Het Londense icoon, de rode Routemaster, begint een beetje op leeftijd te raken. Tijd voor vervanging, en dan moet het natuurlijk meteen milieuvriendelijk en efficiënt. Wat doe je dan? Je huurt niet Aston Martin, maar VAG in voor het design en Toyota voor de aandrijving.
Soort van, want VAG en Toyota hebben natuurlijk weinig te maken met deze nieuwe rode Wrightbus. Maar het had gekund, zeker gezien de Mulsanne-koplampen.
De Britten houden de vaart er verder goed in. In 2011 moeten de eerste proef-bussen al rondrijden, om de bussen vervolgens in 2012 in dienst te nemen. Kijkend naar de cijfers wordt Londen in 2012 een bloeiend groen walhalla, want de nieuwe is wel 40% zuiniger dan de oude. Bovendien heeft hij wel iets ‘vrolijks’. Het zijn slechts bussen, maar laat ze in Nederland ook de klassieke Den Oudsten DAF eens herretroduceren. Een beter OV krijg je er vast niet mee, maar voor het straatbeeld is het niet verkeerd. (via green.autoblog.com)
19 reacties
Voor een bus kan dit tellen!
Hybride aandrijving is hoogtechnologisch dus DOEN!
Hopelijk komen ze ook in andere steden als Parijs, Brussel, Amsterdam,…
3 deuren waarvan 2 op 1 meter van elkaar met daartussen loze(?) ruimte. Is wel erg mooi dat wel. Leuk dat ze de traditionele vorm behouden.
Wel lache busjes trouwens ;)
Hybride dubbeldekkers reden tijdens mijn bezoek afgelopen weekend al rond door London….
die zal niet lang rijden
Ook positief dat ze hybride toepassen op deze voertuigen… Mogen ze meer doen…
Dit zijn volgens mij de grote vervuilers.. en niet de sportwagens…
en inderdaad iets meer flair kan ons wagenpark ook wel gebruiken!
19 May 2010 om 21:35
Zou mooi zijn als de lijnbussen hier in Nederland eens elektrisch worden. van dat gerammel van de dieselmotoren trillen de ramen er bijna uit, om gek van te worden.
ooit in Arnhem geweest? het stikt daar van de volledig elektrische bussen. en nee die zijn ook niet fluisterstil. wel een stuk stiller dan de rommel diesels dat wel. alle main-routes zijn voor zien van bovenleidingen voor die trolleybussen. is trouwens wel een leuke ervaring in zo’n bus zitten, die oneindige versnelling.