Volgens sommigen op dit moment de meest autoliefhebbende partij van Nederland. En naar aanleiding van onze vragenlijst kregen we ook een zeer positief beeld van de SP, het is bijvoorbeeld de enige partij die duidelijk toegeeft dat het inhaalverbod voor vrachtwagens nu niet goed wordt gehandhaafd. Tevens is de SP volgens eigen zeggen de enige politieke partij die al sinds het begin consistent tegen de kilometerheffing is.
Hieronder de antwoorden van Emile Roemer op onze vragen…
Emile rijdt in een Ford Focus station, maar maakt er niet erg veel kilometers in omdat hij vaak voor de trein kiest. Daarnaast heeft zijn dochter nog een kleine auto. Zeker buiten de grotere steden is de auto vaak het snelste en handigste vervoermiddel.
Op plekken waar te veel hard gereden wordt, waardoor het onveilig wordt, moet meer gecontroleerd worden. Daarbij kan trajectcontrole wel eerlijker zijn dan de momentopname van de standaard flitspaal. Maar we willen voorkomen dat Nederland vol komt te hangen met flitspalen. De snelheidscontroles dienen te zorgen voor betere verkeersveiligheid, niet voor een volle schatkist.
Dit inhaalverbod wordt nu nauwelijks gehandhaafd, wat tot veel overlast leidt. Dit moet veel beter gehandhaafd worden. Nu zorgen vrachtwagens nog voor veel vertraging op de weg, met het inhaalverbod kan dit aanzienlijk afnemen. Daarnaast wil de SP fors investeren in de binnenvaart, waardoor er niet steeds meer vrachtwagens nodig zijn.
De SP is als enige politieke partij al sinds de discussie over het Rekeningrijden telkens consistent tegen de kilometerheffing. Ons voornaamste bezwaar is dat deze filebelasting buitengewoon oneerlijk is. Er moet juist geïnvesteerd worden in betere doorstroming door alternatieven (zoals openbaar vervoer) en andere werktijden te stimuleren. Ook kunnen sommige knelpunten opgelost worden met extra rijbanen. Waar de overige partijen de automobilist via de portemonnee wil pakken, wil de SP juist de files aanpakken.
Het duurder maken van oudere auto’s is onverstandig. Door de aanschafbelasting te vervangen door een verbruiksbelasting worden oudere auto’s fors benadeeld. De aanschafbelasting moet daarom blijven en moet inderdaad afhankelijk worden van de milieuvervuiling.
Auto’s moeten belast worden naar verbruik om schone auto’s te stimuleren.
Dat wil de SP juist wel meenemen. Echte vervuiling speelt een rol daarom niet auto’s versneld afschrijven wat het verdwijnen van de BPM zou betekenen.
Het kan goed samen. Maar de overheid moet niet teveel naar eigen financien kijken en meer naar milieu.
Files zijn onvermijdelijk. Maar het kortzichtzichtige overheidsbeleid van de afgelopen jaren heeft de files alleen maar vergroot. Daarom zet de SP zich al lange tijd in voor een breed maatregelenpakket om files aan te pakken, in plaats van alleen maar meer asfalt aan te leggen of te dromen van een filebelasting.
Gespreide werktijden mogelijk maken. Thuiswerken stimuleren. Wonen en werken bij elkaar brengen. En daarnaast bij knelpunten extra asfalt aanleggen en beter openbaar vervoer. Verder kan goed mobiliteitsmanagement veel fileleed voorkomen.
Op sommige trajecten kan dat zeker. Wij zijn voor meer trajecten met een flexibele snelheid. Als milieu, doorstroming en leefomgeving een snelheid van 120 mogelijk maken, moet dat ook mogen.
Zonder filebelasting verbetert dit al enorm.
Elektrisch rijden moet vooral verder een kans krijgen. Wij willen deze technologische ontwikkeling bevorderen en fiscaal aantrekkelijk maken.
Als voormalig woordvoerder verkeer ken ik de site goed en begrijp ik dus ook goed de ergernissen van automobilisten. De SP wil een einde maken aan het beleid van CDA, PvdA, VVD, D66 en CU waarin de auto een melkkoe geworden is en willen wij echt werk maken van de aanpak van de files. Een stem op de SP is een beste garantie tegen de oneerlijke filebelasting.
Dat was het. Standpunten van andere partijen vind je HIER!
28 reacties
De sp was een tijdje geleden de grootste partij geworden bij de landelijke verkiezingen, maar volgens mij wou de cda en pvda niet samenwerken met de sp.
Toen hebben we alle ellende van de partijen die de afgelopen jaren hebben geregeerd moeten slikken. Hier op autoblog waren er genoeg reacties als ging het om zaken die regeringspartijen hadden verzonnen omtrent de auto, in de trant van ‘wacht maar, straks zijn er weer verkiezingen’.
Demoder: als het weer lekker is en je bent in de gelegenheid ervoor is fietsen niet erg. Vooral als je kijkt naar de kosten die je tegenwoordig kwijt bent om te kunnen autorijden.
Slaat natuurlijk als een tang op een varken. De SP is (gelukkig) nog nooit de grootste partij geweest in Nederland.
Wel hebben ze in 2006 25 zetels gehaald, maar zelfs toen waren ze ‘slechts’ de 3e partij (CDA 41 zetels, PvdA 33 zetels).
Check je feiten dus ff voordat je rare dingen gaat roepen…
Correct.
Leve de SP!
Dan heb je waarschijnlijk geen mening, komen de woorden verantwoordelijkheid en initiatief niet voor in je woordenboek en hou je ervan als een ander je boontjes dopt. Dat zijn meestal mensen die het onder communistisch bewind goed doen, dat zijn goede slaven en uitstekend kanonnenvoer.
Daarbij moet ik dan zeggen dat de meeste partijen over komen als partijen die iets willen doen aan problemen… maar in de praktijk gebeurt er meestal zo weinig, ongeacht welke partijen er regeren. Dus ik zie al die positieve ideeën toch vooral als verkiezingspraat.
Rijke onderdrukkers? Ohja? Waar dan? Echt lachen mensen als jij, bang van de rijke “monsters” en toch willen jullie zoooo gaar erbij horen…
Dat heet jaloezie. Communisten vinden altijd dat ze recht hebben op spullen van iemand anders. Omdat het dan eerlijk verdeelt is.
je hebt gelijk. Mijn fout.
De partij met de lijsttrekker die leraar was op een basisschool en nu denkt president te worden van één van de grootste economien ter wereld tijdens grote economische onrust.
Tsjah communisten he, aan ambitie heeft het nooit gelegen.