Saab met BMW in gesprek over model 9-2?

Auteur: , 27 Reacties

Victor Muller heeft onlangs laten weten dat er een klein modelletje bij moet komen. Hiervoor zouden ze de hulp van BMW willen inroepen om een Saabje op MINI-platform te bouwen.

Saab-CEO Victor heeft geen zin om in te gaan op alle speculaties, maar volgens een Zweedse krant (vertaling) worden er gesprekken gevoerd met de Duitsers van BMW om gezamenlijk een model 9-2 te bouwen. Kleine premium stadsautootjes scoren goed, dat lijkt ook Saab door te hebben. De kans dat er dus een opvolger van de aloude 92 komt lijkt dan ook vrij groot. Hoewel dit een directe concurrent zal worden van MINI, is BMW toch bereid om mee te werken aan de auto.

Het partnerschap gaat volgens een aantal geruchten nog iets verder gaan dan alleen een hip wagentje als instapmodel van de Saab line-up. Ook wordt gesproken over het leveren van dieseltorretjes voor de -nog te onthullen- Saab 9-4X. Eerder zouden ze hiervoor de hulp van ex-eigenaar GM ingeschakeld worden. Nu lijken ze het toch te gaan doen met de oliestokers uit Beieren. We houden je op de hoogte… (via Nu.nl)

Met dank aan iedereen voor de tips!



27 reacties

Svenska Aeroplan AB
Hey, waar is mijn ‘met dank aan’???
-edit: check, gefixt-
word het dan niet een 9-1? en 9-2 een concurrent voor de 1serie? verder zeg ik goed idee zeker als ze hem net zo fraai maken als de 9-5!!
Mmm… ben ik wel benieuwd naar. Een hatchback Saab is volgens mij wel goed om het imago een beetje te veranderen. Zoals Mini van armelui’s auto naar YUPpen bak is gegaan zou Saab op deze manier wel de ‘pedigree’ van anders/veilig/aristocratisch kunnen inzetten om ook een leasekiller te ontwikkelen.
@Svenska aaaah wat een zielepiet. Helaas stond het dus ook op nu.nl

Ot: Best een goed idee van SAAB. Ik hoop wel dat BMW ze dan ook de vrijheid geeft om een sportief model te maken. Zonder sportieve topper is een hoop van de aantrekkingskracht natuurlijk afwezig. En de motoren van BMW zijn meestal ook zeer goed, of zijn dat alleen de benzine motoren?
@floryn: BMW dieselmotoren zijn zeer goed en niet meer van PSA (modellen die uit gaan kome, bv op countryman BMW ontwikkelde 1.6D!)
ze hadden toch een tijdje terug een 92 in samenwerking met subaru? (nooit in NL op de markt gebracht overigens)
Een nieuw klein model van saab?
Als ze hem net zo mooi maken als de 9-5 en hem dan ook nog een mooie prijs geven kan het niet fout gaan.
@MrSkyline

Gebaseerd op de Impreza, was ook meer omdat GM toen nog een aandeel in Subaru had dan een samenwerking.
@mrskyline

en dat was ’n afschuwelijk lelijke auto
Svenska Aeroplan AB
Is al een mooie concept voor een klein Saabje:

http://l.yimg.com/dv/i/articles/2008_geneva_auto_show_gallery_2/saab_9x_concept/saab_9x_concept_1_x.jpg

Met het juiste platform kunnen ze hier mooi op doorborduren… Het belangrijkste is natuurlijk dat Saab nu zijn eigen partners kan kiezen! Dit is hier het eerste voorteken van.
@Svenska Aeroplan AB:
http://www.autoblog.com is ook zeer actief met Saab nieuws ..
Aankloppen bij BMW, dat is volgens mij nooit verkeerd! Ik ben benieuwd wat dit op gaat leveren;)
Een kleine Saab lijkt me zeker leuk, hopelijk met 2.0L turbo motor, lekker oldskool!

Die concept hierboven vind ik nogal lelijk eigenlijk. De voorkant is leuk, maar de daklijn en de achterkant (voor zover ik die kan zien) vind ik wat minder.
Uitstekend idee van saab. Het uiterlijk van de saab zou uitstekend passen op een auto met het formaat van een mini.

Aangezien bmw ook bezig is met een electrische kleine auto, kan saab in de toekomst deze techniek gewoon overnemen of overkopen (ik weet niet hoe dit gaat).

Dan heeft saab dus een volwaardig programma. Een kleine auto (soort van instapper), een sedan/station model en voor degene die iets exclusievers willen kunnen bij spyker terecht.

Ik denk dat van het concept waarvan Svenska Aeroplan AB een plaatje heeft gepost, grotendeels behouden blijft. Misschien dat ze de achterkant gaan veranderen. Vooral de ruit achter-zij om het te laten passen bij de vorm van de nieuwe saabs die gaan komen. Misschien een beetje meer aflopende achterkant zoals de audi A1.

Dat wordt een mooie auto. En niet alleen van de buitenkant, want saab maakt ook hele mooie interieurs.
als saab en spyker onder de zelfde holding vallen, zou BMW die audi motoren graag willen vervangen denk ik… and the war continues
Svenska Aeroplan AB
Op veler verzoek, de achterzijde:

http://davidreport.com/blog/wp-content/uploads/2008/03/saab_9x_3.jpg

Bijzondere aan deze concept is de Aerodynamica (natuurlijk Saab wel toevertrouwd!): uitschuifbare dakspoiler en diffuser en voorspoiler op snelheid, zorgt voor betere wegligging, minder verbruik etc.

Mede daarom: ‘Concept of the show’ in Geneve ’08:
http://www.carbodydesign.com/archive/2008/03/11-saab-9-x-biohybrid-best-concept-award/

En terecht natuurlijk…
;)
In de nieuwe AutoVisie staat een leuk interview met Victor Muller waar hij oa. het ook over de 9-2 heeft.
Muller heeft veel ideeën, veel geleend geld, en die combinatie zorgt ervoor dat hij soms mag praten met de chef ontwikkeling van BMW. Als hij nèt zo’n ondernemer wordt als bij het (vanaf aanvang failliete) Spyker, dan houd ik mijn hart vast voor degenen die hem steeds blijven voorzien van geld op basis van gladgestreken babbels ;-)
Wat ben ik blij dat jij (Ricardo) tegenwoordig de stukjes schrijft over Spyker/Saab en dat meen ik oprecht. Robbie speelde altijd op de man en was erop gebrand alles in een kwaad daglicht te zetten. Dus Kudos voor de evenwichtigere berichtgeving van AB!
OT: Een klein autootje van Saab: I’ll have one please
Goed idee, de stijl van Saab bevalt me ook wel.
Svenska Aeroplan AB
@ lincoln: bedankt voor de tip!

Zal eens kijken op die link…
;)
En wat wilt BMW hiervoor terug??
@Ferdinand1: In een aantal media wordt gezegd dat het niet Saab is die BMW heeft benaderd maar juist andersom. Saab heeft een interessante implementatie van de Haldex aandrijving en ze zijn erg ver met biobrandstoffen.
@Ferdinand1: het voordeel voor BMW is dat ze de (hoge) ontwikkelingskosten van hun (dure) motoren over meer eenheden uit kunnen smeren. Het verkopen van aandrijflijnen aan andere partijen is een belangrijk speerpunt geworden van BMW’s strategie:

Ian Robertson: “We announced the expansion of our powertrain system sales business as part of the company’s Strategy Number ONE. Today’s agreement with Carbon Motors marks another important milestone along this route – with others to follow.”


Denk oa maar aan de volgende voorbeelden:
– Wiesmann
– Morgan
Carbon Motors

En ze willen ongetwijfeld Saab (en Spyker) aan dat lijstje toevoegen. Echte concurrenten zijn dat toch niet. Daarnaast is Audi (tov MINI) natuurlijk in het voordeel dat ze het platform van de A1 kunnen delen met de Polo, Ibiza & Fabia.

BMW kan de kosten van het MINI platform (nog) nergens mee delen. Dat zal er voor zorgen dat de kostprijs van een MINI hoger ligt dan die van een A1 en dus minder winst oplevert. Dat is uiteraard ook de reden dat BMW met kleiner FWD model (0 Serie) onder de 1 Serie wil komen. Op die manier kan BMW ook schaalvoordelen krijgen.
@robbie: True, maar toch.. Ze creëren wat mij betreft wel een keiharde concurrent van de Mini.. Dus ik zat al aan een aandeel in die Saab vanuit BMW te denken.
PS Saab wil de ’92’ maar liefst 10% duurder maken dan een MINI, dus een directe concurrent is het niet. Dat zal ongetwijfeld ook meespelen in de beslissing van BMW. Ook wil Saab ‘slechts’ 30.000 tot 60.000 stuks op jaarbasis verkopen. MINI verkocht in 2009 ruim 200.000 eenheden.

Saab would choose a chassis platform from a bigger carmaker rather than make the investment for a car that would have a projected yearly production run of 30,000 to 60,000.


Muller said a new Saab 92 would be priced “about 10 percent more than a Mini,” which starts at 16,600 euros in Germany.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).