Citroën Nemo faalt hard tijdens elandtest

Auteur: , 97 Reacties

Ja hoor, na de Renault Kangoo is dit het volgende Franse bestelautootje dat omvalt tijdens de beruchte elandtest van de ADAC. Gelukkig leggen ze het wel altijd mooi vast op video, zodat wij er ook even om kunnen lachen.

De Citroën Nemo -ja, vernoemd naar die goudvis– is onderhuids bijna identiek aan de Peugeot Bipper en Fiat Fiorino. Twee van de drie mini-vans werden door de Duitse senioren verein ADAC vakkundig om een aantal pionnen heen gemanoeuvreerd. De Fiat bleef overeind, dankzij het ESP. De Citroën mocht daarna, zonder ESP. Met als resultaat dat de Nemo op z’n dak belande toen hij met een snelheid van 80 km/h een ‘onzichtbare’ eland moest ontwijken.

Uit veiligheidsoverwegingen (pussys!) werd besloten de Bipper van Peugeot niet te testen, aangezien deze ook geen ESP had. Hieronder het bewijsfilmpje.

Elandtest FTW



97 reacties

Terugroep actie dan maar? :)
hahahaha

daarom moet ik geen franse rommel hebben
@blackseries: kan het niet meer met je eens zijn! (en ze zijn nog spuuglelijk ook)
Wel grappig om te zien hoe hij opeens opspringt. Weer bezuinigen op veiligheid, beetje jammer.
hahah zie die citroën gaan whah xD
Een klusbus met een levendig weggedrag. Gun die jongens ook eens verzetje! Al dat saaie duitse esp-gedoe.
Karretje blijft prima heel, even 3 man erbij, op de pootjes zetten en weer door naar de klus.
Gelukkig zijn er genoeg andere redenen te verzinnen waarom ik nooit zo’n lelijk hok zou rijden…
Na Toyota met ESP problemen wordt het eens tijd om een ander te kunnen bashen… Met veel plezier! Ik wil nog niet eens dood gevonden worden in zo’n PSA hok!
Knoflook Tractor in de bocht :D
dus de komende 5 jaar zien we spotprenten van Nemo´s met zijwieltjes…
Haha, gaat ook lekker hard fout meteen.
Hij stuurt wel veel strakker met de Citroen dan met de Fiat lijkt me.
Nu goed, het zou niet mogen. MAar een reactie als ‘daarom moet ik geen Franse rommel hebben’ is natuurlijk belachelijk. Herinner u de Mercedes A klasse
En nou even serieus reageren graag: dit filmpje gaat over het nut van ESP, niet over hoe slecht Franse auto’s wel niet zijn. Zoals de Fiat laat zien blijft precies hetzelfde wagentje met ESP wel op z’n pootjes.
@Blackseries

Het merk met de Ster heeft er ook wel eens last van gehad.

Dus ook rommel zo’n Ster. Of moet ik je nog ff helpen herinneren dat het zo’n A klasse was?
Misschien handig om deze auto en dito merkvarianten helemaal te vermijden:
http://www.euroncap.com/results/citroen/nemo_kombi/2010/394.aspx
Haha :)

Lullig als je hem net hebt aangeschaft en dit vervolgens moet zien :p
Kinderachtig gedoe hier.In idere geval heeft het het succes van de a niet in de weg gestaan.DIe aantallen zal dit gebakhje nooit halen.
Grootste onzin test die er is. het had een goede test kunnen worden als ze hem 40 jaar geleden hadden geintroduceerd en elke auto de test hadden laten doen. Geloof me, als dat gebeurt was keken we hier niet eens meer van op.
nou, tijd voor een nemo/bipper-cup. als dat bij de fiat 500 spektakel oplevert, dan voor deze bakkies zeker!
(plus~: meer ruimte voor sponsors!)
Je zou je haast afvragen of de fabrikant zelf wel zo’n test uitvoert dan? In eerste instantie zou je zeggen, natuurlijk wel, zo’n fabrikant wil fatsoenlijke auto’s afleveren. Maar als zo’n auto zó makkelijk omver te krijgen is, zou ik als fabrikant serieus overwegen andere/stabielere vering of ESP te installeren.

Wel respect voor de stevigheid van de auto idd. Zoals rikkon al zegt, auto weer op de wielen duwen en je rijdt verder. Als je als bestuurder de gordel om had was je hier niet meer dan lichtgewond uitgekomen ;).
Laat de ‘gemiddelde’automobilist dit doen met een auto met ESP en hij komt ook op zijn dak terecht.
@de Sjonnies: Ja, een gedeelte van de gemiddelde bestuurders kunnen het onmogelijke, mogelijk maken..
*Denkt aan richard hammond met de ‘scandinavian flick’*
integralechubasco
krijg altijd de kriebels als die duitsers ‘ausländerische’ auto’s gaan testen…
Vooral op dit moment met het wegvallen van de slooppremie zijn dit soort wagens heel belangrijk voor de duitse markt.
@integralechubasco: ;)
Ach mensen die deze auto aanschaffen zullen toch nooit boven de 110 km/u uitkomen, zeker niet met bochtjes… ;)
Er zit wel een groot verschil in de manier van insturen van zowel de Bipper als de Nemo… De ene lekker vloeiend en beheerst (er gebeurt niets). De ander zeer abrupt en aggressief (hij valt om). Ik kan me niet voorstellen dat ESP hier veel aan kan doen…
Nog een uurtje en dan kunnen we het nieuwe filmpje checken. Zin in!
Bipper Tippehhh had ie moeten heten.
Wat bouwen die Europeanen toch baggerbakken.
Gelukkig hebben we hier geen elanden..

en anders, vol gas erop. Heb je vlees voor de barbeque. Daarvoor is de extra ruimte achterin bedoeld.
Iedereen die nu hier af zit te geven op Franse rommel van PSA, moeten zich goed realiseren dat ze hoogst waarschijnlijk met hun dikke achterste op een stoel zitten van Faurecia! Faurecia levert aan vrijwel alle duitse merken zoals Porsche, Mercedes, Audi/VW, Smart, Opel,Skoda,Seat,Ford en BMW!Maar ook Volvo, Nissan,Cadillac,Chrysler, Hyundai, Dacia, Renault en Citroen en Peugeot! De dure Audi A8 met franse stoelen is lachen man! En raad eens Faurecia is onderdeel van? De duitse hokkenrijders en grijze muizen rijders van Audi/VW zullen het toch niet raden! Faurecia behoort tot het PSA concern!Voor wie het niet geloofd kijk op http://www.faurecia.com Ik zou in zo’n duitse hok nog niet dood begraven willen worden!!! Ga naar Faurecia on board en je kunt de merken en modellen selecteren waar de interieurs van Faurecia in zitten! Ik vind dit echt humor. Duiits rijden met frans interieur! Whahaha
@Abel Buurma: Wat loop jij te zeveren lulhannes, daar gaat het hier toch helemaal niet over!
@Abel Buurma:
What’s your point? Zo’n beetje ALLE laptops worden bij een paar fabrieken in China gebouwd, maar toch zit er heel wat kwaliteitsverschil tussen de verschillende merken hoor.
Het gaat er niet om wie een auto of willekeurig ander apparaat bouwt, het gaat erom wie ‘m ontwerpt, wie de materiaalkeuze bepaalt, wie de specificaties vaststelt, wie de kwaliteitseisen opstelt en ga zo maar door.
Jouw betoog toont alleen maar aan dat Fransen dus kennelijk best leuke dingen kunnen bouwen, zolang ze het zelf maar niet ontworpen hebben… ;)
@ Abel Buurma: als ze wel fatsoenlijke interieurs kunnen bouwen (lees, Duitse auto’s) Waarom proppen ze hun eigen PSA auto’s dan vol met troep?
Citroën&Peugeot werkte toch alleen samen met Toyota voor de Aygo, C1 en 107??? Hebben ze nu toch Landcruiser/Lexus GX ESP software op deze auto’s ??? Naja ff een softwareupdateje en dan issie weer als nieuw !
:P :P :P :P :P
overal ESP op zetten en probleem opgelost, NEXT!
Ja man, die Franse troep is gewoon bagger.
@Poll: Fransen kunnen helemaal nix, ze kunnen geen fatsoenlijke hoge snelheids trein bouwen, ze hebben de moderne wagen niet uitgevonden, ze kunnen niet koken, hun wijn is niet te zuipen, ze hebben het conserveren van voedsel niet uitgevonden, Rudolf Diesel was niet van Franse komaf, ze kunnen geen kerncentrales bouwen, ze waren niet de eerste met een autofabriek, ze hebben geen kanaaltunnel gebouwd, de Concorde was ook Duits, ze zijn ook nooit betrokken geweest bij de Europese eenwording
Eigenlijk wil je nooit meer iets met Fransen te maken hebben toch?
Oh ja Niveau is geen Frans woord.
@de Sjonnies: Je vergeet iets, maar volgens mij waren de Franse ook totaal niet belangrijk in de geschiedenis…
@de Sjonnies: gelukkig is de hollandse hogesnelheidstrein beter, bouwen de hollanders wél goede auto’s, is de hollandse keuken wél uitmuntend, is hollandse wijn wél te zuipen, en was de Condorde ook een hollands product (O ja,de Concorde Duits???? hahahahahaha)
@Tony Casa: Ik geloof dat jij de sjonnies’ punt niet snapt…
Gelukkig zijn er hier geen elanden. Niets dus om je zorgen over te maken, je kan hem nog gewoon veilig kopen. ;)
@Citrofiel: Ja inderdaad, begrijp dan ook niet de notie van een eland test. Was het nu een fietsers test, ala…
Faal, ik vind het maar een vreemde auto:P
Ik wist niet dat ze in Duitsland auto’s konden maken? Wat is dat dan voor bagger? Zijn dat die foute autootjes met vaak heel foute mannetjes erin? Die met gouden kettinkjes om de nek en zo en die nauwelijks hun eigen naam kunnen schrijven?
Vaak denken ze ook nog dat ze een Ferrari in VW/Audi kostuum hebben gekocht en daarbij een hypotheek op de linker rijbaan gratis erbij hebben gekregen! Deze lulhannes loopt te zeveren over duitse auto’s omdat ik 14 nieuwe auto’s in m’n leven heb gehad en daar zaten 3 hele slechte bij! En laten dat nu alle 3 Duitse merken zijn! De brand erin in die zooi! Maar ik blijf het geweldige humor vinden! Duits merk met het comfortabele Frans meubilair!!! Wat een sukkels hier met die Duitse yuppiebakken en hun commentaar op ‘Franse rommel’! Whahahahaha ik heb buikpijn van het lachen hier!
Eigenlijk best wel kansloos dat tegenwoordig ESP nodig is om te zorgen dat een auto niet omflikkert. Onderstel van een paardenkoets uit 1800 en laat de elektronica het maar oplossen. Als je nou een beetje moeite in het onderstel steekt heb je heel die elektronische rommel niet nodig.
Je zou bijna denken dat esp op die auto’s zit om de slechte wegligging te maskeren.
niet alleen gefaald voor de elandtest maar ook de schoonheids en kwaliteits wedstrijd
Ach, met die Citroën rijden ze veel harder door de bocht kut moffen, ik zeg jullie, de Nemo heeft de motor, kut vering en de rest van Fiat, het is geen echte Citroën.
En waarom is het filmpje opeens van Autojunk
@The360box: Probeer het nog maar een keer, hier werkt het prima!
Het zal je werk maar zijn…
gewoon exporteren naar China dit ding
@deSjonnies: met de woorden van Jeremy Clarkson: “When the French and Italians come together to do cooking, that’s fine. When they come together to build a car, run, run for your life…”
“Und das Farzeug ist nicht mehr beherschbar.”
Lekker droog die Duitsers hè? :D
Wat ik zo flauw vind is dat de Nemo nu alle negatieve publiciteit krijgt, terwijl dit dus bij de Bipper en Fiorino zonder ESP net zo hard zou gebeuren. Maar omdat toevallig de Fiorino hier ESP had en de Nemo voor de Bipper getest wordt, komt de Nemo in alle titels te staan… :?
@Citrofiel:
Dit gebeurt met 80% van de ‘gewone’ auto’s, met de ‘gewone’ man achter het stuur.
De tijd dat wegligging iets van de ontwikkelingsafdeling was, ligt -helaas- achter ons.

@Tony Casa – Napoleon da’was ook een Hollander
@abel buurma

je hebt mn dag weer goedgemaakt! geweldig, al die duitsers met franse interieurs..toppie! bedankt he!
Auto’s rijden op een manier waar ze niet voor gemaakt zijn om een punt duidelijk is totale onzin. Wat voor mij belangrijker zou zijn in zo’n ongeloofwaardige situatie als dit “ongeluk” is : Stap ik erna wel heel uit! ESP heeft zeker zin en zal net als ABS ooit verplicht worden. Maar waarom maakt men er dan gelijk een knop bij dat je het uit kan zetten? Ook gelijk maar verbieden dan. ;)
Black series is wel erg stil nu het merk van de Black Series in het verleden ook al op zijn kant heeft gelegen. Was Black Series waarschijnlijk vergeten. Maar ja, daar hebben veel duitse merken rijders last van…een korte termijn geheugen. Duitse merken roesten nooit, vallen nooit om, nooit electronica ellende enz.
Whahahaha,

Geweldig dat al die duitse rijders met hun reet de hele dag op een Franse zetel zitten.

Wahahahahahaha geweldig toch!
EN dit komt alleen door ESP , ander was die Fiat net zo hard meegegaan, ben het eigenlijk altijd wel een met CitroFiel.
*zucht* Fransen he?! :?
BMW über alles
NEMO IS GEEN GOUDVIS GODVERDOMME

HET IS EEN DRIEBAND ANEMOONVIS !!!!!!!!!

Grrrr…

:)
@BMW über alles: Ja en nu is ie zoek..
@BMW über alles: Wat heb ik net gegeten dan?

Er zijn weinig Franse schoonheden, ik noem wel een Citroën C6 en een SM. Motorisch gezien is het allemaal troep. Er zitten wel leuke concepts tussen, maar vaak wordt het niks.
Nu heb ik de hele Franse autogeschiedenis wel gehad.
@BmwMPower: Motorisch troep?


HAHAHAHAHAHA! Drie keer raden met wie BMW recent heeft afgesproken motoren te gaan delen. Juist, PSA. Koekwaus. BMW leent van de fransen.
@bozewolf: In de Mini ligt toch ook een 1.6 thp motor?
ik ben niet ondersteboven van die Citroen
Valt niemand op dat er een fout in de tekst staat? De snelheid is niet 80 km/h maar 90 km/h #mierenneukmodusuit

Tsja, hoog zwaartepunt, bestelbusje…. Zou het toch nooit kopen :P
@xesisoj: Ik hoor de Duitsers in het filmpje toch echt 80 zeggen, hoor…

en blackseries met t commentaar v/d week. Prachtig, zo’n selectief geheugen.
@ Duppie

Onderstel is van een Fiat. Een keertje zo’n ding meegehad hard afgeveerd autootje.
@bozewolf voor de minicooper he, die dingen passen niet in de RWD modellen hoor.

Los daarvan, psa heeft goede motoren, maar hun probleem is dat ze er niet voor terugdeinzen om VEEEEL te kleine motoren in sommige modellen te steken.
@peter: Hey, Mini valt onder de BMW vlag tegenwoordig. Als de PSA blokkies zulke troep zouden zijn, hadden die Beierers echt niet handjeklap gedaan.

@toyotaprius: Yup, dacht ’t wel.
@peter: Wat lul jij nu weer, Mini heeft motoren uit de BMW, en BMW en PSA werkene samen, de motor ui tde DS3, je raadt t al van BMW nik smis mee.
Hier zal Citroen vast wel wat aan doen. ESP is niet leverbaar maar uit ervaring denk ik dat dat binnenkort wel leverbaar wordt. Daarnaast is dit vrij eenvoudig te verklaren, de Nemo en de Bipper zijn gewoon prijspakkers. Veel auto voor weinig geld, logisch dat zaken als ESP en bijvoorbeeld Airconditioning niet standaard zijn. De Fiat is duurder waar ESP wel standaard is. Mocht PSA de ESP ook standaard maken wordt hij net zo duur als de Fiat: m.a.w. weg prijspakker! Gelukkig wordt hij niet veel verkocht in de personenwagen variant, dus zal dit ongeval in de praktijk weinig voorkomen.
Wanneer je “normaal” met deze autootjes rijdt wat de meeste berijders ook gewoon doen is er helemaal niks aan de hand en zijn ze gewoon veilig .
Als je wil raggen kun je beter een oude verlaagde BMW of zoiets uit de vorige eeuw kopen , die kantelen niet.
Duitsers krijgen ALLES kapot , zeker als het niet van eigen bodem is…geen volk heeft hier meer ervaring in !
@Sjefke

dus euh, goede wegligging is iets uit de vorige eeuw ? niet van deze tijd ? Iedereen een camionet of suv, en lekker langzaam door de bocht, das de mode. Het erge is dat je gelijk hebt.

Nu, hier ga ik toch ouderwets in blijven denk ik, geef mij maar een wagen met een goede wegligging en correct zwaartepunt. Maar je hebt zeker gelijk, jan en alleman heeft blijkbaar liefst een zo slecht mogelijke wegligging..
Duidelijk een complot van de Amerikanen om hun eigen merken te beschermen!
dit zijn zulke schattige karretjes ..

en met zo,n Fiat variantje zou ik eens door Amerika willen cruisen ..
denk dat je meer aandacht trekt dan een gouden Maybach ..

dan ben je daar echt de bink ..
de citroen valt voor mij af, al was het een dubbeltje op zijn kant..
Met alle mogenlijke CAD’s en simulatie programma’s gebeurt dit nog, das toch duidelijk een teken van heel slecht huiswerk.
@Peter:

Nou het punt is dat sommige duitse merken rijders alles wat uit Frankrijk komt als slecht wordt ervaren.
Dus als je dan op Franse stoelen in je Duitse auto zit…
Zo zie je maar dat esp toch wel deftig werkt hé ;)
Allemachtig! Ben ik even blij dat ze op mijn werk een setje Fiorino’s hebben gekocht. Dadelijk liggen we alweer met z’n allen op de kant…
Sowieso slecht dat je ESP nodig hebt, maar dat had de Kangoo ook en dat hielp dus kennelijk ook niet…. :|
De Kangoo blijft tenminste op z’n (lees: twee) poten staan.

Maar slecht dat ze deze busjes zo op de Europese markt kunnen drukken, die hokken moeten verplicht ESP krijgen..
Laat maar lekker omrollen, lelijke gedrochten!
En was het niet Mercedes Benz, dat jàààren geleden het eerste ondersteboven ging bij een elandtest met de ò zo revolutionaire A-klasse? Goed voorbeeld doet volgen, hè? Al is het vele jaren later. Of zijn we dat alweer vergeten, omdat het hier om “Franse meuk” gaat? Noemden ze dat nou eerst niet “Deutsche Scheisse?” :oops:
Faurecia is inderdaad van het Franse PSA, maar ze hebben ook een fabriek in Sittard staan. Veel Duitsers zitten dus op Nederlands meubilair!
Overigens maken ze veel meer dan alleen meubilair: dat gaat van interieurdelen tot uitlaatsystemen.

De Nemo/Bipper/Fiorino wordt trouwens in Turkije gemaakt door een Fiat-samenwerkingspartner. Het ding is ook volledig door Fiat ontwikkeld. De Jumpy/Expert/Scudo wordt dan weer volledig door PSA ontwikkeld en gebouwd. Zo verdelen ze de taken een beetje gelijkmatig. Ik geloof dat de Jumper/Ducato dan weer eigenlijk een Italiaan is.
God wat een gezever hier.
Een elandtest is een test waarbij een auto wordt getest als deze een plotse uitwijkmanouevre doet. Een eigenlijk dagelijks dingetje dus. Dan schrijven hier een paar er over alsof een elandtest onzin is en dat je dan niet moet raggen. Het gaat dus niet over raggen, het gaat er over dat als je op de snelweg pak em beet ’80 rijdt en er valt iets voor je op de weg (van een vrachtwagen bijvoorbeeld) of je wil een ongeluk ontwijken dat je dan met deze auto zo over de kop kan slaan.

Het heeft niets met Duits of Frans of Japans van doen, maar met veiligheid. Aangezien deze test bekend is geworden door een test met een Duitse auto lijkt het me in het algemeen dat deze test relatief neutraal is. Ik weet niet of men, zoals toen bij de Dacia, oude banden op de wagen hadden of niet.

Overigens worden veel “Duitse” auto’s helemaal niet in Duitsland gemaakt. De Audi Q7 komt uit Spanje, de BMW X5 uit Oostenrijk, de Smart uit Frankrijk, etc.
Afgelopen zaterdag een nieuwe Nemo aangeschaft en ja gisteren ook geschrokken van de test, maar je ziet duidelijk dat hij een korte ruk naar rechts maakt en daarna kort naar links en ja dan gaat hij om, hij is nu eenmaal hoog en niet breed.
Ik wordt nog teruggebeld door Citroen voor een reactie.
Ik kan er nog vanaf (binnen 7 dagen) maar wil ik dat?
eigenlijk niet, er is geen auto die meer ruimte biedt voor die prijs en ik wil perse een hoge instap.
die heb ik dan in overvloed en kreeg 2000 euro korting op een voorraad model.
voor mij een no brainer!!!
Ik val bovendien niet op status en getrouwd ben ik toch al!!!
KIjk, die Fiat voelt al aankomen dat ie gaat omflikkeren en draait gelijk om die pyonennen heen en hij reed dik geen 80Km. Met die Nemo wrijven ze het mooi in en gaan ze hard naar recht en naar links, alle onderdelen zijn van Fiat dus die klote Fiat moet ok omflikkeren.
@The360Box man er is een verschil tussen fan zijn en komplete onzin uitkramen. Die tests zullen wel eerlijk zijn.

De mini heeft motoren uit de PSA groep, niet van bmw, niks mis mee. Ze maken dan wel gelukkig de fout niet om een 1.1tje in een auto van meer dan een ton te steken bvb….

En inderdaad, de ds3 zou een aantal motoren bevatten die in samenwerking met bmw ontwikkeld worden. Maar dat gaat dan opnieuw om mini ( of een eventuele FWD bmw 0-serie). Als je iets van autos weet, besef je dat dat niet logisch zou zijn.
Wat een genot om elke keer onder het rijden te ruften en dan te denken dat je weer op die Fransen zit te schijten. Verklaart namelijk weer een hoop….. Alles uit Frankrijk stinkt. Ik denk dat ik gewoon een houten bank in mijn karretje zit en die stinktroep eruit haal. Ga ik ook direct minder schijten denk ik.

Maar volgens mij ging de discussie helemaal niet over banken en stoelen, maar over rotbakkies die omdonderen in bochten. Wees trots op je rommel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).