Kies maar: Punto Evo 1.3 of Polo Bluemotion 1.2

Auteur: , 236 Reacties

Battle of the truttenschudders? Misschien, maar voor veel mensen een denkbare en reële keuze. Beide auto's vallen in de 14% bijtellingscategorie, beide zijn populair in de lease en beide zijn recent op de markt.

Met de Fiat Punto Evo maakten we voor het eerst kennis op de beursvloer van de IAA in Frankfurt, eind vorig jaar. De vreemde nieuwe snuit kon niet op applaus rekenen bij onze videovriend Wouter maar ondertussen zie ik hem wel regelmatig voorbij komen op straat. De Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI is sinds begin dit jaar verkrijgbaar, de Fiat Punto Evo 1.3 Multijet staat sinds eind april in de prijslijsten.

De Fiat is de sterkere van de twee: 85 pk en 200 Nm koppel levert de viercilinder dieselmotor. De Polo stelt daar 75 pk en 180 Nm koppel tegenover uit één cilinder minder. De Polo is echter weer wat zuiniger met een fabrieksopgave van 3,3 liter per honderd kilometer tegenover 3,6 liter voor de Italiaan. Ook is de Polo schoner, met 87 gram CO2 per kilometer versus 95 gram voor de Punto Evo.

De Punto Evo is wat goedkoper, de verkoper zal je vragen om 15.395 euro bij hem achter te laten. Zijn collega bij Volkswagen verlangt een kleine 900 euro meer, namelijk 16.290 euro. Echter, bij de Fiat krijg je standaard een airco en elektrisch bedienbare buitenspiegels, alsmede alle denkbare airbags. De Polo is wat dat betreft wat kariger uitgerust.

Het uiterlijk zal vooral een kwestie zijn van smaak. De Italiaanse schone versus de Duitse degelijkheid. Beide auto’s liggen niet onaangenaam op het netvlies maar zijn ook geen nekkendraaiers. Op papier heeft de goedkopere, snellere, rijker uitgeruste Punto Evo wellicht het voordeel. Er is echter ook nog zoiets als persoonlijke voorkeur. Kortom, de keuze is aan u. Kies maar: de Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI of de Fiat Punto Evo 1.3 Multijet?




236 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
BMW 116i
@Punk: origineel joh .. sneue ..
Polo
OV chipkaart
@BigBoy: Goeie!

Toch de Fiat.
Duidelijk de Punto, zelfs met die vreselijke neus…
De Punto van voor de facelift zou me met zijn looks nog aan het twijfelen kunnen brengen maar nu ga ik toch vast en zeker voor de Polo!
Polo!, die Punto is echt verziekt met die neus!
Nou nou, doe mij maar de fiat. Heerlijke multijet en goed uitgerust. Die snuit neem ik dan voor lief :)
Dan toch liever de Polo!
fiats zijn slechte auto’s… altijd volk
Uiteindelijk zou ik toch voor de Polo gaan al spreekt de Punto me meer aan.. Polo is gewoon lekker degelijk maar 75pk is wel heeel weinig… Polo ziet er wel wat volwassener uit.
Doe mij maar een Audi R8 V10.
zonder twijfel de punto
De Polo. Net wat beter in de lease gok ik. Maar valt zo’n ding nog normaal te rijden? Moeten nog velgen onder etc…is ie dan nog 14%?
fiat het is toch een lease bak dus ik hoef het onderhoud niet te doen. De stijl wint het dan van de degelijkheid en stiekem is die airco toch wel lekker
Ik verkies de Italiaan natuurlijk!
polo
De Polo!! En die heeft standaard ESP, dus dat prijsverschil wordt al teniet gedaan. Daarnaast véél volwassener, stiller, mooiere materialen. En als je zo’n auto koopt om zo zuinig mogelijk te zijn, dan moet je ook wel de zuinigste nemen. En ik vind de Polo veel mooier.
@Ferdinand1: Het prijsverschil ligt wat verder.
Misschien heeft de punto geen esp maar wel airco, alle nodige airbags, Radio-cd speler(waarbij de polo alleen voorbereiding heeft)en stuurwiel bediening.
En mocht je die neus niks aan vinden, de grande punto heeft ook die motor welke ik nog steeds prachtig vind.
@Badeend: Ik had het dan alleen over de vanaf-prijs. Als je airco, rcd enz. wilt, wat logisch is, dan betaal je gewoon bij…
@Ferdinand1:
Ik weet niet hoe jij aan de wijsheid ” stiller” komt, maar DEZE Punto evo is nog niet op de markt met deze motor en het feit dat de VW een 3 cilinder heeft en de Fiat 4 cilinder, lijkt mij de loop van een 4 cilinder blok echt wel rustiger cq. gelijkmatiger.
sjonnie kroket
@erik: ik denk dat het aantal cilinders in dit geval geen rol speelt. vw diesels lopen over het algemeen rauwer dan een gemiddelde trekker.
@erik: dat baseer ik op isolatie. De Polo en Clio zijn naar mijn ervaring erg goed wat geluids-isolatie betreft. Punto (niet evo) doet het ook niet slecht, maar dat die minder goed geïsoleerd is hoor je wel.
SjonnieKroket
@Ferdinand1:

Voor die 4000 euro dat de Polo meer kost t.o.v. de Punto, kun je heel wat iso materiaal halen;-)
@Ferdinand1: Ben liever met een cylinder meer op pad.
Bovendien is de Fiat diesel technisch superieur aan de TDI Met ESP compenseer je het prijsverschil niet, tel maar eens een airco mee, en dan hebben we het nog niet over de rest van de uitrusting. De Fiat zal in de praktijk ook zuiniger blijken, de Polo is met veel geratel en knikkerbakherrie nauwelijks van zijn plek te krijgen dus zal het verbuik niet aansluiten op de belofte (zoals zo vaak bij VW, veel beloven, weinig waarmaken, veel dure reparaties en nauwelijks coulance en dat na een veel te hoge aanschafprijs.., tis echt niet meer wat het ooit was…)
Overigens rijd de Punto veel beter en met de upgrade naar EVO is het kwaliteitsverschil echt niet zo groot meer.
Mogelijk pluspunt voor de Polo is de te verwachten levensduur wat overigens nog maar moet blijken.
Tja en smaak, das ieder voor zich…
Ondanks dat ik de Polo een mooie auto vind, ga ik toch voor de Punto. Meer uitrusting voor het geld. Ik weet niet hoe (on)regelmatig de driecilinder draait, maar hoe meer cilinders hoe beter!
Polo. Als je dan toch voor het ultieme lage verbruik gaat, dan moet je toch voor de bluemotion gaan. 3.3 vs 3.6 liter op de 100 klink als bijna hetzelfde, maar het scheelt dus 10%. En das niet niks op dit niveau…
@ Mark:

Blijft toch moeilijk he…
Polo, punto was een mooie auto, totdat ze hem gingen vern… euh faceliften.
Polo dan maar, puur omdat ik het niet zo met Italiaanse auto’s heb, misschien achterhaald maar blijf toch altijd in m’n gedachten hangen dat Fiat niet bepaald bekend staat om de degelijkheid.
Vrij eenvoudige keuze lijkt mij.

– Restwaarde Polo veel hoger
– Duitse doordachte degelijkheid
– Zuiniger
– Mooiere materialen
– Etc.
@A5: ´´Duitse doordachte degelijkheid´´
Geloof je dat zelf?
Doet u mij maar deutsche grundlichkeit.
@torsten787: ´´Doet u mij maar deutsche grundlichkeit.´´
Heb liever geen deutsche Unzuverlässigkeit.
de bus
@Ferdinand
Dat je dat nog durft te noemen, zo onbenullig en ouderwets, zit standaard op alle fiats.. Daarnaast moet je wel heel erg je best doen in die VAGMEUK met 3 cilinders om dat uberhaupt nodig te hebben.
@waverider: esp is helemaal niet vanzelfsprekend in deze klasse. Of de punto dit standaard heeft weet ik eigenlijk niet, maar ik vermoed van niet.
Daarnaast hang je hier echt een lulverhaal op over vag-producten. En ik durf te wedden dat je niet in de nieuwste Polo gereden hebt, want dan zou je dit echt niet zeggen. De Polo is naar mijn ervaring de beste in zijn klasse.
http://www.autoblog.com/2010/01/26/fiat-punto-evo-bows-looks-good/
M.a.w. alles zit er op en er aan wat je kan bedenken.
@waverider: of je koopt gewoon een auto met wat meer opties voor het plezier, zoals pro line onderstal, dan heb je die problemen niet. overigens heeft een vriend van me sinds vandaag zijn polo, en eerlijk gezegt klinkt hij super, ja w0o0dy, ook van buiten met z’n 1.4 moter. en het interieur ziet er ook super uit. Daar kan de punto niet tegen op.
@Jipp: “lieve” jongen… het gaat hier niet over allerlei uitvoeringen… het gaat over die 1,2 bluemotion koffiemolen.

En het interieur? Laten we de reaguurders maar eens vragen…

Zien we liever dit (Polo interieur)
http://autoworld.files.wordpress.com/2009/03/volkswagen-polo-2010-live-at-geneva-motor-show-interior-img_12.jpg

Of zien we liever dit (Punto Evo)
http://www.carbodydesign.com/archive/2009/09/01-fiat-punto-evo/Fiat-Punto-Evo-Interior-lg.jpg
@w0o0dy: Veel liever die Polo! Punto ziet er toch wel erg goedkoop uit.
@w0o0dy: ik vind die Polo pook het mooist… uiteindelijk heeft de klant gelijk, misschien wint de Punto in deze versie het Europees? Want die Polo 1.2 diesel is alleen voor Nederland interessant.
@Laurens: Als de Polo de Fiat 1,3 multijet onder de kap had was de auto veel fijner en sneller en minstens zo zuinig… die motor is geen argument om dat ding te kiezen..in tegendeel, het is DE belangrijkste reden om NIET de Polo te kiezen, in mijn ogen.
@w0o0dy: interieur is een kwestie van smaak. Maar dat van de Polo ziet er toch echt hoogwaardiger uit. En dat is het feitelijk ook. En daarnaast doelt @Laurens volgens mij op het wegenbelasting vrij etcetera verhaal.
LOL. Net een kennis naar de Fiat dealer gestuurd voor een pre-facelift Actual versie van dit BPM-loze gedoe… ik zou gaan voor een witte met zwart stalen velgen, airco en tri-colore stickertjes voor de lol, hij zal wel met de executive versie thuiskomen…
de polo, de punto ziet er leuk uit, maar de polo hefet een bter afgewerkt interieur, en met een paar optie’s is het echt een bakje waar je graag in gezien wil worden. Daarbij rijden polo’s subliem. En oja Als je dit vagmeuk noemt, moet je toch eens na gaan denken wat je zelf rijd.
En natuurlijk is de rest waarde van de polo gewoon veel hoger! een 14 jaar oude polo is nog steeds meer waard dan verschillende middenklassers die jonger zijn.
Punto Evo, maar goed, anders zou ik mijn avatar ook geen eer aan doen. :-)
Mag duidelijk zijn, de Pim-Pam-Polo natuurlijk.
De Polo want die ziet er veel beter uit. :)
FIAT natuurlijk want de Polo is mega saai en gemaakt voor grijze muizen.
@Dennis: ik weet niet hoor, maar heel veel jongeren rijden polo!
punto! zeker weten

1. polo rijden veel te veel mensen
2. bleumotion, ik ben geen musely etende boom knuffelaar
3. punto heeft iets sportiefs
@ Jipp:
Het is idd VAG meuk zoals jij het beschrijft.
En een Polo rijdt niet subliem…rijdt stuiterig en de motoren maken veel lawaai.
En als je voor een 14 jaar oude Polo meer gaat betalen dan een middenklasser van enkele jaren jonger dan ben je niet goed bij je paasei.
Zeker de Punto!!!…..Goedkoper…fijnere diesel….meer vermogen….en meer auto voor hetzelfde geld ;-)
De Punto, in het echt vind ik dat hij meevalt, op foto ziet hij er niet uit.
Vw Polo. de meesten hier kennen Vw wel dus hoef ik niet uit te leggen waarom.
en ik vind m mooier.
@Jipp
VAGMEUK VAGMEUK VAGMEUK
muhahaha ;)
Ik heb zelf ook in de eerder genoemde VAGMEUK (Auwdi (A3 A4), VW (Golf, polo, beetle) en Seat(Leon)) gereden (min of meer gedwongen), allerhande problemen zoals kapotte turbo, oliezuipen enz. Weggedrag was ook abominabel. Enige voordeel is, je valt niet op, ook niet voor oom agent, je kan niet hard genoeg om geflitst te worden.
Je hebt geen enkel daarnaast geen enkel direct contact met de weg, het sturen is totaal gevoelloos, in noodsituaties heb je dan ook geen idee wat je moet doen (en die ESP helpt je zeker niet). De binnenruimte doet me denken aan de “kuhler” uit “The great escape” zo sfeerloos. De seatrommel is zo slecht geveerd dat de auto uit elkaar trilt van ellende met inbegrip van de inzittenden. De afwerkingskwaliteit aan de binnenkant is prima, maar dat is vooral te danken aan het feit dat er niets IS af te werken, kale boel…
@waverider: ik weet niet in wat voor auto’s jij gezeten hebt dan, maar ik heb 2 polo’s gehad en rij nu in een a3, en geen van de problemen die jij noemt heb ik gehad. Daarbij rij ik en vele anderen er gewoon met plezier in. En niets om af te werken..? Doe je bril op aub.
Je moet wel voor de VW Polo Bluemotion gaan. Die fiat is echt italiaanse rotzooi en over een tijdje niets meer waard.
Voor paar 100euro heb je die polo ook al boven de 100pk gechipt met nog heel veel meer nm’s.
Seat Ibiza…
De polo,zonde twijfel
Zonder twijfel de Punto Evo!
sowieso de polo, de punto heeft zo idiote bek gekregen na de facelift, terwijl de polo nu eindelijk een leuk voorkomen heeft
Voor alle schreeuwers over dat Fiat Italiaanse rommel is: http://www.fiat.be/cgi-bin/pbrand.dll/FIAT_BELGIUM/news/news.jsp?session=no&contentOID=1074594227

Fijne dag verder! ;-)
ik denk dat ik voor de polo ga
De Punto (hoewel ik z’n ‘voorganger’ Grande Punto mooier vindt…)
en daarbij heb ik eerder het idee dat je gewoon niet kan rijden als je niet weet wat je moet doen in bepaalde situatie’s
Zeker de Polo, vind de fiat echt vreselijk lelijk.
Als de Punto duurder was geweest dan de Polo, dan stond ie er heel wat slechter voor. In deze tijden zijn de kopers zodanig met tunnelvisie bezig dat ze enkel naar het financiele plaatje kijken.
Simpel, de Polo.
Mooier qua uiterlijk en de kwaliteit zal wel weer top zijn.
De Punto was vroeger mooier en de Polo op ’t plaatje heeft een prachtige kleur, maar toch kies ik dan de Punto.

Ietsje meer vermogen (zuinig zijn ze beide toch wel) en een cylinder meer. Zo’n 3-pitter is alleen te doen in de stad, op de snelweg wordt je gek.

Standaard rijker uitgerust.

Polo (VW sowieso) is saaaaaaaaaaaaaaaaaaai.
@bozewolf: Als puntje bij paaltje komt, speelt het financiele plaatje steeds de meest prominente rol (deels onterecht)
punto moet geen VW zijn lelijke rothokken, en aangezien ik bij fiat stageloop lijkt het me wel toepasselijk ;) maar dan wel in het wit en dan 3 deurs en niet 5 deurs ;)
integralechubasco
De polo zou verboden moeten worden want het is een gevaar voor medeweggebruikers. Het design is namelijk zo slaapverwekkend dat ongelukken onvermijdelijk zijn.
@integralechubasco: Lol :-p
Voor € 12.795 heb je een Grande Punto Actual 1.3 Multijet, maar die is wel minder rijk uitgerust dan de Punto Evo.
http://local.fiat.nl/prijslijsten/prijslijst_GrandePuntoActual.pdf
http://local.fiat.nl/prijslijsten/prijslijst_puntoevo.pdf
@JP: dat wou ik ook net zeggen. Voor dat geld zou ik dus duidelijk voor de Punto gaan!
een tweetal belangrijke andere opties in deze categorie zijn de Seat Ibiza 1.2 en de Skoda Fabia 1.2 tdi. Technisch vrijwel gelijk aan de Polo echter alleen op het prijsniveau van de Fiat. Ga ik voor de Seat!
lastig.
de VW is zowieso wel goed en betrouwbaar
maar de Fiat is mooi italiaans vormgegeven.

ik denk toch de VW POLO
De Punto natuurlijk! Mensen die de Polo overwegen zijn dom.
Punto, maar als t kan met de neus van de polo
Doe mij maar de Punto, die ziet er gelijk al goed uit, terwijl je voor een Polo die er niet meer zo armoedig uitziet al richting de 20K gaat voor wat betreft de prijs
Mijn Polo SDI van 2001 laat ik achter bij de Fiat Dealer.
Polo, duurder…maar blijft ook duurder dan hij duurder is…snappie? Heeft iets met restwaarde te maken ;)
Grande Punto graag, met mooie 17″ velgen, en verlaagt, stereo, en airco. Auto met een italiaans design, kan de nieuwe polo niet aan tippen.
@cecotto:
Dan krijg je een aanslag van de belastingdienst als zij er achter komen.
Misschien als lease rijder zal je eerder voor een Punto gaan maar prive aankoop de Polo. Je krijgt er tenslotten meer voor terug als je de auto wil inruilen. Hoe dan ook ben ik er nog steeds niet uit. Ik ben geen lease rijder.
Skoda Fabia Combi Greenline en Seat Ibiza Ecomotive zijn ook interessante alternatieven.
@Ashik: Je hebt gelijk ivm de hogere inruilwaarde van de Polo maar mensen die privé voor deze klasse van auto’s kiezen, blijven er vaak langer mee rijden en dan speelt de restwaarde toch minder.
alfa mannetje
De Punto staat in elke test ( Adac en meer.) op een hogere plaats dan de polo. . De 1.2 vaan de Polo verbruikt door zijn te geringe vermogen teveel , namelijk 1 op 21 en maakt meer lawaai. Dat kan de Fiat beter met 4 cilinders.

VW staat nog steeds met 4 modellen op de laatste plaatsen van de 100.000 km test Autobild Dekra. Als dat duitse degelijkheid is heeft mijn zus een piemeltje.
edit: wat een vieze zus heb jij
punto, omdat het multijet motor heeft en ziet er stuk mooier uit dan de polo, naar mij smaak
Voor de mensen die het graag willen weten. Fiat komt ook met een Grande Punto Multijet 85 pk ( dus belastingvrij ) Dus je kunt ‘m ook krijgen met mooi neusje;-) En zo’n €2000,- goedkoper. Omdat ie dan geen standaard airco heeft. En niet te leveren met cruise controle.
Geen van beide, op me fiets ben ik nog sneller bij me bestemming..
Eigenlijk kies ik mijn eigen auto, Nissan Micra met een 1.3.

Maar een Italiaanse auto zal ik niet zo snel kiezen, dus wordt het de Volkswagen.
Het draait zo als altijd om de centjes toch? Leasen om de 14% bijtelling…particulier geen wegenbelasting en toch zuinig dieselen. Blijft de restwaarde vanwege de uitstekende reputatie van het ene merk en de slechte van de ander dit nog steeds aan de hand van resultaten uit het verre verleden. Ik zou zelf de Punto nemen omdat ik me altijd vrij snel irriteer aan zo’n 3 cilinder.
@Jipp:
Zo ken ik ook heel veel jongeren die niet in een Polo gezien willen worden.
Deze auto’s zijn gewoon saai en de kwaliteit is niet beter dan de andere merken. Alleen het lijkt beter omdat er VW op de achterkant staat.
Maar ook VW kent veel kwaliteits problemen. En roesten kunnen ze ook heel goed.
De 4 cilinder Punto natuurlijk, niet die 3 cilinder naaimachine van de Polo!
Liever geen van beiden, maar als het moet toch de punto. Ik heb niet eens zo’n hekel aan VAG-koektrommels maar wel aan de VAG-dealers in NL. Ik hoop wel dat het weggedrag van de punto me nog een beetje aan mijn alfa doet denken.
Natuurlijk de Fiat Punto Evo: veel meer waar voor je geld, een betere motor en een leuker uiterlijk. De dieseltjes van VW kunnen op dit niveau niet aan de multijet-motor tippen. Bovendien knijpt VW zijn motoren altijd enorm toe wat de pk’s betreft.

Wel grappig dat er nog steeds mensen zijn die geloven dat de kwaliteit van een VW-tje beter is. Ach ja, zolang je maar gelukkig bent.
Moeilijke! Ik vind de Fiat mooier dan de Polo, maar geef mij toch maar de degelijkheid van VW… alsie met DSG bak leverbaar is zeker!
alfa mannetje
@Gerrelekker: begin eens met lezen hier…….me zus wordt ook nog genoemd.
kleine dieseltjes !!

dan kom je ALTIJD bij Fiat uit .. hoe je het went of keert ..
bmw-330i-touring
Nooit van men leven een Fiat :). Jullie mogen zeggen wat jullie willen maar ik geloof niet in hun kwaliteit. Veel oude fiats zie je niet bepaald rijden he ;)
@bmw-330i-touring:
zo jongen .. sinds de Fiat Ritmo niet meer buiten geweest ??
@bmw-330i-touring

Dat zegt niks over de kwaliteit van een merk, hoeveel verdwijnt er wel niet met export.
Even los van dit: het niveau daalt wel héél erg snel hier… 70% van de reacties is crap…
Haha die Ferdinand kneus….naar jouw mening de beste?? Heb je weer last van dissonantie?? Lees eens wat tests zou ik zeggen……hup terug je Astra in.
@Vincenzo: lezen. “Naar mijn ervaring” is wat ik gezegd heb. En dit topic gaat toevallig over auto’s waar ik ervaring mee heb, dus vermeld ik gewoon MIJN ervaring. En dan valt op hoeveel onzin er hier geroepen wordt.
Ondanks de neus kies ik voor de Punto Evo.
Je krijgt al iets meer auto voor minder geld.
En die 4 cilinder doet het hem…

Ben niet een al te grote fan van 3 cilinders…
Behalve de Daihatsu Charade GTti, die is wel lachen..
Polo Bluemotion, want de Punto Evo is HONDSLELIJK!

En goede looks is meer waard dan wat je ook maar aan techniek in een auto kan proppen!!
@Ferdinand en Jipp
Statistieken wijzen het uit dat de punto betrouwbaarder is.
Daarnaast heeft hij standaard ESP+hillholder (laatste is niet eens een optie bij VW) ik plaats niet voor niks een link met bewijs.
Daarnaast heb ik inderdaad in al die modellen gereden en nu niet meer een VAG product omdat ik het zat ben. Het is gewoon geen plezier om er in te rijden, en daarnaast sta je onevenredig vaak bij de garage. Ik heb liever een auto die iets kan en heel blijft dan een auto die niets kan, de pretentie heeft van een goede auto, veel herrie maakt en nergens echt overtuigt.
Over dat “niet kunnen autorijden bij noodsituatie”: De audi A3 geeft je zoveel feedback over de weg dat als je het vergelijkt met een goede auto je constant het gevoel hebt dat je aant aquaplannen bent…
@waverider: Ik zeg niet dat de Punto slecht is ofzo. De Polo vind ik op meerdere vlakken gewoon net wat beter. En persoonlijk vind ik hem ook mooier. That’s all.
@waverider: en de vraag is dan ook: heb jij in de recente Polo gereden? Want “herrie” is wel het laatste wat in je opkomt..
@waverider:
De Polo Bluemotion heeft wel Hill Hold (volgens de brochure)!
Mag het ook een Ibiza zijn?
Polo Bluemotion Technology 1.6 met 90pk !
Die 1.3 is ook te bestellen in de Grande Punto. Kost dan ook nog eens een 2.500 euro minder en je hebt niet zo’n rare snor aan de voorkant. Bovendien, en waarschijnlijk ben ik de enige, maar hoe meer ik de Polo zie rijden, hoe lelijker ik hem vind worden. De Polo rijdt daarentegen wel erg goed heb ik zelf ondervonden. Mwah, doe mij toch maar de Fiat.
volghens mij is er trouwens helemaal niemand hier die ze al bij de dealer heeft bekekengerokenaangeraakt heeft proefgereden of wel soms?
@Flamingo:
Vorige week vrijdag heb ik met een maat van mij een proefrit gemaakt met de Polo Bluemotion.
Ik ben er erg over te spreken, pittig genoeg en toch stil.
De opties voor de Polo zijn relatief laag geprijsd (bpm vrij?!).
Mijn offerte bevatte een Polo met zo goed als alle toeters en bellen voor een prijs van ca €21.300,-. Zelf rijd ik een Audi A6 TDi.
alfa mannetje
Wel een Autovisie report : te weinig vermogen , daarom teveel verbruik ( die borden 1 op 30 zijn lachwekkend) , en te lawaaiig.
Vw en diesels …….
@alfa mannetje: misschien moet je eens niet zo geweldig irritant met die K testen van je zijn, die intereseren de meeste mensen toch niet, alleen de mierenneukers.
ben vorige week bij de vw dealer geweest en heb mij laten vertellen dat de 14% bijtellings grens waarschijnlijk in 2011 naar 90 gram gaat dus valt de punto buiten die regeling. de polo ziet er wel strakker uit vind maar levert te weinig vermogen, maaaaaaaaar ik heb me bij de zelfde dealer ook laten vertellen dat de 1.6 tdi met 90pk versie ook een bleumotion variant krijgt die stoot nu 96 gram uit en gaat strax uitkomen op 89gram dus tot 2012 zit je goed met je polo:d
@jeanclaude: wist die dealer ook wat de “kleur te hebben” is in 2012. Scheelt een pak op de afschrijving van die Polo LOL

Overigens zouden de regels beter afgeschaft kunnen worden, totale willekeur als auto’s als een Prius gewoon 140 gram/km uitstoten in de praktijk.
alfa mannetje
@jeanclaude: wat een slechte VW dealer heb jij dat dat hun argument is. In 2011 zit er Multiair op de Fiat op en hebben we weer andere waarden.
Ik zou voor de polo gaan! Heb zelf een punto en LAN uit ervaring spreken dat de kwaluteitsindruk vergeleken met vw gewoon levels lager is. Jammer maar waar. Technisch zijn ze misschien wel aan elkaar gewaagd, maar zo komt het iig niet over als bestuurdee.
Zie net m’n comment terug, toch lastig tikken op een telefoon. Excuus
SjonnieKroket
Kiezen tussen een italiaanse raspaard of een duitse bratwurst? Doe mij die niet-degelijke Fiat maar. Altijd nog beter dan die Volkswagen Polo met grasmaaier motor
De Polo ziet er leuker uit. Maar in 14 sec. naar de 100km/u?
Ford Fiesta ;) want daar rijd ik mee ;)
Met weemoed denk ik terug aan mijn oude Puntootje.
Heb ooit ook een tijdje met plezier in een Polo gereden, maar denk met meer plezier terug aan de Punto.
Punto it is.
Luister nou toch eens naar die koffiemolen van VW… (dit is notabene hun eigen promofilmpje!)
http://www.youtube.com/watch?v=J60W0H7BwPE
@w0o0dy: van buiten klinkt het niet echt lekker nee… Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik niet weet hoe deze Bluemotion van binnen klinkt. Maar een 1.4 benzine is écht uitzonderlijk stil (van binnen dan, hang nooit met mijn hoofd uit het raam ;) ).
Ik ga wel lopen
Ff wat zaken op een rijtje… de Fiat is net iets lichter, heeft meer vermogen, meer koppel, meer cilinders, lagere prijs en bredere banden… en toch scheelt het zelfs in theoretisch verbruik nauwelijks iets. Dan moet je ook nog met een 3 cilinder die rauw en rommelig klinkt op pad en bij zo bij iedere bocht is die Polo kansloos door het hogere gewicht icm de smalle fietsbandjes.

De Fiat heeft wel audio met stuurwielbediening en nog wat kleine zaken wel of niet… maar is 2 mille goedkoper… dat maak je volgens mij nooit goed in je verbruik en zelfs in de afschrijving over 4 jaar zal je dat vrijwel zeker niet terugverdienen met die Polo. (km prijs volgens AW is 25,2 cent voor de Punto en 24,9 voor de Polo (incl afschr, onderhoud, verz, mrb (=0) en brandstof. 48×4 euro verschil in het voordeel van de Polo, in de standaardkosten per maand= 200 euro als de berekening van Aw klopt, over 4 jaar… tja daar redt je het dus niet mee.

Pluspunten voor de Polo zijn er wel: iets lagere co2 uitstoot dus meer ruimte als de normen opschuiven, lichtmetaal op de comfortline standaard…. en de nieuwe Polo ziet er 200% beter uit dan de Golf VI.

Voor mij is de keuze duidelijk: Punt, live a little (Even when you drive a cheapskate supermini).
@w0o0dy: 21.04

helemaal met je eens, toch zal de VW minstens 5 keer beter verkopen (helaas). Perceptie, is er een degelijkheidsgeurtje oid, en waarom spuit Fiat dat het interieur niet in.
Hm,

Dan maar de VW Polo.
Heb zelf redelijk goede ervaringen met VW en de VW heeft (op papier) een lagere uitstoot, zodat je in de toekomst nog een beetje marge hebt.

Je weet het nooit met de Nederlandse regering/belastingregime!!!
Ik denk de Punto. De 1.3 Multijet heeft z´n betrouwbaarheid al bewezen in vele voertuigen zoals de Astra, Corsa en de Doblo. De nieuwe 1.2 TDI dat gebaseerd is van de 1.6 TDI moet zich nog bewijzen. Verder scoort de Grande Punto beter dan de Polo in de 100K km test van Autobild.
Ik zou voor de punto gaan, veel leukere auto dan de saaie polo. Is het niet een idee om een soort poll te maken, dan worden de meningen wat duidelijker…
SEAT Ibiza Ecomotive natuurlijk goedkoper en mooier!
@sls: die heeft dezelfde koffiemolen… maar ook zonder MRB en 14% bijtelling?

Wat belgen die de Punto Evo 1,3 Multijet 95pk hebben gereden…
http://www.youtube.com/watch?v=dKHjnzvCoc4
Bravo 1.4 tjet racing dualogic, diesel hoort in een vrachtwagen of boot maar laat dat geen nieuws zijn!
-edit: nutteloze bijdrage-
@rick: goh, rick is ook weer terug en loopt weer te zieken, goed bezig hoor… Vorige keer kwam je weg met een edit. ga je dit keer wel voor de ip-ban? En nee, jij hebt geen idee wie ik ben.
On-topic of opzouten.
@w0o0dy: t is maar wat je een koffiemolen noemt, maar nogmaals, je hebt een vag antipathie.
@Jipp: kom op man, zelfs jij moet toch horen dat die 3 cilinder echt dramatische slecht klinkt? Als er dan ondanks een iets lager gewicht in een iets kleinere auto nog steeds een nauwelijks beter verbruik uitkomt dan kun je niet anders dan concluderen dat die motor het niet redt tegen de 1,3 multijet….
Zelfs al zou er geen driecylinder in liggen, dan nog zou ik die ubersaaie Polo niet willen. Zo lekker rijden ze nou ook weer niet. De Fiat daarentegen rijdt prima en het motortje is pittig genoeg. Het interieur is trouwens ook veel mooier.
Voor mij de italiaanse schone!
kom op woody, keek net toevallig top gear, met het vorig model blue motion, die auto word alleen gemaakt zuinig te zijn, niet om een mooi geluit te maken, toch?! en ik ga toch voor de polo, net wat strakker en sportierver.
en ja, ik weet ook dat t niet super klinkt, me broetje’s 1e auto was een corsa met 1 liter eco moter, dat ding was een drama, als ik er ff in reed op de snelweg gingen er meteen een aantal lampjes branden, maarja. En daarbij is de punto moter niet gemaakt om zuinig te zijn in dit geval, ookal is dat verbruik maar een beetje lager, hij zal toch brandstof moeten verbruiken om het ding op gang te brengen.
trouwen’s op de zaak hebben ze zo’n bleumotion geval en een 300 besteld….
on topic; een polo, bijna pollo = kip in het italiaans is toch een beetje een net niet golf een punto is een echt model, met een prachtige neus en spiegels
Sportiever? met 155mm bandjes onder je 1050kg zware auto? De Fiat rijdt op 175mm banden en is groter (langer, hoger, (nauwelijks) breder) en sneller… de enige plek waar de Polo echt zuiniger is, dat is in de stad.

Ik vind de nieuwe Polo best een aardige auto (om te zien) maar de prijzen van VW vind ik behoorlijk overdreven en in deze uitvoering (=deze motor) vind ik dat je VEEL beter iets anders kan kiezen…
@w0o0dy: minder dikke bandjes betekent minder weerstan?! maar kom op, ik had t vooral over t interieur! En Zo’n polo rijd ook voornamelijk in de stad, trouwens, het verbruik bij de vorige was 1 op 26, maar op de snelweg haalde hij 1 op 29! dat haal ik bij lange na niet! en de punto zeker niet. En prijzen tsja je hebt een punt, maar kijk is wat een polo van 14 jaar oud waard is en een punto van 14 jaar oud, zo’n punto heb je voor 750 euro, een polo moet je toch wel nog ff 2000 eruo aftikken aub. En dan heb je het nog niet over de lease prijzen. En daarbij heeft een van onze van de dames op kantoor een grande punto, daarvoor had ze een van de 1e mini’s uit de nieuwe generatie en die wil toch liever een mini als t komt op weggedrag etc, en voor haar is nu die polo besteld dus… mensen kiezen liever de polo?! Wat ook te zien is in de verkoopcijfers.
@Jipp: De Punto en de Polo halen volgens de cijfers naar Eu-norm beide 3 liter per 100km buiten de kom en binnen de kom zou de Polo 4,1l/100km halen en de Punto 4,6… Gemiddeld zijn de verbruikscijfers 3,4l/100km voor de Polo en 3,6 voor de Punto… het maakt dus echt heel weinig uit qua verbruik (200 liter over 100.000km

De leaseprijs is ook al niet in het voordeel van de Polo…. onder de 300 euro voor 5 jaar en 25.000km met wat opties en 330 voor de Polo….

Met die leaseprijzen moet je concluderen dat de eerste 5 jaar de Polo niet heel veel minder afschrijft dan de Punto Evo…. 14 jaar rijdt bijna niemand met zo’n auto….
@w0o0dy: ja, de vw is duurder, maar dat blijft hij, hij heeft een hogere waarde ook aan het einde van het ritje, zo’n polo bied de leasemaatschappij goedkoop aan na 5 jaar, maar stiekem hebben ze liever dat je hem niet koopt want dan kunnen ze er winst op maken! Wat bij de punto minder is. En daarbij zijn er zat ouderen of moeder’s die dat ding nieuw kopen en hem helemaal op rijden, zoals de schoonouders van me broertje, het is geen gezicht, de oude merc die ze rijden, maar hij is al 15 jaar in hun bezit en dat blijft ook zo todat hij op is, en dat zie je ook vaak met polo’s. Ik refereer die 14 jaar omdat een van de meest populaire auto’s bij de jongere een polo van rond de 16 is, en ik heb er zelf een gehad, ik heb er zelfs nog winst op gemaakt als ik kijk naar aankoop en verkoop prijs.

@ Bob: een paar jaar geleden heb ik zelf gezocht naar een polo van 1996 toen ik net me rijbewijs had, en heb het laats nog eens gedaan voor me schoonzusje, heb er een aantal bezichtigd maar bijna geen enkele met roest, en dat is toch wel anders bij punto’s en tipo’s uit dat jaartal.
En waarom ik aan die 14 jaar refereer, lees hierboven maar.

Maar als je beetje economisch denkt vooral als je prive rijd kies je gewoon safe en slim, de polo, ook de onderhouds kosten bij de dealer zijn voor zo’n model laag en t rijd echt lekker.
koop je een auto met je verstand koop je de minigolf en met je hart; koop je de fiat!

maar ja de 1 drinkt rode wijn en de ander een biertje….
@ alfa mannetje het is niet mijn dealer ik moest erheen voor wat brochures meer niet
@Jipp

Waarom die 14 jaar steeds, auto’s in deze klasse zijn met 14 jaar economisch toch afgeschreven. Polo 6n heb je het dan over? die zie ik vaker met roestplekken dan de Punto uit dat jaartal.
polo’s van ond de 16 moet zijn, rond de 1996
Ik had vandaag toevallig een polo bluemotion voor mij, en god wat ging dat ding traag. Dan zeker de punto, en dan niet alleen op mijn ervaring van vandaag. Over het geheel gezien de fijnere/leukere auto denk ik.
SKODA FABIA COMBI (GREENLINE) zelfde motor als polo, station, cruisecontroll, airco, 8 speakers, lichtmetaal enz enz…

voor 15.900 eu,

DE BESTE KEUZE
Zelf Jeremy Clarkson vindt de Polo helemaal niks…
Een rammelende naaimachine diesel verkiezen boven een mooie soepel lopende MultiJet diesel van Fiat. Dan heb je wel verstand van auto’s…not
En mensen die roepen dat de Polo beter in elkaar is gezet moeten eens nadeneken. Er zit niks op die auto’s. Ze zijn saai en kaal en de opties kosten een vermogen. En wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan of rammelen.
Polo is een emotieloze auto die supersaai is. Maar daar hebben de meeste VAG produkten last van.
Het gaat hier over LEASE beste bloggers; zitten er nog een hoop te zeuren over restwaarde !!!

De Punto is een stuk sportiever dan oma’s-kruiwagentje, dus het wordt de Punto, definitely!
alfa mannetje
ik heb de Punto afgelopen week besteld , voor de zaak en geen lease. Maar daar gaat het niet om : het lijkt dat de VW adepten nog maar 1 ding over heeft en dat is de restwaarde . Vroemm.nl en anderen laten een ander beeld zien : de GP beter als de Polo.
We moeten eens afvragen wat de restwaarde bepaalt ipv maar in het verleden te blijven leven : kwaliteit en nieuw vraag. En die is voor de GP op niveau , daar waar VW in de Autobild testen toch wel heel slecht scoort.
In de Autovisie moets de motor van de Polo te hard werken en dat resulteerde in een te hoog verbruik van 1 op 21. Ik zei al , dat zal de mooie Multijet veel beter doen met 4 cilinders.
De Fiat zou trouwens 185 banden hebben , ik zie het wel.
@alfa mannetje:
effe off-topic ..
jij bent ook Auto-visie lezer als ik het goed heb ..

merk jij verandering sinds de telegraaf erin zit ??
of is het mijn micro-breintje die insinueert dat het minder prettig te lezen is ..
alfa mannetje
lincoln :) , nou ik heb me reserve en kijk het een tijdje aan heb ik me voorgenomen. En een Susan Smit hoef ik niet te zien in de Autovisie ed.
Aan de andere kant beseffen (de heel goede) redacteuren ook goed dat ze niet beinvloed moeten worden , de realiteit KAN natuurlijk anders zijn…..
Even de stemmen zitten tellen, de stand is op dit moment 35-30 voor de Punto!
PUNTO, maar dan de grande voor een kleine 13.000 euro. Dit ivm prijs, kwaliteit en design. Ja, kwaliteit en die onzin die hierboven staat over roest, kwaliteit en andere gebreken is geschreven door mensen die denken dat ze verstand hebben van auto’s. Ja auto’s van 15 jaar terug.

PS: Polo is geen rare auto, maar fiat is een stukje verder in motortechniek.
100% punto. Ziet er leuker uit, is betrouwbaarder, betere motoren, zeer hoogwaardig en mooiste interieur (sinds de evo), rijkere standaarduitrusting en een sportievere afstemming van het onderstel wat velen meer kan bekoren dan het wollige stuurgedrag van de VAG-auto’s.
Zoals in kies tussen ‘lelijke Italiaanse brol’ of ‘mooie Duitse degelijkheid met een veel hogere restwaarde’ ? Ah en de VW is waarschijnlijk nog veel zuiniger ook
integralechubasco
@lowlow
interpunctie?
Ze zijn alletwee te zuinig en lelijk, dus ik zou een rijtest moeten doen om te kunnen kieze denk ik!
’t zal vast allebei wel goed rijden. Dus het zou mij niet veel uitmaken.
Een Polo BM met ABT chip!
-edit: nutteloze bijdrage-
@lowlow:
Mooie duitse degelijkheid?? Leg uit wat er mooi is aan een Polo en wat is Duitse degelijkheid. Ik heb dat nl. niet meegemaakt met mn Audi A6-en.
En veel Mercedes rijders ook niet denk ik.
Jammer van de 3 cilinders in de Polo anders had ik gezegd: 1.2 TDI grasmaaierblok verwijderen en een gechipte 2.0 TDI plaatsen! 14% bijtelling en geen wegenbelasting maar toch snel rijden maarja wél een cilinder teveel..
polo en dan gelijk weer verkopen
Italiaanse schoonheid… yeah right! Lelijk hok!
alfa mannetje
het niveau is nu waar de brommer rijders zich ook een oordeel gaan vellen. We kunnen stoppen hier , leuk geweest.
Punto !
Polo blue motion! Meest rigide van de twee.
Vorige week ben ik bij de Fiat dealer geweest, helaas hadden ze de Fiat Punto Evo 1.3 nog niet staan. Wel heb ik even een andere Punto (benzine) mee gekregen om thuis even te showen zodat we nog even met Pa en Ma kunnen overleggen.

Eigenlijk wil ik nog wel even langs bij de VW dealer, echter heb ik stiekem mijn keuze al gemaakt. Tenmiste als het proefritje bevalt. De Fiat dealer gaat mij bellen als de Evo 1.3 binnen is, nog even afwachten dus.

Iedereen die ik gesproken heb zegt, dat de VW Polo een hogere restwaarde heeft dan de Fiat, maar voor de Polo betaal je toch ook meer of ben ik nu gek?
Je betaald nu meer voor die Polo kwijt en krijgt er later meer voor terug. Voor die Fiat betaal je minder en krijg je minder voor terug.
Wat is dan het verschil?
Grande punto
De punto maar dan wel met een reverse nose job please!
Zojuist ben ik bij de Volkswagen dealer geweest, voordat die man begon te spreken vertelde hij dat als ik vandaag een BlueMotion ga bestellen, hem pas ergens in januari 2011 in huis heb. WTF! Je gaat toch geen acht maanden op een auto wachten of wel?

Als de proefrit van de Fiat Punto goed bevalt is mijn keuze gemaakt! Daar is de levertijd momenteel zo’n 8 a 10 weken van, wat ik acceptabel vindt voor een nieuwe auto.
@Martijn: vraag me af bij welke dealer je bent geweest, me vriendin kan er ook een bestellen, maar dan met 2 maanden levertijd.
@Jipp: Ik ben bij de VW dealer in Heerenveen geweest.
@Martijn: misschien is in het zuiden gaan kijken dan, scheelt je soms ook nog wel wat.
Het is hier weer huilen met de pet op (letterlijk)… VW Polo ongeïnspireerd stuk automobiel.

Duitse degelijkheid… Ik denk dat 75% van de mensen hier is even een bezoekje aan de FIAT dealer moet doen.

Ik ben wel pro-FIAT maar ik zal de Polo niet afzeiken, op zich een redelijke auto maar die motor is inderdaad een Drama op de snelweg. Dan nog maar niet begonnen over de uitrusting ivm de Punto.

Dus mensen die roepen “VW is een logische keuze” die moeten maar even nagaan waarom ze zo’n domme meeloop opmerking neer knallen.

Toch nog wel jammer om te zien dat er zoveel massa-mensen zijn. Denk is voor jezelf dan durf je tenminste wel een Punto te rijden ipv een Polo waar je alleen maar “mwa” reacties op krijgt.
@Ruudje: me vriendin heeft nu een fiat punto uit 2003 en dat is huilen met de pet op idd, toen ik nog mijn polo had een paar weken geleden kon je het goed vergelijken, de polo was in alle opzichten beter.
Mijn ervaring met Fiat is dat het plastic (afwerking) van een abominabele kwaliteit is.
Als je er naar kijkt breekt het al af.
Nee,..ik zou zeker voor de Polo gaan!
Afwerking is echt een klasse beter. Komt bij dat het (mijns inziens) een mooi(er) en tijdloos model is.
alfa mannetje
@Banaan: kijk eens naar de evo , maar weet je wat belangrijk is , geen 4 modellen op de laatste plaatsen van de 100.000 km testen Autobild / Dekra . VW , wie anders.
@alfa mannetje: echt, hou een op met die onzin uit die testen van je echt met zulke onzin maar blijven komen, worden mesnen gek van je. en weet je wat, ik geloof geen ene moer van die testen.
@Jipp: dat jij niet in feiten gelooft dat weet zo langzamerhand iedereen wel… jij kijkt alleen maar naar jouw eigen mening en het geklets van mensen die jij toevallig kent…

Take your own advice “hou een op met die onzin. echt met zulke onzin maar blijven komen, worden mesnen gek van je.”
@w0o0dy: ik geloof wel in feiten, maar onzin, nee, wat er in die testen staat, waar staat dat dat die testen niet gemanipuleerd zijn, etcetera, als die testen kloppen zou volkswagen allang failliet zijn door terugroepactie’s als toyota en erger. Miljoenen mensen rijden volle tevredenheid en zonder grote problemen vag producten, maar volgens de testen zitten ze vol met problemen, sure. Hou toch op met die onzin man.
ESP op een Polo 1.2 TDI? Beetje over the top. Ik ben op zich wel een VW freak, maar de Punto heeft 1 cilinder meer, 10 pk meer en 20 newton meters meer. Dat zou voor mij toch de doorslag geven. Als die Punto het met dezelfde motor zou moeten stellen als de Polo, zou ik zeker voor de Polo kiezen. Uit recente rij impressies blijkt trouwens dat het afwerkingsniveau van de Fiat niet meer onder hoeft te doen voor de duitse degelijkheid. En dat Fiat onbetrouwbaar zou zijn is volgens mij ook niet per definitie waar. Ik heb met mijn huidige opel (toch ook duits) ook niets dan ellende en over VW kan ik ondertussen ook een boekje opendoen.
Die Polo is zo volwassen !
@Mr T:


Jahaaa, en als je hem 2 jaar goed voert issie zo een Passat!
@Benjamin1:

De Polo is (net als andere auto’s) behoorlijk in formaat toegenomen. Qua afmeting is de huidige Polo net zo groot als een Golf III. Ik wil er alléén maar mee zeggen dat het een prima auto is voor een klein gezin en dat je het nauwlijks nog een “boodschappenwagentje” kunt noemen.

KIjk een Passat is wat anders,..maar iedereen die Privé meer dan 20 mille aan een auto uitgeeft is mijns inziens niet helemaal Okee. Laat de Passat maar voor de “leasers” onder ons.
Ik zit nog te dubben… (Nee tuurlijk niet… levering vindt plaats op 1 juni – 8 januari besteld.)

De Punto ken ik niet maar het belangrijkste argument: te bestellen vóór het einde van de sloopregeling was sowieso doorslaggevend. Daarnaast natuurlijk de bekende degelijkheid.
Niet voor niets is de Polo auto van het jaar. Qua totaalpakket en totaalplaatje gewoon een perfecte auto voor mijn doeleinden (en zoals gezegd voor 90% van de autorijders, als je het goed bekijkt). Alleen jammer van die lange levertijd – voor degenen die ‘m nu zouden willen bestellen. Wellicht zou ik in zo’n geval ook voor de Punto gaan.
Ben nog in twijfel tussen de Fiat Punto Evo en Vw Polo.
Een van twee gaat het worden.

De Fiat dealer is lekker proactief bezig en dat kan ik niet vertellen van de VW/Audi dealer. Tot nu toe 4 dealers gehad en ze zijn stuk voor stuk arrogant, en dat vind ik jammer. Wil je mijn 20.000 cashen dan ga je ervoor werken en dat doet Fiat tot nu toe wel. Overigens is dit de eerste de beste dealer die ik heb bezocht.

Het zou toch raar zijn dat ik een auto zou kopen op basis van hoe een dealer met je om gaat.
Ik heb in allebei de auto’s gereden maar ga absoluut voor de veel snellere en veel betere uitgeruste Punto!
De dieselmotor is veel stiller meer comfort enz,enz ook de Fiat dealer is zoals veel mensen beamen vriendelijker en zeker niet arrogant zoals dat stomme VW ! Ik ben er klaar mee. Ook het olieverbruik van die VW’s is vaak zeer hoog!!
Heb zelf een Golfje 3 diesel gereden rijdt opzich prima maar zooooop altijd veel olie! Ook het onderhoud is gewoon duur van die VW troep. Ook hier zat ellende mee gehad. Dit stuk dat stuk en ga zo maar door. Ik bedank er voor. Ben helemaal klaar met dat VW en al helemaal met die drie cilinder koffiemolens. Punto Evo is al besteld en rijdt er inderdaad al over 8 a 10 weken in. Ik kijker nu al naar uit. Ik ga toch ook niet maanden wachten op die Polo echt belachelijk!!! Fiat Puto Evo super mooie, strakke en fantastische bak en oja Fiat is DE uitvinder van de commonrail techniek!! Ook vw heb deze “Fiat” rechten gekocht. Lekker het Italiaanse temperament. Deze wint echt na mij proefrit in de grande Punto in alle opties!!!
@RTVRAD

Ook het olieverbruik van die VW’s is vaak zeer hoog!
??????????????????????????????????????????????????????

Misschien wat minder koud trappen ?….
@rtvrad. haha prachtige reactie! dat arrogante heb ik zelf niet bij de vw dealer vernomen. heb nog niet in de polo gereden en van mij hoeft dat ook niet, eerst maar even een ritje maken in de punto. afwachten wanneer de demo-auto bij de dealer is.
ze zeiden eind deze maand of begin volgende maand. heb er nu al zin aan!
hoe is een lederen bekleding trouwens in een punto? heeft iemand foto’s? is dit een aanrader? en hebben ze wel elek. stoel-verwarming? anders is je rug in de winter zo koud.
@Martijn:
stoelverwarming is helaas niet optioneel.
Zo zijn er wel meer opties niet mogelijk op de 1.3 Multijet even als bochtenverlichting terwijl dit op de reguliere modellen wel kan. Zou van invloed kunnen zijn op de Co2 gehalte.
Leder vind ik wel erg prijzig, ca 300 euro meer dan bij de Polo en de Polo vind ik al duur met 1600 euro. Maar je kan wel alle denkbare kleurcombinaties kiezen, al doe je een Teletubbie thema, het kan.
@Ashik. volgens mij kost leer maar iets van 960,- euro. Dan hoef ik het niet, dan bibber je de auto uit in de winter.
Zonder twijfel de Polo…!
Bijzonder dat autoblog toevallig, per ongeluk, per abuis de Punto EVO vergelijkt met een kale Polo. Want de normale Punto 1.3 JTD kost maar 12.790 euro. bijna 5.000 euro verschil t.o.v. die duitse rammelkist. Zo lijkt het net of de Punto bijna net zo duur is. vergelijking van appels en peren. + dat de punto evo standaard 15 inch lichtmetaal heeft, airco standaard enz enz. dat wordt hier even verzwegen.
@Henk: De upgrade naar EVO is meer dan lichtmetaal; betere afwerking, materialen en isolatie. Daarnaast een hogere uitrusting etc, vandaar het prijsverschil…
Heb vandaag in een Fiat Strada gereden waar exact hetzelfde blok in hangt als in de Punto Evo 1.3 Multijet. Dit is een geweldige motor wat dubbel en dwars veel en veel beter is dan de 1.2 Bluemotion TDi. En dat terwijl de Strada 160 kilo zwaarder is dan de Punto Evo 1.3 Multijet, dus kan alleen maar beter worden. Ondanks dit kan ik nog steeds geen definitieve keus maken.
POLO
Interessant om diesel te rijden als je geen wegenlasting hoeft te betalen maar tot wanneer is dat gegarandeerd? Kan de regering dat volgend jaar weer terugdraaien? En dat je nu geen BPM betaald betekend dat de importeur de prijs gewoon wat heeft opgeschroefd? Bij inruil is je auto dan ook minder waard (meneer, de inruilwaarde is lager omdat u bij aanschaf geen BPM heeft betaald)?
Heb net de Punto Evo besteld. heb in de Polo Ibiza en Punto gereden. Welliswaar niet in de diesel van Fiat en Seat maar wel in de Polo Ik ga hier dan alleen ook vertellen over de auto zelf.
Seat plastic, Polo kaal en vond die 3 pitter 3x nix. Lawaai en traag. Punto zit van de drie het beste. Punto het meeste ruimte. Punto goedkoopste. Punto netste afgewerkt van binnen. En dat vond ik vreemd want heb jaren VW gereden en vond fiat nooit mooi. Maar nu vond ik de afwerking van de punto beter en netter. De Ibiza is net een plastic tuperware doos. Die viel direct af. Nee echt de Punto is het geworden. En ach die neus is inderdaad niet mooi maar ik heb hem in het zwart besteld en dan valt hij best mee. Trouwens ik heb goed kunnen onderhandelen met de dealer. Geloof het of niet maar ik heb er 9,5% van af kunnen lullen van de totaalprijs. Ik had nix in te ruilen. Ik moet nu exact 17.000 euri betalen en dan heb ik als extra de 2 pakketen van 487 euro. metalic lak en de tomtom plus rokerskit en reservewiel. normaal zou hij dan ruim 18,500 kosten. dus ben blij met mijn deal. Ik krijg de auto 12 aug 2010…vaarwel VW na mijn 2 golfjes en bora variant.
@punto:
Heb gister een punto evo besteld met een leuke korting ja.
Punto gewoon meer fun to drive.
Ach jee toch weer veel van die vw boeren ,die nog nooit een fiat hebben gehad en alleen maar onzin te lullen probeer eerst eens wat, voor je onzin uitlult,bah zo zielig volk die dan stoer loopt te lullen, omdat ze een vw hebben of iemand om de hoek pff wat een kuddevolk weer.
Is de Punto Evo diesel al ergens te bereiden? In Heerenveen hebben ze hem helaas niet staan. maar ik wil eerst even proefrijden voordat ik hem ga bestellen. Wie o wie weet dat?
Afgelopen week een proefrit gemaakt in de nieuwe Fiat Punto Evo en gelijk een bestelling geplaatst. Wat een prachtige wagen, dat ding schiet echt vooruit!
Levering half oktober…
de punto evo natuurlijk want….ik heb em zelf.wie koopt er nou zo een grasmachine van de vw groep?mijn grasmachiene klinkt mooier :p
Ik denk dat ik ze beide koop,de Fiat EVO om mee te rijden
en de Pppolo bewaar ik,voor op de brandstapel met oudjaar.
Man man wie koopt er in deze tijd nog een VW.
Mijn schoonmoeder loopt beter en ziet er beter uit dan
zo`n galbak.
Zat te twijfelen tussen de punto en de polo.. Uiterlijk vind ik de polo mooier maar wat mij betreft rijdt de punto een stuk beter! Leuke leasebak.. zelfs helemaal vol in de opties uiters voordelig :P
de Punto Evo natuurlijk, de Polo (en Ibiza en Skoda fabia) zijn niet vooruit te krijgen, ze hadden em beter de Polo slow motion kunnen noemen. Ik vond het een wereld van verschil tijdens onze proefritten van afgelopen week. Om over dat geratel van de motor van de polo maar te zwijgen…..
Nou geef mij maar een Seat Ibiza ST
Zuinig, compleet uitgerust en een kofferbak waarin je de polo kan parkeren
Punto. Polo blijkt in de praktijk niet zuiniger. Waardeloze motor ook. Dreunt, resoneert, trilt en is irritant traag. Ondervonden na proefrit. Interieur van de Punto is mooi. De polo is grijs en saai. De Punto is een lekker karretje. ESP is mediahype. De Punto heeft standaard 7 airbags, standaard radio met stuurbediening, standaard Aico en keuze uit meer dan drie kleuren. En betrouwbaar. Ook VW heeft problemen met betrouwbaarheid. Zie de vele duurtesten van Autoweek maar. Er was altijd wat met de Polo, Touran en Passat diesels. Zelfs scheuren in de cilinderkop. Dat dicht wel als de motor warm wordt, zeggen ze dan bij VW…
By the way:

VW service is ook hopeloos. Na keuring een auto terug met lekke koppakking. Hebben lekker lopen trappen met proefrit. Inbraakschade waardeloos gereapareerd. Zag er niet uit. Twee homokineten kapot omdat de dealer de hoezen was vergeten vast te maken en dat mij de schuld geven…! Duitse degelijkheid? My ass!
Oh oh wat zijn we weer jaloers met zijn allen. Ja, het is best zielig als je geen geld hebt voor zo’n prachtige auto als de Polo en dat je het eventueel moet doen met zo’n Italiaans stuk schroot.

Get a life mensen of ga gewoon op de fiets.
@B27: Volledig mee een ! Bekijk de waardevastheid van een Punto maar eens over een jaar of 4 en vergelijk die dan met die van de Polo,….
Dan weet je wel wat de beste investering is geweest!
Punto gaat het worden. Ik snap niet dat mensen nog altijd zoveel geld willen betalen voor een VW. Qua design is het niet veel soeps. Geen spannende lijnen alles moet degelijk zijn, BAH. En dan heeft deze Polo een 3-cilinder met 10 pk minder dan de Punto.
VW is misschien waardevaster, maar om nu 4 jaar met een auto met grasmaaiermotor rond te rijden is ook niet leuk.
Ik heb mijn Evo vandaag opgehaald. Wat een rust binnen. Je hoort het motortje nauwelijk. Door het lekker hoge koppel kun je ook enorm relaxed rijden. In alle stilte. Geen gebrom, geratel en getril zoals in de slowmotion. Deze auto versneld ook als je gas geeft. Heerlijk.
Rijdt al een poosje in een Bluemotion, en ik moet zeggen ……..het is een prima motortje ! Alle verhalen van “grasmaaiermotors” verwijs ik naar het land der fabelen. Als je wilt gummen,…..koop dan een GTI ! Maar in het alledaagse verkeer kom ik niks tekort en lach ik nog steeds bij de pomp !
Punto (EVO) of Polo, lachen aan de pomp doen we beide. Ik heb mijn Evo net. Er staat nog maar 400 km op de klok en de tank zit nog ruim voor de helft vol. Volgens de boordcomputer doe ik 1 op 22. En daar zitten ook veel stadskilometers bij. Om de auto te showen bij vrienden en familie. Veel stationair laten draaien. Dat wordt dus nog beter. Heerlijke auto. Zeker ook op binnenwegen. De auto versneld moeiteloos. Alsof een onzichtbare hand je steeds een zetje geeft.
Punto Evo! Na jaren VW te hebben gereden afscheid genomen van dit overgewaardeerde merk. Fiat is zich de laatste jaren steeds meer aan het bewijzen en doet absoluut niet meer onder voor het (bij het arrogante af) VW symbool. Ik ben dan ook erg benieuwd wat de restwaarde van deze twee merken over een jaar of 4 verschilt. Eigenlijk vind ik dat ook niet belangrijk. De Fiat Punto Evo rijdt voortreffelijk en daar gaat het mij om. (een ex VAG rijder)
Ik ben aangenaam verrast over de vele gunstige reakties betreffende de fiat punto multijet.Het is inderdaad een geweldige auto en ziet ook nog eens goed uit. Ik spreek hier uit eigen ervaring. Ik begrijp dan ook totaal niet waarom de Polo zoveel beter verkoopt als de Punto. Wij zijn echt een te behouden volkje.
Wie heeft er een polo diesel tdi 1.2 bluemotion en kan zijn ervaringen hier opschrijven???
Ben erg benieuwd, ik heb zelf een aantal wagens proef gereden:

nieuwste peugeot 208 1.4 HDI active:
– veel buitenlawaai hoorbaar, reed niet lekker bij 120 km p/u.
– als je het stuur versteld en je stoel hoger zet dan zie je je meters niet ??!!
+ mooi sportief model van buiten.
+ redelijke acceleratie

polo 1.2 tdi bluemotion:
– acceleratie bij snelheid van 100 naar 130 p/u wat traag
+ weinig geluid hoorbaar binnen.
+ ruimte binnen.
+ 2 verstelbare stoelen (bij veel andere alleen bestuurdersstoel)
+ zuinige motor (geen 1:30 hoor maar ong. 1:22/23 gemidd.)
+ reed lekker.

toyota yaris:
– weinig beenruimte voor langere mensen, kon stoel niet zo ver naar achter zetten dan bij andere merken.
– geen verstelbare bijrijdersstoel (moest dan duurder type nemen.
+ Afwerking binnen
+ reed lekker

Las gebruikersreviews van evo, deze waren zeker niet zo positief, veel hadden motorproblen en moesten naar garage, bij polo tdi was dat stuk beter

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).