Ferrari meldt ons vol trots dat ze het ringrecord op de Nordschleife hebben verbroken. Voor het eerst is een auto die afgeleid is van een productie-model onder de 7 minuten over de Ring gejaagd. Maar of dat helemaal waar is...
Want sinds 2005 rijden er namelijk al auto’s over de Nürburgring die met gemak de 7-minuten-grens doorbreken. De Radical SR8 had toen slechts 6:55 minuten nodig voor een rondje Groene Hell. Laatst deed de Nederlander Michael Vergers het zelfs nog iets sneller in een Radical SR8LM. Toen kwam het record op 6:48 minuten te staan. Da’s serieus snel, maar echt ‘road-legal’ zijn de Radicals volgens sommigen niet helemaal. Terwijl deze racebak wel gewoon van Engeland naar Nürburg is gereden.
Dat is iets wat de Ferrari 599XX al helemaal niet mag, de openbare weg betreden. Dit trackmonster -afgeleid van de 599 GTB Fiorano- heeft de 20.832 meter van de Nordschleife dan ook op slicks afgelegd. De laatste tijd was Ferrari al flink bezig met het testen van de 599XX op De Ring. Regelmatig kregen spotters ‘m in het vizier. Het resultaat: 6:58.16 minuten voor een rondje Ring. Record of niet, verdomd snel is het zeker!
Update: Filmpje van het rondje Nürburgring staat HIER.
60 reacties
waar zit de winst dan precies ??
LOL
Nu is het wachten op Nissan met haar van een productie GT-R afgeleide GT-R GT1 die even 5 tellen van de tijd afhaalt. En drie maanden later weer een record omdat dan de baan net wat droger is. :twisted:
http://www.dumpert.nl/mediabase/924471/e7d65d98/nieuw_record_op_de_nurburgring.html
De Radical SR8 is niet van een productieauto afgeleid toch?
De 599XX is iig nog afgeleid van de 599.
Ik snap wel dat je een grapje wilt maken, maar technisch gezien zit je niet juist. Er wordt BTG gemeten, bridge to gantry. Tijd start als je de baan op rijdt en eindigt voor het laatste rechte stuk. Niet van A naar A dus.
Jawel; sterker nog, de Radical SR8 is niet afgeleid van een productieauto, het is er gewoon een!
Niet waar. Het zijn raceauto’s die je door Radical kunt laten ombouwen tot straatauto’s.
“Radical currently sells six different models, all of which can be converted to street use in certain countries except for the SR9 and SR10. Various options, most notably in the powerplants, are available on all of the cars.”
Ik word sowieso moe van dat gelul over Radical, ze proberen aandacht te trekken, net zoals met die actie op het TG testtrack. Het is een plastic apparaat waar je een helm op moet hebben, in racestoeltjes zit en waar je serieus nog geen handtas kunt meenemen. Lekker blijven negeren dat ding.
Iedere autofabrikant probeert aandacht te trekken, dat is het hele idee achter dit soort record-claims. Of denk je dat Ferrari dit bericht over hun “record” alleen voor Jan met-de-korte-achternaam naar buiten brengt?
En deze 599XX heb je vergeleken met een SR8 net zo weinig opbergruimte, zit je ook in racestoeltjes en is een helm zeker aan te raden op een circuit. Sterker nog, je mag er niet eens buiten een circuit mee rijden. Met een SR8LM mag je dit wel en ja, dat kan ook zonder helm. Of het een erg ontspannende ervaring is weet ik niet, maar het kán wel.
http://www.youtube.com/watch?v=Ul4yoEXTLNI
http://www.youtube.com/watch?v=rzP9t2fRCv4
Ik denk dat het met die muggen nog best mee valt door de opwaartste luchtstroom als je snel genoeg rijdt, maar een opspattende steen tegen je hoofd van de auto voor je lijkt me minder relaxed. Dan kun je tanden gaan rapen :?
Binnenkort komt natuurlijk nissan met de GT-R die daar eventjes 5sec onder gaat zitten :) lol
Zou wel ultra-strakke actie van Nissan zijn:lol:
Verder een strakke tijd, maar ’t is een race-auto.. Net als die Radicals overigens..
Ja in de 599XX heb je net zo weinig bagageruimte maar de 599XX claimt dan ook geen straatauto te zijn, dat is een raceauto. En ja de 599 GTO heeft wel bagageruimte, best veel zelfs.
En nee de Radical kun je niet zonder helm rijden, het mag misschien wel maar dat is levensgevaarlijk. Heb je het ongeluk van Massa in de F1 gezien, reed rond de 200 ofzo en kreeg een veer tegen zijn hoofd. Met een 20.000 euro kostende helm heeft hij het maar ternauwernood overleefd. Steentjes zoals je die wel eens tegen je ruit krijgt, eindigen dan in je oog. Dus nee hij is niet zonder helm te rijden.
Ik vind Radical vrij kansloos, wat ze doen is een raceauto nemen en vervolgens omzetten zodat hij roadlegal is en vervolgens overal stoer zitten roepen dat ze de snelste straatauto zijn. Net zoals TopGear die ze niet in hun show willen hebben omdat ze weten dat het een nutteloze plastic auto is voor op het circuit. Vervolgens gaan ze zelf in een wanhoopspoging voor aandacht een rondje rijden. Wat mij betreft zielig.
Dat hij roadlegal is wil niet zeggen dat het een straatauto is. Nogmaals een auto zonder ruit, zonder ruimte voor spullen, met racestoelen, die niet over drempels kan en enkel met een helm en eigenlijk bijbehorend HANS-systeem te rijden is en die vervolgens aan gaan lopen prijzen als de snelste productie auto is sneu.
O en sinds wanneer is een auto waarvan er een handjevol gebouwd zijn voor op de weg een productieauto?
Wat betreft rijden zonder helm ben ik het zeker met je eens, zie ook mijn vorig bericht. Maar “straatauto” moet je hier niet anders opvatten dan “toelaatbaar op de openbare weg mits je gek en hardcore genoeg bent”. Niemand gaat hierin boodschappen doen, of naar z’n grootmoeder op de zondagmiddag. Het idee achter de SR8 is dat je er mee over de openbare weg gewoon naar een circuit kan rijden waar je je ding kan doen en dan gewoon weer mee terug naar huis rijden, eventueel over leuke B-weggetjes als je nog niet genoeg lol hebt gehad. In dit situaties zie ik zeker het nut van dit soort auto’s.
En ik noem ’t ook geen productieauto, maar een racer die straatlegaal is.
Ik doe het ze in ieder geval niet na. ;)
Fair enough, maar dat zet hem naar mijn mening wel in een andere categorie dan de 599XX. Dat is een omgebouwde 599. Sterker nog, de 599XX heeft maar wat kleine aanpassingen nodig om ook straatlegaal te worden. Maargoed nogmaals, sterke prestatie van Ferrari, en wat betreft de Radical: tsjah leuk voor wat het waard is.
Anyway, beetje flauw van Ferrari, maar wel een beest van een auto. Ben zeer benieuwd wat de 599GTO gaat doen op normale banden.
Wat voor een onzin is dit dan? Dus als BMW bijv. met de GT2 of Merc. met de DTM of Audi met R8 of Porsche met RSR’en over de Ring zou gaan dan hebben zij weer een record? Immers zijn dat ook auto’s afgeleid van een productiemodel…
Ja.
Dussss…zoals de record meldingen van productie auto’s al weinig zegt, zegt dit record dus al hélemaal niets.
@bozewolf:
Natuurlijk. En het bekt natuurlijk lekker voor de bühne. Maar jij, ik en alle autoliefhebbers alhier begrijpen dat dit soort marketing wat meer onzin in zich herbergt dan normaliter.
De radical is sneller.
De radical is road legal de ferrari niet voor zover dat uitmaakt.
De radical is veel goedkoper en ook daadwerkelijk te koop.
Dus concluderend hebben die mensen van ferrari heel veel tijd zitten te verdoen om erachter te komen dat grote zware auto´s met zware grote motoren achterhaald zijn door kleine lichte auto´s.
Misschien wel de domste reactie die ik ooit heb gelezen op autoblog.
Met de metro door het centrum van NY is sneller
De metro is goedkoper
De metro is veiliger
De metro is zuiniger
Waarom rijden er nog auto’s in NY?
een gtr wat 3x zo goedkoper is, is een halve minuut langzamer, en dat op normale banden en nog comfortabel te rijden ook voor op de openbare wegen!
als we hier een beetje rationeel gaan doen gaan we tot de conclusie komen dat de Fiat Doblo veruit de beste keuze ooit is ..
Is denk ik nieteens zo’n afgang voor Ferrari, eerder een enorme prestatie van Nissan.
Toch nog altijd een dikke 45 sec sneller.
Maar ja, dit is een echte racer een geen fake als de 599XX.
Wel deze Porker deed tijdens de laatste VLN race rondjes (in de race en niet tijdens single flying laps) van 8’21” inclusief het GP circuit.
Het GP circuit kostte ongeveer 1’40”.
Do the maths…
Die Radical ziet er werkelijk niet uit……van buiten en van binnen niet.
Dussssss…..kan mij het dat record schelen!!!…die Radical hoef ik nooit meer te zien…jaggggggggg.