Impressie: de 1000 kilometer van Spa Francorchamps

Auteur: , 45 Reacties

Afgelopen zondag was Autoblog samen met prijswinnaar Jay en zijn vriendin te gast bij het Spyker Squadron op het circuit van Spa Francorchamps. Tom Coronel en Peter Dumbreck rijden hier de laatste race in de Le Mans Series voor de 24 uur van Le Mans in juni.

Rond een uur of tien ’s morgens kwamen we na een reis van een paar uur aan op het prachtige circuit in de Belgische Ardennen. Één van de mooiste circuits ter wereld met misschien wel de allerprachtigschitterendste bochtencombinatie ooit: Eau Rouge. Na een korte rondleiding door de pitstraat waarbij we uitleg krijgen over de verschillende klasses en auto’s besluiten we het paddock te verlaten om de start van de race mee te kunnen maken in die legendarische bocht.

Eau Rouge

Een paar minuten voor de race begint het te druppelen. Toch vertrekt het veld op slicks want de regen lijkt niet door te zetten. De Spyker -die uitkomt in de GT2 klasse- komt goed weg en weet de eerste ronden goed door te komen. Dat kan niet iedereen zeggen, want onder meer Olivier Panis eindigt in de banden in Eau Rouge. Panis is niet de enige naam uit de Formule 1 trouwens. Onder meer Jean Alesi, Sebastian Bourdais en Pedro Lamy komen uit in deze klasse.

LMP1 Peugeot op Spa Francorchamps

Na ongeveer twee uur racen komt de Spyker binnen voor een pitstop. Tom Coronel stapt uit de auto om plaats te maken voor Dumbreck. Alles verloopt soepel en even later vliegt de Spyker met een brul weer aan en vertrekt richting het einde van de pitstraat als plotseling alle lichten uitvallen en de rode vlag gezwaaid wordt. Een stroomstoring in de regio zorgt ervoor dat het hele circuit een oase van rust wordt. Geen brullende motoren, geen schallende speaker, rust. Stilte. En tienduizenden fans langs de baan die geen idee hebben wat er gebeurt. De Spyker mag de pitstraat niet uit en dat kost ze een ronde bij de uiteindelijke herstart, veertig minuten later. Of de stroomstoring nog gevolgen heeft voor het circuit van Spa is de vraag, maar wij gokken erop dat Bernie een lading aggregaten zal eisen als backup als straks het Formule 1 circus hier landt voor de GP van België.

Dumbreck wacht op Coronel voor de pitstop net voor de stroomuitval

De pitstop

Nadat de stroomuitval was verholpen ging de race verder. In de “koningsklasse” LMP1 vochten Kristensen en Pagenaud om de eerste plek. Door het wisselvallige weer besloot Kristensen in zijn Audi op een bepaald moment om verder te gaan op intermediates. Pagenaud bleef buiten in zijn Peugeot en trok daarmee uiteindelijk aan het langste eind. Ook de Peugeot van Stephane Sarrazin bleek uiteindelijk te snel voor de Audi, terwijl deze met Franck Montagny achter het stuur nog crashte, net voor de stroom uitviel. De Peugeot mocht hersteld worden tijdens de rode vlag, terwijl de andere auto die betrokken was bij de crash -de Lola van Team KSM- dat niet mocht. Na een laatste safety car, veroorzaakt door Christoffer Nygaard die volledig door de bandenstapels van Blanchimont heenjakkerde met zijn Aston Martin, reed Peugeot naar een mooi één tweetje. Audi wordt derde en Peugeot lijkt met plaats één en twee dus de beste papieren in handen hebben voor de 24 uur van Le Mans.

Audi in de pitlane

De LMP2 klasse werd gewonnen door het team van Quifel-Ginetta. De GT1 werd gewonnen door de Ford GT met Bas Leinders, Eric de Doncker en Markus Paltalla aan het stuur. Opvallend was dat zij áchter de GT2 winnaar eindigden. Marc Lieb en Richard Lietz toonden een ongekend hoog tempo in de Porsche GT3 RSR van Team Felbermayr.

De auto's rollen door de pits, net na de wedstrijd

Team Spyker komt als zevende in haar klasse over de streep maar had zonder de ronde verlies volgens Tom Coronel kunnen strijden om de 5e plaats. Overall gaf Tom aan zeer tevreden te zijn over de prestaties van het team. De voorbereiding op Le Mans ligt op schema en het team kende een zeer constant en probleemloos weekend op Spa Francorchamps. De verwachtingen zijn na de 5e plaats in Le Mans vorig jaar hoog gespannen, maar Tom temperde de verwachtingen een beetje door aan te geven dat de concurrentie daar groot zal zijn. Een kwalificatie rond stek 15 in de GT2 en een eindresultaat rond plaats 8 zou voor het team een succes zijn. Laten we hopen dat het lukt en dat ze met een beetje geluk nog wat hoger eindigen.



45 reacties

Waarom 24 uur gaan racen als je ook kan paardrijden?
Dat snap ik niet hoor wat je hier leuker aan kan vinden.
@redhetpaard: Ga lekker op je pony rijden als je niks beters weet te verzinnen :evil:
@redhetpaard:

Omdat paardrijden en racen hele andere ervaringen zijn.. Persoonlijk vind ik ’t beide leuk!
@redhetpaard:
boven op een beest gaan zitten ??

niet iedereen is hier een sadistische dierenbeul hoor ..
@redhetpaard: had je niet een beetje kunnen verwachten dat dit zou gaan gebeuren, je gaat op een autosite een beetje praten over paarden? ^_^
Leuker ervaring, veel leuker dan de F1 om te zien! Mooi, maar op sommige punten warrig geschreven verhaal ook overigens..;)

Ben benieuwd naar de fotoreportage!
WOW, die foto van bovenaf waar die spyker op staat is super mooi! :D
en waarom heeft @Jay dan gewonnen ??
Mooie foto van die BWM.
Nou ben ik wel benieuwd naar de prijswinnende foto van Jay natuurlijk… ;)
daviddewijnnl
Ben er geweest, was geweldig!
Zijn mooie foto’s bij dit artikel.. vooral die van de BMW springt er uit!! Complimenten hoor!
@redhetpaard

Paarden zijn enkel nuttig tussen mijn boterham of goed gebakken in de pan!

Heb deze wedstrijd op tv gevolgd leuk, maar nu niets speciaal imo.
Bij een sfeerimpressie hoort natuurlijk ook geluid.

Met eau rouge op de achtergrond…

http://www.youtube.com/watch?v=SBmZ0VX7cQE&feature=player_embedded#!
niks boven op een beest gaan zitten het is het 1 worden met het dier zelf, dat is pas passie.
@redhetpaard:

Het is ook een worden met je auto of motor.. Dat beleeft elke racer iig wel zo! Maar voor beide dingen geldt dat je ’t eerst moet beleven voordat je snapt waarom;)
@redhetpaard: Zo kan je toch ook een worden met het beest:

http://i.telegraph.co.uk/telegraph/multimedia/archive/01464/Horse_1464316c.jpg
@redhetpaard:
goudvissen vinden het heerlijk in een kom ..
honden willen graag aan de lijn lopen ..
katten willen graag een castratie ..
parkieten horen juist in een kooitje ..

fikker op naar je partij voor de dieren .. vuile viezerik ..
Zat Spyker niet in de GT3?
@ filmpje van Rick Dos; op 1:06 komt de Spyker voorbij
Eau Rouge een bocht? :lol:
Mooi verslag en leuke foto’s, maar volgende keer wel even wat soundtrack’s meenemen ok? :)
@ redhetpaard

Er boven op zitten omdat je zelf te lui bent is niet 1 worden met het dier maar gewoon gebruiken.
Zeer mooie foto’s! Maar ze staan niet allemaal lekker achter elkaar. Die foto’s van de crash bijvoorbeeld, waarbij steeds foto’s van de spyker tussen zitten is een beetje vervelend (het zijn wel prachtige foto’s, daar niet van).

Jammer dat Spyker door zo’n pechje niet mee kon draaien om plaats 5
@mrB: hmm, lijkt inderdaad mis gegaan te zijn bij het renamen. Zal er volgende keer beter op letten!
Mijn complimenten overigens voor de Gallery, ziet er erg goed uit!!
Waarom 24 uur gaan racen als je ook kan paardrijden?

1. Omdat een paard niet een topsnelheid heeft die rond de 300 km/h ligt.
2. Omdat een paard niet kan driften.
3. Omdat een paard maar 1 pk heeft.
4. Omdat een paard geen bruut geluid maakt.
5. Omdat een paard niet naar benzine ruikt.
6. Omdat een paard geen burn-outs kan maken.
7. Omdat een paard maar één versnelling heeft.
8. Omdat een paard geen dak heeft.
9. Omdat een paard een paard er niet cool uit ziet.
10. Omdat een paard een eigen wil heeft.
11. Omdat een paard geen gordels heeft.
12. Omdat een paard veel iedere dag onderhoud vergt.
13. Omdat een paard niet te repareren is als het kapot gaat
etc.
etc.

Duidelijk?
@Silverarrow: kijk jij snapt het… wat doe je op een autoforum als je niet van racen houd.. er is een treehuggers forum ;)
@RND:

Ach, je kan nog steeds van auto’s houden zonder van racen te houden.. Wat dat betreft kan je net zo goed zeggen dat dit op raceforum.nl thuishoort ofzo;)

Persoonlijk snap ik dat overigens niet hoor, wel van auto’s en niet van racen houden.. Ikzelf kick zowel op auto’s, motoren, paarden en snelheid(dus ook racen)
Iemand ook dit jaar naar 24h?

Parking Blue, vanaf Donderdag!
lol @ redhetpaard, ga weg man! 1 pk, wispelturige bediening (in mijn ervaring) geen bekerhouders of stoelverwarming, tsss achterhaald hoor…
Leuke impressie!

Was een bizarre ervaring ja, die complete stilte.
@C6_R:Inderdaad je zag echt iedereen kijken oke en nu :D
Maar leuke impressie ik zal nog wel wat filmpjes uppen en genoeg foto’s :D
@GOD

rijdt jij maar rechtdoor door eau rouge
Kun je eigenlijk ook rijden op een zebra? Dat lijkt me dan wel weer helemaal cool. Ik wil de gezichten wel eens zien op de manege, iedereen zit daar op een paard, kom jij op zo’n streepjespak voorbij draven. :D
Wat is dat nou? Altijd inzetten op plek 1 op de tribune!!
Er was toen ook een gast die het continu over een fiets had… is dat dezelfde als ‘redhetpaard’? Doe ff zeg… ga andere websites lastigvallen.

OnTopic: mooie foto’s en leuk verhaal!
integralechubasco
@redhetbaard
‘niks boven op een beest gaan zitten het is het 1 worden met het dier zelf, dat is pas passie.’
dat doe ik nou liever met mijn vriendin…
Met Eau Rouge bedoel je natuurlijk “Le Raidillon”…
OMG… idereen @ rethetpaard…
Duh, dit is niet serieus mensen, die man/vrouw/bot ;) wil gewoon een reactie uit lokken, jullie trappen er allemaal in! Haha.

On topic:
De foto van die BMW is MEGA!! Waar blijft de full-hd versie… die wil ik als wallpaper!
Wow.. .Die m3 en die Aston Martin’s zien er toch geweldig uit! Mooie wagens, mooie race ;)
@God(btw kleine piemel of zo?) en Hans 328i: Eau rouge is de bocht voor Raidillon, helemaal beneden.
Krijgt zijn naam van het riviertje dat eronder stroomt dat door de bodemgesteldheid een rode schijn heeft.
@ der otto

Het is niet een bocht maar een combinatie van bochten.
@EJS

ik hou niet van “kijken naar” racen. Ik volg niets, geen rally, geen F1, geen LM… maar toch hou ik superhard van dynamisch rond te rijden en hou ik superhard van wagens
hmmm, geluid is super. moet er niet aan denken dat er straks alleen maar diesels racen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).