komen, geeft vertrouwen.
tja..heeft elke SUV dit niet?
@jan1666: Precies. Je kan dezelfde truc doen met een Tahoe, een Rangerover en alles er tussenin en ze geven hetzelfde probleem. Zelfs “Consumer reports” gaf aan dat vele SUV’s hetzelfde probleem hebben. Maar het is Toyota, dus moet het groot in het nieuws. ;)
dat is 2x dezelfde auto, buiten het tekentje is er geen verschil, toyota mag met haar luxe merk toch wel wat vindingrijker zijn
@fab: De Land Cruiser in landen waar ook de Lexus GX460 verkocht worden heeft veel minder opties/minder luxe. Maar in landen waar de Lexus niet verkocht wordt is de top off the line Land Cruiser eigenlijk inderdaad hetzelfde als de Lexus.
Porsche heeft laten weten alle jaargangen 911 sinds 1964 terug te roepen. Het blijkt dat wanneer je met deze wagens (met uitzondering van type 959) door zwaar terrein gaat rijden, ze de neiging hebben vast te gaan zitten.
@Prius: hij is goed!

On topic, tsja, moet je het maar niet te hoog in je bolletje krijgen met de grootste willen worden en zijn. Daar hebben we onze duitsers voor die dat veel beter op alle fronten kunnen. Had je maar geen aziaat moeten kopen.
Ik verdenk de Amerikaanse auto-industrie er van om de ’s werelds grootste autofabrikant te willen schaden ten behoeve van de verkoop van GM.
GM heeft er natuurlijk baat bij om het imago van Toyota te schaden.
Als een merk zich erop voorstaat, zo goed te zijn, is het niet meer dan logisch dat eventuele zwaktes met een vergrootglas bekeken worden. Maar in principe heeft zo’n mastodont van elk ander merk hetzelfde probleem, het zwaartepunt ligt nu eenmaal veel te hoog. Een oplossing is dan ESP etc., en dat valt foutloos te ontwikkelen met veel testen. Niet zo’n goede beurt weer, Toyota :-)

@autogek: je leeft nog ;-)
Niet om toyota nu te bashen ofzo maar volgens mij begrijpen de meeste even iets niet.

Dat een SUV wil gaan schuiven is net zo logisch als dat 1+1 2 is. En dat op een bepaald moment ESP of wat voor systeem dan ook aan moet springen is ook logisch.

Alleen nu blijkt dat het systeem wel aanspringt, maar TE LAAT.

M.a.w. het systeem werkt niet naar behoren en dus een re-call.
Ik zeg binnen 2 weken weer een nieuwe recall. Wie biedt lager?
@simon: Eén week!
Ja beetje jammer dat AB de recall van 600.000 minivans van vorige week niet bericht (of heb ik dat op een of andere manier gemist)?
OnT: Tsa de esp werkt idd niet goed genoeg, maar over de anderekant moeten die Yanks eens leren rijden…..
Kunnen de Amerikanen niet gewoon worden genegeerd? Ik heb mijn buik vol van dat continent vol hersenlozen. Alles wat leuk aan een auto is, moet verdwijnen of juridisch worden dichtgetimmerd. Iedereen die ooit een auto in Amerika heeft gehuurd, weet waar ik het over heb. Overal zitten stickers en opschriften, om maar niet te spreken over irritante piepjes. Ja ik weet wel dat de deur open staat, ik heb ogen dank u. Of “beeld in de spiegel lijkt kleiner dan in het echt”, is het echt waar joh? Dat de Amerikanen behandeld willen worden als een stelletje geestelijk gehandicapten, wil niet zeggen dat de Europeanen dat ook willen. Dus Toyota, stop met die flauwekul.
@midasracer en @TSI-tje: Mooiste aan die tekst op de spiegels is nog dat je daardoor juist minder ziet in je spiegel.
@midasracer:
kom jij uit het land van Koos Spee ??

mooi .. dat verklaart je geestelijke handicap ..
@midasracer: Je hebt helemaal gelijk. Maar vergeet niet dat mede door hun groei en afzet op de (Noord) Amerikaanse markt Toyota zo groot geworden is de laatste decenia.
Veel van hun stijling/afstellingen is afgestemd op deze markt. (zie het rijgedrag van de Prius II, geheel slap en gevoelloos zoals het ‘hoort’ in Amerika) En Europa neemt men in eerste instantie ‘en passant’ mee. Later worden de modellen ‘aangescherpt’ volgens ‘Europeese maatstaven’ (zie verbeteringen Prius II->Prius III) Dus wij mogen dit misschien niet willen, maar de fabrikanten werken dit wel in de hand. Niets beter (lees: goedkoper) als één uitvoering van een model voor mondiale afzet. Dus deze tekst op de buitenspiegels (waarschijnlijk zelfs in het Engels) is niet ver weg. Binnenkort ook als standaard hier in Europa. (jammer genoeg.. :-( )
Ik kreeg net een brief binnen, voor een terugroep actie. Het blijkt dat auto’s vies worden tijdens gebruik en na een tijdje zo vies zijn, dat je ze moet wassen?!?! Dus hup terug naar de dealer, want dat is onacceptabel!!
Dat gezeur altijd over Toyota.
Toets op google “terugroepactie” in, met een willekeurig automerk en je leest ook eens iets over andere merken!!
Wat is Toyota toch ook een kudtmerk… Zal wel uit Japan komen of niet? :P
Ik heb een vraag aan de Toyotabezitters die hier op het forum zitten? Hoe zit het precies in Nederland bij een terugroepactie worden daadwerkelijk mankementen vastgesteld die werden waargenomen in de VS?

Ik heb zo een beetje het gevoel dat de VS een poot van de stoel wil losrukken en zichzelf weer in de kijker wil spelen.
Rut Zwabberkut [ reply ]
20 April 2010 om 9:05
Tja, beter terugroepen dan meer problemen laten komen, geeft vertrouwen.
jan1666 [ reply ]
20 April 2010 om 9:21
tja..heeft elke SUV dit niet?
fab [ reply ]
20 April 2010 om 9:24
dat is 2x dezelfde auto, buiten het tekentje is er geen verschil, toyota mag met haar luxe merk toch wel wat vindingrijker zijn
Autogek [ reply ]
20 April 2010 om 9:28
@jan1666: Precies. Je kan dezelfde truc doen met een Tahoe, een Rangerover en alles er tussenin en ze geven hetzelfde probleem. Zelfs “Consumer reports” gaf aan dat vele SUV’s hetzelfde probleem hebben. Maar het is Toyota, dus moet het groot in het nieuws.
Autogek [ reply ]
20 April 2010 om 9:32
@fab: De Land Cruiser in landen waar ook de Lexus GX460 verkocht worden heeft veel minder opties/minder luxe. Maar in landen waar de Lexus niet verkocht wordt is de top off the line Land Cruiser eigenlijk inderdaad hetzelfde als de Lexus.
Prius [ reply ]
20 April 2010 om 9:33
Porsche heeft laten weten alle jaargangen 911 sinds 1964 terug te roepen. Het blijkt dat wanneer je met deze wagens (met uitzondering van type 959) door zwaar terrein gaat rijden, ze de neiging hebben vast te gaan zitten.
Marly [ reply ]
20 April 2010 om 9:34
Ik verdenk de Amerikaanse auto-industrie er van om de ’s werelds grootste autofabrikant te willen schaden ten behoeve van de verkoop van GM.
GM heeft er natuurlijk baat bij om het imago van Toyota te schaden.
Jipp [ reply ]
20 April 2010 om 9:39 @Prius: hij is goed!
On topic, tsja, moet je het maar niet te hoog in je bolletje krijgen met de grootste willen worden en zijn. Daar hebben we onze duitsers voor die dat veel beter op alle fronten kunnen. Had je maar geen aziaat moeten kopen.
Laurens [ reply ]
20 April 2010 om 9:48
Als een merk zich erop voorstaat, zo goed te zijn, is het niet meer dan logisch dat eventuele zwaktes met een vergrootglas bekeken worden. Maar in principe heeft zo’n mastodont van elk ander merk hetzelfde probleem, het zwaartepunt ligt nu eenmaal veel te hoog. Een oplossing is dan ESP etc., en dat valt foutloos te ontwikkelen met veel testen. Niet zo’n goede beurt weer, Toyota
@autogek: je leeft nog
jack_abarth [ reply ]
20 April 2010 om 9:56 Niet om toyota nu te bashen ofzo maar volgens mij begrijpen de meeste even iets niet.
Dat een SUV wil gaan schuiven is net zo logisch als dat 1+1 2 is. En dat op een bepaald moment ESP of wat voor systeem dan ook aan moet springen is ook logisch.
Alleen nu blijkt dat het systeem wel aanspringt, maar TE LAAT.
M.a.w. het systeem werkt niet naar behoren en dus een re-call.
simon [ reply ]
20 April 2010 om 10:06
Ik zeg binnen 2 weken weer een nieuwe recall. Wie biedt lager?
RDS [ reply ]
20 April 2010 om 10:28
Ja beetje jammer dat AB de recall van 600.000 minivans van vorige week niet bericht (of heb ik dat op een of andere manier gemist)?
OnT: Tsa de esp werkt idd niet goed genoeg, maar over de anderekant moeten die Yanks eens leren rijden…..
midasracer [ reply ]
20 April 2010 om 11:08 Kunnen de Amerikanen niet gewoon worden genegeerd? Ik heb mijn buik vol van dat continent vol hersenlozen. Alles wat leuk aan een auto is, moet verdwijnen of juridisch worden dichtgetimmerd. Iedereen die ooit een auto in Amerika heeft gehuurd, weet waar ik het over heb. Overal zitten stickers en opschriften, om maar niet te spreken over irritante piepjes. Ja ik weet wel dat de deur open staat, ik heb ogen dank u. Of “beeld in de spiegel lijkt kleiner dan in het echt”, is het echt waar joh? Dat de Amerikanen behandeld willen worden als een stelletje geestelijk gehandicapten, wil niet zeggen dat de Europeanen dat ook willen. Dus Toyota, stop met die flauwekul.
Jokkebrok [ reply ]
20 April 2010 om 11:11 @simon: Eén week!
TSI-tje [ reply ]
20 April 2010 om 11:19 @midasracer: Je hebt helemaal gelijk. Maar vergeet niet dat mede door hun groei en afzet op de (Noord) Amerikaanse markt Toyota zo groot geworden is de laatste decenia.
Veel van hun stijling/afstellingen is afgestemd op deze markt. (zie het rijgedrag van de Prius II, geheel slap en gevoelloos zoals het ‘hoort’ in Amerika) En Europa neemt men in eerste instantie ‘en passant’ mee. Later worden de modellen ‘aangescherpt’ volgens ‘Europeese maatstaven’ (zie verbeteringen Prius II->Prius III) Dus wij mogen dit misschien niet willen, maar de fabrikanten werken dit wel in de hand. Niets beter (lees: goedkoper) als één uitvoering van een model voor mondiale afzet. Dus deze tekst op de buitenspiegels (waarschijnlijk zelfs in het Engels) is niet ver weg. Binnenkort ook als standaard hier in Europa. (jammer genoeg.. )
RDS [ reply ]
20 April 2010 om 12:13
@midasracer en @TSI-tje: Mooiste aan die tekst op de spiegels is nog dat je daardoor juist minder ziet in je spiegel.
toyotaprius [ reply ]
20 April 2010 om 12:36 Ik kreeg net een brief binnen, voor een terugroep actie. Het blijkt dat auto’s vies worden tijdens gebruik en na een tijdje zo vies zijn, dat je ze moet wassen?!?! Dus hup terug naar de dealer, want dat is onacceptabel!!
MDV [ reply ]
20 April 2010 om 12:54
Dat gezeur altijd over Toyota.
Toets op google “terugroepactie” in, met een willekeurig automerk en je leest ook eens iets over andere merken!!
Rijzerlo [ reply ]
20 April 2010 om 13:08
Wat is Toyota toch ook een kudtmerk… Zal wel uit Japan komen of niet?
GLTSRY [ reply ]
20 April 2010 om 13:26
Ik heb een vraag aan de Toyotabezitters die hier op het forum zitten? Hoe zit het precies in Nederland bij een terugroepactie worden daadwerkelijk mankementen vastgesteld die werden waargenomen in de VS?

Ik heb zo een beetje het gevoel dat de VS een poot van de stoel wil losrukken en zichzelf weer in de kijker wil spelen.
@GLTSRY: Dat idee heb ik dus ook. Ondanks mijn naam, heb ik geen Prius, maar een buskaart. Maar dit vind ik een terugroep actie van lik mijn vestje (niet ten nadele van Toyota, maar degene die deze heeft veroorzaakt), men is mi overduidelijk aan het zagen en zagen, aan de poten van Toyota. Om de eigen markt te beschermen?
Tja je koopt een jeep, niet om de Nürburgring, in een record temp te rijden. Maar door de functionaliteit en je levert in, in rij dynamiek. Maar kennelijk begrijpt niet iedereen dat en helaas zijn dat dus mensen die kennelijk op een bepaalde plek van de wereld, wat in de melk hebben te brokkelen. Tja…. wat kan je hier nu mee?
@ GLTSRY

Ik vind het zo niet zo fijn lezen.
Kun je het nog een keer paatsen maar dan met ruimtes er tussen?
@God: Sorry ik snap dat het ongemakkelijk lezen is, maar in eerste instantie werd mijn e-mail adres niet geaccepteerd toen ik het daarna alsnog wilde proberen is er wat misgegaan. Mijn stuk is het onderste gedeelte.

Hierbij mijn stuk nog een keer en hoop dat het nu wel goed gaat:

Ik heb een vraag aan de Toyotabezitters die hier op het forum zitten? Hoe zit het precies in Nederland bij een terugroepactie worden daadwerkelijk mankementen vastgesteld die werden waargenomen in de VS?

Ik heb zo een beetje het gevoel dat de VS een poot van de stoel wil losrukken en zichzelf weer in de kijker wil spelen.
@GLTSRY: Het gaat bij de terugroepactie’s van Toyota ( volgens mij ) juist over Toyota’s die in Amerika geproduceerd zijn (toeval?). Hier rij ik een Prius II en ben nergens voor terug geroepen. Maar de Prius II had dan ook geen problemen. De Prius III moest alleen terug voor een software update. Maar ik weet niet of dat ook in Europa was.
“…in een controleerbare drift terecht komt…”, ik zie het probleem niet? Dat is toch juist goed? Een oncontroleerbare slippartij, DAT is slecht!
Mja logisch vervolg aangezien beide wagens volgens mij grotendeels hetzelfde zijn… Begint wel een beetje tegen te steken al die terugroepacties… En bijna altijd vanuit de VS…
Toyota staat in Amerika in de top-5 van lokaal geproduceerde auto’s, qua aantallen (dacht ik). Denk dat de Amerikanen een stuk rationeler zijn, maar wel claimen wat er te claimen valt. Doen ze ongeacht het merk, zie Ford Explorer/Bridgestone debacle.
@Autogek, ja was ook in Europa. Keurig briefje gehad, binnen een week afspraak. Zo gepiept.
@Prius: Okee, dus jij bent 1 van de mazzelaars die in de nieuwe Prius III rijdt. Als de II er hier uitgaat komt er zeker een III zo niet in die tijd een PLug-in. ;)
Dus als je met een auto van 2 meter hoog op hoge snelheid plotseling het stuur omgooit én het gas loslaat kan deze in een controleerbare slip komen? Common sense iemand?
Uiteraard :-)
@Laurens: Inderdaad, een beter milieu begint bij jezelf. ;)
En pas dat dan eindelijk eens toe, in plaats van het als een bron van inkomen te zien…
@Laurens: Ik zie het niet als bron van inkomen, maar als lastenverlichting. ;) Want hier wordt er al genoeg van het topinkomen afgehaald. Weet je wel: Die 30% die 95% van de netto belasting betalen ( de 10% die 50% van de netto belasting betalen, dus niet 10% die 80% betalen). :(

En als je ooit eens leest weet je dat ik de Prius besteld had toen iedereen 21% belasting moest betalen op de auto van de zaak. Dus was ik niet uit op 14% bijtelling, maar een beter milieu. Net als mijn Natuurstroom, CO2 gecompenseerd gas en mijn recyclen. Maar ja, denk maar van mij wat je wil Laurens “vriend”!
@Autogek: alles wat je doet is van de categorie “geen moeite”. Dat las ik al lang geleden, inderdaad. Met jouw instelling schieten we helemaal niets op, qua milieu.

Ga eens op vakantie naar Terschelling, in plaats van de halve wereld over te vliegen. Ook daar zitten beestjes…
@Autogek:
hoe kan het dat mensen die altijd maar dwepen met gemeenschappelijk belang .. de grootste egoisten blijken te zijn ??
@lincoln: ik weet niet of het egoïsme is, in dit geval. Meer een kwestie van onwetend- en eigenwijsheid, met hetzelfde effect weliswaar…
@lincoln: Ohh, dus omdat ik het niet normaal vind dat 30% van de nederlanders 95% van de nette belasting betalen ben ik 1 van de egoisten? Als jij dat een normale verdeling van de lasten vind. Dan geeft dat wel aan wat voor persoon je dan bent. :(
@Autogek: tja .. wat is “normaal” ..

en daar laat ik het bij .. want ik vind je een gezellige peer ..
@lincoln: Tof dat je me toch een gezellige peer vind. ;)
@Autogek: hou ik het bij “cover my ass”… 5% bezit 95%, daar val ik dan weer onder, geen Prius in die categorie :-)
@Laurens: Dus wel! Valt tegen he! ;)

Maar prettige avond want het gaat allang niet meer over Toyota bashing. LOL
@Autogek: als je vriend in gemeenschap van goederen met je samenleeft, is hij gek… het gaat om je eigen verdiencapaciteit… nul?
@Laurens: Ten eerste hij is al 14 jaar mijn man niet mijn vriendje. En ten tweede, ja hij is gek. Gek op mij.

Slaap ze. En droom maar dat je ooit zo’n zelfde kanjer kan krijgen. ;)
@Autogek: hoop dat hij af en toe smakelijk zit mee te lachen. Anders zou ik een andere hobby zoeken.

Over je droom: ik ben niet het onderdanige type, alleen voor het geld zou me ook niet interesseren.
Da’s een inkopper! Take it home, lincoln :-)
nul als in: = 0…
“Autogek [ reply ]
20 April 2010 om 19:23
Maar prettige avond want het gaat allang niet meer over Toyota bashing. LOL”

Deze post spreekt boekdelen…
Mijn inziens ging het over een terugroepactie van Toyota, niet over het ‘bashen’. De terugroepactie is dus niet de rede om op de baricades te klimmen, maar het negatieve gel#l eromheen…. Dat punt heb ik maaaaaaaanden geleden al geconstateert bij onze ‘autogek’ maar deze heeft dit, tot NU toe, in alle toonaarden ontkent. Nu weten we hoe het zit. (Ik blijf erbij, Spin-doctor bij Louwman & Parqui, ECHT !!!)
@TSI-tje: Deze terugroepactie is juist gekomen door het Toyota bashen. Waarom worden alle SUV’s die volgens hetzelfde onderzoeksburo dezelfde problemen hebben niet teruggeroepen? Juist, puur en alleen de Toyota’s worden in het openbaar gegooit en afgekraakt en niet van al die andere merken. Dus ja, het is weer Toyota bashen.

Maar dat kan je VAG fans niet wijsmaken. ;)
@Autogek: Als er daadwerkelijk niets aan de hand was met de toyota’s en het onterecht was dat dit over de landcruiser werd geschreven om hem te bashen dan zou toyota niet eens de productie hebben stilgezet.

Nu doet toyota dit dus wel dus zullen ze waarschijnlijk donders goed weten dat er iets mis is, net als bij de andere terugroepactie’s anders doen ze zo iets niet.

En het heeft niets met VAG fans te maken dat ze de theorie niet willen geloven dat het alleen is om toyota in de grond te boren want anders was men wel anders te werk gegaan. VAG fans kiezen iig wel betrouwbaar, veilig en ten minste mooi, wat je van toyota/lexus niet kan zeggen.

Toyota helpt de bashers door het terugroepen en stilzetten van de productie om alleen maar beter duidelijk te maken dat de basher’s enigzins gelijk hebben. daarom koop ik nooit een aziaat.
@Jipp: Beste Jipp, wat denk jij dat er zou gebeuren in de pers als Toyota op dit “rapport” geen actie zou ondernemen. Dan was de financieele schade door slechte pers nog veel groter. Dus Toyota kan niet anders.

Wat ik schrijf is dat het niet erg is wat er met de Toyota GX gebeurd bij hoge snelheden in de bochten. Wat als het wel zo zou zijn, hadden alle andere SUV’s die dezelfde problemen hebben volgens hetzelfde “rapport” ook hun productie stil moeten leggen. Maar nee, alleen de Toyota’s komen in het nieuws. Waar is de lijst van de genoemde andere SUV’s die deze test ook niet halen?

Je kan van bepaalde auto’s bepaalde rijeigenschappen verwachten. En van SUV’s staat bekend dat je ze niet met 70 miles p/h door een bocht kan/moet gooien. En dan nog: Zelfs de beste coureurs kunnen een auto in een bocht zo verliezen. Gaan we dan alle auto’s verbieden? Nee, gewoon logisch nadenken en inzien dat dit weer een heksenjacht is van Amerika om hun eigen producten weer aan de man te krijgen.

;)
@Autogek: je bent heel goed in het verdedigen, maar als er daadwerkelijk niets aan de hand was en alle suv’s deze uitslagen hadden gehad dan had toyota wel een leuk persbericht er uit gestuurd dat dit in die klasse normaal is en dat de concurenten het ook hebben. Neemt niet weg dat toyota toe geeft en dus de mindere blijkt te zijn.

Dus er is feitelijk wel wat aan de hand met de toyota en nergens staat dat het met andere wagens het zelfde verhaal is, dus wat zeur je nu, kun je er niet tegen dat je merk ten onder gaat en ga je dan maar iedereen tegenspreken omdat het volgens jou niet klopt? maar je het nauwelijks weerlegt met argumenten.
I rest my case, je hebt net zelf mijn punt bewezen. Dank je.
@TSI-tje: spindoctor, teveel eer, hij kan waarschijnlijk wel geweldig “koken”…
What are the odds of success for the Leaf? It’s hard to say exactly, but if hybrids and their success (or lack thereof) is any indication, the Leaf has quite a challenge ahead. As Ward’s guest commentator John McElroy points out, after a decade on the market, hybrids have captured only a marginal amount of sales – just 2.5 percent. That’s ten years, seven brands and 20 different hybrids, yet only a minor fraction of total sales.
Toyota heeft het research geld aan de verkeerde dingen uitgegeven. Dat heeft consequenties…
@Jipp/Laurens, ik stop met reageren op deze groene nutcase.
Bij alles wat gepost word met een negatieve ondertoon richting Toyota, neigt hij naar al wat geschreven is om te draaien en recht te praten. Alles wat je anders probeert uit te leggen is in zijn ogen ‘fanboy-gedrag’ en word afgedaan als ‘bashing’. Persoonlijk heb ik nooit één negatief woord geschreven over zijn -geliefde Toyota-.
Toch word ik afgeschilderd als VAG-Fan-boy. So be it. Ik heb mijn voorkeur voor het VAG gebeuren nooit onder stoelen of banken gestoken, maar ben ook niet altijd ALLEEN maar positief over de groep. VW ís duur, dat is een feit, maar daar krijg je ook ‘wat’ voor. (in mijn geval zéker)Maar autogek wil hier niets van lezen, ik bén een fan-boy, punt. Zonde van mijn tijd en energie om ook nog maar iets te weerleggen wat deze malloot schrijft. Ik stop.
@TSI-tje: Ga nu niet de onschuldige uithangen DenE!!!
@Autogek: volgens mij ben jij degene die verschillende nicknames gebruikt op verschillende sites. Doe ik alleen als mijn naam al vergeven is, maar dan lijkt het tenminste nog op elkaar… alhoewel automania… gelijksoortig gekraai… maar dan ben je idd een betaalde trol…
@autogek ziet alles als een persoonlijke aanval. Zodra hij in een andere gesubsidieerde auto rijdt (Nissan Leaf) is dat zijn troetel baby. Misschien is dat het wel, hij is een “desperate housewife”, met kinderwens :-)
@autogek, je hebt alweer mijn punt bewezen, dank je nogmaals. Ik heb ook nooit ontkend dat mijn -vorige- login DenE was, en zo ook dit keer niet. Ook had ik je al uitgelegd dat dit was ivm een computerwissel. punt. Ook daar lees je gemakshalve overheen. Geen probleem. Maar verder geen reactie op wat jij verder nog stelt. Succes!
Problem solved… en nu rijdt het ding als een Golf, jippieeeeee
http://www.youtube.com/watch?v=-cZ26tN5Aeg
@ w0o0dy

Slimme woordspeling ;)
GODdank is er iemand die em doorheeft ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).