BMW wint 24 uur van de Nürburgring. Leidende hybride 911 valt vlak voor einde uit

Auteur: , 94 Reacties

BMW heeft afgelopen weekend weer eens een keertje de 24 uur van de Nürburgring gewonnen. Dit lukte de autobouwer uit Beieren in 2005 voor het laatst. Met de M3 GT2 schreef BMW de race op z'n naam.

Ondanks dat de Porsches en Audi’s snellere rondetijden noteerden, pakte BMW de winst door de grootste afstand af te leggen (154 ronden). De Ferrari 430 GTC, werd tweede en winnaar in de SP7-klasse. De Audi R8 LMS bemande de derde podiumplaats.

Tot op het laatst leek het erop dat Porsche de race net als vorig jaar zou winnen. De 911 GT3 R Hybrid reed 8 uur lang vooraan en lag na 22 uur en 15 minuten nog altijd aan kop. Helaas viel de auto in de slotfase uit met problemen in de benzinemotor.

Porsche 911 GT3 R Hybrid @ Nürburgring

De uitslag:

  1. BMW M3 GT2, Müller/Farfus/Alzen/Lamy (D/BR/D/P)
  2. Ferrari F430 GTC, Farnbacher/Simonsen/Keen/Seefried (D/AUS/USA/D)
  3. Audi R8 LMS, Rostek/Ludwig/Bronzel/Winkelhock (D/D/D/D)
  4. BMW Z4 GT3, Hartung/Söderlund/Sandström/Öhlin (D/S/CH/S)
  5. Audi R8 LMS, Jöns/Breslin/Stuck/Heyer (D/GB/A/D)
  6. Porsche 911 GT3 Cup S, Alzen/Schwager/Jäger/Bert (D/D/D/D)
  7. BMW M3 GT2, Werner/Müller/Priaulx/Adorf (D/D/GB/D)
  8. Porsche 911 GT3 Cup S, Zehe/Schelp/Roloff/Bullitt (D/D/D/USA)
  9. BMW Z4 GT3, Aust/Adams/Übler/Grossmann (D/D/D/D)
  10. Porsche 911 GT3 Cup, Weiland/Forbes/Riemer/Horn (D/D/D/D)
  11. Porsche 911 GT3 Cup, Gayday/Kruglyk/Basov/Schratz (UKR/UKR/R/D)
  12. Nissan Z33, Dumbreck/Schoysman/Tanaka/Hoshino (GB/D/J/J)
  13. Porsche 911 GT3 RS, Simon/von Saurma/Asch/Harris (D/D/D/GB)



94 reacties

M-motorsport is THE BEST !!!!!!
vind je het gek.
4 BMW’s
2 Audi’s.

Audi blijft alsnog wel de klassieke winnaar.
@philipzuidijk: Audi kwam anders met 6 R8’s aan de start. De vier auto’s van het officiële Abt Sportsline en Phoenix Audi (die vorig jaar nog tweede werden) haalden in de kwali de plaatsen 1,2,3 en 4 op. De twee klanten-auto’s die na 24 uur op 3 en 5 zijn geland waren niet eens in de top10 verwacht! Marcus Winkelhock, die donderdag überhaupt voor het eerst in een raceauto op de Nordschleife reed, vond het waanzin. Je had hem moeten zien toen Eddy Mielke hem interviewde, hij was doodsbenauwd na een paar snelle ronden over een nat circuit met mistbanken. Maar hij staat wel op het podium, en de fabrieksauto’s vielen allemaal uit door technisch malheur of ongelukken. De BMW had trouwens een heel penibel laatste uurtje, want de versnellingsbak was stuk en ze hadden nog maar één verzet over (een beetje zoals bij Jan Lammers in Le Mans 88). En die Ferrari op 2 is helemaal een verhaal apart. Op donderdag het snelst in de vrije trainingen, op vrijdag gecrasht, in de nacht van vrijdag op zaterdag wordt een stuk bodemplaat gestolen, op zaterdag startten ze toch vanaf 43 en rijden he-le-maal naar voren. Petje af voor de mannen van Farnbacher Racing!

@wotevajjjj: dat klopt inderdaad niet. De Audi van Rostek en co was in de GT3 klasse ingedeeld, niet de GT2.
@philipzuidijk: er stonden maar liefst 7 Audi’s R8 LMS aan de start, maar er zijn er maar liefst 5 uitgevallen. Lekkere kwaliteit dus…

Hetzelfde probleem had Porsche overigens. Daarvan zijn ook de meeste auto’s utigevallen.
wow, dat was snel, kben spijtig genoeg alleen vrijdag en zaterdag kunnen gaan, het was wel belachelijk koud, trouwens snapt iemand hoe een r8 in GT2 klasse kan winnen als de algemeen winnaar een M3 GT2 is ? ze zouden beter eens wat minder klasses gebruiken…
meer foto’s van het racen en driften heb ik reeds op AJ gezet
M-POWERRRRRRRRRR !!!!!
Tsjah daar laat Porsche de wereld toch even een poepie ruiken met die Hybrid. Ok ja hij valt uit maar goed voor een eerste keer is dit natuurlijk fantastisch. Geeft nog maar eens aan dat Hybrid ook in de autosport the way to go is.
Chris Harris op de 13e plek.
13e met een zo goed als standaard standaard Porsche GT3 RS, petje af.
Wordt tijd dat mb mee gaat rijden.Stuk spannender ook.
“Leidende hybride 911 valt vlak voor einde uit”

Kortsluiting?
@sacha: Ha, ha ha Grappig. Moet je even lezen! Was de “benzinemotor” die problemen gaf. :P
Ik was dr zaterdag en zondag en het was fucking awesome! En de hybride reed trouwens gewoon onder manthey vlag! En als die domme golf niet tegen de manthey was gecrashed dan was het gewoon weer porsche / manthey die won! soms wel 4 sec per ronde sneller dan audi R8. Was heel stoer om begin face van de race de audi R8 trein te zien. 3 R8’n die achter elkaar op de bumper zitten te racen en andere klassen inhalen met werkelijk ongeloofelijk snelheidsverschil! GEWELDIG!!!!
barmhartigeharm
check de naam van een van de bestuurders van de porsche op nr 11.
….Gayday XD
moet je ook maar geen hybride rijden zijn aleenmaar stukken ongeluk :)
Wel sneu voor porsche, hebben ze de hybridemotor zo perfect voor elkaar, laat de bezinemotor het afweten,, :S
ok 4 keer BMW en 2 keer Audi maar wel 5 keer Porsche!!! En had er geen onnozele GOLF meegereden die het nodig vond de vangrails in te sturen en dan de leider van de baan te rammen, dan had het team dat vorig jaar won PORSCHE MANTHY ook dit jaar gewonnen.
Wotevajjj koud was het inderdaad, maar een goed paar handschoenen kan wonderen doen!
@christof:
idd, kheb ze dan ook direct gekocht, by racewear24 met een ring logotje op :p (de broodrooster heb ik zaterdag maar gaan halen :p)
@christof: Zou BMW die Golf-bestuurder op de salarislijst hebben staan? Dus Porsche was eigenlijk de echte winnaar! Was dat de Hybride?
@Autogek: Nee was niet de hybride was porsche met startnummer 1 (winnaar vorig jaar)
@Timo

Electro gedeelte was extern ingekocht. ;)
dat hybride spul wat in die porsche zit komt toch van het williams f1 team ?
De R8 gt3 won en natuurlijk niet in GT2 maar in GT3. En wat Dennis vergeet te melden is dat de LFA won in z’n klasse, voor de Aston Rapide met Ulrich Bez (topman van Aston) achter het stuur.

Verder is de winst van de brandnieuwe Peugeot RCZ in de dieselklasse tijdens de debuutrace van de auto het vermelden meer dan waard lijkt mij…..
integralechubasco
toch leuk dat in dit duits onderonsje wel weer een cavallino rampante staat te priemen… Lemans wordt weer ouderwets gehaktdag…
integralechubasco
w00T… von saurma en harris in 1 rsr op de 13e plek!!
leuk hoor..
De M3 GT2 is er net en ze maken er nu al gehakt van de rest!!
Opvallend zoveel BMW’s in de top 10.
Uitslag D1T:
1e Peugeot RCZ nr. 201
2e Alfa 147 JTD nr. 175
3e Peugeot RCZ nr. 200
4e BMW 320d nr. 75
integralechubasco
opvallend ja als er 95% van de auto’s die er rondrijden duits is… en welgeteld 1 ferrari. no chance voor bmw op lemans… daar gaat het tussen porsche en ferrari.
Audi deed met 7 R8’s mee, meende ik. Aan het eind waren er nog maar 2 over. BMW is een terechte winnaar!
Wat Dennis ook vergeet te vertellen is dat de winnende BMW de laatste 3 uur met een paar versnellingen minder reed. Dat maakt de overwinning des te interessanter. Wat ook knap is is dat de tweede M3GT2 van helemaal achter in het veld op is geklommen tot plek 7. Chapeau dus.

Voor wat indrukken…

http://www.youtube.com/watch?v=J94-iBixfic&feature=player_embedded
@Rick-dos: Heerlijk filmpje
@Rick-dos: Leuke video. Laat goed zien wat een gestoord circuit dat eigenlijk is om professioneel op te racen. Weinig zicht, in verhouding smalle wegen. Indrukwekkend hoor, om dat uren vol te houden.
BMW M-power beste automaker van de wereld!
Naar aanleiding van deze overwinning wellicht een GTS-R?

http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=386887

De man die dit geschreven heeft kent veel ins and outs van BMW. (werkt er namelijk)
Zit net even de resultaten door te lezen… de klasse van de BMW gt2 bevat…. 2 auto’s. De twee Bmw’s…. Opeens is de overwinning een stuk minder spectaculair. Als je dan naar de snelste rondetijden gaat kijken blijkt ook nog eens dat de GT3 auto’s van Audi (R8LMS) en de 911 GT3R van Manthey sneller waren. De F430 GTC kon ook aardig meekomen met de snelsten.. 8:39

Opmerkelijk is verder de tijd van de LFA 8:55 is voor die klasse enorm snel: 24 seconden sneller dan de Aston V12 Vantage en dat was de snelste NIET Lexus in een klasse van 12 deelnemers.
@w0o0dy: GT2 auto’s krijgen wel een handicap (extra gewicht? geknepen vermogen?) tov van GT3 auto’s. Op die manier proberen ze de boel nog enigszins gelijk te houden.

Daarom is bijvoorbeeld een Porsche 911 GT3 R (Cup auto) sneller dan een 911 GT3 RSR (= ook GT2 klasse). Ik zou zeggen pak de regelementen er eens bij om uit te zoeken welke penalties je allemaal krijg. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van een “Balance of Performance” bij de 24H vd Nurburgring.

BMW had entered two of their ALMS BMW M3 GT2, run by Schnitzer Motorsport. Due to the modifications that include a transaxle gear box, they do not comply to the standard rules set of SP classes and their “Balance of Performance”. Along with a factory-entered Porsche GT3 Hybrid, the GT2-BMWs have thus been grouped into the E1-XP class for experimental factory entries.


@robbie: DONE, i was waaaay ahead of you! :-p
@w0o0dy: 2 dingen:

Porsche 911 GT3 R Hybrid & BMW M3 GT2 = E1-XP

“Balance of Performance”

Er wordt dus het nodige aan gedaan om de auto’s (ongeveer) even snel te maken. BMW kan het ook niet helpen dat alle (snellere) Porsche’s & Audi’s van ellende uit elkaar vallen en opgeven ;)
@robbie: In dat balance of performance verhaal komt de klasse E1-XP1 voor en dus niet E1-XP2… daarmee is dus onduidelijk welke regels voor de M3 GT2 van kracht waren.

Als je de auto ziet dan weet je ook eigenlijk wel genoeg…. Dat is geen straatauto met wat spoilerwerk, maar een “purpose built GT2 racer” die zeer weinig met de straatuitvoering deelt. Of ken jij een straat M3 met wielkasten die tot de bovenkant van de motorkap komen en 10cm uitsteken?

Kijk je naar de gewichten dan zit de BMW laag in vergelijking tot flink wat deelnemers in de GT3 (samen met de normale Porsches) maar zij rijden bijvoorbeeld als enigen met 2 restrictors (als de XP1 regels gehanteerd zijn…).. voordeel? Nadeel? You tell me.

Het feit dat het ding langzamer was dan de GT3 Porsches en langzamer dan de R8 LMS zegt genoeg.. zelfs met een pure fabrieksracer waren ze overgeleverd aan fouten/problemen voor de concurrentie… eigenlijk is het nogal een wassen-neus overwinning.
@w0o0dy: De Porsche’s 911 GT3 RSR die meedoen zijn ook volwaardige GT2 auto’s…
@robbie: volgens mij waren de snelste Porsches niet de RSR’s maar de GT3’s. Verder deden er maar 2 rsr’s mee, die uitkwamen in SP7…. dan zijn er dus andere regels van kracht en rijden de BMW’s nog steeds met hun eigen regels….
@robbie: grinnik, het scheelde anders heel weinig of de versnellingsbak van de BMW was in de laatste ronde ook van ellende uit elkaar gevallen. Het is dat Uwe Alzen nu niet NIET heel aggressief reed, maar uiterst voorzichtig (moet ook wel met maar één versnelling). Volgens Alzen kon de auto na het parkeren bij de ‘Siegerehrung’ nergens meer heen : “das Getriebe ist fratz (aan flenters)”
Wat een M-fanboys hier zeg.
@Rian: en dan te bedenken dat ze verloren zouden hebben van de gt3 auto’s als die de race uit hadden kunnen rijden. De Porsches en BMW’s zijn met slechts 1200 en 1250kg lichter zijn dan veel deelnemers in de GT3. Alle klasses met vergelijkbare motoren dragen meer gewicht mee… tja, zo kun je wel winnen natuurlijk.
Jammer voor de 997 GT3 R Hybrid!
hij bewijst al best veel!

en hoe ging het met de Porsche’s van manthey ?(Porsche 997 GT3 RSR)

en dacht dat Walther Rohrl met de straat Porsche 997 GT3 RS mee zou rijden!
@porsche_fan: Zoals eerder gezegd porsche van Manthey is uit de race geknald door een golf!!!
integralechubasco
@ WOoOdy
wat ik me ook afvraag wat het verschil is tussen de GT3 klasse (groot deel van het veld) en de E1-XP2 klasse, van de winnende bmw…
@integralechubasco: de exacte regelementen voor E1-XP2 heb ik nog niet gevonden…. de klasse E1 XP1 zou de klasse zijn waarin de AMLS GT2 BMW’s zouden uitkomen, maar “opeens” is er een nieuwe klasse, waarvan de regels niet beschreven worden op de site….. In E1-XP1 komt ook niemand uit.

Het grote verschil is dat GT3’s auto’s zijn die als straatauto te koop zijn met bepaalde (toegestane) aanpassingen. De BMW’s zijn geen straatauto’s die uitkomen in een raceklasse maar “expirimentele” auto’s die puur voor het racen zijn gebouwd… Er bestaat geen M3 GT3.

Gevolg is bijvoorbeeld dat veel auto’s in de klasse zwaarder zijn: De R8 LMS is 1350kg, maar heeft dan ook een zwaardere motor en meer vermogen (maar ook 120 liter tankinhoud tov de 100 liter voor de bmw’s (als de regels van E1-XP1 gelden)

De BMw’s rijden met 2x 29,5mm doorsnee restrictors in E1-XP1, maar wat is de regel voor XP2? Geen idee.

De 997 GT3R rijdt met 76mm restrictor (1225/1250kg 100liter tank), de LFA (1500kg, 120liter tank) met 34,2mm en de F430GTC met 0,5mm grotere restrictor dan de 996/997
@Porsche_fan: Rohrl deed niet mee vanwege gezondheidsklachten of zo iets.
Correctie: “Gevolg is bijvoorbeeld dat veel auto’s in de andere klassen zwaarder zijn:”
En daarnaast moet je bij een 24 uurs race ook niet vergeten dat ‘rondetijden’ niet het meest belangrijke punt zijn. Op het moment dat jij langere stints kan rijden (grotere tank en/of zuiniger) heb je ook een groot voordeel tov snellere auto’s. Het gaat er dus niet om dat de snelste auto wint, maar de ‘slimste’.

Zo kon de hybride Porsche 10 rondjes rijden tussen pitstops en de Audi R8 LMS bijvoorbeeld maar 8 rondjes. Dat scheelt al snel 3 a 4 pitstops per wedstrijd.
De verder min of meer standaard GT3 Hybrid viel uit met motorproblemen, ja, ja… marketing :-)
de benzinemotor was gewoon kwaad omdat hij langzaam ingeruild wordt voor een elektroding. Hij nam gewoon wraak.

tja, jaloezie is een gevaalijk wapen.
@ W0o0dy

Je hebt geen flauw idee hoe de 24H van de Nurburgring in elkaar steekt en je hebt de race ook niet eens gezien.
Als je geen flauw benul hebt hoe de zaak in elkaar steekt doe ons dan een plezier en hou gewoon je mond dicht.
@GOD: valt me van je tegen… kritische noten plaatsen mbt BMW’s glorieuze overwinning mag zeker niet? pffffft, lijkt steeds meer op een stel kinders hier, Ik ga pitten
@ robbie

Ben blij dat er ten minste nog iemand het snapt.
@GOD: ik heb moed idd al opgegeven om het uit te leggen ;)
integralechubasco
tja, is homologeren niet eenvoudiger om een klasse op te voeren, dit riekt gewoon naar willekeur en bedrog… een zuidduitse autofabrikant bouwt een racewagen buiten de regelementen om en vervolgens wordt daar een raceklasse voor verzonnen…

lekker dit…
integralechubasco
@GOD
met alle respect, maar leg jij dan eens uit hoe het in elkaar steekt met E1-XP1 klasse en de E1-XP2 klasse. hoe kan het dat alleen bmw in deze klasse rijdt?…
Experimental cars and Hybrids (E1-XP Hybrid)

E1-XP1 – 1750cc up to 3000cc
No air restrictions for E1-XP1 cars.

E1-XP2 – 3000cc up to 6250cc
Air restrictions depending on engine size and weight.

1200kg – 90ltr gasoline/108ltr Bio-Ethanol
1250kg – 100ltr gasoline/120ltr Bio-Ethanol
1300kg – 110ltr gasoline/132ltr Bio-Ethanol
1350kg – 120ltr gasoline/144ltr Bio-Ethanol
1400kg – 120ltr gasoline/144ltr Bio-Ethanol

14 inch tires max for all E1-XP2 cars.

E1-XP Hybrid
Prototype – >50kW electric motor; air restrictions taken from SP6/7/8 class; if Turbo SP8T; otherwise the same as E1-XP1
Mild – <50kW electric motor; air restrictions taken from SP6/7/8 class; if Turbo SP8T; otherwise the same as E1-XP1

There are some small restrictor differences/calculations for the hybrid cars, but nothing major. I
@Dennis: Schoysman is een Belg, dus geen Duitser. Kun je even die typo eruit halen uit respect voor onze zuiderburen? ;)
@GOD: ok, de tankinhoud en het gewicht zijn als het goed is vergelijkbaar met sp7/8 en als het goed is de restrictors maar de Bmw is geen gt3 auto en heeft behoorlijk ingrijpende wijzigingen ondergaan die normaal gezien niet zijn toegestaan… dus is er een speciale klasse gemaakt maar dat maakt de auto’s nog steeds niet vergelijkbaar. De enige auto die in de buurt komt is de F430 maar die is minder gewijzigd tov een straatauto dan de BMW.

Laat BMW maar een gts ombouwen naar gt3 specs en als ze winnen zal ik applaudiseren.
@w0o0dy: zet je aluhoedje eens af ;) Persoonlijk kan ik er niet echt wakker van liggen of Audi, BMW, Ferrari of Porsche er met de overwinning vandoor gaat, zolang het maar een mooie race is. Voor jou ligt dat blijkbaar anders.

Waarom is het in jouw ogen zo’n probleem dat de BMW M3 een (gehandicapte) GT2-auto is? Is het dan ook een probleem dat Porsche in 2007, 2008 & 2009 gewonnen heeft met een 911 GT3 RSR? Dat is immers ook een auto die uitkomt in de GT2-klasse! Waren die overwinningen dan ook ‘onterecht’?

En daarnaast is de Ferrari die tweede is geworden ook een GT2 auto. Je zou kunnen zeggen dat de BMW (normaal) niet helemaal conform GT2 specs is (zeker in de ALMS), maar daarom krijgt die auto allerlei extra restricties:
http://adac.24h-rennen.de/fileadmin/24h/downloads/BOP_%2024h.pdf

Tijdens de ALMS races hoor je de concurrentie (Porsche 911 GT3 RSR, Ferrari F430 GT, Corvette GT2 etc) dan ook niet klagen over ‘oneerlijke’ voordelen of wat dan ook. De M3 GT2 is net zo snel of langzaam als de overige GT2 auto’s.

En als ze nu de 24H Nürburgring winnen is er volgens jou een probleem? Toch apart…

Zeker omdat op de verschillende racefora die ik volg niemand loopt te bitchen over deze overwinning. En neem maar van mij aan dat daar mensen rondhobbelen die dit soort zaken zeer serieus nemen.

En waarom zou BMW een GT3 auto bouwen om de overwinning te pakken? De concurrentie wint al jaren met (op) GT2 (gebaseerde) auto’s…

PS Via onderstaande link kan je je alvast inlezen in de M3 GT2 en ook alvast zien dat er de nodige verschillen zijn tussen de M3 die wordt gebruikt in de American Le Mans Series (en tijdens de 24H Nürburgring) en de M3 GT2 die zal worden gebruikt tijdens de 24H Le Mans.
http://www.ten-tenths.com/forum/showthread.php?t=118282
@robbie: de gt2 auto’s die meededen waren de rsr en de F430, maar beiden zijn oudere 2009 auto’s met een flinke handicap. De Bmw is gloednieuw en zelfs dan passen ze niet in de normale klasseindeling..Veel lager zwaartepunt en veeeeel breder dan standaard en een transaxle die normaal (voor gt2) niet toegestaan zou zijn maar in feite ondanks strijdigheid met de gt2-regels wordt toegestaan na instemming door de concurrentie. Dus zijn de echte GT2 auto’s ook niet echt vergelijkbaar en die hebben ook nog eens extra handicap gekregen tov de gt3-auto’s. De gt3 Porsches zijn daardoor sneller dan de RSR.
Mijns inziens krijgt bmw teveel een uitzonderingspositie waardoor de winst niet veel zegt.
@robbie: op zich maakt het mij niet veel uit of er een Ferrari, BMW, Porsche of Audi wint. Dat BMW in dit geval de Audi’s weet te verslaan (hoe die overwinning dan ook tot stand is gekomen) dat is lollig. HUGE amount of money and a rule-change (to give the GT3’s a better chance) and still you come up short… funny.

Het probleem is en blijft dat je rijdt met een auto die fors afwijkt van de rest en dat maakt de overwinning nietszeggend.. ligt het aan de regels? Goed mogelijk…

Anyway, de kritiek die ik hier leverde kun je bijna letterlijk teruglezen bij artikelen over LeMans en het WTCC op Autoblog en raad eens wie er daar roepen over “oneerlijk dit en dat”? Daar kom je mbt de diesels nogal wat reacties tegen dat de Seats en de Audi’s bevoordeeld worden door de regels en dat (onder andere de BMW’s) de concurrentie door de regels eigenlijk geen kans maakt…

Misschien zijn de BMW’s wel oneigenlijk zwaar gehandicapt, net als de andere GT2 auto’s (waarbij de M3 eigenlijk geen legale gt2-auto was want de transaxle onder een auto die dat in straatuitvoering niet heeft, dat mag niet in gt2 voor zover ik heb kunnen vinden/lezen) wie zal het zeggen? Feit is dat de overwinning niet zo glorieus is als er geen directe echt vergelijkbare concurrenten zijn….

@GOD: nee hoor eerlijk gereden, alleen handig lobbywerk om die ALMS-auto in de GT2 toegelaten te krijgen…. En handig lobbywerk om de auto ook in deze race te mogen laten starten, terwijl de organisatie nogal krom heeft gestaan om de Audi’s met regelwijzigingen een goede kans te bieden op de eindoverwinning…
@ w0o0dy

Valt me juist tegen van jou.
Normaal is je levens motto niet zomaar wat roepen… feiten dit en dat… en iets over onderbouwen en dergelijke dingen.
Heb er in je berichten bar weinig van gemerkt.
En eerlijk is eerlijk je kunt niet ontkennen dat je van alles hebt geroepen om de glans van de overwinnning van BMW af te halen. En dan tegen ons over kinders beginnen.
Tja Geen enkel mens is perfect ook jij niet.
Vanaf vrijdag ochtend heb ik rond de Nurburgring gehangen. Voor mijn eerste raceweekend ooit mee te maken. 3 vrienden, 95 stuks vlees en 73 halve liters (bleek te weinig, dank aan Opel-Club Duitsland voor het extra bier). Geweldig was het!

De Audi’s kwalificeerde oppermachtig met een 1,2,3 en 4de plaats. Ze reden met 7 mee en VAG had veel geld uitgegeven dit even te winnen.

Ik als Alfa fan wou in ieder geval geen duitse winnaar maar dit werd moeilijk met 95% duits. De VAG Audi’s met hun geld mochten zeker niet winnen.

De 1ste ronde reed de nr.1 Porsche dan ook van de 7de na de 1ste plaats in alleen het GP gedeelte (4km?). De ronde daarna bleef hij extreem snel en leek niet te stoppen. Tot laat in de nacht bleef ik aan de baan om te kijken na de roodgloeiende uitlaten en remmen, af en toen werden we getrakteerd op een vlam bij het terugschakelen. We zagen we een Lotus brandend opgeven.

De Ferrari 430 maakte indruk. Hij begon ergens ver na achteren, ver van de grote teams van Porsche, Audi en BMW. Het geluid van de 430 was elke 9 minuten duidelijk herkenbaar!

Zondag morgen bleek het veld een stuk kleiner te zijn. De nacht had zijn tol geëist in de groene hel en we miste heel wat deelnemers. Ook reden er heel wat gehavende auto’s tussen. De Ferrari hadden we zo weer in ons vizier en hij reed hard, heel hard. Hij was zich flink op aant werken en haalde heel wat in….

Dat was mijn weekend!

Drift demo op vrijdag was ook spectaculair. Vooral 1 man liet iedereen juichen al voor hij er was.. Remmo Niezen! Wat is hij goed, een klasse apart. Die Hollender Remmo Niezen! Trots was ik!
@Maksimum:
zo .. van zo,n dieet ga je goor schijten ..

maar dat hoef ik jouw niet meer te vertellen ..
Mja wel jammer voor Porsche natuurlijk..
Maar ik denk dat ze toch al wel bewezen hebben dat die “hybride” wagen toch wel degelijk in elkaar zit en dat ie toch snel is…
Ook leuk voor Bmw natuurlijk ;)
Zo zie je maar, het is niet de snelste maar de degelijkste en meest betrouwbare wagen die wint ;)
Jammer van de Porsche hybride 911, dat had wel iets kunnen bewijzen als ze hadden gewonnen met hybride-techniek!
Proficiat Porsche, ze bewijzen dat we mooie hybride wagens van hun mogen verwachten. De 911 hybride zal er nu wel komen!!!!
Ook proficiat BMW dat nu wel met een DTM deelname zal komen!!!
integralechubasco
@robbie
Met weinig informatievoorziening is het begrijpelijk dat je kritisch blijft. ook omdat we allemaal weten dat het in de racerij er niet altijd eerlijk aan toe gaat. er zijn talloze voorbeelden waarbij er met de regelementen gesjoemeld wordt om sommige teams achter te stellen, (DTM?). hoe meer klasses (regels) hoe meer mogelijkheden om sommigen te bevoorrechten. Bij mij rijst (heel logisch volgens mijn gedachtengang) de vraag… waarom rijdt BMW niet met zijn GT2 M3 versie maar met een aangepaste ALMS series M3?… 75% van het veld bestaat uit GT2 auto’s… dat was eerlijke competitie…
@integralechubasco: de ALMS auto valt ook in de GT2 klasse. De reden dat ze de ‘Europese’ GT2 specificatie auto’s niet gebruiken zal er waarschijnlijk mee te maken hebben dat ze die willen prepareren/sparen voor de 24 uur van Le Mans. Het is namelijk redelijk zuur als je die auto’s crasht op de Nurburgring en je daarna niet meer kan deelnemen aan Le Mans.
Snelste race ronden:

Audi R8 8:32.464
BMW GT2 8:32.644
BMW GT2 8:34.061
GT3 R 8:34.123
Hybrid 8:35.393
Audi R8 8:35.584
GT3 R 8:36.107
Audi R8 8:36.490
Audi R8 8:38.216
Ferrari 8:39.317
Ik vraag me trouwens af wat die hybrid voorstelde. Ik bedoel vorig jaar waren er in de F1 ook hybrids die werden verboden van wegen hun snelheid. Ik bedoel dan de Ferrari en McLarens met hun KERS systeem. Het leek wel of de rest stil stond tijdens de start. De hybrid Porsche klonk namelijk precies hetzelfde dan zijn collega Porsche’s heeel hard en mooi.
@Maksimum: het systeem dat Porsche gebruikt is ontwikkeld door Williams Hybrid Power (onderdeel van Williams F1) en maakt gebruik van een vliegwiel (ipv batterijen zoals de rest). De energie die is opgeslagen in het vliegwiel kan vervolgend worden afgegeven aan twee elektromotoren van ieder 60 kW die gemonteerd zijn bij de voorwielen. Als die motoren in gebruik zijn is de Porsche dus in feite AWD. Het loslaten van dit vermogen zal ongetwijfeld door middel van een druk op een knop gebeuren. Porsche omschrijft het systeem als volgt:

The innovative hybrid technology featured in the car has been developed especially for racing, standing out significantly in its configuration and components from conventional hybrid systems. In this case, electrical front axle drive with two electric motors developing 60 kW each supplements the 480-bhp four-litre flat-six at the rear of the 911 GT3 R Hybrid. A further significant point is that instead of the usual batteries in a hybrid road car, an electrical flywheel power generator fitted in the interior next to the driver delivers energy to the electric motors.

The flywheel generator itself is an electric motor with its rotor spinning at speeds of up to 40,000 rpm, storing energy mechanically as rotation energy. The flywheel generator is charged whenever the driver applies the brakes, with the two electric motors reversing their function on the front axle and acting themselves as generators. Then, whenever necessary, that is when accelerating out of a bend or when overtaking, the driver is able to call up extra energy from the charged flywheel generator, the flywheel being slowed down electromagnetically in the generator mode and thus supplying up to 120 kW to the two electric motors at the front from its kinetic energy. This additional power is available to the driver after each charge process for approximately 6 – 8 seconds.


Meer info over Williams Hybrid Power kan je via onderstaande link vinden:
http://www.williamshybridpower.com/
@ Maksimum

Klein electro motortje die gevoed word door rem energie.
Of er een boost knopje op het stuur zit weet ik niet.
Pedro Lamy !!!!!! een van de beste GT rijders
Oh zo dus :lol:
Ik vind het wel ongelofelijk dat op plaats 13 een straatlegale GT3 RS prijkt! Jammer dat de GT3H het niet heeft gehaald, al hebben ze wel iets moois laten zien. Volgend jaar dan maar, hopelijk tevens zonder bad luck voor het Manthey-team.
Geen wonder met Lamy Farfus en Müller, die zijn in een Touringcar ook bijna onverslaanbaar!
@ w0o0dy

Waren zeker weer de naties die BMW lieten winnen ;)
* nazis
Zonde van die Porsche, geeft wel aan dat dat hele hybride gedoe nog niet super loopt;) Wel gaaf dat BMW weer eens wint!
de bugatti Filip,
Wat een spannende race!!!

Ik ben donderdag 13 mei met de auto naar Duitsland gegaan,
Ik ging naar de Nurburgring,ik heb de race met mijn eigen ogen gezien!!! Ik vond het echt spannend die race!!
(ik heb maar twee uurtjes geslaapen) :)
Zijn dit de einge auto’s die meededen of deden er ook proto’s mee?
De echte proto’s doen hier niet mee. Het is ook geen LM serie race. De Nordsleife word door de meeste officiële klasses links gelaten, te lang en te gevaarlijk.
@ w0o0dy

En die kans had Audi toch ook ofnie?
In de qualificatie eerste 2 startrijen en in de race konden ze net zo hard rijden als de competitie.
Zelfde geld voor Porsche en Ferrari.
Kijk een paar post maar eens terug naar de snelste rondentijden in de race gereden.
Lag heel dicht bij elkaar ook al reden ze allemaal andere strategieen. Het lag dichter bij elkaar dan je bijvoorbeeld in lemans zult zien.
BMW heeft gewonnen maar het had ook net zo makkelijk Audi, Porsche of Ferrari kunnen zijn.
En wat nou als de Porsche Hybrid eerste was geworden?
Zat ook als enige in hun klasse en was ook experimental vanwege hybride techniek. Was het dan ook een nep overwinning. En als de Audi had gewonnen dan?
Ook oneerlijk omdat die speciaal voor 24h races is gebouwd en de andere niet want dat waren omgebouwde GT2’s.
En als Ferrari had gewonnen was het forza Italia!!! wijntje en een potje olijven erbij zeker ;)
@GOD: voor de Porsche hybride zou ik zeggen dat hetzelfde geldt: geen directe concurrent in de klasse dan is de overwinning ook nogal nietszeggend aangezien je geen vergelijking kan maken. Van wie heb je nou gewonnen? Je teammaat, jippie!
Komt nog bij dat de bmw gt2 een racewagen is die minder gemeen heeft met de straatuitvoering dan de concurrenten EN er is niets expirimenteels aan de auto. De wijzigingen waren puurom harder te gaan/ minder bandenslijtage/ makkelijker te rijden etc… puur om te kunnen winnen. Maar niet binnen de bestaande regelementen… dus een uitzondering op het regelement. En waarom? Omdat ze anders geen kans zouden maken?
Eeen racewagenn maaakk je binnen de regels zo snnel mogelijk. De bmw tacktiek is: niet letten op de regels, maak maar zo snel mogelijk en daan passen ze de regels maar aann. Ik vindt dat niet kloppen.
Sorry; ik was in de war met DTM!!
Maar Audi had wel de snelste rondetijd alsnog.
Hahaha wat lullen jullie nou over kwaliteit.
Audi is alleen maar kwaliteit man!! Goh..
Het is niet voor niks zo duur (hier heb ik het over personenauto’s)
machtig mooie materialen; perfecte afwerking.
Het interieur is toch ook perfectie.
Beter dan al die zwarte hoekige vormen van BMW.
Maar met DTM is Audi de absolute winnaar nog wel.
Weltrusten.
@philipzuidijk:
Dat Audi duur is, klopt.
Dat iets duurs direct goed is, klopt niet.

Zelf kijk ik altijd na de Prijs/Kwaliteit verhouding en dan blijft Audi (en de meeste Duitse merken trouwens) achter. Die misschien kleine kwaliteit extra weegt niet op tegen de prijs.

Machtig mooi en Perfectie is door jou smaak. Dat voor zo een prijs de afwerking goed is moet ook wel! In mijn smaak komen Italiaanse auto’s het dichts bij Perfectie en Machtig mooi gevoelens.
blijft toch lastig, tikken op je telefoon.
De opmerking over
de tactiek is natuurlijk gechargeerd…
Overigens zijn alle gt2 en gt3 auto’s echte lange afstanracers.

Het zou leuk zijn als de corvettes en de lexus ook in gt3 zouden uitkomen, mooi breed en gevarieerd veld met verscillende cofiguraties: dikke v8, hoogtoeren v10, boxer 6, middenmotoren voor en achter en de tailengine van Porsche.
Erg Klasse van BMW.
Ik hoop dat ze ook snel weer meedoen met DTM en daar ook laten zien hoe het wel moet.
Die M3 GT2 kan zo de baan op…Wat een geweldig wagen is het toch.
Ooit reed men de tour de France op houten banden.
Toen kwam er iemand met luchtbanden en werd uitgelachen.
Hij won dus wel met grote overmacht.
Nu rijdt niemand meer op houten banden.

Over enkele jaren rijdt niemand nog in niet-hybrides.
Behalve dan natuurlijk voor de fun in een klassieker.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).