De wachttijd voor nieuwe Ferrari’s moet omlaag

Auteur: , 32 Reacties

Ook zo'n hekel om jaren op je nieuwe bolide uit Maranello te moeten wachten? Ferrari-baas Luca di Montezemolo weet hoe je je voelt. Daarom wil hij de wachttijd van alle Ferrari's verminderen tot maximaal 12 maanden.

Het is een tijdrovend en precies werkje, al die Ferrari’s met de hand in elkaar schroeven. Wachttijden kunnen hierdoor wel eens oplopen tot anderhalf jaar. Dus tegen de tijd dat je nét de sleutels van een nieuwe Ferrari 458 Italia in ontvangst heb mogen nemen, is de concurrentie alweer druk bezig met opgefokte versies. Hoewel, ook bij anderen is de wachttijd erg lang te noemen.

Volgens Di Montezemolo is al dat lange gewacht maar slecht voor het bedrijf, en moet de wachttijd voor alle modellen op termijn onder de 12 maanden komen te liggen. Hoe ze dat gaan doen? In ieder geval niet door méér Ferrari’s te gaan bouwen. De productiesnelheid moet gewoon omhoog. Dus dat wordt harder werken, minder pauzes, vakantiedagen inleveren en niet meer zo vaak naar de w.c voor de technici in Ferrari-town Maranello. (bron: Autocar)

Foto van de 599 GTO via Autojunk.nl



32 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
leuk leuk, maar 12 maand is nog steeds zeer lang
Zo verliezen ze natuurlijk weer meer van hun exclusiviteit. Als er aan de lopende band Ferrari’s de fabriek uit rollen gaat de charme van zo’n merk natuurlijk omlaag. Hopelijk gaat de kwaliteit iig niet naar beneden.
@FelixF: Er worden nog altijd evenveel Ferrari’s gebouwd, gewoon sneller, dus de ‘charme en exclusiviteit’ verandert niet…
en als je er 2 ton bij doet, kan je m dan de volgende ochtend nog ophalen? :p
Tsjah het kost natuurlijk klanten, die dan liever minder lang wachten en naar een concurrent gaan. Ikzelf heb het ook een keer ervaren. Het meest vervelende is dat de concurrentie in de tussentijd met nieuwe modellen komt en je aan je keuze gaat twijfelen.
Ik wacht al zo lang op een Ferrari, helaas wordt ie niet geleverd :(
the-budel-guy
een vriend van ons pap wacht al 2 jaar op zijn Ferrari deze zomer word hij gelevert
Gewoon in Duitsland halen, die handelaren daar hebben die dingen gewoon op voorraad.
Je bent bijna nog sneller als je er zelf 1 bouwt.

Gewoon in Maranello komen opdagen met een schroevendraaier en een lasbril.
wat boeit een opgefokte versie nou weeral? sommige mensen zijn de echte essentie van snelle exclusieve wagens echt vergeten he, je koopt deze met je hart! niet met je hoofd!
je koopt zoiets omdat het je droom waarschijnlijk was van jongs af aan. die 0.2 seconden sneller naar de 100 zouden je niet mogen afleiden, zo’n auto is pure kunst, daar mag je heus wel een jaartje op wachten hoor!
@ Mr.V8

Neeh dat is alleen voor Russen en drugbaronnen. Je wilt toch zelf kiezen wat voor kleur de auto is, het interieur en de opties?
Het ligt er ook aan in welk land je je Ferrari besteld. In Duitsland is de wachttijd vaak een paar maanden korter want daar krijgt een dealer veel meer auto’s toegewezen..
De mijne komt begin 2012 al :-)
“In ieder geval niet door méér Ferrari’s te gaan bouwen. De productiesnelheid moet gewoon omhoog.” als je daar prijs van maakt…
Tsja, zo kan je ook proberen te verhullen dat de vraag naar je product compleet is ingestort.

De fabrieken van Ferrari draaien momenteel voor geen meter en de verkopen dalen sterk. Een logisch gevolg daarvan is dat de levertijd ook afneemt.

Alleen probeert Di Montezemolo er op deze manier een ‘positieve’ spin aan te geven…

Ferrari is slashing 2010 production targets to 11,000 vehicles from 20,000, CGIL union’s Fiorani said. Ferrari never planned to make 20,000 cars this year and will maintain production at about 6,000 vehicles, similar to last year’s output, Lai said.


Ferrari’s first-quarter trading profit declined 28 percent to 39 million euros ($50 million), the company said April 21. Sales of the new 458 Italia, which is priced at 197,000 euros, provided a limited contribution in the period, the company said. Trading profit for 2009 fell 30 percent to 238 million euros as sales dropped 7.4 percent to 1.8 billion euros. Ferrari sold 6,294 cars last year.


http://www.autonews.com/article/20100512/ANE/100519958
@ robbie

“Compleet ingestort”

Werk je bij de Telegraaf ofzo?

Jammer dat je in het artikel dat je quote de werkelijke reden weglaat dat Ferrari mensen ontslaat. Het gaat om de vraag van Maserati naar motoren die Ferrari maakt. Daarnaast voeren ze een herstructurering door waarbij gedeeltelijk kantoorpersoneel ontslagen wordt alsmede niet-kern activiteiten worden geoutsourced. De verkopen daalden met 6,1% (zie Fiat SpA kwartaalcijfers) wat extreem goed is vergeleken bij bijvoorbeeld een Lamborghini die in dezelfde periode 25,7% minder auto’s verkocht.

Ruim 5% procent daling in verkoopcijfers zorgt niet voor het afnemen van een wachtlijst van 2 jaar naar 1 jaar.
En ook vorig jaar in een zeer lastige markt deed Ferrari het erg goed en vele malen beter dan de concurrentie.

Waar Ferrari de verkopen zag dalen met maar 7,4% was dat bij Lamborghini 42,4% en bij Bentley maarliefst 47,9%.
Duidelijk dat jullie niet weten wat echt werken is en hoe het er in een prodcutie bedrijf aan toe gaat ;)
Misschien doen wat ze in sommige Amerikaanse restaurants doen na 12 maanden krijg je hem gratis.
Grappig, ik weet dat exotische auto’s met de hand in elkaar gezet worden en daarom zo duur zijn maar kan dit echt niet met robots? En zo lang duurt een auto maken toch niet.
ja ze hebben wel gelijk, het duurt echt lang voordat die komt XD!!
Maakt dat uit dan? Hoe langer je moet wachten, hoe langer je tijd hebt om je vrouw uit te leggen waarom je precies een ferrari moet kopen :p
Wachten is niet goed voor het bedrijf, en Ferrari’s sneller in elkaar zetten is weer niet goed voor de betrouwbaarheid van de machines (want er wordt sneller iets over het hoofd gezien) en dus ook niet voor het bedrijf. Doe mij dan maar die lange wachttijd!! Weet ik in ieder geval zeker dat ik een goede machine heb.
Jongens wees blij dat de wachttijd minder word :)
1,5 jaar wachten is ook wel absurd veel… Maarja, het is het waard lijkt me;)
Ik zie niet in hoe je de productie kan verdubbelen, anders dan een tweede shift te introduceren, waarvoor je tijdelijk veel extra mensen moet aannemen en trainen. De verkorting van de levertijden moet wel komen uit een afname van de vraag. Ik neem aan dat Ferrari niet graag mensen uit de final assembly ontslaat. Dan is het een manier om hen aan het werk te houden en hun loon op peil te houden.
De productie is trouwens grotendeels handwerk, zeker op de final assembly. Ferrari heeft alleen wat robots in de engine shop. Ik kan het weten, ik heb de rondleiding gedaan.
jaaah… maar het systeem werkt ook niet zoals bij een gewone autohandelaar natuurlijk, weet dat ze bij onze garage ( officiële ferrari-dealer) op voorhand een aantal (rond de twaalf-vijftien) ferrari’s kunnen reserveren voor dat jaar en de specificaties moeten pas later doorgegeven worden… dus in werkelijkheid moet je echt niet zo lang wachten hoor …
En ik die dacht dat Ferrari rijders altijd meer dan één auto hebben omdat ze geld teveel hebben. Ze kopen gewoon een backup voor als ze ene totalloss rijden, anders zitten ze anderhalf jaar zonder auto.
12 maand is natuurlijk ook nog redelijk lang, maar toch.. wel leuk dat ze het “probleem” onder ogen zien…
Het lelijke eendje
Ik ben ook al lang aan het wachten, hij wil maar ni komen, mijne Ferrari, dus ik zal het met mijn eLambo moeten stellen. :)
Tedje de Haag
Misschien dat die Montezemolo voor het CDA kan gaan werken. Daar zoeken ze nog een spindoctor.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).