Auto bedreigt bereikbaarheid: dieper naaien a.u.b.

Auteur: , 56 Reacties

De auto is nog steeds immens populair in Nederland. Is dat goed nieuws? Je zou denken van wel. Maar het schijnt een grote bedreiging te zijn voor de bereikbaarheid van steden en platteland.

Het rapport van de Raad voor Verkeer en Waterstaat genaamd ‘Wie ik ben en waar ik ga’ (OMG) stelt dat de populariteit van den automobiel “onverminderd hoog blijft”. Wanneer we niet heel gauw ons mobiliteitsbeleid omgooien, dan slibben alle wegen langzaam maar zeker dicht en staan we op een gegeven moment muurvast. Right.

De populariteit van auto-alternatieven, zoals de fiets en het OV, zal meer en meer gaan dalen. Dit heeft onder meer te maken met de verandering in de samenstelling van de bevolking. ‘Allochtonen moeten meer gaan fietsen, schrijft de Volkskrant. Deze groep gaat nu nog veel met het openbaar vervoer, maar hoe succesvoller ze worden, hoe groter de auto-wens wordt. Want auto = status, aldus het onderzoek dat vandaag richting het bureau van demissionair minister Camiel Eurlings is gestuurd.

Ook babyboomers die binnenkort de pensionado gaan uithangen blijven natuurlijk ongehinderd doortuffen in hun auto’s. Kortom: er komen meer vierwielers bij, maar de overheid wil het autogebruik juist terugdringen.

Is er dan ook een oplossing voor de alsmaar stijgende groep automobilisten? Meer belastingen heffen? Dat zal waarschijnlijk niet snel geroepen worden in verkiezingstijd. Daarna misschien weer. Maar geeft de melkkoe dan nog steeds melk? De tijd zal het leren. (via Nu.nl)

Oh ja, hieronder nog even een verzoeknummertje van Sacha. Er mag gedanst worden!



56 reacties

Begin bij jezelf!
Kijk eens waar die premiers in rijden?
Balkenende pas makkelijk in een S400 hybrid nog een Prius!
@RickB: Jij denkt zeker Hybride = Goed? De BMW van JP is zo zwaar gepanserd dat hij die V12 nodig heeft om nog veilig te kunnen vluchten bij gevaar.

Ontopic Ik vrees voor de ontwikkelingen van de toekomst.
@HyperTeHK:
Hij rijd nu in een Mercedes, doe je huiswerk eens…
Veilig cluchten?! die auto is een rijdende bunker, die kan net zo goed blijven staan…
OV is naar mijn mening veelste duur. Hoe dan ook de auto voor mij.
Het rapport van de Raad voor Verkeer en Waterstaat is ambtenarentaal voor: “kabinet, melk maar rustig meer en verder, de automobilist betaalt toch wel”.
Ik ben zeer benieuwd met wat voor “creatieve” oplossingen de volgende coalitie hiervoor op de proppen zal komen. Ongeacht de samenstelling van de nieuwe coalitie, zal ieder volgend kabinet geconfronteerd worden met een megapakket aan bezuinigingen om de overheidsfinanciën op orde te krijgen.

Een simpele ordinaire lastenverzwaring voor de automobilist ligt dan al snel op loer, want nergens is zo gemakkelijk geld te halen als bij de automobilist. Die blijft toch wel rijden. Voor de verandering wordt er dan naast het plukken onder het mom van een beter milieu, ook geplukt voor betere bereikbaarheid.

Mochten we zover afgegleden zijn dat de PVV daadwerkelijk gaat regeren, wie weet krijgen we dan een beleid dat erop gericht is om te voorkomen dat allochtonen te succesvol worden. Het onderzoek van de Raad stelt immers vast dat allochtonen de fiets verruilen voor de auto zodra ze te succesvol worden. Ik hoor het Geert al roepen dat de Islamisering slecht is voor onze bereikbaarheid.

Ik houd mijn hart vast…
De bereikbaarheid van het platteland wordt slechter????? Ik weet nie hoor maar dat lijkt me nogal onzin.


p.s. Sacha fantastische keuze voor een verzoeknummer. Roger Taylor in zijn betere jaren
“Want auto = status” dat is makkelijk op te lossen, maak ze spotgoedkoop en maak OV nog duurder :P
@Jurrian: U doelt op statussymbolen?
“Kiek mij goan in munne dikke stadsbus!”
OT: De auto is gewoon het enige vervoersmiddel dat je letterlijk van A naar B brengt, niet van een stuk van A naar een heel stuk van B..
@Jurrian: ROFLMAO!
Een groeiend aantal hoge inkomens wordt ook altijd als probleem bestempeld in de politiek. Als je iets wilt doen aan het probleem van te veel autoverkeer dan verbied je maar gewoon alle auto’s die minder dan 60.000 euro kosten, dat zou meteen ook een verfraaiing van het straatbeeld betekenen.
Auto’s zijn des duivels. Ze branden van binnen. En ze zijn er alleen maar voor puur egocentrisch plezier. Wisten jullie dat niet? Bij het CDA is dat al lang bekend.
OV is aan de prijzige kant, maar dat is niet het grootste probleem. Dat is namelijk dat je in buitenwijken van steden en op het platteland gewoon heel slecht OV hebt. Dan bedoel ik dat de bus 1 op de 4 keer niet komt, en dat de reistijd met het OV per dag 1,5 uur langer is dan de reistijd met de auto.

Op sommige bedrijventerreinen rijdt zelfs alleen een bus in de spits. Daarbuiten heb je pech… Ik denk dat een transferium-achtige oplossing de enige oplossing is. En toch wegen verbreden; auto’s worden steeds milieuvriendelijker en ik verwacht dat milieu over een jaar of 15 geen punt meer is omdat elektro-auto’s dan duurzaam kunnen worden opgeladen.

We shall see…
De treinen zitten ook zo vol als wat!
Ik rijd in 20 minuten naar mijn werk, degene die mij met het OV binnen het uur bij mijn baas krijgt moet nog geboren worden… ONBEGONNEN werk…
uh, nou en? Zou dit niet juist een teken moeten zijn dat er flink ingezet moet worden op het behoud van eigen mobiliteit dmv een auto? Dat eindeloos investeren in het OV, alleen maar negatief uitwerkt?

In plaats van dwingend te willen sturen, zou hetgeen de burger wil juist in goede banen geleid moeten worden.
Een openbaar vervoer dat nu al bijna overbelast is in de spits. Bushaltes die in de meeste gevallen aan de rand van het bedrijventerrein staan zodat je zeker flink moet lopen. En een in de meeste gevallen stuk langere reistijd. Het is niet gek dat veel mensen niet uit de auto te krijgen zijn ondanks de files.
Het is eigen vervoer en je kan gaan en staan waar je wilt, dat is het! en daaraan koppelen sommige ook “status”.
Het OV is daarbij niet zo goedkoop dat het mensen makkelijk overhaald en sommige plekken zijn niet goed bereikbaar met OV of kosten gewoon twee keer zoveel tijd en dat wil je niet dagelijks!
”In plaats van dwingend te willen sturen, zou hetgeen de burger wil juist in goede banen geleid moeten worden.”

Alwood schreef ze op waar ik ze niet kon vinden. Deze woorden vatten het wel samen vinden jullie niet?
En vorige week las ik nog in de krant dat men de aanleg van diverse wegen gaat heroverwegen wegens een verwachte afname! van verkeersaanbod.
alfa mannetje
km heffing .
Als ze nou motoren tot 125cc op het b-rijbewijs zetten is het probleem opgelost…enige nadeel is dat een tweewieler wel minder veilig is, dus zal het aantal verkeersdoden dan wel weer stijgen
@pizzakoerier:

Dat roep ik al jaren.
Sterker, dat is al gangbaar in de meeste EU-landen, behalve…



Juist!!!!
ik denk dat ik de oplossing heb: heel nederland volgooien met asfalt ma da zullen de meeste mensen niet heel blij mee zijn.

betere oplossing is kijken naar wie echt een auto nodig heeft en die een auto geven dan kunnen de -5 km ritjes met de fiets worden gedaan en daar word heel nederland gezonder van!
Ouders hun kinderen verplicht op de fiest naar school brengen. Dat haalt zeker 25% van de auto’s in de spits van de weg. :)
@Autogek: Scheelt alleen maar verkeer in de binnenstad…
@John: Nou, dat valt wel tegen hoor. Hier in de buurt komen kinderen van heide en verre omdat deze buurt zulke goeie (witte) scholen heeft. En in onze vorige woonomgeving werden kinderen van het dorp naar steden 10 a 15 km verder gebracht omdat ze daar eerder op school zaten voor de ouders gingen verhuizen naar vinex wijken.
@John: En wat je niet extra stilstaat in de stad schilt toch ook weer tijd. Het gaat niet alleen over rijkswegen. Hier als je op tijd weg ben rij je in 5 minuten de wijk uit. Ben je net te laat en de “naar school breng kudde” komt eraan kan het ineens niet overdreven 30 minuten duren. En dat 4 keer per dag. :(
fietsen fietsen, wat een onzin, liever in een warm hokje op 4 wielen dan door regen en storm op je fiets naar je baan, bovendien ben je als fietser erg kwetsbaar.
Videoconferencing als vervanging voor vergaderingen en presentaties.

Een toegankelijk huizenmarkt maakt het minder nodig om te reizen. Als mensen immers gemakkelijk dicht bij hun werk kunnen gaan wonen scheelt dat een hoop auto’s op de weg.
@Autogek, @Ochki, @pizzakoerier, @edgar: EEENSCH!!!
In Milaan bijvoorbeeld betaal je geloof ik 1.50 ofzo, en daarmee kun je de hele dag van elke vorm van openbaar vervoer gebruikmaken, bus, trein, metro etc.
Hier kun je voor 1.50 10 meter in de bus zitten op stoelen die het lijkt van de sloop komen en al 6 keer in de fik hebben gestaan (als je al kan zitten).
Ik zag eerder ook wel eens mensen liggen, maar dat kan ook komen omdat ze vlak gingen van de verrotte stank wie er vaak hangt.
Treinen komen zo goed als nooit op tijd en kost ook handen vol geld.
Schiet gewoon voor geen meter op met dat openbaar vervoer hier in NL.
Als de auto populairder wordt dan zorgt de overheid maar dat de wegen niet dichtslippen! En dan niet door het aantal mensen dat auto wil rijden te castreren, maar door bredere wegen ed aan te leggen! Snelheid omhoog zodat het doorstroomt! En meer GOEIE maatregelen!
Zoals john al zei brengt het OV je niet van A naar B.
Als ik van de universiteit naar huis rijdt (met de auto) ’s avonds door zware file ben ik nogsteeds een kwartier eerder thuis dan als ik de fiets naar het station pak, de trein en dan de fiets weer naar huis. Daarnaast is de auto schoon en goed onderhouden, ipv vervuild smerig en vaak 30 jaar oud in de trein en met regen zit ik in de auto droger dan op m’n fiets. De keuze is dus snel gemaakt, statussymbool of niet, …ware het niet dat ik een studentenOV heb die goedkoper is dan belasting belasting belasting en belasting op de benzine…
OV spot goedkoop maken dan gaat men met de huidige brandstof prijzen echt wel een keuze maken.

KM heffing heeft geen enkel zin…niemand gaat voor zijn plezier in de spits staan en als je er nog voor moet gaan betalen is het helemaal van de zotte. Als KM heffing komt dan is het gevolg dat alles duurder wordt. Ahjaaa waar maken we ons toch druk om joh…geen lamme ambtenaar (pleonasme) die er ook maar iets om geeft.
Wat een foute titel in combi met die foto! Ricardo, je lijkt wel een roddeljournalist van de Privé!
Bereikbaarheid verbeter je eigenlijk alleen maar door meer wegen (niet bredere wegen) aan te leggen. Verhogen van belastingen zorgen natuurlijk niet voor een betere bereikbaarheid… dat maakt het ‘rijden’ alleen maar onbereikbaarder voor mensen met een kleine portemonnee.

Ze moeten er gewoon niet zo’n punt van maken. Als het dichtslibt… dan is dat jammer. Als mensen nog steeds kiezen om met de auto gaan weten ze dat ze dat kunnen verwachten. Als OV daadwerkelijk een beter alternatief is zullen ze daar wel voor kiezen, want als er meer files komen, zal de reistijd daarmee stijgen en OV steeds interessanter worden. Staan mensen liever in de file… laat ze dat dan ook gewoon doen.
wat een raar raport ..

er is geen land ter wereld waar zoveel gefietst wordt ..
Auto is geen status maar is gemak. Het openbaar vervoer is wellicht alleen in de Randstad een te overwegen alternatief maar daarbuiten absoluut niet.
Als je het over files hebt moet je werktijden spreiden en thuiswerken aanmoedigen.
Als je het hebt over dichtslibben van de wegen in het algemeen dan heb je buiten de motor niet echt een alternatief. We leven nou eenmaal met heel veel mensen op een kleine oppervlakte (en dat is niet racistisch bedoeld !).
Maak het openbaar vervoer gratis, maak het openbaar vervoer betrouwbaar, maak het openbaar vervoer luxeuzer
maak vliegtruigen goedkoper en vliegbewijzen gemakkelijker haalbaar,…?
Wat een typisch Randstad gelul. Hier in Friesland kun je op elk moment van de dag prima rondrijden zonder in een file terecht te komen. Soms ietwat druk bij de rotonde bij Joure of de invalswegen van Leeuwarden,maar dan heb je het ook wel gehad. Sterker nog, het OV netwerk is hier zeer dun, waardoor de auto van levensbelang is. De pluchezitters hebben dus weer een draak van een onderzoek opgelepeld van onze dure belastingcenten. Schop dat volk er nou eens uit!
Minder auto`s?? Ze zijn te gierig voor meer asvalt!
Dat geld is namelijk naar Griekenland!
Doe net als ik en pak de motor of brommer/scooter, is leuker en goedkoper ook!
Lekker mokkel trouwens bij die lambo!
@bmw-e30-7bh

inderdaad, het liefst zou ik ook gewoon altijd op de motor of bromfiets gaan maarja wat als het nou slecht weer is? daar is een regenpak voor!

en wat betreft kwetsbaarheid: als iedereen in de buurt fietst let men wel beter op!
ik heb een ov jaarkaart maar even de auto pakken is gewoon zoveel makkelijker als je met die bus zit dan moet je je ook aan zijn tijden aanpassen en met de fiets ben je al snel dubbel zolang underweg…
Sowieso zit iedereen die ook maar een beetje om zijn gezondheid geeft (waaronder alle hypochonders en smetvrezers e.d.) alleen maar in de auto. Op de fiets is zwaar ongezond, nu met die plaag snorfietsen die alsmaar fijnstof in je bek blazen. Kost maanden van je leven. In de trein ook, je weet maar niet welke ziekteverwekkers danwel messen degene die naast je zit meedraagt. Nee dan lekker met m’n koolstoffiltertje onder m’n eigen autodakkie. Oh ja in de regen lopen is ook slecht voor je gezondheid.
@Summersky:
hoe weet je dat dat het maanden van je leven kost? De mensen worden ouder en ouder door de ideale gezondheidszorg dan compenseert dit toch?
sowieso dat ik met de wagen zal blijven rijden :) Die geef ik niet op ;)
@FrankypankyV8
kennelijk vindt de politiek hier het belangrijker dat er 5 mensen minder doodgaan per jaar dan dat het halve land dichtslibt :s
@pizzakoerier:

Kennelijk wel, want die zakkenvullers weten het oh zo veel beter, he!



Maar ik vind het een misvatting dat er dan meer doden zouden vallen in het verkeer, indien mensen met hun rijbewijs B op een 125 (liever max. 250) cc scooter zouden rijden.
Cijfers in Italië en Spanje geven (procentueel) geen hogere dodental in het verkeer, vergeleken met Nederland.
Tuurlijk moet men wennen en ik zou dan ook flink wat ongelukken verwachten in de eerste twee jaar. Maar daarna zou men alleen maar winst boeken.

Het OV voldoet niet en de auto wordt steeds duurder. Dan is een scooter van 125 tot 250 cc toch een fantastische alternatief?!? Of zijn we soms gek?!? Kennelijk is zo ’n scooter te zuinig (met brandstof) voor de min. van Financiën. Leer mij de NL-politiek kennen… :roll:



Sterker, in Italië of Spanje zie je 16 jarigen op zo ’n 125 cc!!! Maar in Nederland kan een 36 jarige niet op een 125 cc rijden, zonder eerst enkele honderden treuro’s te lappen voor een A rijbewijs… :roll:



Vinden jullie het erg dat ik Den Haag niet bepaald geloofwaardig vind, als ze weer dom l*llen over bereikbaarheid, doorstroming e.d.??!?


@stef:

Maar ze passen wel op om “de auto” teveel uit te knijpen, want met het geld kunnen ze heel wat (megalomane) projectjes financieren…
30 jaar anti auto beleid zorgde voor:
– peperdure belastingen op bezit en gebruik
– een peperduur en inefficient openbaar vervoer
– verwaarlozing van ons wegennet
– het volbouwen van binnensteden en dorpskernen
– geen rekening willen houden met auto’s bij plannen van nieuwe wijken

Alles onder het mom van de maakbare samenleving waarin burgers precies 0,3 auto’s hebben en volkomen gelukkig in bus, tram en trein stappen. De auto-haat is enorm…
zit nu al een uur naar buiten te staren maar noch geen auto gezien. Was gister ook al zo, alleen mijn vrouw weet altijd de weg weer te vinden! (moeten wel een half uur rijden naar de dichts bijzinde stad) Dus beprijzen die zooi zie ik nooit meer iemand?
Ben ik blij dat ik met m’n motorrijbewijs bezig ben, dat word straks zwaaiend tussen de files door rijden.
Behalve ’s winters natuurlijk maar ik fiets toch naar m’n werk.
@autogek !!
Je staat er kleurrijk op.
Natuurlijk woont een gek dichtbij een goeie ( witte ) school.
Wanneer mag je zelf naar schooltje toe?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).