Aantal verkeersdoden vorig jaar weer iets gedaald

Auteur: , 32 Reacties

Eind januari schreven we dat het aantal verkeersdoden in 2009 gedaald was naar 675 slachtoffers. Dit bericht was gebaseerd op een inventarisatie van de NOS op basis van cijfers van de politie. Het officiële aantal is echter hoger uitgevallen, want in de cijfers van de politie komen niet die slachtoffers naar voren die pas een paar dagen (of weken) later aan hun verwondingen overlijden. Het officiële aantal verkeersslachtoffers in 2009 is uitgekomen op 720. Een daling van 4 procent ten opzichten van de 750 slachtoffers die er in 2008 te betreuren vielen.

Een opsomming van de feiten:

  • De daling zien we met name in de leeftijdscategorie van 30 tot 60 jaar en onder automobilisten. Wanneer enkel gekeken wordt naar de bestuurders van personenauto’s in deze groep, dan is het aantal doden de laatste 6 jaar met ruim 30 procent gedaald.
  • Het aantal verkeersdoden onder voetgangers, fietsers en motorrijders, is de laatste jaren nagenoeg gelijk gebleven.
  • De jongeren tussen de 18 en 24 jaar doen het niet zo goed. In 2007 overleden in deze groep 138 personen in het verkeer. In 2008 nog 107 maar in 2009 toch weer 128.
  • De automobilisten tussen 30 en 34 jaar doen het een stuk beter. In deze groep vielen vorig jaar 20 procent minder doden dan een jaar eerder.
  • Het aantal verkeersdoden in de leeftijd van 60 jaar en ouder is de laatste jaren nauwelijks gedaald. Dat komt mede doordat het aantal 60-plussers sinds 2004 flink is toegenomen. Maar zelfs wanneer dit in de berekening gecorrigeerd wordt, daalt het aantal verkeersdoden boven de 60 jaar nog steeds minder snel dan bij de bevolking onder de 60 jaar.
  • Na een lichte daling in 2008, is bij verkeersdeelnemers van 80 jaar en ouder in 2009 weer een flinke stijging van het aantal verkeersdoden te zien. Dan met name bij de mannen en bij bestuurders van personenauto’s.
  • Het aantal overleden voetgangers steeg van 62 naar 68, maar is nog steeds lager dan in voorgaande jaren.
  • Het aantal slachtoffers op een oversteekplaats steeg van 5 naar 18.
  • Het aantal slachtoffers op de fiets blijft de laatste jaren constant: 189, 181, 185.
  • Er vielen 22 doden onder fietsende jongeren in de leeftijdscategorie tot 17 jaar.
  • Motorrijders zijn redelijk constant met dit jaar 70 slachtoffers.
  • Bij bestuurders van een motor of een scooter nam het aantal doden toe van 10 naar 17.
  • Iets minder slachtoffers onder inzittenden van bestelauto’s: 28 naar 24.
  • Beduidend minder slachtoffers onder vrachtwagenchauffeurs: 11 naar 4.
  • Beduidend minder slachtoffers met een scootmobiel: 10 naar 4.
  • In 2008 nam het aantal ongevallen overdag af en in de avonduren toe. In 2009 is dit omgekeerd.
  • In 2008 was de vrijdagavond een uitschieter naar boven, maar in 2009 is dit weer gedaald. 30 slachtoffers overleden vorig jaar op vrijdagavond, dat waren er 47 in 2008.
  • Verkeersdoden waarbij minstens één bestelauto betrokken was, steeg in 2008 met 10% maar daalt in 2009 met 13% van 87 naar 76.
  • Ongevallen verschuiven van buiten de bebouwde kom naar binnen de bebouwde kom. Op 80km wegen daalt het aantal ongevallen met bestelauto’s van 34 naar 28. Op 120km wegen een daling van 13 naar 3. Op 50km wegen een stijging van 19 naar 32.
  • Vrachtauto’s zijn minder betrokken bij dodelijke ongevallen. Een daling van 98 naar 85. Het aantal dodehoekongevallen met vrachtauto’s nam toe van 9 naar 13, waaronder 10 fietsers.
  • Op alle wegcategorieën daalde het aantal slachtoffers, behalve op 60km en 70km wegen met een stijging van respectievelijk van 68 naar 82 en van 12 naar 20. Op 120km wegen daalt het aantal van 60 naar 48 en op 30 en 50 in totaal van 246 naar 226.
  • Het aantal slachtoffers waarbij alcohol een rol speelde is constant gebleven: 47 naar 46. Het werkelijke aantal kan hoger uitpakken wanneer Nederland een post-mortem onderzoek invoert.
  • In 2008 17 doden door te water geraakte auto’s. Vorig jaar gedaald naar 7.
  • De meeste doden vielen net als voorgaande jaren in de provincie Noord-Brabant, maar deze provincie heeft ook het meest uitgebreide wegennet. Desondanks neemt ook in Brabant het aantal verkeersdoden jaarlijks af. Flevoland heeft in 2009 opnieuw de minste verkeersdoden, maar ook veruit het minste aantal wegkilometers.

(bron: verkeersnet.nl)



32 reacties

Jammer dat het meeste brabanders doodgaan, is toch het gezelligste volk…
@John: Laat deze man nou gewoon eens een keer gelijk hebben!!! :P
@John: Dat vind ik aardig van je, dankje! Maar ik vind wel dat deze cijfers niet heel erg veel zeggen. Als het een handjevol doden scheelt dan kan dat net zo goed puur toeval zijn! Dat het totaal aantal slachtoffers gedaald is is dan wel weer goed! Maar kan het niet zo zijn dat dit ook weer met file’s en dergelijke te maken heeft? Of de crisis? Achja… Laten we hopen dat het aantal blijft dalen (en dat dat niet is omdat rijden onbetaalbaar wordt!)
Edit: Ten opzichte van

Het gaat weer goed. Nu alleen nog de straffen in woonwijken omhoog en de snelheidslimiet op snelwegen afschaffen.
@ John

Volgens mij is brabant ook de provincie met de meeste inwoners van alle provinciën.
Ja, Europa legt dan ook steeds strengere eisen op aan de autoconstructeurs betreffende veiligheid. Vroeger dood is nu vaak zwaargewond …
En voor de rest ligt het hier vol met verkeersdrempels – stopplaatsen voor bussen midden in de weg – verkeersgeleiders en andere troep om de ‘doorstroming te verbeteren’. En op de snelweg is het filerijden … Geen wonder dat er minder doden vallen.
Positief nieuws toch? Wil zeggen dat ofwel de bestuurders voorzichtiger gaan rijden of dat de wagens beter gebouwd zijn…. (zal waarschijnlijk wel het 2de zijn…)
Je had dus een kans van 0,0043 % om om te komen in het verkeer. Best wel veilig dus of hebben anderen daar een andere mening over?
@ floryn
Niet volgens de officiële cijfers. Noord- en Zuid-Holland hebben meer inwoners. Zoals je in het bericht hebben kunnen lezen heeft Brabant het meest uitgebreide wegennet waardoor het dus ook de meeste verkeersdoden voor z’n rekening neemt.
Dus ik zit goed als 32 jarige Flevolander!
Brabanders kunnen gewoon niet rijden ;)
@GOD: Moet het altijd door je zelf komen dan? ;)
@girls_VS_cars: Thanks, betekent veel voor me als een vrouw dat tegen me zegt ;) Kom je uit brabant?
Brabant rijden natuurlijk nogal wat vrachtwagens, door naar belgie frankrijk en het Duitse rijk/Venlo. Vrachtwagens hebben de vervelende neiging snel doden te maken dus dat verklaart. En in de randstad staat iedereen stil dus veel meer blikschade, te lage snelheden om doden te maken dus..
@John: Als je mijn eerste post leest dan kan je eruit halen waar ik vandaan kom ;)

Naar mijn mening rijden er overal wel vrachtwagens, overigens zal dat per locatie verschillen in aantal. Dat zij hier meer rijden concludeert natuurlijk niet dat het allemaal Brabanders zijn. En dat vrachtwagens vaak de schuldige zijn ivm met het te lang achter het stuur zitten also known as slaap-rijders dat is algemeen wel bekend.
@Maarten: Flevoland? Hebben ze daar wegen?
en nu flitspalen bij scholen plaatsen ipv midden op de snelweg en dan vallen er nog minder.
Kost BPM mensenlevens? Een vraag die me al lang bezighoudt is of het verkeer veiliger zou worden wanneer in Nederland de auto’s goedkoper zouden zijn. We zouden dan immers groter gaan rijden en eerder de beschikking hebben over nieuwe veilige technologie als radar, infraroodverlichting en HUD projecties op het raam.
Oeps!! waar zit ik met m’n hoogd..

Mijn vorige post deels voor GOD, deels voor John…

Ik zeg al niets meer..
@girls_VS_cars: Ren jij eens even heel snel naar de koffie-automaat!
mercedes-benz
mercedes-benz sprinter en A klasse top
Brekend Botje
Verrek, op die heli staat ADAC! Wat doet die in NL bij die NL’se ambulances?
De trauma heli’s hier zijn toch van de ANWB? Of een dochter daarvan.
@Brekend Botje: Trauma heli’s zijn hier gewoon van het ziekenhuis/ ambulance. ADAC komt in de grensstreken wel eens helpen bij grote ongelukken. Denk of aan die vliegtuigramp hier laatst of aan dat grote ongeluk met die mistwolk over de weg..
Haha :p

Done!
anuspraeternaturalis
Ik vraag mij af hoeveel van die 48 doden op een 120km/h weg zijn omgekomen door hun te hoge snelheid?
Brekend Botje
@John: Ja dat dacht ik eerst ook, maar iemand vertelde me eens dat ze van de ANWB zijn. Heb het daarom even opgezocht en de traumaheli’s zijn van ANWB Medical Air Assistance (MAA) http://www.anwb-medical-air.nl/
De ADAC heeft alleen het logo iets groter op zijn heli’s gezet. http://media.nu.nl/m/m1cz2j8a0nq7.jpg
Brekend Botje
@John: ja dat dacht ik eerst ook, maar wat blijkt: http://media.nu.nl/m/m1cz2j8a0nq7.jpg
de groep van 30-60 jaar, sorry hoor, maar zo kan ik het ook, dat is meer dan de helft van autorijdend nederland…
Conclusie? Alle trajectcontroles, flitspalen en “vliegende” controles op snelwegen helpen NIETS bij het verhogen van de verkeersveiligheid en de Politie zit hun tijd en onze centen te verdoen in de berm. Good job, prutsers.
Even wat perspectief: in 1 winter gaan 1,5 keer zoveel mensen dood aan een griepje dan in 1 heel jaar in het verkeer.

Logischerwijs zou de overheid dus niezen en hoesten in het openbaar (vervoer) zwaar moeten verbieden.

Ik stel voor dat alle KLPD-ers als stillen in bus, tram en metro gaan zitten, met automatische nies- en hoestdetectoren, die elke snotterige reiziger automatisch een acceptgiro opleveren.

Prioriteiten, mensen!
@Stefan: BPM kost denk ik wel mensenlevens, zoals je zelf al zegt rijden we met z’n allen ‘oude meuk’ en de nieuwste veiligheidsvoorzieningen heeft bijna niemand, want dat is niet te betalen. Ten eerste BPM en ten tweede de belasting. Veiligere auto is immers ook vaak veel zwaarder.

En dan komt binnenkort de overheid met een reactie dat het aantal verkeersdoden gedaald is door strengere controle op snelheid. (maar wij weten natuurlijk dat het door betere auto’s komt)
Zal wel komen door die flitspalen die verstopt zijn achter de bomen op een rustige weg…NIET DUS!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).