De elektrische BMW wordt in 2013 een feit

Auteur: , 12 Reacties

BMW-rijders hoeven zich er niet heel erg voor te schamen, want deze stille stadsrakker zal onder een sub-merk worden uitgebracht.

Dat zal ongeveer op de zelfde manier gebeuren als destijds met MINI. Een compleet ander merk, maar onderhuids gewoon een Beemer. Er wordt bij BMW al langer geneuzeld over elektrisch vervoer. Daaruit is onder meer de MINI E uit voortgekomen. Maar voor het echte elektro-werk heeft men bij BMW een compleet nieuw merk in gedachten. Iets met multi branding en zo.

In Beijing lieten ze weten dat het een auto wordt die qua formaat niet veel zal onderdoen voor de 1-Serie. Verwacht dus geen minuscule Smart-concurrent, maar iets waar je wél fatsoenlijk in kan zitten. Ze zetten bij deze elektro-kar hoog in op gewichtsbesparing door veel gebruikt te gaan van met koolstofvezel versterkt plastic. Afzetmarkt: drukke steden en plekken met genoeg stekkeraansluitingen.

Meer over deze Megacity Vehicle (zo heet ‘ie voorlopig) heeft BMW nog niet bekend gemaakt.



12 reacties

Ik hoop dat ze dan mooier zijn dan nu, want dit lijkt nergens op!
Ik weet nu al dat ik hem niet wil…
Alleé… ze zijn ook mee met hun tijd. De kracht van zo’n voertuigen zullen de huidige verbrandingsmotoren nog ver overtreffen zowel in koppel als van 0 naar 100km/h. In topsnelheid zijn ze nog niet goed. Maar eens de batterij en hun technologie aan dit tempo blijft evolueren, zal ook dat geen probleem meer zijn en dito actieradius.
@Buyck: Zuiver Vlaams, klasse!
Bereik/oplaadtijd is wat ik het heikele punt vind aan deze auto’s.. Ben wel benieuwd naar dat nieuwe merk, dat gaat ze wel echt bakken met marketinggeld kosten wil je dat goed neerzetten.. Of wordt het BEMW? Of een lekkere Duitse naam, you name it!
Gelukkig maar van het formaat want in een 1-reeks is hopen plek! *kuch*
Ik wil er wel een BMW logo op hebben hoor ;-)

Trouwens, offtopic, weten jullie al meer over de Concept Gran Coupé? http://bit.ly/9EGvlo

-edit: jazeker
@Bennink: Hier kan je het zelf lezen, als je engels kan!
http://www.bmwblog.com/2010/04/23/the-bmw-gran-coupe-concept/
Prachtig ding trouwens..
bliksem, duurt het zo lang om die batterijen op te laden?
Tja logisch gevolg zeker? Ik denk dat elk merk al met plannen zit om een elektrisch model te gaan produceren….
Zal zeker Meghicle als nieuwe brandnaam hanteren ofzo. Hipper is natuurlijk Electribeemer. :D
Grappig. De matige accu prestaties dwingen een autofabrikant maatregelen te nemen, die ook bij een ICE resultaat zouden hebben.

OT: 1 KWh is ongeveer 400 gram CO2. Daar rijdt dit ding misschien 5 km op. Wat is het nut derhalve?
nee elektrische auto’s hebben nog veel te veel nadelen

korte actieradius

snel slijtende accu’s
meer dan tienduizend euro elke paar jaar voor nieuwe. de tesla accu’s kosten bijvoorbeeld tussen de 15 en 25 duizend euro.

lithiumaccu’s zijn duur en gevaarlijk
een fractie overladen, beschadigen van cellen, of als ze nat worden. en boem. Met genoeg kracht om je complete auto op te blazen. Nu worden laders beveiligd tegen overladen. Maar straks worden er dagelijks duizenden auto’s opgeladen. dat is wachten op ongelukken. En als je een ongeluk krijg is de kans groot dat de cellen beschadigd raken. oei

verder heb ik er niks mee. Ik mis sensatie. Er mist iets heel belangrijks. namelijk geweld. geluid en trillingen. Een trein kan ook hard wegrijden (doen ze meestal niet), da t is ook niks aan.

en het felbegeerde aanloopkoppel kun je wel op je buik schrijven. Bij de mainstream auto’s wordt dat een heel stuk begrenst. Bij het aanlopen trekt zo’n motor namelijk enorm veel stroom. Dat is funest voor je actieradius en nog belangrijker. het vereist enorm sterke vermogenselektronica. en dat is ook enorm duur. dus gaan ze het aanloopkoppel begrenzen om zo goedkopere onderdelen te kunnen gebruiken.

Opladen is en blijft bagger. Er zijn een paar concepten geweest waar ze in een paar minuten kunnen opladen. Dit is in de praktijk alleen niet haalbaar. sowieso heb je niet zoveel vermogen tot je beschikking thuis. En de levensduur van je accu gaat enorm achteruit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).