Ferrari claimt ringrecord met de 599XX: 6:58.16

Auteur: , 60 Reacties

Ferrari meldt ons vol trots dat ze het ringrecord op de Nordschleife hebben verbroken. Voor het eerst is een auto die afgeleid is van een productie-model onder de 7 minuten over de Ring gejaagd. Maar of dat helemaal waar is...

Want sinds 2005 rijden er namelijk al auto’s over de Nürburgring die met gemak de 7-minuten-grens doorbreken. De Radical SR8 had toen slechts 6:55 minuten nodig voor een rondje Groene Hell. Laatst deed de Nederlander Michael Vergers het zelfs nog iets sneller in een Radical SR8LM. Toen kwam het record op 6:48 minuten te staan. Da’s serieus snel, maar echt ‘road-legal’ zijn de Radicals volgens sommigen niet helemaal. Terwijl deze racebak wel gewoon van Engeland naar Nürburg is gereden.

Dat is iets wat de Ferrari 599XX al helemaal niet mag, de openbare weg betreden. Dit trackmonster -afgeleid van de 599 GTB Fiorano- heeft de 20.832 meter van de Nordschleife dan ook op slicks afgelegd. De laatste tijd was Ferrari al flink bezig met het testen van de 599XX op De Ring. Regelmatig kregen spotters ‘m in het vizier. Het resultaat: 6:58.16 minuten voor een rondje Ring. Record of niet, verdomd snel is het zeker!

Update: Filmpje van het rondje Nürburgring staat HIER.

Ferrari 599XX Trackvideo



60 reacties

dat is eigenlijk een flinke tegenvaller… een 599xx zou het in 6.40 moeten denk ik.. en al helemaal op slix
van punt A naar punt A binnen 7 minuten ..

waar zit de winst dan precies ??
@lincoln: :lol: Droogkloot! :D
@lincoln:
LOL
Ja tuurlijk Ferrari. De 599XX is dus niet straatlegaal en reed op slicks en dan nog het record claimen?
Fillumpieee!
als ze zoiets nou met de 599GTO rijden….
@Alwood: Precies! Eerst een 599 GTO jagen en dan claimen.

Nu is het wachten op Nissan met haar van een productie GT-R afgeleide GT-R GT1 die even 5 tellen van de tijd afhaalt. En drie maanden later weer een record omdat dan de baan net wat droger is. :twisted:
tja “wij” zijn meer op de hoogte van de rondetijden en of iets nou legaal of illegaal dan Ferrari zelf hahahaha gekke Italianen:-) Laten ze zich nou gewoon maar bezig houden met mooie auto’s te maken dan gaan “wij” er wel mee rijden.
Ja maar die eerste zin is onterecht.

De Radical SR8 is niet van een productieauto afgeleid toch?
De 599XX is iig nog afgeleid van de 599.
@Vinny_93: De derde natuurlijk…
Niet echt terecht een record, de 599xx is ook niet echt road-legal.
Ja sorry ik ben niet zo thuis in die tijden. Met me fiets moet het wel in een uurtje lukken denk;)
ow wat zou ik deze bak graag over de A10 willen besturen. even kijken hoe snel ik een rondje kan doen heerlijke auto!!
Snelle tijd voor een weg auto, maar dit is een echte racer met slicks etc etc. Ik denk dat een FXX veel sneller zal zijn…..
@Janneman,
Ik snap wel dat je een grapje wilt maken, maar technisch gezien zit je niet juist. Er wordt BTG gemeten, bridge to gantry. Tijd start als je de baan op rijdt en eindigt voor het laatste rechte stuk. Niet van A naar A dus.
@Vinny_93:
Jawel; sterker nog, de Radical SR8 is niet afgeleid van een productieauto, het is er gewoon een!
Toch wel erg knap hoor, dat maakt natuurlijk de weg vrij voor de 599 GTO. Weer een record voor de jongens van Ferrari, het zal de fans goed doen.
@ jamesBROWN

Niet waar. Het zijn raceauto’s die je door Radical kunt laten ombouwen tot straatauto’s.

“Radical currently sells six different models, all of which can be converted to street use in certain countries except for the SR9 and SR10. Various options, most notably in the powerplants, are available on all of the cars.”

Ik word sowieso moe van dat gelul over Radical, ze proberen aandacht te trekken, net zoals met die actie op het TG testtrack. Het is een plastic apparaat waar je een helm op moet hebben, in racestoeltjes zit en waar je serieus nog geen handtas kunt meenemen. Lekker blijven negeren dat ding.
@JPM:

Iedere autofabrikant probeert aandacht te trekken, dat is het hele idee achter dit soort record-claims. Of denk je dat Ferrari dit bericht over hun “record” alleen voor Jan met-de-korte-achternaam naar buiten brengt?

En deze 599XX heb je vergeleken met een SR8 net zo weinig opbergruimte, zit je ook in racestoeltjes en is een helm zeker aan te raden op een circuit. Sterker nog, je mag er niet eens buiten een circuit mee rijden. Met een SR8LM mag je dit wel en ja, dat kan ook zonder helm. Of het een erg ontspannende ervaring is weet ik niet, maar het kán wel.

http://www.youtube.com/watch?v=Ul4yoEXTLNI

http://www.youtube.com/watch?v=rzP9t2fRCv4
@Svensson: Heerlijk muggen happen in de schemerzon! ;) Echte mannen rijden zonder helm…
@BaySideBlueBoy:

Ik denk dat het met die muggen nog best mee valt door de opwaartste luchtstroom als je snel genoeg rijdt, maar een opspattende steen tegen je hoofd van de auto voor je lijkt me minder relaxed. Dan kun je tanden gaan rapen :?
Straat of geen straat auto. Dat is een hele mooie tijd.
Binnenkort komt natuurlijk nissan met de GT-R die daar eventjes 5sec onder gaat zitten :) lol
@CSL:

Zou wel ultra-strakke actie van Nissan zijn:lol:

Verder een strakke tijd, maar ’t is een race-auto.. Net als die Radicals overigens..
Dit is een leuke tijd, ik geloof ook dat dit voor het eerst is dat Ferrari mee doet aan de ringtijden gedoe.
@Spiller: Nou, ik probeerde niks grappigs te zeggen. En ik zei ook niks met A tot A. Ik denk dat je je verhaaltje tegen iemand anders wilde zeggen.
Alle moeite van Ferrari ten spijt, afgeleid of niet: feit is: 599xx Mag NIET de weg op, en de Radical WEL. Dus snelste zijn ze nog steeds niet, en als het toch niet streetlegal hoeft te zijn, mogen ze ook wel een een F1 of LMP1 auto erover sturen, die zijn gegarandeerd sneller.
@ Svensson

Ja in de 599XX heb je net zo weinig bagageruimte maar de 599XX claimt dan ook geen straatauto te zijn, dat is een raceauto. En ja de 599 GTO heeft wel bagageruimte, best veel zelfs.

En nee de Radical kun je niet zonder helm rijden, het mag misschien wel maar dat is levensgevaarlijk. Heb je het ongeluk van Massa in de F1 gezien, reed rond de 200 ofzo en kreeg een veer tegen zijn hoofd. Met een 20.000 euro kostende helm heeft hij het maar ternauwernood overleefd. Steentjes zoals je die wel eens tegen je ruit krijgt, eindigen dan in je oog. Dus nee hij is niet zonder helm te rijden.

Ik vind Radical vrij kansloos, wat ze doen is een raceauto nemen en vervolgens omzetten zodat hij roadlegal is en vervolgens overal stoer zitten roepen dat ze de snelste straatauto zijn. Net zoals TopGear die ze niet in hun show willen hebben omdat ze weten dat het een nutteloze plastic auto is voor op het circuit. Vervolgens gaan ze zelf in een wanhoopspoging voor aandacht een rondje rijden. Wat mij betreft zielig.

Dat hij roadlegal is wil niet zeggen dat het een straatauto is. Nogmaals een auto zonder ruit, zonder ruimte voor spullen, met racestoelen, die niet over drempels kan en enkel met een helm en eigenlijk bijbehorend HANS-systeem te rijden is en die vervolgens aan gaan lopen prijzen als de snelste productie auto is sneu.

O en sinds wanneer is een auto waarvan er een handjevol gebouwd zijn voor op de weg een productieauto?
@JPM:

Wat betreft rijden zonder helm ben ik het zeker met je eens, zie ook mijn vorig bericht. Maar “straatauto” moet je hier niet anders opvatten dan “toelaatbaar op de openbare weg mits je gek en hardcore genoeg bent”. Niemand gaat hierin boodschappen doen, of naar z’n grootmoeder op de zondagmiddag. Het idee achter de SR8 is dat je er mee over de openbare weg gewoon naar een circuit kan rijden waar je je ding kan doen en dan gewoon weer mee terug naar huis rijden, eventueel over leuke B-weggetjes als je nog niet genoeg lol hebt gehad. In dit situaties zie ik zeker het nut van dit soort auto’s.

En ik noem ’t ook geen productieauto, maar een racer die straatlegaal is.
chill :D
Misschien eens met de 599 gto proberen… Die is tenminste wel street legal….
Ach, het blijft snel toch?

Ik doe het ze in ieder geval niet na. ;)
@ Svensson

Fair enough, maar dat zet hem naar mijn mening wel in een andere categorie dan de 599XX. Dat is een omgebouwde 599. Sterker nog, de 599XX heeft maar wat kleine aanpassingen nodig om ook straatlegaal te worden. Maargoed nogmaals, sterke prestatie van Ferrari, en wat betreft de Radical: tsjah leuk voor wat het waard is.
Hoeveel verschil zouden de slicks opleveren? 20 seconden? Halve minuut? Ik zou het niet durven zeggen maar zoiets zou me niet verbazen… dan is deze prestatie niet zo geweldig als je het mij vraagt. De Corvette ZR1 is in feite de snelste normale straatauto (dus zonder mega spoilers of mega diffusers, en/of een halve groep c racer….) en zou je van die tijd 20 seconden aftrekken kom je op 7:06… Spoilertjes erop en wat heftiger afstelling en je komt akelig dichtbij zou ik denken.

Anyway, beetje flauw van Ferrari, maar wel een beest van een auto. Ben zeer benieuwd wat de 599GTO gaat doen op normale banden.
ik ga het niet helemaal snappen. zo’n 599 schaf je enkel en alleen maar aan voor de status. ziet er voor geen meter uit, is gewoon een 1e klas ouwe lullen bak. en die ouwe lullen maakt het echt geen ene reet uit hoe snel dat geval rondvliegt over de “ring”.
hahaha denk je t echt!?
Voor het eerst is een auto die afgeleid is van een productie-model onder de 7 minuten over de Ring gejaagd.

Wat voor een onzin is dit dan? Dus als BMW bijv. met de GT2 of Merc. met de DTM of Audi met R8 of Porsche met RSR’en over de Ring zou gaan dan hebben zij weer een record? Immers zijn dat ook auto’s afgeleid van een productiemodel…
@Rick-dos: Marketing?
@ Rick-dos

Ja.
@JPM:

Dussss…zoals de record meldingen van productie auto’s al weinig zegt, zegt dit record dus al hélemaal niets.

@bozewolf:

Natuurlijk. En het bekt natuurlijk lekker voor de bühne. Maar jij, ik en alle autoliefhebbers alhier begrijpen dat dit soort marketing wat meer onzin in zich herbergt dan normaliter.
even de feiten.
De radical is sneller.
De radical is road legal de ferrari niet voor zover dat uitmaakt.
De radical is veel goedkoper en ook daadwerkelijk te koop.
Dus concluderend hebben die mensen van ferrari heel veel tijd zitten te verdoen om erachter te komen dat grote zware auto´s met zware grote motoren achterhaald zijn door kleine lichte auto´s.
haha de duitse fanboys kunnen het weer niet hebben hoor….de Italianen flikken het weer. Net als met de 458 geven ze weer iedereen het nakijken.
@ BMW

Misschien wel de domste reactie die ik ooit heb gelezen op autoblog.

Met de metro door het centrum van NY is sneller
De metro is goedkoper
De metro is veiliger
De metro is zuiniger
Waarom rijden er nog auto’s in NY?
ik vind het geen bijzondere tijd, helemaal al niet op slicks

een gtr wat 3x zo goedkoper is, is een halve minuut langzamer, en dat op normale banden en nog comfortabel te rijden ook voor op de openbare wegen!
zon m3 gtr doet het ook wel in 7 minuten hoor
En ik vraag me af hoe snel die 599XX op de A10 tijdens de ochtenspits kan rijden. Net zo hard als die Daihatsu van je buurman dus.
toch denk ik dat het sneller kan. Met deze auto welteverstaan. Je ziet hem soms inhouden, net niet scherp insnijden etc. Best een goede coureur hoor, maar het kan gewoon beter. Bovendien, rond de 300 accelereert ie niet meer, keuze in de afstelling wss, maar er valt meer uit te halen.
ja hallo ..

als we hier een beetje rationeel gaan doen gaan we tot de conclusie komen dat de Fiat Doblo veruit de beste keuze ooit is ..
De topsnelheid op het lange rechte stuk juist voor het einde is wel onthoocheld. Het duurt lang voor hij de 300km/h aantikt en gaat er dan nauwelijks over. Ik dacht dat deze wagen vlotjes zou doortrekken tot 340 maar het ging zeer moeizaam naar de 300.
De topsnelheid op het lange rechte stuk juist voor het einde daar ben ik wel in onthoocheld. Het duurt lang voor hij de 300km/h aantikt en gaat er dan nauwelijks over. Ik dacht dat deze wagen vlotjes zou doortrekken tot 340 maar het ging zeer moeizaam naar de 300 en blijft er ook.
@Buyck: de winst zit hem in de bochten niet in topsnelheid. bovendien is de 599XX vrij kort gegeard en gaat niet veel sneller dan 325km/h! maar wel 0-100 in ongeveer 3 seconden.
@Buyck Topsnelheid is nou niet echt belangrijk op de ring.. Bochtsnelheid(downforce) daarentegen wel! De radical rijdt op topsnelheid ca 270 maar, remweg, acceleratie, gewicht en bochtsnelheid is wat m die recordtijd geven. Ik heb zelf de ring wel eens gereden met de motor (zx-10r) en dan kom ik net onder de 9 minuten uit terwijl mijn top op sommige stukken boven de 300 ligt… In bochten wordt je echter soms ingehaald door Subaru sti’s oid die max 260 lopen… Toch zijn ze overall sneller…
GTR met slicks en radicale gewichtsbeperking zoals bij deze auto is waarschijnlijk sneller… met flink minder pk’s.

Is denk ik nieteens zo’n afgang voor Ferrari, eerder een enorme prestatie van Nissan.
@JPM: Was Ultima niet degene die hopeloos een top gear rondje probeerde neer te zetten?
Ik vraag mij af of het echte ronde record ooit nog zal verbeterd worden? 6m11.130 1983-Stefan Bellof-Porsche 956.

Toch nog altijd een dikke 45 sec sneller.
Maar ja, dit is een echte racer een geen fake als de 599XX.
Sliks? En niet sneller dan de Radical? Als ik dit zo bekijk moet het nog wel ietsje sneller kunnen…
Ik denk toch dat we kunnen stellen dat de Manthey Porsche 911 minstens zo dicht tegen “road legal” ligt dan dit rijdende lab van Fiat niet?
Wel deze Porker deed tijdens de laatste VLN race rondjes (in de race en niet tijdens single flying laps) van 8’21” inclusief het GP circuit.
Het GP circuit kostte ongeveer 1’40”.
Do the maths…
De ferrari sta je bij te kwijlen ja !!!!

Die Radical ziet er werkelijk niet uit……van buiten en van binnen niet.

Dussssss…..kan mij het dat record schelen!!!…die Radical hoef ik nooit meer te zien…jaggggggggg.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).