Autoblog vakantietip: Mercedes Unimog U 4000 Camper

Auteur: , 55 Reacties

Je kan gaan voor een klein condo aan de Spaanse Rivièra, maar je kan ook een Unimog afpinnen! Misschien blijft de Mercedes Unimog nog wel langer overeind staan ook.

Vakantiehuisjes zijn lame. Je moet vrijwel ieder jaar minstens één keer naar dezelfde bestemming. ‘Thuis’ is het niet te noemen, want je brengt er slechts dagen door, maar vakantie is het evenmin want je moet altijd dingen doen en regelen. Camperen lijkt dus de beste optie. Vergeet alle suffe witte pleehuisjes die de rest van Nederland ieder jaar mee naar het zuiden neemt, vakantie vier je in een tent, Airstream of Unimog!

De U 4000 camper. Voor zij die écht lui zijn maar toch overal willen komen. De Alpen bekijken? Rij je zo tegenop. Toch meer zin in zandhappen in Noord-Afrika? Met een snorkel doorkruis je zonder problemen de Middellandse Zee. Neem een kannetje olie mee en rij de hele wereld rond! De Unimog kan alles.

Het kost wel wat, €248,300,- om precies te zijn. Dat is de EU-prijs, maar allicht komt er in Nederland nog wat belasting bovenop.

Net zo indrukwekkend als de prijs, is de uitrusting. Om ook aan de eerder genoemde Spaanse Rivièra nog gezond Hollands water te kunnen drinken is de U 4000 voorzien van een 300 liter watertank. Bier stop je in de 110 liter koelkast en alle sanitair is aanwezig. Alles wordt verplaats door een 218pk 4.2 liter viercilinder diesel. Deze heeft een 290 liter tank tot zijn beschikking. Kan je tenminste in een ruk door naar het zuiden.



55 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
lijkt me nog leuk ook om daarmee op vakantie te gaan!
Veel beter dan een stome caravan
DIT is pas een degelijke sleurhut. dus vanaf nu aan wil ik alle Hollanders met zulke machines zien rondrijden (sry voor het cliché xD)
€248,300 , dat zijn heel wat vakantiehuisjes :p
@KaCh1ng: valt wel mee hoor hoeveel vakantie huisjes dat zijn;)
F*cking lijp alleen ik heb zo’n gevoel dat je vrouw jou helemaal uitscheld en niet meer mee gaat ! :P
Onverwoestbaar apparaat! Altijd tof.


Rare motor trouwens….4 liter 4pitter.
Maar 248,3 euro? Koopje hoor

(foutje dus)
ff ultiem mierenneuken:

wiki zegt dat ie een 4.8 heeft ipv een 4.2. Wel een 4banger
@bozewolf: Wikipedia moet je niet aannemen als een betrouwbare bron… Het is zelfs zo dat als je wikipedia als bronvermelding gebruikt aan universiteiten voor een of andere meesterproef dat ze je gewoonweg buizen omdat het een insufficiënte bron is
@xilver: Weet ik ook wel, maar zeker anno 2010 is het zo dat Wiki vaak gelijk heeft…juist vanwege de soort van sociale controle die op de site heerst. Gaan nu ook stemmen op om het wel als bron toe te laten (alhoewel ik ’t daar nog steeds niet mee eens ben, dan leert niemand meer bronnen zoeken, lol)

http://www.unimogsales.com rept ook van een 4.8, overigens.
@bozewolf: een Wärtsilä-Sulzer RTA96-C heeft een cilinderinhoud van 1820 liter per cilinder…..


Overgens snap ik de keuze voor de 4 cil ook niet helemaal. Een 6 cil heeft veel minder last van trillingen etc. Zal wel zijn i.v.m. de ruimte.
Hihi, nevermind, da’s de U5000. De 4000 heeft inderdaad een 4.2, maar volgens die site wel met 177pk en niet 218.

Ik blijf het rare blokken vinden. Dik een liter per cylinder.
gilein brouwer
zelf rij ik weleens unimog, ik vind het voor geen meter rijden en vooral niet als alles op lucht draait
ik kan maar een ding bedenken
über ownage
Wat een bullshit xilver.

Wij hebben zelfs een vak waar je alle theorie uit wikipedia moet halen. Als Wikipedia echt zo onbetrouwbaar zou zijn, zouden universitaire docenten dit niet eens toelaten :)

Het mooie aan Wiki is dat er zoals bozewolf zei, sociale controle is. Zodra iets niet klopt wordt het aangepast. Wikipedia zelf heeft ook enorm veel mensen die ervoor zorgen dat wiki niet vervuild raakt met leugens.
@Relief: Dan denk ik niet dat je echt een universitaire opleiding volgt, er is geen enkele nuchtere prof die een wiki toestaat… Ik zit in m’n laatste bachelor Handelsingenieur aan de universiteit van Brussel… geloof me vrij… als je daar met een wiki afkomt kan je mooi opnieuw beginnen.

Ik heb een vriend in geneeskunde die een artikel op wikipedia heeft gepubliceerd over een niet-bestaande ziekte. Hij heeft het artikel met enige medische kennis van zaken opgesteld en ervoor gezorgd dat het geloofwaardig overkomt. Wikipedia heeft dit aanvaard en er zijn zelfs referenties aan toegevoegd door wikipedia om te categoriseren onder neurologische aandoening… Dus laat je bullshit over de betrouwbaarheid van wikipedia achterwege.
Voor algemene zaken kan dit wel handig zijn… maar ga alsjeblief geen gespecialiseerde zaken daarop opzoeken.

@Autoblog: sry voor de off-topig :D
Camper en terreinwagen in 1. Kun je nog eens kamperen op het 4×4-terrein. :)
Zo kan je wel op een mooie plaats gaan parkeren… En je kan naar plaatsen gaan waar er minder volk is ;)
nais :D áls ik dan een camper zou nemen, dan die!
Ziet er prima uit daarbinnen! Maar doe mij toch maar gewoon een lekker ruim appartementje;)
Unimogs zijn gewoon stoer. Maar toch ga ik liever met wat meer comfort op vakantie.
Een Unimog heerst.

Doemijdiemaar!:D
Ik pas, lijkt toch meer op zo’n geval dat je riool komt leegzuigen dan op een supercamper.

Doe mij maar zo’n Black Edition.
@ bozewolf

Voor een vrachtwagenmotoren is dat niet zo’n raar blok hoor.
@ bozewolf

een DAF XF105 heeft bv een 12,9 liter 6-cilinder
@noes: Ja ok, da’s waar. In dat licht is het niet zo raar inderdaad.
Mjah, die 290 liter diesel gaat je denk ik niet naar zuid-Europa krijgen met dit ding. Hij verbruikt vast ietsje meer dan 1:5 bij 90 constant (want harder gaat het kreng niet) :D.
@Griffin: als je de zekering van de snelheidsbegrenzer er uit haalt wel hoor ;) 95 km/h moet mogelijk zijn.

De Unimog U4000 is leverbaar met 4,2 óf 4,8 L diesel motor.

http://www.mercedes-benz.de/content/media_library/hq/hq_mpc_reference_site/unimog__ng/unimog/technical_data/Unimog_techdata_u4000_euro5_1209_de_pdf.object-Single-MEDIA.download.tmp//Users/han/Desktop/PDF/Unimog_U4000_E5_DE_WEB.pdf.pdf
@406_v6: volgens de PDF van Mercedes: Fmax = 89 km/h (Europese PDF he, geen gedonder met NL begrenzers :)).

Lijkt me toch niet echt comfortabel rijden zo’n ding dus voor mij hoeft het niet…
@Griffin: Weet uit ervaring dat 95 km/h mogelijk is ;)
Comffort valt reuze mee…..die luchtbanden hebben voldoende vering :mrgreen:
Persoonlijk had ik liever een camper gebouwd op een 6×6 onderstel van de “G”.
Wat is de actieradius?
Ik heb liever die van TopGear, met een Wiesmann GT opslagplaats en een wastafelkraan met temperatuurindicatie d.m.v. lichtkleur. :D
Bruuuutttttt dit is pas echt een monsterlijke wagen, en de prijs is ook monsterlijk. Maar voor dat geld heb je wel een wagen die alle nep suv’s in zwaar terrein met gemak voor schut zet.
Daarnaast kan je er ook nog relaxed in overnachten :D
ik wacht op het moment dat de een of andere oliesjeik met een zwaar gepimpte versie van dit ding op de proppen komt xD
@ Noes

Volvo FH16 700pk, heeft 16 liter verdeeld over 6 cilinders. Dik 2,5 liter per cilinder dus.
Buurman heeft ‘r zo zelf eentje gebouwd
jezus wat een onding. ben ik nou de enige die deze té dure camper/vuilniswagen lelijk vind. En de prestaties maken nou ook niet echt indruk…
Overal treft men Mercedes aan
Ideaal om mee van de Noordkaap naar Kaap de goede hoop te rijden.
liter inhoud per cilinder wil vaak iets zeggen over het aantal newtonmeter in een voertuig. deze heeft ook 810 nm, kan je gerust een helling van 50% nemen als het niet meer is !.
En even C-rijbewijs halen. Prachtige bak!
@ RDS:

Grappenmaker…
@xilver: Mocht bij mij op VWO al niet. Mijn jongere zus mag dit wel met haar VMBO opleiding. Het ligt gewoon aan van welk niveau het informatie is. Medische artikelen zijn grotendeels onbetrouwbaar, maar artikelen over bijvoorbeeld landen kunnen nog best betrouwbaar zijn.

Sorry dat ik erop inging en offtopic

Maarja, hier mag je zeker niet in rijden met je B rijbewijs? :P Ik wed dat 99% hier alleen (A)B rijbewijs heeft, of natuurlijk voor de kinderen helemaal geen.
@xilver

Dus omdat jij het niet gelooft dat het gebruikt wordt, dan lieg ik maar? Ik studeer aan de TU Delft dus ik weet heel goed waar ik over praat. Dat jij dat niet gelooft prima, maar beschuldig een ander niet van gelieg. Mocht je geinteresseerd zijn in het soort wiki’s, het gaat om dit soort wiki’s:

http://en.wikipedia.org/wiki/Taylor_series
http://en.wikipedia.org/wiki/Sensitivity_analysis
http://en.wikipedia.org/wiki/Euler_method

Dat professoren het niet accepteren zegt in mijn ogen meer over de kennis van professoren over de betrouwbaarheid van wiki dan iets over de kwaliteit van de wiki zelf.

Ik weet heel goed hoe professoren in elkaar steken ;)
Ja leuk over die niet bestaande dingen maar daar ging de discussie niet over. ALs ik iets moet zoeken waarvan ik weet dat het bestaat en er staat op wikipedia een hele goede uitleg, wie ben jij om mij te vertellen dat het niet klopt.

Ik zeg niet dat Wiki als mijn basis dient, maar op bepaalde gebieden kan het zeker goed van pas komen :)
@Relief: Ik dacht dat die alleen uit Twente en eindhoven kwamen.. :lol:
@Relief: Probleem blijft vaak toch de bron; zoals jij als echte Ir. in wording zult moeten weten. Evidence Based Practice is toch een fundamentele basis.
En oh ja, ik zit op de TU Delft. Je weet wel een universiteit waar echte ingenieurs vandaan komen.
Tof! :)
Toch nog redelijk wat vermogen uit een 4.2 liter diesel.
Iemand enig idee hoeveel nM?
Tja, doe mij toch maar liever deze: http://www.unicat.net/en/pics/EX70HDQ-MANTGA6x6-2.html

Kan je je quad tenminste ook nog ergens kwijt… ;-)
@ bozewolf

RDS is helemaal geen grappemaker…
Al aan scheepsmotoren gedacht?

OT: Gaaf ding voor op vakantie, zeeen van ruimte en je komt echt overal…en altijd nog beter dan zon witte badkuip van een Hymer…caravan op wielen.
@ Boze wolf.

1 liter per cilinder geeft bult met koppel. Vrachtwagen heeft 2 liter per cilinder en een auto meestal een halve liter. Een motor met 1 liter per cilinder geeft dus naast 177/218pk rond de 600/700Nm.
Auto’s -> 0,5l/cilinder
Tractoren -> 1l/cilinder
Vrachtwagens -> 2l/cilinder

On-Topic.

Prachtig ding, wilde ik kopen om mee naar school te rijden op me 16e. trekker rijbewijs, unimog u1000, 100pk en rond de 70/80 km/h zonder kenteken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).