Lancia kan wel eens heel groot worden…

Auteur: , 50 Reacties

Zoals verwacht, de naam Chrysler gaat weg uit Europa. Het Amerikaanse automerk zal worden samengevoegd met Lancia, waarbij de naam van Chrysler zal verdwijnen. Inmiddels is bekend dat Chryslers vanaf mei 2011 zullen worden verkocht met Lancia badge.

Bij ongeveer 1200 Lancia en Chrysler-dealers in Europa is het contract per 31 mei 2011 opgezegd. Vervolgens zal er een nieuwe dealerorganisatie worden opgezet om Lancia te vertegenwoordigen. Er komt dan een nieuw netwerk van 800 dealers, er zullen ongeveer 350 dealers verdwijnen.

We toonden eind vorig jaar al een overzichtje hoe het modellengamma van de Fiat-merken er straks uit zouden kunnen gaan zien, be prepared!

Met dank aan iedereen voor de tips!



50 reacties

Whats in a name……
Het komt zowat neer op een complete reorganisatie. Hopelijk heeft het wat succes. Als Lancia kan blijven bestaan is het al heel wat. :)
Shame on you fiat baas!
zo 2 roemrijke merken verknoeien om kosten te besparen.. bwek!
@RazorHead: ach in de rest van de wereld blijft Chrysler gewoon bestaan (ook in de UK). Zo’n ramp is het dus niet? En daarnaast krijgt Lancia de kans om te groeien in Europa. Een win-win situatie voor beide merken lijkt mij zo.
kunnen ze mooi allebei tegelijk naar de klote gaan ..
Hoe kan een bread-and-butter merk uit Amerika een juiste aanvulling geven aan Italians-finest merk(ok, uit een ver verleden)?
een spannende operatie iig ..

het lef van die Fiat pief is buitenaards ..
zou wel eens in zijn hoofd willen kijken ..
lijkt me een slimme knakker ..
Een flinke uitdaging lijkt me, Lancia is zo’n specifiek liefhebbersmerk. Bovendien hoe willen ze berijders van de toch redelijk succesvolle Voyager en 300C overtuigen nu een Lancia te kopen. Toch een Chrysler kopen via parallel import?
@Bob: waarom zou je dat doen als een Lancia (onderhuids) feitelijk een Chrysler is? En dan heb ik het uiteraard over de Voyager & 300C.

Volgend jaar zal de Voyager een ingrijpende facelift krijgen en als Lancia naar Europa komen. De 300C zal vervangen worden door een nieuw model dat ook een specifiek Lancia sausje zal krijgen voor Europa.
ach één voordeel, als huidge chrysler/jeep/dodge rijder heb je straks gewoon een dikke exclusieve bak niet die niet veel mensen hebben.

*fluit: always look on the bright side…*
zie je opeens een Lancia 300 rondrijden. zo,n naam past nooit bij zo,n aso-bak
Als ze het design van Lancia maar handhaven, het merkteken zal me dan verder worst wezen.
@Vanquish: Tbh Chrysler of Lancia, het zijn twee merken die ik ook nooit zou aanschaffen. Er zijn zoveel betere varianten op de markt dan deze twee.
@xilver: True, al vind ik de Delta wel een hele mooie auto! Alleen de 159 vind ik in het gebied van “betaalbare/normale” auto’s mooier.
@robbie

Geen idee of huidige klanten een Amerikaanse auto met een Europees uiterlijk willen. Een deel van huidige de Voyagerklanten zal zo’n auto toch hebben gekocht om z’n Amerikaanse uiterlijk/roots.
@Bob: zoals ik al zei: De Voyager krijgt een facelift. En we mogen (neem ik aan) er wel vanuit gaan dat Fiat/Chrysler zo slim is dat ze 2 verschillende designs maken.

Een ‘Amerikaanse’ look voor Chrysler
Een ‘Europese/Italiaanse’ look voor Europa/Lancia

De Lancia ‘Voyager’ zal echt geen Voyager met een andere badge worden.
integralechubasco
platform delen betekent nog niet dat de auto’s hetzelfde worden… de toename aan dealers en verdeling van ontwikkelingskosten kunnen van lancia een prima automerk maken. in frankrijk zijn peugeot en citroen ook beide goed renderend waarom lancia dat niet kunnen met chrysler…
@robbie

Maar willen huidige Europese Voyagerrijders een Europees uiterlijk? Dan kunnen ze toch net zo goed een Espace of Sharan kopen.
@integralechubasco

Waar lees jij een toename van dealers? Ja met Citroen doet Peugeot het wel goed maar herinner ze maar niet aan de overname van Chrysler Europe met later als merk Talbot.
@Bob: er komen idd meer Lancia dealers (want dat zijn ex-Chrysler dealers). Het totale bestand van Lancia & Chrysler dealers zal in Europa echter wel afnemen.

Momenteel gaat het om de volgende aantallen in Europa:
Lancia: 595 dealers/contractpartners (met 785 showrooms)
Chrysler: 556 dealers/contractpartners (met 750 showrooms)

En volgend jaar moet dat zijn samengevoegd tot 800 dealer/contractpartners en 1.000 showrooms.

Er zullen dus zo’n 350 dealers/contractpartners verdwijnen en daarmee dus zo’n 535 showrooms.

Overigens heeft “het nieuwe Lancia” nog een zware klus voor de boeg. Vorig jaar verkocht Lancia+Chrysler 132.500 auto’s in Europa. Maar… 102.000 auto’s daarvan waren Lancia’s die in Italie verkocht werden. En in 2014 zal Lancia in heel Europa 300.000 auto’s moeten verkopen. Trek het Italie aandeel (100.000) auto’s er vanaf en dan zie je dat de verkopen in de rest van Europa moeten stijgen van 30.000 naar 200.000. Uiteraard is dat een beetje overdreven, want de verkopen in Italie zullen ook nog wel iets stijgen. Maar feit blijft dat er in de rest van Europa plotseling heeeeeeel veel Lancia’s verkocht moeten worden.
integralechubasco
@bob
misschien kan ik beter zeggen grotere klantenbestand…
het gaat erom dat lancia/chrysler voldoet aan de eisen van de klant, en dat wordt nog wel een hele kluif voor Marchionne want de amerikaanse klant is amerikaans en de europese… europees. Zie maar de verschillende opvattingen op 1 platform te krijgen. Maar we hebben genoeg voorbeelden waar het niet gelukt is zoals inderdaad Talbot/Chrysler of Mercedes/Chrysler, het moet toch een keer lukken… 3 keer is scheepsrecht, dan?
het zijn en blijven heerlijke autos. een vriend van me had ene rode delta uit 1997 en dat was echt een kanon. en dat italiaanse temprament is wel lekker.
Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken!
Jammer. Altijd een leuk merk gevonden.
Naar het schijnt was, net voor het door Fiat gekocht werd, Mercedes geïnteresseerd in het merk. Stel je voor, Italiaanse stijl en souplesse met Duitse kracht en doorgedreven zin voor detail (eigenlijk zoals de Lancia’s van Vincenzo dus). Misschien hadden ze in Italia wel die CDI catastrophe kunnen voorkomen.

Waarom zou de consument straks een zielloze Lancia kopen, als ze uit China een -even zielloze- auto kunnen kopen voor een pak minder? Je vraagt je af waar ze eigenlijk het merk voor nodig hebben, kunnen ze niet gewoon een fantasienaampje nemen voor wat er uit de gezamelijke fabrieken gaat komen.

Ik snap ondertussen Di Montezemolo wel, als Italiaan en autofreak moet je hier toch echt wel kotsmisselijk van worden.
integralechubasco
@heidekonijn
Elk decennium staan er bij het uitbrengen van een nieuwe gamma een stoet ‘romantici’ hun gal te spugen over de nieuw te komen modellen. In de jaren ’50- ’60 was dat vast niet anders met de aurelia en de opkomst de van de flavia en fulvia. Nog erger werd het met de beta, lichtpuntje was de delta. hoe je het wendt of keert, het merk bestaat nog steeds en haast elk type door alle jaren heen kent een trouwe groep enthousiasten.
Jammer al dat gedoe in autowereld. Tuurlijk zal Lancia geen verkooptopper worden. Niet élk merk kan toch een merktopper worden? Je kan moeilijk alle auto’s in de top 5 van best verkochte merken hebben.. VW, Opel, Ford, Peugeot, Audi en Toyota zijn al voor mensen die zich niet durven te onderscheiden
@Adzam

Gezien de aantallen van 300.000 ligt de ambitie anders vrij hoog. Chryslerklanten tot een Lancia verleiden, bestaande of oude Lanciaklanten behouden/terughalen waarom is destijds de in NL nog redelijk verkochte Lybra niet opgevolgd? En flink wat nieuwe klanten binnenhalen, wordt een knap stukje marketing. Het alleen onderscheidende aspect is daar niet voldoende voor, ik hoop de merkkenmerken terug te zien in de nieuwe modellen.
Hmmm jammer dat Chrysler verdwijnt.
Ik zou mijn 300c niet graag inrulen voor een lancia 300c met 1.8 4 cylinder. Alle Amerikaanse merken verdwijnen uit europa en dat is best jammer. Ook al staat er niemand bij stil achter elk automerk zit een groot verhaal. Maar nu verdwijnen bijna al die merken met hun roemrijke geschiedenis en blijft er niks meer over. En dan komt er nog eens bij dat de huidige Chrysler/Jeep/Dodge rijders gaan niet in een lancia rijden. Want Amerikaans en Italiaans zijn 2 totaal verschillende stijlen. Dus ik denk dat het een flop gaat worden.
Okee dus het stijlvolle imago dat Lancia heeft wordt nu totaal vern*ukt doordat we ge-rebadgede chryslers krijgen? Ik mag hopen dat ze het wat slimmer aan gaan pakken…
Hmmm… Jammer dat Chrysler verdwijnt uit europa. En ook raar dat lancia daar voor in de plaats komt omdat het 2 verschillende merken zijn. Ik zou mijn 300c echt nooit inruilen voor een Lancia 300c 1.8 4 cylinder. En wat somige mensen ook nog wel eens vergeten is dat achter elk merk een roemrijke geschiedenis zit. En dat lijkt nu allemaal te verdwijnen. Kortom ik denk dat het een flop wordt.
@Integrale
Hoe je het ook draait of keert, als je een doos koekjes hebt, en je neemt er alle koekjes uit en je legt er een drol in, is het geen doos koekjes meer.. Smakelijk.

@pizzakoerier
Heb je die gerebadgede Delta Chrysler gezien? Tot zover ieders hoop. Zo lang die Marchionne daar zit, voor wie auto’s niet veel anders zijn dan een soort rijdende wasmachines, kunnen we ons hieraan verwachten
Hmmm, moeilijk voor te stellen. Een Lancia badge op een tank als de 300c. Ik denk niet dat de doelgroepen van beide (niche)merken er op zitten te wachten.
Ik blijft het een ingewikkelde constructie vinden. Lancia heeft een andere doelgroep dan Chrysler, ten minste hier in Europa.
Amerikaanse brol met een Italiaans designlabel… Lancia was al op sterven na dood en als ze dit doen is’t helemaal naar de kleurpotloden
Bij Fiat hebben ze volgens mij geen kaas gegeten van marketing en merkimago’s. In de jaren 80 maakte Fiat van Lancia, het luxe onsportieve merk in de Fiatgroep, dat terwijl Lancia toen succes had in de rally en een redelijk sportief imago had. De reden hier voor was dat Alfa Romeo het enige sportieve merk van de groep moest worden, en een sportief Lancia zou dan een interne concurrent zijn voor Alfa.
En nu 30 jaar later, gaat Fiat Chryslers verkopen onder de naam Lancia. Daarbij te bedenken dat Chryseler een imago van stoere Amerikaanse wagens heeft, en Lancia dat van Italiaanse Luxewagens (Sportief is het al 30 jaar niet meer).
integralechubasco
@heidekonijn
tja, als je per se drollen wilt zien dan zie je ze ook, in elk koekjesdoos. ‘life goes on’ je constructieve commentaar zal daar niks aan veranderen.
..komkom, 15 jaar niet meer, de integrale was sportiever dan menigeen Duitse ‘sportwagen’.
Ik wil een Thesis!
duss om het kort te houden:Chryseler wordt Gay ???
@BakPouwww: ja jammer genoeg wel
Of het positief of negatief is zullen we moeten afwachten maar een fusie was volgens mij de enigste overlevingskans voor het Italiaanse merk. Of Chrysler de juiste partner zal zijn is ook nog af te wachten. Hopelijk blijven de toekomstige ontwerpen voorzien van het nodige Italiaanse design. Het is alvast opvallend hoeveel Lancia conceptontwerpen van het Centro Stile de laatste dagen op het net terug te vinden zijn, misschien een voorteken? Volgend jaar zullen we de eerste nieuwigheden kunnen proeven: De nieuw Y (100% Lancia) en de Chrysler Voyager facelift als de nieuwe Lancia Phedra.
wat een krokodillentranen weer allemaal ..

waneer heb jij je laatste Lancia gekocht ??
laat de bittere nasmaak van een lancia voor wat het is, en gooi dat merk toch op de vuilnisbelt. als ze integrales maakten zoals in het verleden, zou het er nog mee door kunnen, maar hedendaagse lancias trekken op niets, en een lancia badge en “saus” op een auto die ameriaans moet zijn, en niet faut italiaans geeft mij nu al een wrange nasmaak in de mond.
Ik heb een aantal maanden geleden een Delta 1.6 D gekocht.
De auto bevalt me uitstekend en het is qua ontwerp een juweel.
Mocht Lancia een Amerikaans Chrysler-derivaat worden, dan zal ik overstappen naar een ander merk.
Badge engineering…
Ik dacht dat de wereldwijde auto-industrie daar (gelukkig) ondertussen net klaar mee was en dan gaat FIAT weer beginnnen!
FAIL FAIL FAIL.

Combineer de dealers wel maar verkoop de auto’s gewoon onder hun eigen badge, de consument is niet achterlijk.
@Dinky Toy: Behalve als het een Audi betreft bedoel je?
de chrysler 300c wordt dan Lancia 300C,
met de Lancia badge is de 300c geen succes meer denk ik.
Lancia wordt groter dan menigeen denkt..Door de tegenslagen eind jaren 90 begin deze eeuw hebben bij het 100 jaar bestaan een nieuw start uitgestippelt..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).