Rijtest: BMW S 1000 RR

Auteur: , 51 Reacties

Er zijn twee dingen waardoor de BMW S1000RR opvalt. Ten eerste natuurlijk zijn asymmetrische voorkant, je houdt ervan of je vindt het niks. Maar daarnaast ook zeker de specificaties die bij de eerste superbike uit de Beierse stal horen: 0,95 kilo per pk, want 142 kW (193 pk) bij 13.000 tpm, tegenover 183 kilogram. Bij 14.200 tpm grijpt overigens de toerenbegrenzer in, maar wil je dit meemaken dan zit je in de eerste versnelling al op hoogst illegale snelheden.

BMW S1000 RR

En over het blok gesproken: dit weegt 59,8 kilogram, ronduit bescheiden voor een 999 cc. De viercilinder lijnmotor beschikt over titanium kleppen en de klepbediening is in tegenstelling tot wat je zou verwachten niet in handen van klepstoters maar van sleeptuimelaars. Volgens BMW is deze uit de racerij afkomstige techniek niet alleen 55% lichter dan die van de conventionele klepstoters, maar is de kleptiming ook preciezer en de klepbediening daarmee verfijnder. Het is maar dat je het weet. Wat tijdens het rijden vooral naar voren komt zijn de kracht en het geluid van het blok. In ieder van de 6 versnellingen, prima aangegeven op het digitale dashboard zoals het hoort, is er voldoende power beschikbaar. Kan je bij de auto nog leuk ouwehoeren over de specs, zelfs tijdens het rijden. Stap je op de motor dan gaat het uiteindelijk toch gewoon om het gevoel. Tenzij je bezig bent met rondetijden natuurlijk, voor ons hier even niet van toepassing. Hijs jezelf in het zadel en je wordt geconfronteerd met een bekend beeld voor de BMW I-Drive gebruiker, namelijk blinde paniek als je geen handleiding hebt. Je denkt zelf de tractie controle in te stellen? Wij zeggen RTFM en dan komt het allemaal goed. Staat alles in de juiste stand dan pas komt de startknop in beeld. Wat dan volgt is een grote verrassing, de BMW is namelijk kinderlijk eenvoudig te rijden, als je maar een beetje ontzag hebt voor het vermogen. Altijd leuk om mythische eigenschappen aan deze S1000RR toe te dichten, maar de BMW heeft een perfect beheersbaar schizofreen karakter. Geen ontembaar tweekoppig monster derhalve. Natuurlijk kan je binnen de 3 seconde naar 100 km/u en ligt de topsnelheid “boven de 200 km/u” (understatement van het jaar in BMW tech. specs) Maar voor de dagelijkse rit naar de bakker hoef je de RR ook niet te laten staan. Hoewel, in je leren pak klimmen voor een halfje tijgerwit is misschien ietwat overdreven. De BMW zal je vooral zien op circuit dagen, waarvoor een speciale ‘Race’ setting beschikbaar is. Kom je op je lokale trackday met slicks dan kan je zelfs voor een specifieke ‘Slick’ setting van de motor mapping kiezen. Hiervoor moet onder het zadel een codeerstekker ingestoken zijn. Of daarvoor een speciale ingenieur uit Beieren over komt is niet duidelijk…

BMW S1000 RR

Even afvinken nog.
– Zitpositie? Top, door de compacte bouw van het blok.
– Remmen? Superieure remvertraging. ABS werkt voortreffelijk. Pak de hendel op de rechter stuurhelft en de achterrem wordt ook licht ingeschakeld, zodat de motor bijna niet duikt.
– Vering / demping? Nieuwe vullingen hoef je niet te bestellen, maar we zouden er geen eieren mee gaan halen.
– Passagier? Wil jij dat iedereen naar de kont van je vriendin kijkt? Niet doen dus, zit je zelf ook beter.

BMW S1000 RR

Versnellingsbak? Hmm, tsja. De ANWB leden onder jullie zullen het fijn vinden om te horen dat je altijd de neutraalstand vindt, of de motor nou koud of ‘redelijk warm’is. Maar wordt het blok en de bak warmer dan lijkt het wel of elke versnelling direct in je hand geramd wordt. Je zou kunnen zeggen, trefzeker en met veel gevoel. Wij houden het erop dat er teveel door wordt gegeven aan de berijder bij het inleggen van een andere versnelling.

Nog iets te zeuren? Niet echt, of het moet het knopje van de knipperlichten zijn, die geen duidelijke schuif heeft maar al reageert op een aanraking. Met motorhandschoenen aan geen goed systeem. Ook de stroboscoop in het dashboard die je waarschuwt wanneer je moet schakelen kan wat ons betreft in alle standen behalve ‘Race’ achterwege blijven.

BMW S1000 RR

BMW S1000 RR

Kopen dus maar deze S1000RR? Als je een circuit tot je beschikking hebt dan zeker. Als je een hekel hebt aan zware supersportmotorfiets, dan, ja dan eigenlijk ook. Want de traditionele nadelen, zoals moeilijke handling buiten het circuit en een oncomfortabele zithouding, die vind je niet terug bij deze BMW. De compacte bouw zorgt ervoor dat je de motor perfect onder controle hebt. Zoals de meeste sportfietsen heeft de S1000RR ook de draaicirkel van een olietanker. Maar door de zithouding is het geen hachelijke onderneming om deze actie in te zetten. Laat een onervaren rijder daarentegen straatje keren op bijvoorbeeld een MV Agusta F4 en je kunt gaan sparen voor nieuw bodywork… De drie mogelijke motorinstellingen ‘Rain’, ‘Sport’ en ‘Race’ zeggen genoeg. Kies een van deze standen en zowel het vermogen als de gasrespons wordt aangepast. Zo heb je in de ‘Rain’ stand maar 150 pk tot je beschikking en is de motor eigenlijk voor elke beginner, die zich een beetje kan beheersen, te berijden. Dan hebben we het nog niet over het uiterlijk, zeker in de BMW Motorsport kleuren, verschrikkelijk mooi! En het geluid en die versnelling en die perfecte remmen en… ach weet je, zet maar gewoon voor een langeduurtest deze Premium Superbike neer. Wat het moet kosten? € 17.990,-

Het filmpje met de R8 Spyder en Gallardo staat op ABHD.nl.

Met dank aan Michael Ras voor de bijdrage! Foto’s Casper Heij.



51 reacties

-edit: check, is aangepast-
-edit: check, is aangepast-
checkt adres balk
nee zit nog steeds op autoblog :S
Hij heeft 1.05 pk per kilo. Hij heeft voor iedere kilo 1.05 pk. 1.054 x 183 = 195.

1,05 pk per kilo.
0,94 kilo per pk. Dus het staat wel verkeerd om in de tekst.
Ik vind het tof dat er ook eens iets anders dan auto’s wordt besproken ;)
leuke test! en een evenzoleuk verslag.
Is het ook een fiets voor een beginner of is die beter af met een F800RR om op te beginnen?
Jammer van die broek over de laarzen. dat is echt een van de meest waardeloze trends ooit.

Verder inhoudelijk: ik zou wel heel graag zo’n s1000rr hier in m’n berging willen hebben.
leuke bike, echter die 14000 toeren vallen me tegen. als je eenmaal een honda de 18000 toeren hoort maken…
@Laue: De BMW heeft van alle 1000cc fietsen het hoogst haalbare toerental…voor 18000 toeren moet je bij de Honda CBR250RR zijn, die haalt 19000 maar met een slag van 33.8mm vergeleken met 49.8mm van de BMW S1000RR
@ Simpson

Fiets voor een beginner? Haha, dit ding is een van de snelste straatmotoren die je zo kan kopen.

Als je net je Rijbewijs B hebt dan is een zo’n Gallardo misschien ook niet de meest handige auto om je eerste km’s mee te rijden.
@J. Meloen: je mag ‘m zelfs niet bereiden als beginner, tenzij je er een 25 KW-setje op laat schroeven, waarmee je dus 160 pk wegneemt, en een flink hap in toeren. nee, een beginnersmotor zeker niet, neem dan de Kawa Ninja 250r, precies 25 kw, en wel 14k rpm, veel goedkoper, en het is gifgroen.
@NLBUURMAN: er zijn ook ‘oudere’ beginners.
@DePannekoek: je bedoelt mensen die al wel 5 jaar hun rijbewijs hebben, en dan echt willen motorrijden? tip; neem eerst weer wat lessen, en begin dan niet direct op zo’n ding.
@8C_Competitione: daar heb je wel een punt, maar hangt er ook vanaf hoe je zo’n ding gebruikt; als je vaak wilt doortrekken hoog in toeren, koop eerst een 250cc, en dan een zwaardere. als je direct een 600cc koopt, begrenst, dan gaat toerental naar beneden, maar als je toch vroeg opschakelt en weinig doortrekt (toergedrag), dan zou ik idd direct 600 kopen. maar er komt wel een factor gewicht bij, want zo’n 600 blok + frame is vaak wel zwaarder dan 250.
@j.meloen: nou en? hij is licht, heeft ABS, korte wielbasis.
misschien rijd dit wel makkelijker dan een ouwe gsx-r600 (ik noem maar wat)
geweldige motor:) maar geef mij toch maar de Gallardo!
@ laue,

een cbr1000rr maakt ook geen 18000 toeren hoor, ’t zijn de 600 broertjes die dat kunnen
moet een geweldige kick geven met zoon motor rond te rijden, maar ik doe het liever niet, want dan heb ik denk ik snel een doodskist in motorsport kleuren nodig ;)
BMW motorfietsen hebben kwaliteits gewijs al 70 jaar geen concurentie meer ..

echt een klasse apart ..
voor alle liefhebbers van motoren : http://www.motor-forum.nl
Leuke test mannen vooral erg goede foto’s.

Ik had gehoopt wat meer actie te zien in de video maar ik snap dat die autoblog is en de r8 v10 in het zonnetje stond ( ook niet verkeerd lijkt me zo )

vaker doen dit, het ontbreekt de motorsites aan financiën en lef om goede testen uit te voeren op zowel video als foto.
BMW is nieuw in dit segment en ze blazen de concurenten aan de kant!!
Heet dit tegewoordig moterblog?:P
Svenska Aeroplan AB
Motoren zijn voor homo’s…
@Svenska Aeroplan AB: Niet dat ik mij voel aangesproken hoor als motorrijder, maar waar berust jou vooroordeel op?
@Sjontheking: Heb je zelf weleens op een motor gereden?
Zonder deze bescherming wil je niet vallen en voor ieder wat wils, zo heb je ook choppers, tour-motoren, off the road motoren enz. waar je geheel rechtop zit…
@NLBUURMAN: Daar heb jij ook een punt, een begrensde motor klimt minder snel in zijn toeren(wat ik ook merkte bij mijn 25-kw 500cc) en ik heb toen ook op een ninja 400 gereden en die zijn heel wat lichter inderdaad. Oftewel met een begrensde 600cc moet je wat compromis accepteren,
maar als je ervaring hebt opgedaan/je begrenzer eruit mag heb je veel meer plezier aan een 600cc!
Svenska Aeroplan AB
… in leren pakken
Fraaie motorfiets met indrukwekkende specificaties. Motorrijden is ook veel leuker dan autorijden. Qua afwerking kan de fiets toch niet helemaal tippen aan enkele van zijn Japanse concurrenten. Qua betrouwbaarheid is het ook huilen met de pet de pet op bij BMW Motorrad, nauwelijks een fabrikant doet slechter. Qua technische verfijning kan het waarschijnlijk ook niet tippen aan de producten uit NIPPON. Mijn top vijf in deze klasse ziet er zo uit:
1 Suzuki GSX-R 1000
2 Honda CBR1000RR Fireblade
3 Aprilia RSV4 R (wat een fraaie machine)
4 Yamaha YZF-R1
5 BMW S1000RR
@kempenaer: niet de Europese motorbladen gelezen? in bijna elke test won de BMW van zijn concurrenten…
@Jeroenmx5: ben je serieus?
Der Mercedes: http://www.uitmuntend.de/search.html?search=mercedes
Das Motorrad: http://www.uitmuntend.de/woerterbuch/Motorrad/
@
@ Svenska Aeroplan AB

Medicatie vergeten vandaag, fan van opgepimpte Opels?
in het duits:

DAS mercedes (mannelijk lidwoord)
DIE motorrad (vrouwelijk lidwoord)
Z
Maare, ik zit hier toch niet op motorblog.nl????
schumacher, blijf bij je leest!
BMW S1000 is Fugly. Liever een Ducati 1098R, Aprilia RSV4, MV Agusta F4 of zelfs een YZF-R1! Dat is pas spul. De geilste op het moment is de No. 100 Corona Honda Fireblade.
Gokje: Ruben zit in dat motorpak… :wink:
@Emile_Benz: Ruben heeft een Italiaanse schone, een 998 of een 748. En ik geloof dat hij tegenwoordig voor Topgear Magazine werkt.
Ik word ook zo schijtziek van die idioten die steeds moeten vertellen dat wij op autoblog.nl zitten. Als je niets over motoren wilt lezen, moet je het artikel maar overslaan of anders gewoonweg oprotten naar een andere site.

De BMW vind ik een pareltje. Zelf ben ik niet zo van de motors, maar deze vind ik toch wel wat hebben. ;)
@ Svenska Aeroplan AB: it takes one… En ’t is niet omdat Saab nooit motoren gebouwd heeft, dat ze geen fun kunnen zijn.
195 pk op papier, 205 pk op de testbank…
Heb je bewust gekozen voor de ABS versie? Hoe werkt dat met glijdend de bocht in gaan? Ik lees tegenwoordig steeds vaker dat het bijvoorbeeld een klacht is dat ABS niet standaard is, terwijl ik soms met wat sportief rijden op deze manier een bocht in ga. Grijpt hij vroeg in of vrij laat pas?
Wil er binnenkort eens op proefrijden, zit ook met een schuin oog naar de nieuwe Aprilia te kijken, maar de BMW is wat completer voor de prijs.
@ JH> maak dikke blunder, DIE moet het zijn…..en hij schaamt zich diep!

(was vroeger altijd eindeloze discussie in de klas. Een aantal waren autogek, en een aantal kwamen per motor. De ,autoliefhebbende, Duitse docent maakte daar een mooi einde aan;)
@Jeroenmx5: het is das Motorrad (enkelvoud) of die Motorräder (meervoud)…mijn Duits is goed genoeg om dat te weten geloof ik :)
8C_Competizione
Leuk dat er ook eens een motor wordt besproken ja!
Maar: “De drie mogelijke motorinstellingen ‘Rain’, ‘Sport’ en ‘Race’ zeggen genoeg.” = pussy-button? Die elektronische “rommel” hoeft voor mij niet op een motor hoor… Gas-response lekker zelf bepalen!
@NLBUURMAN: nee daar krijg je spijt van als je een 250cc koopt! Zodra de 25-KW set eruit mag ben je er zo op uitgekeken namelijk…Had ik al met mijn Suzuki GS500 spijt van dat ik niet meteen een 600cc heb gekocht en die even had begrenst.
En ja hoor, mijn vader heeft de BMW RR1000S.
Ubervet, en verdomd angstaanjagend snel…
@ Simpson

Als je een supersport wil hebben als beginnend motorrijder kan je inderdaad beter naar een gsx600 of een r6 kijken. Die laatste heeft ook een iets vergevingsgezindere zithouding.

Persoonlijk zou ik sowieso geen 1000 nemen. Mocht je je 600 of 750 ooit nog eens zat worden kan je altijd nog overschakelen naar een duuzend.
Mooie test, ik zou wel vaker motors willen zien hier.
Motor rijden is sowieso veel leuker dan autorijden.
Zodra ik op mijn motor stap heb ik een grijns van oor tot oor, en die gaat niet meer weg tot ik er weer vanaf stap.
Bij motor rijden heb je pas echt rijplezier en bovendien zijn mooie motors voor iedereen wel bereikbaar.
Ben geen fan van motorfietsen, toch niet van die racers, veels te uitnodigend om te snel te rijden en te onveilig. Als ik 17 ton uitgeef zou ik toch voor een 2de hands E30 M3 mee of zo…
Helemaal niks voor mij. Mocht ik ooit toevallig op een motorfiets belanden (lijkt me sterk), dan toch liever zoiets:

http://www.motorcycle-usa.com/photogallerys/2004-Harley-Davidson-Road-King.jpg

Jaja, heel fout, midlifecrisis, zeg het maar. Kan me niks schelen, als ik citrofiel kan zijn op een forum als autoblog kan ik ook HD rijden ;)
Als het over zulke motoren gaat, met een merk dat ook in de autowereld niet onbekend is, dan mag dit er best een keer tussen;) Als deze motor de moeite niet meer waard is dan weet ik het ook niet meer;)
@ JH

In de meeste testen die ik heb gelezen won de Aprilia RSV4 R. De BMW heeft wel het meeste vermogen, maar 180pk is ook al erg veel. Maar goed, het was ook mijn top 5 met de Suzuki GSX-R 1000 op één.
Mmmmmh. Beetje vage toertest, is er eigenlijk wel een beetje geknald met dat ding? Doe deze dan maar: http://www.motorklik.nl/motortests/motortests-2010/7572-motortest-bmw-s1000rr-2010.html
@ Svenska Aeroplan AB; klopt volledig! Kijk ook maar eens hoe ze met de kont naar achteren zitten in hun strakke leren broeken in felle homo kleuren!
Ik kan het helemaal bevestigen………………de S1000RR is een waanzinnig fantastisch apparaat…………..

Het mooist is dat ik kan kiezen uit de S1000RR of de E92 M3……………..oeps………..tja, veel beter wordt het niet……………..alhoewel; ik had wouter toch aangeboden even deze 2 geweldenaren van mij op de plaat/film vast te leggen………………….:-) dan was het helemaal toppie geweest………………die veredelde VW en de dolle stier horen daar niet IMHO…….
Ik wil meer motors zien! Start anders even motorblog.nl op! en mbhd.nl natuurlijk :) Kom maar op met die filmpjes :D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).