Tommi Mäkinen jaagt Subaru in 7:55 over Nürburgring

Auteur: , 58 Reacties

In minder dan acht minuten wist de veelvuldig rally-kampioen in een gepeperde Impreza WRX STi een rondje ring af te leggen. Is dat snel? Ja, wel voor een 4-deurs sedan. Ter vergelijking: een RS4 heeft er 7:58 minuten voor nodig, een Cadillac CTS-V 7:59.32 en de Panamera doet het in 7:56. Kleine voetnoot: helemaal origineel was de Impreza niet meer toen hij aan z'n recordrondje begon.

Toch mag Subaru best een beetje trots zijn op deze prestatie. Het blijft een vlotte tijd, ook al heb je een licht getweakte Subaru met +300 pk onder je kont. Het record van snelste-productiemodel-met-vier-deuren blijft voorlopig op naam staan van de Panamera, want die verscheen wel in originele staat aan de startlijn van de Groene Hell.

Dankzij een andere (lees: grotere) turbo en diverse upgrades die het gewicht ten goed kwamen was Tommi uiteindelijk in staat om de Impreza-ringtijd uit 2004 aan diggelen te rijden en er 4 seconden onder te gaan zitten. Foto’s van dit Kodak-momentje staan in de gallery, maar veel leuker is de onderstaande video van het rondje ‘Ring.

Met dank aan iedereen voor de tip!


Subaru Impreza WRX STi @ Nürburgring



58 reacties

-edit: oeps, is gefixt-
Toch is die achterkant geen gezicht helaas.
achterkant is echt niet mooii..
de subaru-style is er zo af :(
maar voor de rest ( knappe prestatie’s )
Toch vette prijs 2 power ratio als je het mij vraagt :-)

Alleen jammer dat ze zo verdomd moeilijk te vinden zijn binnen het Europese (linksgestuurde versies)
Wel een nogal M3-achtige bumper, maar wat ziet ie er toch stukken beter uit dan die lelijke hatchback.
@HDM:

lelijke hatchback ?

Dikkere achterkant dan dit kan je niet krijgen !
http://www.revstars.net/index/d/1567-3/subaru_impreza_wrx_sti_wrc.jpg
Jammer dat ze die Impreza Cosworth STi CS400 niet mee hebben genomen die hier laatst was!
Wat hoop ik toch dat wij deze versie hier nog krijgen ipv die ‘hot hatch’
op het einde toch spannend moment :-)
Geef me die maar, maar dan wel opnieuw in het Mica blau met goude BBS of OZ velgen op Pirelli’s
Deze getweakte versie is ook wel meegenomen, in Japan te bestellen als R205 maar dan staat het stuur aan de “verkeerde” kant!
Tommi Mäkinen kan pas rijden…
Toch verbaast het me dat hij soms wegtrekt vanaf 80-90 in z`n 4.. Dacht dat deze auto er wel van houdt wat toeren te maken..
Verder altijd vet om te zien hoe goed iemand kan rijden en hoe onrealitisch sommige games zijn wbt rondetijden en wel weer realistisch in hoe de track eruit ziet.. nice
in nog redelijk slechte weersomstandigheden, hele rappe tijd
Ik vind de impreza van 2006-2007 toch mooier uit zien. (http://robson.m3rlin.org/cars/wp-content/uploads/2008/04/subaru_impreza_wrx_sti_2006-8-copy.jpg)
Die oogde agressiever en had tenminste een fatsoenlijke achterkant.
Laatste seconden waren toch maar nipt :D
verder prachtige video; scheuren maar!
Aan zijn rijstyll is goed te zien dat ie een rally coureur is.
waar blijft die vogel op 6:52 lol


en hier nog een filmpje van het verhaal
http://www.youtube.com/watch?v=oP3d7mQWoCs
Kiek hem goan met 200 kilometertje per uur door de bochtjes!
Met een auto van € 50.000 de veel duurdere (en meer vermogende) RSen, Pananmeras e.d. te kakken zetten (ondanks een grotere Turbo) vind ik op zich al een prestatie en zegt weer genoeg over hoe goed die auto eigenlijk is. LEES: goed. Ik zeg niet mooi oid….
En die turbo en onderdelen die erop zitten zijn gewoon fabrieks, alleen niet van een europeese STI maar van een JDm R205.
Vindt m toch af en toe beetje slordig rijden. Idd rallyrijder..is te zien. Wel gaaf ja. Zou wel een wedstrijdje met m willen doen:-)
Ehhhh Tommi Makinen in een subaru die een ring rondje doet met media aandacht….Is de liefde met Mitsubishi over ;-)
BlackstarTBDH
achterkant is gewoon echt lelijk
Auto lijkt vrij korte bakverhoudingen te hebben. In de 5 rijd hij een 180-190 bij ruim 6000rpm. Ik verwacht dat een auto die 300+ pk’s heeft toch ruim over de 250 gaat, of hebben ze de bakverhoudingen stiemen wat aangepast?.
@Rudy: niks geprutst hoor da’s gewoon typisch subaru net zoals alle wagens met een rallyachtergrond ook de evo en de focus rs klimmen moeilijk naar top omdat je in een rallywagen geen hoge top nodig hebt ….
in het zwart vet die vette velgen, meesterlijk
@Cabrioot: Tommi stijgt daardoor wel ineens in mijn achting!

En met wijlen Colin McRae en wijlen Richard Burns die bekende gezichten bij Subaru moeten ze nu wel een ander gezicht naar voren brengen.
@Jantje_555:

Bij mij daalt hij in achting. Het gaat allemaal met de botte bijl en zonder finesse. Zie oa. 1:32 tot 1:42

Bekijk eens een onboard met Marcus Grönholm en zie hoe rustig en soepel bij hem alles gaat.
Mika Hakkinen
achterkant heeft wel weg van een MG Zt.. Verder tja dat waren nog is tijden met Tommi haha
Raar da als tommi alleen rijd dat je duidelijk op de foto’s kan zien dat de passagiersstoel verwijderd is ?
Huh!?

Wist niet dat er een STI sedan was.
Was de RS4 sneller op de ring dan de CTS-V?
Props!
Respect voor de prestatie!

Vindt het ook altijd leuk om te zien hoe (relatief) rustig die personen in de auto zitten met sturen etc t.o.v. de snelheden en trucjes die ze uithalen.
Wel komisch dat het Makinen is die een Scooby over de Ring jaagt.

Makinen was vroeger toch de Mitsu man.
Junior Schouten (BMW Liefhebber)
Eindelijk weer een lekkere impreza op de markt, zou hem erg graag willen hebben, reden: doet me denken aan de gt turbo versie op één of andere manier, en klinkt weer erg lekker. Tommi kan trouwens echt goed rijden.
echt supervet!!!

subaru kan je gerust kopen..zijn nog steeds 1 vd beste autos qua betrouwbaarheid!
toch jammer dat hij niet naar nederland komt.
Hm,

Bij 4.19 ging het bijna mis!
En of iemand nog fijntjes rijdt of op een botte manier een ronderecord neerzet…

Zie maar die auto op de baan te houden! We hebben genoeg foto’s van gecrashte-auto’s-op-de-Ring gezien.
Verbazend dat deze lichtere Impreza met een grotere turbo slechts 4 seconden sneller is dan de standaard auto..
En vreemde verhoudingen van de versnellingsbak als je het mij vraagt. Verder knap staaltje rijwerk, ik zou lijkbleek worden als ik zo dicht op de limiet zou rijden!! :D
@vla: Mistig, vochtige baan. Scheelt ook weer wat.

Bakverhoudingen waren redelijk logisch voor een japans AWD kanon? 3 en 4 kort. Wellicht wat korter dan gewoon en ook 5 en 6 waren geen overdrives, maar dat is niks nieuws voor Impreza’s en Lancers.
@bozewolf:
Aah dat verklaart veel idd, de baan ligt helemaal onder de dauw. En voor een rallybak zijn dat idd goeie verhoudingen, maar op dit circuit weet ik het nog niet..
Zalige auto!
Hij is misschien niet moeders mooiste, maar traag is hij zeker niet.. mocht ik de kans hebben er ooit een op de kop te kunnen tikken zou ik zeker en vast niet twijfelen!
Beetje off-topic, maar vond dit wel een geweldig filmpie met Chris Harris en Francois Delecour in een Porsche GT3 RS(WRC held die altijd het snelste was op asfalt)

http://www.youtube.com/watch?v=LRvcobW-LN4
schakelfout @ 1:32

verder vet filmpje en hele mooie auto
Vind de achterspoiler wel mooi, kan je mooi op strijken of picknicken, of makkenlijk aanduwen als je met lege accu staat. Nee zit er wel geintjes over te maken, maar me zwager heeft ook een sub. Als je ziet hoe die ermee de bochten om knalt en trappen(alles bij warme motor etc) respect voor het materiaal dat heel blijft. Wel van overtuigd dat het een technisch goede auto is. Alleen als ik kiezen mocht om met een sub tegen een boom te knallen of met een mb, neem ik de mb wel. Die sub is me een blikke hok…
Met een buitentemperatuur van 2°C is dit echt wel een zeer snelle tijd.
Wat vreemd dat Mäkinen betrokken is bij de ontwikkeling van Subarus. Een hele carrière bij Mitsubishi rijden deed mij iets anders vermoeden.
@supreem mijn subaru gaat ook sneller als het buiten koud is denk dat het te maken heefd met de intercooler
@qoekje: wat voor subaru, sti vermoed ik welk jaar ?
Jongens het gaat hier wel over een USDM subaru het is een 4 deurs zoals in mij ogen elke echte STI zou moeten zijn. voor deze huidige hatchback versie was er op edm en JDM nooit echt een andere versie geweest van een STI of WRX, WRC. Ik vindt de hatch nog altijd heiligschennis. ook al vind ik hem stiekem wel een beetje mooier ;)
Knappe prestatie toch.. Ok hij is geen standaard wagen, maar toch….
Dat blikke hok is tot 2008 gemaakt en daarna is het een superdegelijke auto geworden! Een wereld van verschil, maar de meeste weten dat niet. Hatch is persoonlijk de mooiste.. zo’n sedan met spoiler kan eigenlijk niet meer in deze tijd.
Ze hebben zitten cheaten bij Subaru!!
Tel er maar 2 seconden bij.
Tommiesan maakt foutje in de allerlaatste bocht en toen hebben ze maar meteen ook de klok stil gezet.
Blijft wel knap hoe die met die auto smijt
reed net een wrx sti spec c turbo upgrade 1 op m,n ps2 op de ring in 7,54.781!!,wou gewoon effe kijken of dat een beetje in de buurt kwam. nou dat lijkt me aardig gelukt!
7:55 inclusief tanken onderweg?
Waar gaat de linksgestuurde WRX STI Sedan dan wel geleverd worden? Bijvoorbeeld in Duitsland? Of Spanje? Dan haal je hem toch daar vandaan? Even langs de RDW, hebben.
en jaaaah hoor hij komt lekker toch naar nederland
Die subaru wrx sti ’95 blijft toch de mooiste in mijn ogen, ik vind dat ze die auto’s tegenwoordig te mooi wille maken..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).