Te Koop – Ferrari 308 GTSi met Pontiac Fiero-V6

Auteur: , 43 Reacties

Een V8? Nee, veels te duur. Doe maar met een Amerikaans V6je.

Je kent het waarschijnlijk wel. Urenlang Mobile.de of eBay afstruinen naar klassieke tweedehandsjes. Een ouwe Jag hier, een strakke 993 daar of wat Amerikaans spul uit een tijd dat benzine goedkoper was dan water. Maar dat onderhoud aan die oudjes kan soms flink in de papieren lopen. In Florida bedachten ze daar een oplossing voor, gewoon de originele V8 uit een 308 GTSi vervangen door een 13-in-een-dozijn Fiero-V6. Van 214 Italiaanse raspaarden naar 140 obesitas-pk’s. Ach, scheelt wel weer een stuk in de portemonnee.

Volgens de huidige eigenaar heeft de door GM gemaakte 2.8L V6 stukken minder onderhoud nodig, ben je een kleiner bedrag kwijt aan onderdelen en zijn ze beter verkrijgbaar. En oké, het huidige bod staat op $14.901, ook niet heel hoog. Maar wat bezielt je -afgezien van rationele redeneringen- om een dergelijke engineswap uit te voeren? Toch zullen er genoeg zijn voor wie dit helemal niet uitmaakt, daarom: Bieden kan HIERRR. (via Carscoop)

Met dank aan Klassiekerrally voor de tip!



43 reacties

sportspotter13
nee houd hem maar gewoon met originele motorblok erin
Al die mensen die al die tijd in die replica’s steken… Eigenlijk vertederend maar ook nogal dom, want met al dat geld kan je vaak een “echte” sportwagen op de kop tikken met wat kilometers of wat werk aan, maar dan kom je “doe het zelf”-talent wel echt van pas…
Doet toch wel afbreuk aan het totaalplaatje.
Zag vanmiddag nog een Dino 308 GT rijden, heeft die een V12? klonk goed iig.
huh, heiligenis verprutsen:S
Ziet er nog heel behoorlijk uit. Nu is de standaard fiero naar mijkn mening ook begerenswaardig.
Lezen is ook een kunst. Het is geen Fiero, maar een Ferrari met Fiero motor. Doen ze in de VS wel meer. Heel wat klassieke Ferrari’s kregen in de VS een Ford V8, omdat ze de twaalfcilinder niet konden repareren. In Autoweek staat een verhaal van een BMW 507 die van Elvis is geweest. Haaft in de VS ook een Ford motor gekregen. Het blijven rare jongens, die Amerikanen.
hehe, weer eens wat anders dan zo’n fiero based replica :) Hopen dat ie het echte blok bewaard heeft dan maar, kan ie dat er weer in leggen.
FF off topic:
Waarom zie ik een advertentie van een Toyklota Pr**s hier op autoblog???
Tja, wat kan hem het nou schelen? Hou bezit namelijk al een Ferrari 348. :)
als je toch zuinig wilt rijden met beetje vermogen, klap er dan zo’n 1.4 tsi met 180 pk in. dit is echt slecht, ’t zou verboden moeten worden.
Wat kost een blok voor een 308? Wie weet is het een koopje als je deze koopt en dan een nieuw blok erin lepelt.
wat zou die wel niet in die andere ferrari gelepelt hebben
ja dit vind ik ook wel ver gaan brrrrr .
geeft wel een andere dimensie aan downsizen. meestal gaat de auto er op voorruit bij een engine swap.
nou .. dit is zelfs voor de paupers onder autoblog-zeiksnorren te koop ..

so put your money where your mouth is ..

en niet janken over een motorblokje .. daar is makkelijk aan te komen ..
ben het helemaal eens met NLBUURMAN :D kwam hem veel beter uit , nu zit hij daar met zijn 140 pk in een ferrari :s
Italia blok er in dumpen. Er schijnt er weer 1 te zijn gecrasht.
Ik herinner me een verhaal over een Turk in België die een tweedehands Ferrari wilde laten voorzien en daarover gigantisch ruzie kreeg met de mannen van Ferrari zelf.

Anyway, in Groot-Brittannië staat er een te Ferrari 328 koop via AutoTrader UK.
K*t Kan hier niet editten :(

Die Ferrari 328 is dus voorzien van een lpg installatie.
@RRRobert: lol, Ferrari met LPG! Maar goed, ze gaan nu zelf al inzetten op hybride… Porsche ging ook overstag met een diesel.
Nah, doe het dan gewoon niet als je het geld niet hebt. Originele V8 is veel eter en klink mooier waarschijnlijk.
Die motorswap is al drama… maar heeft er iemand goed naar die velgen gekeken? Damn wat lelijk!

Dit doet gewoon pijn :(
@maartenooms
Dino had volgens mij altijd een V6…

ot:
speltip 1: als je geen geld hebt om een Ferrari te onderhouden moet je er ook geen nemen
@pizzakoerier: Alle 308’s hadden V8. De originele Dino had een V6 maar alleen de naam is overgedragen naar de volgende generatie.

Vandaar dat je nog wel es in de war kunt raken inderdaad.
Hoe hard een lijk ook glanst, het blijft een lijk.
De motor uit een Ferrari halen? Dat is het belachelijkste dat ik ooit gehoord heb! Koop dan gewoon een zuinige auto en plak er een Ferrari stikker op! Zonder Ferrari motor is het gewoon geen Ferrari meer, het klinkt geen eens als een Ferrari, dus waarom wil iemand dit?
@Cantago: Ik ben verder niet ZO’N purist, maar het originele blok eruit halen en dan er zo’n laf understressed underpowered V6’je inlepelen is ook in mijn boek helemaal knudde.

Mieter er dan iets leuks in.
@bozewolf: Juist, helemaal mee eens! Als je er nu een modernere Ferrari motor in legt, of desnoods een oude V12 uit een gecrashte Lamborghini of zo… Maar downsizen voor het bezinegebruik? Dat gaat er bij mij niet in;) Dan koop je gewoon GEEN Ferrari!
wowowowow wat een sentiment om een plastic badkuip die aan de andere kant van de wereld staat ..

niemand .. maar dan ook NIEMAND wil een jaren 80 Ferrari blok onderhouden ..
@lincoln:
Kroymans wil ‘em dolgraag voor je onderhouden, die zijn helemaal stinkend rijk binnengelopen van, van die 80er jaren Ferrari’s met 20000 km de koppeling eruit, nieuw startmotortje, dynamo, dit is waarschijnlijk de meest betrouwbare Ferrari 308’s ooit.
@ lincoln: Niet willen onderhouden? Mwah, het is meer het niet willen betalen van het onderhoud.

Wat ik niet snap aan dit project: Waarom bouw je een motor in die MINDER vermogen heeft? Waarom geen leuke Northstar V8 of zo?
Of laat ’t origineel. Een Ferrari is toch wel een beetje een totaalpakket: Zonder motor ontbreekt een deel van de magie.

En dan die velgen… Ze zijn natuurlijk makkelijk te vervangen (als je de originele velgen tenminste kan bemachtigen), maar dit ziet er zó Halfords-wieldop-achtig uit dat het zeer doet aan de ogen.
@Klassiekerrally:
het lijkt mij het grootst mogelijke “bread and butter” blok die er in past ..
en een northstar heeft al koelings-problemen met een grill van een vierkante meter in het voor-onder ..

dit blok waarschijnlijk net zoveel als 3X de bougies vervangen van het originele blok ..
Oh, nog een keer @lincoln: Heel toevallig ken ik overigens wel iemand -nee TWEE iemanden- die Ferrari V12 Boxers uit de jaren ’80 uit elkaar halen, reviseren en weer in elkaar zetten. Voor hun plezier! ;)
Ach .. het is zijn geld.
Oh wat triest. Een van de mooiste dingen van Ferrari is zijn kippevel geluid. En dat is nu verdwenen! Dat is net als al die replicabouwers die een MR2 ombouwen naar een Lamborghini of Ferrari (meerdere modellen). Het ziet er geweldig uit, ook van dichtbij. Maar zodra die dingen gestart worden, is het bijzonder lachwekkend. Sommige mensen begrijpen het gewoon niet. Net als een Pool die een McLaren F1 replica aan het bouwen is (zie de vele Youtube filmpjes). Triest gewoon.
@midasracer:
heb je al een bod gedaan dan ??
@lincoln: wat denk je zelf? Als ik wil bieden op een V6je, dan liever op zoiets:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Jaguar-XJ220-Supercar-possible-trade-Ferrari-Porsche-/330439537163?cmd=ViewItem&pt=US_Cars_Trucks&hash=item4cefbb320b
Waarvan ik me bedenk dat er nog een gratis af te halen is in de zandbak van Quatar.
VeelS te duur?

Veels is geen Nederlands woord…
Doen ze in Amerika wel vaker, een E-type Jag met een Chevy V8, onderdelen voor de meeste Europese merken zijn peperduur en laten we nou eerlijk zijn de 80er jaren Ferrari’s en Jags zijn nou niet de meest betrouwbare vehikels op deze planeet.
Letterlijk een poor man’s ferrari. Misschien had hij de motor opgeblazen en kon hij geen nieuwe betalen. De aanblik van wat onder de motorkap ligt doet bij mij pijn aan de ogen. Wat ligt daar nou voor een dinosaurus ei…?
Ze hadden even de typenaam aan moeten passen.
het is nu namelijk een 286 NVSc (Non Veloce spider carburatore)
ha, een beetje omgekeerde wereld !
Pontiac had zelfs even een 308 replica op basis van de Fiero als optie, tot de Ferrari advocaten op de stoep stonden ;)
Degenen die dat blok in die Ferrari hebben ingebouwd hebben het nogal simpel gehouden..en een simpele carburateur ipv de standaard injectie (vanwege de computer waarschijnlijk)
Er zijn genoeg sterkere GM motoren te vinden die net zo passen als de 2.8…voor de prijs van zo’n Ferrari blok kun je best wat snellers en betrouwbaarders bouwen ;)
Los daarvan vind ik dat die Ferrari gewoon origineel had moeten blijven

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).