Rijtest: Lexus IS250c

Auteur: , 46 Reacties

Soms lijkt alles mee te zitten. Bijvoorbeeld als de importeur van Lexus belt met de mededeling dat je tegen de verwachtingen in tóch met de Lexus IS 250c op stap kan in het eerste echt mooie weekend sinds de afgelopen winter.

Lexus besloot om deze cabrio afgelopen najaar te lanceren. In oktober om precies te zijn, en natuurlijk is dat het ideale moment voor een cabrio. Of niet natuurlijk. Mede dankzij die aparte timing is deze cabrio heel stilletjes de markt op geslopen terwijl deze een plekje probeert te veroveren in een segment met heftige concurrentie. Onder meer de Audi A5 cabrio, Saab 9-3 cabrio, BMW 3 cabrio en de Volvo C70 geven acte de présence in het Premium D Cabrio segment. Stuk voor stuk auto’s met een gevestigde naam en een eigen doelgroep, is er wel ruimte voor nóg een premium cabrio?

Lexus IS 250c interieur

De IS is leverbaar met slechts één aandrijflijn: een 2.5 liter V6 geschakeld aan een zestraps automaat. De instapprijs is 61.195 euro en daarvoor krijg je al een aardig rijk uitgeruste auto met onder meer 18 inch lichtmetaal, parkeersensoren voor en achter, climate control, elektrisch verstelbare stoelen, leer, spraakcommando’s en zo gaat de lijst nog even verder. Kies je voor de Executive uitvoering dan betaal je 65.485 euro en wordt je IS 250c geleverd met zelfdimmende buitenspiegels, bi-xenon, fraaie hout inleg, regensensor, stoelventilatie en nog wat andere snuisterijen. Die stoelventilatie is trouwens heerlijk met het dak open bij lage temperaturen. Buiten al die gadgets is er nog een kleine optielijst waarop in dit geval de navigatie was aangekruist. Die werkt op zich prettig, maar met het dak open is het scherm vaak verrekte moeilijk afleesbaar. Is het de goedkoopste cabrio in haar klasse? Nee. Maar ga je vergelijkbare motoriseringen en opties aankruisen dan kom je ook bij de concurrentie al snel boven de 60 mille uit.

Het kloppend hart van de Lexus is een soepele 2.5 liter V6 die via een zestraps automaat de achterwielen aandrijft. De V6 levert 208 pk bij 6400 toeren en heeft een maximum koppel van 252 Nm beschikbaar bij 4800 toeren. Een sprintje naar de honderd kost je negen seconden en de topsnelheid ligt op 210 kilometer per uur. Het is geen racer maar deze auto is ook zeker niet traag. Toch is het jammer dat de ruim 300 pk sterke IS 350c niet naar Nederland komt. Al rijdend op de snelweg valt op dat motorgeluid vrijwel afwezig is. Om de motor goed te horen moest ik open rijden en flink doorhalen in de toeren, maar toen ik dat eenmaal doorhad werden mijn oren wel getrakteerd op een heerlijke sound.

Lexus IS 250c koplamp

Door de pook in de handmatige “S” stand te zetten kun je lekker doorhalen in de toeren. Omdat ik met enige regelmaat in een “foolproof” automaat van Audi rijd hield dat bij het uitacceleren van de eerste bocht in dat ik vol de toerenbegrenzer injoeg. De handmatige stand dient handmatig bediend te worden lieve mensen, met de pook of met flippers achter het stuur. De Lexus weegt dankzij het klapdak en wat verstevigingen om de torsiestijfheid te behouden een vette 1705 kilo. Je voelt dat je met een zware auto op weg bent maar toch voelt de Lexus strak aan. De besturing is prettig en direct en met de traction control in de pretstand worden er automatisch ook wat andere instellingen in de auto aangepast om dynamisch weggedrag te bevorderen. De traction control en antislip regeling geven je dan net een beetje meer ruimte om hard de hoek om te gaan. Fijne eigenschappen die een Audi A3 bestuurder op een dijkje bij IJsselstein afgelopen woensdag wat irritatie opleverden omdat hij me niet wist te lossen.

Lexus IS 250c rear

Over het uiterlijk zijn de meningen verdeeld. Laten we voorop stellen dat de cabrio’s met stalen dak zelden de knapste meisjes van de klas zijn en ook de IS heeft een flinke kont. Dat hele dak gaat in de kofferbak en dan moet er liefst ook nog een golftas achterin passen. Ik weet het niet, het is verdomd lastig om een eenduidig oordeel te geven. Het is geen extreem uitgesproken design en vanuit bepaalde hoeken vind ik het zelfs een hele mooie auto. De voorkant vind ik sowieso wel fraai, alleen die kont… Ik ben er nog niet uit of ik kijk naar de fraaie achtersteven van Shakira of dat Kylie Minogue is opgezadeld met de kont van Rosie O’Donnell. En als je niet weet wie dat is: google maar even.

Lexus IS 250c middenconsole

Maar is er buiten het twijfelachtige achterwerk dan niets aan te merken op deze auto? Natuurlijk wel, en laten we daarom beginnen met het verbruik. Ik moest echt heel hard mijn best doen om minder dan één liter per tien kilometer weg te stoken en dat is voornamelijk te wijten aan het gewicht van deze auto. Daarnaast is de hoofdruimte niet bepaald enorm te noemen. Met mijn 1.85 meter heb ik met het dak open net een koude luchtstroom op mijn hoofd. Met het dak dicht stootte ik een aantal keren mijn hoofd aan de raamstijl als ik over mijn schouder wilde kijken. Iets wat overigens op te lossen zou zijn als de verder heerlijk zittende stoelen iets lager konden worden gezet. En over stoten gesproken: de handrem is in deze Lexus een pedaaltje precies boven je linker scheenbeen als je voet op het rustvlak staat. Met een beetje pech wordt dat een litteken. Laatste irritatie is dat je de knop voor het openen en sluiten van het dak ingedrukt moet houden. Toegegeven, het zijn maar 21 seconden, maar in die 21 seconden kan ik ook mijn gordel omdoen en het naviagatiesysteem instellen.

Lexus IS 250c

Lexus heeft een auto neergezet waarmee je redelijk kan sturen, maar waarmee je eigenlijk alleen maar rustig wil toeren. Lekker met het dak open over rustige weggetjes zoeven, aan het eind van de middag nog even naar een gezellig terrasje rijden en dan heerlijk aan de boulevard genieten van een lekker wijntje. Zakt het zonnetje achter de horizon dan wil het in Nederland nog wel eens hard afkoelen. Met het dak dicht kun je dan lekker verder rijden in alle stilte en comfort. Je merkt met gesloten dak niet dat je in een cabrio rijdt.

Lexus IS 250c

De IS 250c is een zeldzame verschijning en zal dat waarschijnlijk blijven. Maar onbekend maakt niet altijd onbemind: kinderen beginnen spontaan naar je te lachen als je langs rijdt en vragen je “hoe hard ‘ie ‘kan”. Een enkele volwassene steekt zelfs een duim naar je op. Toegegeven, dat was iemand in een Lexus IS, maar toch. De Lexus is overall een heel prettige auto en mocht je in de markt zijn voor een goed aangeklede premium cabrio en niet langer zijn dan één meter vijfenzeventig dan zou ik zeker even langs de Lexus showroom gaan.



46 reacties

geen video? jammer
waar is de video
die zwart wit foto’s zijn erg goed gelukt trouwens
en waar is het filmpje ?
zwart-wit foto’s zijn erg goed gelukt
geen filmpje?

naast de Volvo V70 de enige mooie CC met 4 zitplaatsen
ZIer er niet uit,zoals alle 4 persoons cc’s.
Op de c70 na dan.DIe was ik effe vergeten
@laurens324

C70 neem ik aan.
OJ ja idd, typfoutje
-edit: check, danku!-

verder een mooie auto en mooie rijtest
A5 cabrio dank u!!!!!!!!!!!
Mooie rijtest! Jammer dat er geen filmpje is.
De sedanversie kan ik wel appreciëren, maar de kont hier is toch wat mislukt. Dan is de C70 veel beter gelukt!

-edit: check, thanks-
was calimero ziek? (de camera man) ;)
Ik kan hem wel waarderen, en jongens, Wouter is vast alweer iets anders aan het testen waardoor Casper hier even in mocht rijden, tekst is ook al leuk ;). Vind de kont wel een klein beetje dik, maar als ik een cabrio zou kopen had ik toch liever een stalen dak dan een stoffen ding..
@ Mich
Je moet juist stof hebben, anders lijkt het alsof je maar 1 auto hebt voor de winter en de zomer ;-)
Leuk geschreven test! De foto’s op Autoblog vind ik vaak wat tegenvallen, maar deze keer zitten er leuke plaatjes tussen. Wel mis ik een foto waar ik die veelbesproken kont goed op kan zien. Doordat alle foto’s in groothoek zijn genomen staat er geen foto tussen waarop je de verhoudingen goed kunt zien. Met een APS-C formaat DSLR (zoals de gebruikte Sony A100) moet je boven de 70mm zoomen om die vervorming eruit te halen!
@R77: klopt, en daarom is de nieuwe camera onderweg ;)
Liever een E-Cabrio of een A5 Cabrio. Stoffen dak is dus mijn voorkeur!
@CasperH: een ander objectief was ook prima geweest ;) Wat voor camera is er onderweg?
@R77: Het objectief op zich is prima (Carl Zeiss 16-80) maar tijd bleek achteraf het probleem. Bij nabewerking viel mij ook op dat ik weinig foto’s van afstand had, leermomentje ;)

Wat betreft de camera: 5D MkII. De eerste lenzen zijn sinds gisteren binnen en heb nu tijdelijk een 20D te leen om aan Canon te wennen. Omdat Sony weigert professionele camera’s te ontwikkelen toch maar besloten om over te gaan stappen. Dure aangelegenheid, gelukkig hoeft dat maar één keer als het goed is ;)
” climate control, elektrisch verstelbare stoelen, leer, spraakcommando’s ” Wat moet ik leren ? Het is LEDER. Maar niks aparts zon lexus doe mij maar een 335i cabrio. Wel goede write up :)
@Gerrit: je kan een voorkeur hebben voor het gebruik van “leder” maar ook “leer” is prima Nederlands.
Mooie auto, echt een gooische bak!
21 seconden !! jeeeees man ..

in die tijd kan ik een comment plaatsen ..
Geschreven tekst lezen en plaatjes kijken kun je in autotijdschriften ook……

-edit: maar achteraf comments editten niet!-

Heb tot nu toe twee van deze Lexi gezien: zal best een goede auto zijn, maar ik vind de vormgeving/verhoudingen niet aantrekkelijk.
Student Delft
‘Ik ben er nog niet uit of ik kijk naar de fraaie achtersteven van Shakira of dat Kylie Minogue is opgezadeld met de kont van Rosie McDonnell. En als je niet weet wie dat is: google maar even.’

Bestaat helaas niet, word hier niet Rosie O’Donnell bedoelt
-edit: Rosie McDonalds! ;)-
No thanks, doe mij dan maar een C70
Ok dankje CasperH :) weet ik dat ook weer.
-edit: check!-
gelukkich dad er tog noch iemant is die er op led dad er un beedje korrekd NL wort gesgreeven. avventoe izzut hier ook wel een egt zootje
Een vriendin heeft er 1tje. Erg krap achterin hoor. Gewoon niet te doen eigenlijk. Maar verder leuk speeltje.
geeneens een filmpje voor ons?? :(
Fijne tekst, mis de video niet. Zonder tekst vind ik de video’s de laatste tijd sowieso mager. Mooie afwisseling.
Dit merk is zo geflopt, dat je het makkelijk afkunt met 1 landelijke showroom/werkplaats, en een trailer haal/breng service voor de Limbo’s. Die binnenkort te lanceren semi-Prius kan ook wel bij de Kwik-Fit geserviced worden, want er gaat toch nooit iets kapot :-)
-edit: check!-
Die A3 die je niet kon lossen was denk ik een 1.4
In the flesh ziet het er uit als een hondenhok op wielen. In het rijtje van de concurrentie die in het artikel worden vermeld, hangt de Lexus qua looks echt wel aan de staart.
Ik heb deze nog maar 2 maal in het echt gezien, maar ik vind hem wel nog mooi geworden… Wel jammer dat er geen filmpje is…
Ik vind hem zeker wel mooi, maar voor mij is het het achtersteven dat wordt verpest door de achterlichten en niet door de kont die wat groot is.
De achterlichten zijn me net niet speciaal en stoer genoeg, iets dat het front op alles Is’en eigenlijk wel heeft.

En voor die hoofdruimte, gaan we dus maar de stoelen verlagen dan?!
Laurens ,nu heb ik je echt door.
komt t filmpje nog?
Ik vind hem toch maar raar vorm gegeven… Zou hem zelf nooit kopen, ik kan hem gewoon niet mooi vinden, sorry!
Wow, maak dat mee. Iemand bij Autoblog die deftige stukjes tekst kan schrijven zonder noemenswaardige fouten. Top Casper! ;)
@Petsmaster: well thank you, kind sir.
Was geen etentje naast de voorstelling,dus geen video.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).