Megaboem in NASCAR race Talladega

Auteur: , 68 Reacties

Alles kan kapot. Zeker in NASCAR.

Sommige mensen zeggen dat het geen sport is, dat het geen racen is, dat het stom rondjes rijden is. Maar als heel veel mensen hetzelfde doen op hoge snelheid hoeft er maar heel weinig mis te gaan om heel veel schade aan te richten. Zo ook tijdens de race in Talladega waar het op het eind net niet helemaal volgens plan verloopt en het grootste deel van het deelnemersveld wordt afgeschreven in de laatste ronde van de race.



68 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Zie daar het enige leuke aan NASCAR, hillbillies die de muur in rijden… Elke keer in Talladega is het wel raak en is het wachten op een hele grote klapper die ze daar “The Big One” noemen.
bumperkleven, dat krijg je er nou van… :mrgreen:
Ik kan me nog herinneren dat er een finish was bij Nascar en er auto’s brandend op zijn kop de finish over gleden. Dat was ook heel grappig om te zien.
Spoelen naar 1.35 !!
Dikke crash idd..
ik zie er eentje er door komen, een gele :p
Leker dan met nog 2 laps to go na gele vlag, Baaaaleee.
Nascar sucks !!
@blaat, zeker nog nooit in nascar verdiept en alle gedachtes achter alle regels.
Een van de meest pure vormen van racen die niet verneukt is door rare snuiters als bernie ecclestone en suffe regels.
Hoezo GELE vlag? wat is dat voor Marshall?
Ernstig rode of zelfs zwarte vlag man!! Stoppen met die handel.. krijg je gele vlag.. vlam je rustig door.. staat halverwege ineens heel het veld vast en rijd je de hulptroepen voor de sokken.. ongelooflijk!!

Wel spectaculaire crash.. dat dan weer wel :p
@ardonjr: zwarte vlag is voor wat anders…
@ KUYL
Ja tuurlijk. Nascar heeft geen suffe regels..Geloof je het zelf? Op talladega worden er restrictorplates gebruikt. Dus suffe regels kent Nascar ook.
@MC, die restrictor is precies hetzelfde als restrictors die op elke racewagen zit. Bij nascar is er een heel simpel regel pakket waar iedereen zich aan moet houden. Verder is het belangrijk dat daarbinnen mensen zo creatief mogelijk met oplossingen komen om sneller te zijn. Als iemand iets heeft gevonden moet dat op tafel gelegd worden zodat alle teams kunnen kijken of het reglementair is of niet. Verder moet je niet alleen goed kunnen rijden maar tactiek is van nog groter belang als bij F1.
Gaaf! Stoere sport, zeker weten

Vooral aan het eind over de radio: ‘Nice job, guys’ :)
Iemand het begin van de laatste Final Destination gezien?

OT: Je kon het verwachten.
nascar sucks
mensen die zeiken over nascar , hebben de ballen verstand niet , verdiep je eerst, want zo makkelijk is het niet als je denkt ,het is meer sport als je denkt.
NASCAR is in het echt veel moeilijker dan het lijkt op tv, jack villleneuve (F1 champion) heeft het ook geprobeerd en hij kwam helemaal nergens, de wagens zijn heel moeilijk te besturen en als je even van je gas af gaat verlies je gelijk een paar plekken.
tjah keurling schijnt ook een sport te zijn…
en die zullen ook zeggen dat het heel moeilijk is en dat je er talent voor moet hebben…
@paulusrx7:
Je bedoelt Curling?
dit is nou het enige leuke aan nascar, en zelfs deze crashes zijn niet eens half zo leuk als die van formule1….. nascar zuigt gewoon vind ik :P
Hoeveel commentaar ze er ook bij weten te verzinnen hahahaha!
Ontopic,

volgens mij had óf discovery channel, óf national geographic een mooie serie over Nascar Racing waarin ze onder andere Juan Pablo Montoya volgen bij zijn overstap van F1 naar Nascar en stockcar racing. er komt inderdaad veel meer bij kijken dan stom rondjes rijden, Jaques Villeneuve heeft ook de overstap gemaakt naar Nascar, en die komt ook nog even aan bod.
achja, poker heet tegenwoordig ook sport…
@KUYL.
Suffe regels hebben ze in NASCAR zeker wel, zoals een competition caution om de boel kunstmatig spannend te houden.
Ik heb me zeker wel in NASCAR verdiept maar ik zie de lol er niet van in om naar een stel rednecks te kijken die 500 mijl in een te grote soepkom rondracen in een auto die eruit ziet als een cornflake doos. Tuurlijk is het niet makkelijk, dat is golfen ook niet…
Nee, doe mij maar Superbike of Touring Cars.
Touring cars van tegenwoordig, dat is pas een aanfluiting met wat het ooit was. Voorwiel aangedreven diesel Seat`s in het WTCC pff laat me niet lachen. Doe mij dan maar die cornflake dozen, die hebben tenminste nog de basis van een race auto.
hoe hard gaan die auto’s nou?
they’r making a left tuuuuurn!
they’r making a left tuuuuuurn!
interessant… :)
het leukste is toch wel de crashes :P
@ johan Best wel hard:

Bill Elliott established a world stock car record when he posted a speed of 212.809 in qualifying for the Winston 500.
Da’s 340+ kmh voor een rondje.

Elliott also established a world record for a 500 mile race when he averaged an incredible 186.288 mph in winning Winston 500 in 1985
En da’s 800 km aan 300 kmh (incl pitstops).
De kinderen die NASCAR zeik vinden, kunnen beter maar in de zandbak blijven spelen. Dit is eerlijker dan het popie jopie spelende F1. Er is meer actie. Ga maar eens een dagje naar daytona, je kijkt je ogen uit, en je ziet alles, en de prijs is beperkt en toegankelijk voor iedereen.
Super indrukwekkend om zo’n dik pak met NASCAR wagens met 300+ rond te zien rijden, bumper aan bumper, soms een klein beetje driftend met 300 km/u een bocht door met een banking van zoveel procent.
Deze crash vond afgelopen weekend plaats in de Nationwide Series geloof ik. De Sprint Cup is de hoogste klasse, de Nationwide Series zit daar net onder. Overigens rijden veel rijders zowel in de Sprint Cup als in de Nationwide Series.
Ook aardig om te zien is hoe Keselowski eerder dit jaar in Atlanta een gerichte tik kreeg van collega-racer Carl Edwards:
http://www.youtube.com/watch?v=R-d1xweDlsY

Werd gezien als wraakactie n.a.v. een soortgelijk incident in Talladega 2009, wat echter geen (bewezen) opzet was van Keselowksi.

Dit leverde Edwards trouwens 3 races schorsing op.
Dat is toch de enige reden waarom iemand kijkt. Meest trieste spel van ze allemaal, nascar. Lekker kijken hoe mensen in auto’s crashen en dan heel hard juichen. Zelfs Amerikanen kotsen dit volk in de zuidelijke staten uit.
Vroeger een nascar computerspel gespeeld. Ook daar was rondjes rijden maar saai. Leukste was om de kleinste track te nemen, zo veel mogelijk auto’s en er dan een grote puinhoop van te maken.
Je zit te kijken en denk dit kan nooit lang goed gaan, zelfs niet met 42 Schumachers aan de start, en toch heb ik respect voor die coureurs(mannen van middelbare leeftijd met zeer matig talent). Ze worden te makkelijk afgeserveerd als prutsers, terwijl het brokken maken meer besloten ligt in de aard van dit soort races. Het is min of meer gewoon vragen om problemen en ze doen het net zo makkelijk met single seaters in de states.
Final destination?
Nascar sucks
Doe eerst een beetje research voordat je dom gaat zeggen ”nascar sucks”. Het is namelijk niet zo simpel om rondjes te rijden op die snelheden, met die wagens op die tracks.
Ik probeer er echt iets in te zien, maar zie alleen “Nascar Suck” en “Het is niet zo makkelijk!”. Kan iemand me dan even duidelijk maken wat het moeilijke is? Waar de uitdaging ligt?
@Cantago: Die wagens zijn loeizwaar (ong. 1500 tot 1800kg) en naar het schijnt ontzettend moeilijk om een lap op de limiet te rijden, laat staan 500 miles lang. Daarnaast hebben ze feitelijk te maken met meer variëteit in tracks als in bijvoorbeeld F1; er zijn bull rings, short tracks, intermediate ovals, super speedways, restrictor plate ovals en natuurlijk gewone circuits. Natuurlijk zeggen zeikerds dat een oval een oval is, maar dat is natuurlijk niet zo. Daarnaast rijden die lui met 300+ bumper aan bumper.

Over restrictor plates en het feit dat dat maar een domme regel is: die dingen zijn voor de veiligheid en worden alleen maar gebruikt op high banked ovals om de auto’s minder snel te laten gaan.

Ik vind er ook geen zak aan om te kijken, maar het is echt niet de zeepkisten klasse die veel mensen hier denken dat het is.
@Wessee: Eindelijk iemand die eens de moeite neemt iets te verdedigen! Kijk, hier heb ik wat aan. Het is mij in ieder geval duidelijk nu dat het geen rondje is maar het daadwerkelijk wat voorstelt met de verschillende bochten, lijnen en ondergronden. Het volhouden lijkt me ook inderdaad niet makkelijk. Als ik het goed begrijp is dit meer strijd tegen de andere coureurs ipv strijd tegen de regels en jezelf(F1) met af en toe een tegenstander. Nu vraag ik me nog wel af, hoe lang duurt zo’n race? Wordt er veel van de rijden gevraagd buiten het uithoudingsvermogen om?
@Cantago: Het schijnt ook bloedheet te worden in zo’n auto, maar dat is niet anders dan andere racewagens. Net als dat Nascar bekend staat als bijzonder uitputtend. Er wordt nog gewoon handmatig geschakeld, maar op snelheid is het gewoon gaan natuurlijk.

Verder is het natuurlijk ook de setup van de auto die voor uitdagingen zorgt. Vooral de huidige CoT auto’s vragen een andere aanpak dat voorheen. Coil bind setups zijn geloof ik momenteel vrij populair. Dan is de voorkant heel los en de achterkant vrij strak. Zodat op snelheid de voorkant van de auto bijna tegen het asfalt aanligt.

Omdat iedereen in principe hetzelfde chassis heeft, is het idd meer een kwestie van coureur tegen coureur, zoals in elke raceklasse met spec-auto’s.

De afstand van een race is meestal 500 miles, en dan verschilt het aantal laps per track. De road courses zijn apart. Op Watkins Glen rijden ze 90 laps (is ongeveer 220 miles) en op Infineon Raceway is het 350 miles.

Wat volgens mij ook heel veel mensen niet weten is dat VW, Jaguar, Alfa Romeo, Aston Martin en Porsche ook ooit actief waren in Nascar.
@Wessee: Leuk om te weten man, thanks! Ik heb er nu iig iets meer respect voor;)
@Cantago: Ja, ik vond het eerst ook maar achterlijk rondjes rijden, maar net als jij sta ik dus open voor wetenswaardigheden en heb ik een beetje research gedaan of dat wel daadwerkelijk zo was. Bleek niet zo te zijn en mijn respect voor de klasse is ook gestegen. Neemt niet weg dat ik het niet echt leuk vind om te kijken.
@Wessee: Nee, ben ik met je eens. Ziet er in mijn ogen nog altijd vrij saai uit… Formule 1 is lang niet meer zo gaaf, maar ik kan er wel prima naar kijken! NASCAR niet helaas…
Check op 0:51 de balk onderin valt jullie iets op?
Degene die het vindt, +1!

OT Nascar is wel cool door die crashes
@super458: haha, er staat hoer onderin, nou, de kleuter heeft ook weer gesproken.
@super458
hoer ;D
OT Nascar suckt!
@Tommeke: Goed zo! +1
Jammer Super458, maar er staat H0ER, geen HOER. Know your sports scores!

@Cantago Het trucje is best lastig. Je rijdt 250 rondjes in een 250+ kmh file met 40 andere mafkezen (lijkt me best wel lastig) in een auto die zo krom is als een hoepel. Dat ding wil op het recht stuk thaaks linkt en in de bocht bijna rechtdoor.
In de eerste 240 rondjes valt er niets te winnen maar wel erg veel te verliezen, het gaat er alleen maar om om dan je auto op een ideale positie te krijgen voor de sprint naar de finish.
@Cantago,

500 mijl lang afrekenen met 40 concurenten is het moeilijke deel. Daar waar je in de F1 per 10 ronden 1 maal een concurent tegenkomt raak je bij Nascar je 40 concurenten geen moment kwijt. Er ligt een constante druk op de coureur. In Nascar kun je niet even de laatste 10 ronden naar de finish cruisen om brandstof te besparen. In Nascar is het gewoon altijd volgas.

Wat Nascar ook extra moeilijk maakt is dat bijna het gehele veld op een vrijwel gelijk “niveau” rijd. In de F1 weet je halverwege het jaar welke 2 coureurs boven de rest uitsteken en dus kampioensschapkandidaten zijn. In Nascar duurt dit tot het einde van het jaar.

Een ovaal is ook aardig moeilijk te rijden. (vraag Michelin)
Mensen vergeten namelijk de “3e dimensie” van een ovaalbocht. Daar waar bochten in de F1 bijna altijd plat zijn en alleen verschillen in de lengte ervan en de hoek van de bocht heeft een ovaal ook bijna altijd een “banking”. Deze verschilt per ovaal en meestal zijn de 4 bochten van een ovaal ook elk verschillend.
(Voor de leek : een ovaal heeft in de USA 4 bochten ipv 2 zoals wij meestal denken. Bochten van 180 graden kent men niet.)

Daar waar een plat F1-parcours meestal maar 1 ideale lijn heeft , heeft een ovaal er meerdere. Neem je de hoge lijn in een bocht zodat je meer snelheid houd , of neem je de lage lijn zodat je minder afstand aflegd.

Dan heb je op veel ovaals ook nog te maken met verschillende soorten ondergrond. En deze verschilt ook vaak nog in 1 bocht. Pak je de hoge lijn en je rijd bijvoorbeeld op asfalt terwijl als je de lage lijn pakt je op beton kunt rijden.

Veel van deze weetjes is te vinden op nascar.com
Overigens een veel leukere website dan die van de Fia.

Nascar toont dit jaar overigens dat ze beter naar de fans luisteren dan dat de Fia dat doet. Enkele jaren geleden is men bij Nascar overgestapt van de “spoiler” naar een “wing”. Voor de wegligging een hele verbetering, maar dat boeit de fans helemaal niet. Dus sinds dit jaar heeft de wing weer plaats moeten maken voor de spoiler.
Hoe lang klagen F1-fans al niet over de smalle achterspoiler van de F1? En in het verleden over de groeven in de banden? De Fia kan stug volhouden met hun windtunneltestresultaten dat dit en/of dat beter is voor de wegligging , maar als de fans het niet willen hoort de Fia zoiets niet door de strot van de fans te duwen.
Thumbs up voor Nascar dat zij wel luisteren.

Vraag van mij aan de “left-turn-only-haters” : Wat maakt een platte bocht van 90 graden naar rechts leuker dan een platte bocht van 90 graden naar links?
En zoals ik al zei is het niet left turn only.
Ovals kunnen trouwens ook 5 bochten hebben, zoals Talladega. ;)
Great success! Or wait, no …. Toch niet ;)
Ik vind er niets aan… (aan de sport.. )
Idd die final destination actie was wel goed in 3d :D…wat een losvliegend boutje niet kan doen
Mensen,

Als NASCAR zo makkelijk is, waarom zitten jullie dan niet in zo ’n auto?
Dan zou het toch makkelijk geld verdienen zijn?
@supercarfan

Nascar is easy to follow when you’re HAMMERED
@FrankypankyV8
Je kan ‘m ook anders stellen:
Als NASCAR inderdaad zo makkelijk was en alleen wordt bezet door ‘matige coureurs van middelbare leeftijd’, waarom heeft Formule 1 winnaar en F1 kampioenschapskandidaat Juan Pablo Montoya dan nog nooit een oval race gewonnen?
Hij zou ze toch probleemloos op een hoopje moeten rijden? Het is per slot van rekening alleen maar links af.

Begrijp me niet verkeerd, JPM doet het goed en rijdt regelmatig in de top 5 rond.
Maar als de overstap van JPM iets aangetoond heeft dan is het wel dat NASCAR kwa competitiviteit echt niet onderdoet voor de F1.
Het is alleen een compleet andere discipline.

NASCAR is zwaar onderschat in Europa.
@6C Jordy, gelukkig ben jij minder lui als mij en leg je het goed uit.
Mooi weetje trouwens nog, is dat het budget per team van Nascar groter is als dat van een F1 team. Lastig te geloven he?
De cup race van zondag had 29 leiders en 88 wisselingen van de kop bij start finish.Verschil op het eind was 0,012.

Tip voor mensen die via de sateliet kijken open access channel op astra 2(28,2) kan je de races live volgen free to air.
Dit is gewoon veel meer sport dan dat achtelijke formule 1.
@KUYL,

Inderdaad, maar ergens ook logisch. De marketing mensen van Nascar doen veel meer moeite voor zijn/haar sponsors. Dit valt meteen op. Zo hebben zelfs cameras langs de baan met hun eigen sponsor. Bijvoorbeeld de “Budweiser Camera” in bocht 3 om maar iets te noemen. Of de cameras in de auto’s die 360 graden rond kunnen kijken. Geen moment is er geen sponsor in beeld terwijl die ronddraait in de wagen.

Nascar teams hebben zelfs zoveel sponsors waardoor ze een luxe-positie hebben. Elk wagen in een team heeft zijn eigen sponsor-pakket. Dat kom je in bijna geen enkele klasse tegen.

De meest aparte fabrikanten worden aangetrokken tot het sponsoren van Nascar, zoals Tide en zelfs Viagra.

Nascar is langzaam terein aan het winnen over de rest van de wereld. Zo zijn er al (amateuristische) pogingen in Europa en Azie.
Heb niks met amerikaanse auto’s, maar het organiseren van competities kunnen ze als de besten!

Een echte kijktip is het Lucas Oil Championchip Offroad Racing.

Een hardnekkig gerucht een tijdje geleden was dat enkele Nascar-teams een aanbieding hadden gedaan aan het adres van ene M. Schumacher. (scheen een goeie rijder te zijn of zo iets …… )
Men zou dan een stock car prepareren in een rode kleur met stickers van Ferrari of Fiat er op. Schumacher had zich dan kunnen meten met de nascar-top. Om “myterieuze reden” heeft hij die kans niet genomen. Jammer….


@Wessee,
Of 3 bochten. ;)
De verschrikkelijke Barbiepop
Een echte Gobble-Gobble sport!!! verschrikkelijk!
NASCAR is de dopeste sport ter wereld ~900pk (zonder restrictor plate, anders ~450pk), 200mph 43 rijders, World Camping Truck series met pick-ups die 190mph gaan en gewoon spannend
Iedereen die zegt dat NASCAR sucks, sucks zelf
Zag er echt kicke uit.. (de race dan).. De crash was ook wel spectaculair.
De verschrikkelijke Barbiepop
@ Steffa1994..

NASCAR SUCKS BigTime!!! De meest lompe, benzineslurpende, doelloze autosport die er is!!! Ik noem het ook wel HillBillyRacing!

There makin a left turn, there makin a left turn!!!
@De verschrikkelijke Barbiepop: het is teminste spannend, bij F1 iemand start eerste blijft eerste en word eerste met 3 ronden voorsprong, bij NASCAR iemand start eerste en word bijna nooit eerste en de rijder die wint, wint met 0.002 seconden voorsprong en hoe vaak zie je bij een andere autosport 20 autos de muur in vliegen en er is een pick-up series!
Bij NASCAR zijn het teminste nog de coureurs die rijden en geen computers. En de autos gaan niet bij het kleinste tikje stuk
De verschrikkelijke Barbiepop
@Steffa1994…

Jij vindt NASCAR naar wat ik hieruit opmaak een geweldige raceklasse, tuurlijk dat mag je vinden, is jouw mening!Ik snap indd wel wat je ermee wilt zeggen, alleen het is zo verschrikkelijk saai in mijn ogen. Ik zie het als een HillBilly sport met totaal geen doel en ze rijden verdikke rondjes, totaal geen rempunten (ze zullen er ongetwijfeld zijn)!! Maar de actie vind ik ver te zoeken. Geef mij maar touringclass races, DTM, en open wheelers etc etc!!
@De verschrikkelijke Barbiepop: NASCAR is een geweldige raceklasse (mijn mening), ik vind them open wheelers enzo wat minder leuk want daar rijdt zo’n beetje de hele race dezelfde rijder aan kop, maar dat is mijn mening en iedereen heeft zij eigen mening.
En Talladega en Daytona zijn de enige banen (superspeedways) zonder rempunten (pits niet meegerekend) de rest van de banen moeten ze wel remmen of van hun gas af en ze hebben twee road tracks (Infineon raceway en Watkins Glen) dus niet alleen maar left turns

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).