Jeremy Freedman is gek van de GTI en wist zijn VR6-motor op te krikken naar 800 pk! Dat bleek genoeg voor een snelheidsrecord van 208.1 mph (335 km/u).
De recordpoging vond plaats tijdens het Texas Mile event, vorig jaar herfst. De aanpassingen aan de zwarte Mk III van Jeremy vallen eigenlijk best mee. De 2.8 is uitgeboord naar 3 liter en er is een limited slipdifferentieel toegevoegd. Verder zijn er grotere wielen/banden onder gezet.
Flauwe grapjes over petjes kun je voor je laten, daar was immers ook geen sprake van bij die snelste camper ter wereld. Jeremy mag zich nu de snelste Golf-rijder ter wereld noemen, respect! Meer info staat op eurotuner.com.
DaBaZZ zegt
Nou nou das niet verkeerd, ik zeg petje af:P
Roelio zegt
Heb zelf een VR6 gehad, zijn echt geweldige motoren, lekker veel power en een heerlijk geluid. Ooit wordt het nog wel eens tijd voor een vr6 project bij mij. Niet zoals hierboven uiteraard.
meneersander zegt
Inde catogerie onzinnige records. Een golf GTI die 335 gaat!
Brutus zegt
800 pk door alleen het opboren naar 3 liter en het plaatsen van een limited slipdifferentieel?
Of begrijp ik dit verkeerd?
Laue zegt
laat dat een les zijn voor de petjes, met dat zulk snelheden heb je dus WEL een spoilertje nodig.
R2rule zegt
De 2.8 is uitgeboord naar 3 liter en er is een limited slipdifferentieel toegevoegd. Verder zijn er grotere wielen/banden onder gezet.
En een paar dikke turbo’s denk ik..
autoblogger zegt
@R2rule & @Brutus: yep, turbokit, chip, uitlaat, etc.
The usual dus… vandaar dat ik het even achterwege liet ;)
VW Freak zegt
VW Das Auto… Dikke shit ouwe :D
John zegt
Vreemd verhaal. Een GTI met een VR6? In Nederland hadden die dingen een 2.0 4cilinder. Wat gaat hier mis?
OT: Ik heb ook zo`n MKIII gehad maar 300+ had ik daar toch echt niet mee willen rijden..
§tekel zegt
lekker “nieuws” hoor, vorig jaar hefst, hij zou al 3 keer verbeterd kunnen zijn!
Laue zegt
pk zorgt meestal enkel voor de topsnelheid, ben benieuwd naar de 0 – 100
Wes zegt
een typisch gevalletje van.
“with all the money i’ve spend, i could bought a mk6 GTI”
KUYL zegt
@LAUE, dat is wel de meest kort door de bocht redenatie ooit voor topsnelheid.
rick zegt
moet harder kunnen deze mk1 haalt al 305 kmh
http://www.youtube.com/watch?v=5BODgqazWRQ
waverider zegt
@Laue:
Pk is het vermogen om toeren te maken. Dat is dus topsnelheid en acceleratie.
NM is trekkracht, dus hoeveel gewicht kan een motor verplaatsen.
Een auto met 1000 pk en 50 nm trekt heel snel op maar kan heel weinig trekken.
Een auto met 50pk en 1000 nm trekt heel langzaam en zit snel aan zijn top op maar kan veel gewicht trekken.
Laue zegt
ja het is wel heel kort door de bocht. maar in dit geval zal 800pk enkel op gemaakt zijn om die top sneldheid te maken, vandaar datik ook wel benieuwd ben wat deze 800pk doen met de acceleratie.
bozewolf zegt
@Laue: Niet veel aangezien het ding nog steeds voorwielaangedreven is.
En aangezien dit me een echt hobby project lijkt zal de motor ook wel niet heel geraffineerd getuned zijn. Zullen wel top-end turbo’s op zitten, dus na elk schakelmoment kun je 3 weken wachten op je power.
Als die erin klapt ga je ook meteen Mach 4, maar ok.
bpc zegt
@bozewolf: de vr6 had toch awd … dus maakt het wel uit denk ik en rwd of fwd verandere weinig aan acceleratietijden lijkt me wel aan bochtensnelheid
bozewolf zegt
@bpc: Ik nam aan dat ie FWD was vanwege de GTI moniker. Als ie AWD is zal ie mssn wel van de lijn af katapulteren als een malle, dan heb je een ongelofelijk toffe sleeper.
800 pk alleen op de voorwielen lijkt me echter een beetje overdone.
Stender zegt
Toch een knappe prestatie
VR6’jes staan niet echt bekend om hun tune-mogelijkheden.
Die Bruine zegt
Niet bekend om hun tuning? Nog maar eens goed informeren dan… In Duitsland worden ze goed getuned. Hier in NL doen ze alleen aan kippegaas tuning. Misschien een zielig turbotje erop en wat overmaat zuigers omdat hij zo versleten was. Op Autoblog zul je ook genoeg goed getunede VR6 modellen vinden. Op Youtube is van een paar jaar geleden ook een mkIII te vinden die rondjes rijdt om Porsche’s, Subaru’s en AM’s dankzij de 700pk. Ze zijn dus wel degelijk te tunen… door tuners. Just so you know.
En in Amerika heten de topmodellen GTI. Zoals dat ook hoort IMHO.
BmwMPower zegt
Premium petjes!
Jayceon zegt
@BmwMPower: Amen.
HDM zegt
Snelste pet-express ter wereld.
laulau zegt
Das een snelle johnny-bak zeg! Maar hij is niet echt aerodonamisch.
poeperman zegt
vr6 is niet altijd 4wd,
das enkel de VR6 syncro, en die is 2.9l groot
AMG Powerrr zegt
@John,
in Amerika werd de Mk3 (en Mk4) VR6 de GTi VR6 genoemd. Omdat daar alles the bigger, the better is. Wel eens de EipTuning Mk3 GTi VR6 gezien? Dat is ook 600+pk op de voorwielen. Deze heeft het zo te zien ook.
Cantago zegt
Dat is verdomd snel! Ik vraag me af hoe snel je hiermee aan de 100 zit?
Jimmie zegt
@waverider
Klopt niet helemaal wat je zegt.
De hoeveelheid pk’s zegt wat over de topsnelheid en het aantal nm’s zegt wat over de trekkracht en de acceleratie.
GOD zegt
Vette bakken die mk3 VR6-jes.
Klinkt heel erg lekker met een Sebring uitlaat in combinatie met een powerfilter.
Geen constante herrie maar alleen een mooie volwassen brul als je hem deurtaaid.
bozewolf zegt
@GOD: +1 voor het gebruik van “deurtaaid”.
Dimglor zegt
Knappe prestatie vind ik… Is toch wel echt snel voor zo’n klein autootje…
Stender zegt
@ Die Bruine
Koeling is een ramp bij die dingen
GOD zegt
@ bozewolf
haha ;)
tarquesh zegt
Ik rij liever met een VW Bora 140 dan met een Golf 335. Voor de hogere snelheden neem ik wel een comfortabele BMW M5.
sjaak zegt
Juist BMW is de Bom!!!
sts-v zegt
@sjaak
hebben we het hier nou over een golf of een BMW????
OT: kijk petjesgozers als je nou geld heb voor een golfje doe er dan meteeen dit mee
!