Verbruik van 1 op 4414? Het kan!

Auteur: , 61 Reacties

De Shell Eco Marathon is bezig en er is een nieuw record gevestigd!

Het Team Polyjule Polytech Nantes heeft een record gezet met een auto op waterstof. Met slechts een liter van dat spul (en iets andere stickers dan op de hierboven afgebeelde auto van vorig jaar) reed het prototype 4414 kilometer op de Lausitzring in Duitsland. Daardoor sneuvelde het vorige record uit 2005 van 3836 kilometer wat in handen was van ETH Zurich uit Zwitserland. Het geheim zit hem in technische perfectie, aldus het team. Door de elektrische systemen te optimaliseren werd een minimaal verlies van energie gerealiseerd.

De race was een dag eerder begonnen omdat er voor vandaag slecht weer werd voorspeld. De voorspelling kwam uit dus vandaag heeft de race stilgelegen maar morgen zullen alle deelnemers de baan weer opgaan. Er doen 213 teams mee uit 22 landen. Nederland is vertegenwoordigd met negen auto’s.

Met dank aan Frank voor de tip.



61 reacties

WTF! Knappe prestatie hoor. :D Wanneer voor de publieke massa?
WTF is dat voor een ding op de foto!?!?
@MrJones: Iets wat 1 op 4414 verbruikt misschien :P !!

Lijkt meer op een rups.

http://users.telenet.be/peter_ann/rups3.jpg
Heel erg knap, denk dat me cadillac ongeveer 1000 liter had verstookt op dezelfde afstand :P
Dat is echt ziek! Knappe prestatie. Al is 1/10 later al mogelijk op normale auto’s dat zou al super zijn!
En hoe snel accelereert hij naar de 100 km/h? Toch onmisbare cijfers voor autoblog…

Oh, hij haalt maar 30? En accelereert daar naartoe in 30 seconden? Juist ja…

Dit soort waarden zijn leuk, in de praktijk zal zelfs een tiende (@ ErikNL) bij auto’s van normaal formaat met normale voorzieningen gewoon onmogelijk zijn natuurlijk. Ach, hopelijk komen ze met wat mooie, bruikbare innovaties. :)
@Citrofiel:

Je weet maar nooit, de techniek staat niet stil ;)
Je kunt ook 0 op 0 rijden door niet van je plaatst te gaan
@dw: Maar met 4414 gereden kilometers zijn ze weldegelijk van hun plaats gekomen. Loser.
holy shit O_o episch! 1 op 100 in normale auto’s zou al leuk zijn. Alhoewel ik wel in dat bus-gedrocht zou willen rijden als ik maar 1 keer in de 10 jaar hoefde bij te vullen hoor :P
@fant:

bus gedrocht? guess again, die opstaande witte stukjes die je achter het voorruitje ziet zijn de tenen van de bestuurder. die kerel kijkt over zn eigen ballen heen naar voren toe om eens te zien waar hij heen gaat..

niks bus, meer een soort hele lage ligfiets..
Prachtig, fundamenteel onderzoek omzetten naar praktijk situaties. Gaat vast nog een paar jaar duren voordat wij ermee te maken krijgen, maar sommige dingen breken altijd door. (En wie daar een neus voor heeft wordt rijk)
He, een rijdende dildo met een voorruit. Dat is nog eens iets dat je niet elke dag ziet!
Mooie prestatie. Er is ook heel veel mogelijk in personenauto’s, maar de opslag van de waterstof is gewoon nog niet rendabel geloof ik.
@Citrofiel
Klopt, want bij een hoge acceleratie is de wrijving ook een stuk groter. In de praktijk zal deze enorm zuinige auto natuurlijk belachelijk onpraktisch zijn, alleen de vorm al. Blijft uiteraard wel een leuk initiatief.
Oke leuk, maar volgens mij heb je wel een pak meer energie nodig dan 1 liter benzine om die 1 liter Waterstof te maken.
Ook is het 1 liter.. maar in welke toestand? Ik vind het nogal raar om over een hoeveelheid gas in de vorm van volume te spreken en niet in massa.

MAAR(!!!) wel een knappe prestatie. Daar zeker niets van terug. Enkel commentaar op de manier waarop het naar buiten gebracht word.
@Duidelijk: Het zal dan ook wel gaan om waterstof in vloeibare toestand lijkt me..
Dit soort gasten moeten serieus zwaar gesponsord worden i.p.v. die 1 of 2 miljoen dollar.
Dit soort races zijn de proefstations voor auto’s van de toekomst. Net als de solarraces in Australie. Maar nu nog het omzetten naar de gewone auto’s. Hierin ga ik geen boodschappen doen hoor. ;)
Als ze nu nog meer hadden willen rijden moet hij/zij volgende keer zijn/haar sneakers thuis laten :)
leuk, maar hoe hard reed hij dan?? 12km/u??
@AudiQuatro: Ze moeten gemiddeld minimaal 23km/u rijden over 16km. ;)
@Autogek: Als nog niet echt vergelijkbaar met een echte auto dus.
volgens mij zat er achterin gewoon iemand te fietsen, en die kon niet meer na 4414 km :P
@wuppie: haha, dat kan ook !

Die is goed in verbruiken. Maar wij zijn ook heel erg goed met KIP! De beste kip van Kentucky Fried Chicken. :lol: had ik even zin in :)!
Ik bedoel meer zo een rups, typfoutje lol :)
Er wordt een hoeveelheid waterstof geleverd dat dezelfde energetische hoeveelheid energie bevat als 1 liter benzine.
Team mag dan zelf kiezen wat voor brandstof er gebruikt wordt en mag dus ook diesel of wat dan ook zijn.
rondetijden?
Hoe snel nordschleife?
1 liter benzine bevat véél meer energie dan 1 liter waterstof!? Knappe prestatie maar niet bruikbaar in de praktijk. Auto is te laag, te klein, te traag en rijdt continu aan constante snelheid. Natuurlijk bespaar je dan brandstof. Wat verbruikt hij als je wat sportiever rijdt? Als dat al mogelijk is…
liggen als je ’s ochtends naar je werk rijd…lijkt me heerlijk…
ZINLOOS
Jongens, dit is autoblog, laten we het wel over auto’s hebben! Zei er iemand rups?
http://cache.gawker.com/assets/images/jalopnik/2009/05/Caterpillars_Attach_Civic.jpg
@John: Ik en Abarth zetten een rups komt iedereen aan!!
Laten we het dan zou houden: een auto met RUPSbanden?

http://static.autoblog.nl/images/wp2008/hummer-rupsbanden-1.jpg)
Gefeliciteerd met de prestatie ten eerste!

Beetje jammer dat deze wedstrijd altijd draait om wie de meeste geldschieters kan vinden, want ook hier geld wie de duurste componenten heeft. Die is de beste! (moet er uiteraard nog wel enigszins kunde bij komen kijken.. maar dat is verwaarloosbaar bij de prestatiewinst van de apparatuur.)

Daarnaast uiteraard goed initiatief zo’n wedstrijd, alleen maak het dan wat meer zoals formule 1. Iedereen moet aan dezelfde regels voldoen en dan eens kijken wie er écht het beste een zuinige auto kan maken!
Een fiets verbruikt nog minder en gaat even hard.
@john

OMFG, die heb je echt goed gevonden!!!
Leuk, maar het betekent niet dat ze werkelijk meer dan 4400km hebben gereden. In de praktijk gooien ze er een vingerhoedje waterstof in (of hoe ze het ook gebruiken), waarmee ze dan een paar rondjes rijden. Vervolgens meten ze de restbrandstof op en voila een fenomenaal verbruik. De komplete auto is geconstrueerd rond de gedachte dat er weinig brandstof in gaat en ze er maar een paar rondjes mee hoeven. Alles is dus superlicht, fragiel en ongeschikt voor een duurproef. Los daarvan zal de bestuurder een psychisch trauma krijgen als hij/zij langer dan een half uur in bovenstaande worst moet liggen. Voor de toekomst van deze technieken zou het beter zijn als Shell realistischer regels voor de zuinigheidsmarathon opstelt. Auto’s dus waar je normaal in kunt zitten en die werkelijk 4000 km kunnen afleggen zonder stuk te gaan.
Dit noem ik mierenneuken, deze auto’s zijn toch niet reëel?
Een slim trucje, rij van de mount everest en feef gwn geen gas meer.
@ atakan: dan ga ik toch voor de K-rups van John in deze vorm. ;)

)
auto? waar is de auto..?
@charlie (en ook autoblog)

de auto heeft helemaal geen 4414 km gereden. Hij heeft alleen een relatief verbruik van 1/4414 gerealiseerd.

Er worden 8 rondjes van 3200 meter gereden op een circuit in Duitsland, dus 25,5 km in totaal. Ze mogen hier maximaal 51 minuten over doen, wat neerkomt op zo’n 30 km/h. Daarvoor is blijkbaar 5,8 mL verbruikt en zo kan dan berekend worden dat het voertuig met 1L 4414 km zou kunnen afleggen.
Wat een toekomst… Iemand een idee hoe veel zo’n ding gebruikt in de file? Als je een Prius voorbij wilt? Als je weer voor het stoplicht moet wachten?
Dit record is echter alweer ingehaald.. nu 4896 km op 1 liter:
http://www.nu.nl/opmerkelijk/2243102/4896-kilometer-liter-brandstof.html
Koffietijd, komkommertijd..
Leuke prestatie! Ik wilde enkel de bestuurder niet zijn :) Klinkt ongelooflijk saai.. De hele tijd waarschijnlijk aan het zelfde trage tempo rijden…
het smeerolieverbruik is volgens mij nog hoger
Lijkt wel een Opel Insignia ;)
Als mensen in een Prius willen zitten, dan moet hier toch ook een markt voor zijn. Nu ik er over nadenk, als ik hierdoor in de toekomst niet in die openbare veewagen genaamd de trein hoef te zitten ben ik nu al voor!.
Dexter Knight
Compleet verslag van dit evenement bij onze vrienden van Autozine:

http://www.autozine.nl/text/847.html

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).