Toyota Supra en MR2 opvolgers binnen vier jaar

Auteur: , 52 Reacties

Het leek van de baan, maar er wordt binnen Toyota nu toch weer serieus nagedacht over een opvolger van de legendarische Toyota Supra. Zitten we daarop te wachten? Natuurlijk zitten we daarop te wachten!

Toyota is weer aardig de sportieve weg ingeslagen met onder meer de FT-86 concept die we in Genève zagen. Die auto werd goed ontvangen, mede omdat hij zo prettig op het netvlies ligt. De PR man wist ons toen te melden dat de concept zoals hij daar stond op kleine details na écht zo op de markt gaat komen, waarschijnlijk met een 2.0 van Subaru. Laten we hopen dat dat waar is.

De plannen voor een Toyota Supra leken echter van de baan, tot nu. De nieuwe Supra gaat gebaseerd worden op een hybride aandrijving, gebaseerd op een V6 benzine motor. We werden al eens lekker gemaakt met de FT-HS (Future Toyota Hybrid Sportscar) eind 2006. Nu lijkt het erop dat Toyota -in navolging van onder meer het succes van de Honda CR-Z- toch wel iets ziet in hybride sportwagens. Het geheel wordt parallel ontwikkeld met de FT-86, wat zou kunnen betekenen dat we in 2013 of 2014 al een nieuwe Supra op de markt kunnen verwachten.

Toyota FT-HS Concept

Ook lijkt er een nieuwe MR2 (Prius Coupé?) in de pijplijn te zitten. De low-budget sportwagen van weleer zou herleven in 2013 op basis van een hybride aandrijflijn voorzien van een 1.5 liter benzinemotor. We zullen zien. In ieder geval is er genoeg concurrentie voor dit model met de nieuwe MX-5 (2012). Ook komen er volledig elektrische sportwagentjes van Nissan en Mitsubishi op basis van respectievelijk de Leaf en de iMiev op de markt in de komende jaren.



52 reacties

ziet er niet verkeerd uit, word tijd dat toyota een beetje leuke wagens gaat maken.
Hey, een mini LF-A. Gaaf, dat dan weer wel.
@Mr. V8: dacht precies hetzelfde! :D
het Supra model dat teruggaat van een 3.0 twin turbo geblazen 6cil naar een V6 hybride…pfff

Sorry, maar wil toyota ECHT uit de hoek komen met een supersporter dan is 500 pk een minimum (gezien de aoude er al 330 had en de competitie +-500 als minimum neemt)

we zullen zien..
@Neal:
Euh.. LF-A?
Dit ziet er toch niet uit? Alsof ie ff heeft staan smelten in de oven..
@AQ: Ja het concept-idee druipt er letterlijk vanaf. Typisch een gevalletje van, als het op de markt komt is het een stuk braver…
En dit vinden jullie prettig op het netvlies liggen… Dit ligt net zo prettig op het netvlies als een melaatse die van de drank zichzelf ondergkotst heeft en zit weg te rotten in de goot.

Mijn god ik mag hopen dat ze er alsnog de stekker uit trekken.
@911GT2:

“Toyota is weer aardig de sportieve weg ingeslagen met onder meer de !!!>>> FT-86 concept <<<!!! die we in Genève zagen. Die auto werd goed ontvangen, mede omdat hij zo prettig op het netvlies ligt."

Wel ervan bewust dat het om de FT-86 concept gaat? En dus niet deze?

OT: Goed dat ze dit doen, eerst zien, dan klagen. Jullie lijken wel op hollanders!! Ow dat zijn we ;)

Ik mis alle oude (sport) jappers… Ze zijn te braaf geworden.
Hmm jammer dat de 6-in-lijn verdwijnt, maar op zich vind ik dit wel heel goed nieuws, als beide auto’s maar niet zo traag worden als bijv. de CR-Z (vergeleken met de oude CRX).
Jottem een hybride sportauto! Toyota is zo spannend dat zelfs hun sportieve modellen hybride moeten zijn. Waarom niet een S2000 concurrent van de MR2 maken? Licht, geen schrikbarend hoog aantal pk’s, maar plezier genoeg. Idem voor de Supra. Aan de pk wedloop moet je niet mee willen doen, wees uniek en zet een licht scheurijzertje op de markt ipv een slaapverwekkende hybride. En kom niet met het feit dat er ook een CRZ is, want die is er ook alleen maar om de niet saaie bijtellingsbewuste leaserijder te voorzien. Sportief is het namelijk niet.
Een nieuwe MR2 hybride? Als ze maar wel de motor en aandrijving aan de goede kant monteren.
Netjes jongens :) Thank you Japan :D
Een supra zonder een overvloed aan pk’s is gewoon geen supra, dat is een celica.
De FR-S (ft-86) mogen ze van mij voor de lol maken, de supra moet gewoon een monster worden!
Supra… tja, ik vind het een soort japanse Jaguar XK om te zien.. Misschien tijd voor een hipper uiterlijk?

Een MR-2 opvolger zie ik wel zitten!
Kan iemand even de reacties van bovenstaande negatievelingen bij de artikelen over BMW, MB en Porsche hybrides opzoeken? Dank.
350pk +150pk uit de electromotor lijkt me afdoende om bovenstaand gezeur de kop in te drukken….
En 190pk+ 70 voor het kleinere model
@w0o0dy: Ik heb het niet over adrijving oid maar over uiterlijk. Ik moet de eerste mooie Jap nog tegenkomen. Ik ben niet bevooroordeeld of zo, maar Japanners slagen er maar niet in een auto te maken die ik mooi vind.
Het lelijke eendje
Daar zit ik niet op te wachten, sportwagens passen nie bij Toyota, die maken enkel lelijke saaie wagens.
En nu maar hopen dat ze ook naar Europa komen en niet alleen in Japan blijven.
zalig, en nu snel op de markt brengen
Ah super vet, en word tijd ook na de Celica en Corolla TS is er niet veel sportiefs van de band af gekomen.

het ziet er allemaal futuristisch maar niet schrikbarend uit. (mijn Corolla ziet er ineens 10 jaar ouder uit :P)

nu nog een gerucht:
De FT-86 krijgt waarschijnlijk in de US en Canada de naam FR-S mee

http://speedhunters.com/archive/2010/06/18/news-gt-gt-ft-86-to-be-called-quot-fr-s-quot.aspx
@w0o0dy: als het over de aandrijving ging, zouden we amerikaanse auto’s ook gaaf vinden. In werkelijkheid zijn het rijdende stukken stront in vergelijking tot onze verfijnde Europese smaak.
この車は本当にかっこいだよ!でも,そして早しいですか?
Het is wel een heel gave wagen! Maar is hij ook nog snel?
Ja, nu zijn ze daar weer met plannen bezig, maar als er weer eens een bankje hier of daar failliet gaat, worden alle plannen zonder pardon weer in de diepvries gestoken. Schijterds zijn het daar!!!
Laat maar doorkomen! Eindelijk weer eens wat leuks sinds de Celica en de MR2 dr uit zijn. En niemand die nog klaagt met 150-200pk hoor, dat hadden hun voorgangers ook en dat ging prima :) Als er dan in de FT-86 een 2.0 boxer komt gekoppeld aan een elektromotor, zit het met het koppel en het geluid ook alvast goed.

Weet alleen niet of het MR2 concept gaat werken… Dat zou net als de CR-Z zomaar eens een misgeslagen plank kunnen worden in vergelijking met de CRX. Of het moet echt een Mid-engine RWD 2 seater worden, en dan niet zwaarder dan 1100kg ofzo :)
Waarom reageert iedereen op de foto? Die heeft niks met artikel te maken!
het zou tijd worden dat toyota weer es wat sportieve auto’s op de markt brengt…al die bejaardenbakken gaan ook vervelen
duidelijk veel AB´ers die al het nieuws rond Toyota nooit volgen..

Dit is allemaal oud nieuws wat er hier word verteld.
mensen die zeggen dat toyota alleen maar bejaardenbakken maken.
volg eerst maar het nieuws rond toyota voordat je een reactie plaatst (A)
Mk4 Supra heeft me nooit echt wat geboeid.
Interieur vond ik dan wel weer mooi en fijn.
Mk3 Supra met diggi tellers etc. in het zwart blijft het vetste.

Kijk meer uit naar de opvolger van de MR2.
Hoop dat het weer iets word als de Mk2.
Oftewel weer een “poor mans Ferrari”
Laatste type was niet echt om over naar huis te schrijven.
Eerste trouwens ook niet echt.
@GOD: Lol, ik heb het laatste type en hoewel ik de sw20 ook mooi vind, ben ik blij dat ze het gewicht van de zzw30 weer laag hebben gehouden net als de aw11.

O.T. Toyota is goed bezig lijkt me en zoals Woody al aangeeft, zijn er niet oneindig veel pk’s nodig. MR2 biedt rijplezier door het gewicht/motorplaatsing/aandrijving en daarnaast was de oude Supra ook ‘slechts’ 280pk sterk en had je ook ongeblazen Supra’s. Dat die turbo versies keihard werden opgevoerd en je dat vervolgens terugziet op internet is een ander verhaal..
qua looks zijn ze best op de goede weg. ziet er niet verkeerd uit. maar alsjeblieft geef deze gewoon weer een lekkere 6 cylinder met turbo en niet die onzinnege hybride techniek. weegt te veel en leverd te weinig op. en hoe moet je in hemels naam zo kunnen wedijveren met die nissan GTR??? dus graag weer een lekkere 6 cylinder turbo.
Nou zeg, als zelfs Toyota weer leuke modellen op de markt gaat brengen, welk merk kan ik dan nog grondig haten? :|
@Citrofiel:

Mazda. Gewoon voor de afwisseling en lekkere discussies. :twisted:
@RenesisHP: Dat wordt moeilijk. Mazda vind ik juist één van de leukere merken, zelfs al is het Japans… :shock: Nissan dan? Nee, de SUV-achtigen (Juke!) en sportwagens vind ik bijzonder geslaagd. Honda? Nee, is ook wel oké bezig. Daihatsu? Nee, gewoon lekker anti en goedkoop. Mitsubishi? Nee, prima goed daar. Suzuki maakt ook leuke kleintjes. En dan heb ik de Japanners wel gehad geloof ik. Lexus nog. Nou, grote comfy luxebakken, hoe kan ik daartegen zijn? :mrgreen:

En zo heb je met alle merken wel wat. Conclusie: Ik ben gewoon een autoliefhebber. Ik krijg het niet voor elkaar om een merk echt in al zijn aspecten te haten… En dat is goed. :D
Jaaaaa! Supra en MR2 zijn de dikste! Komt er nou ook nog een Celica?
Kind heeft een naam gekregen Toyota liefhebbers spreken niet meer over de FT-86 maar over de FR-S.

Deze berichtgeving duikt af en toe eens op bijna elk jaar zal een website verkondigen dat in X aantal jaar de Supra zal terug komen. Op dit moment geeft toyota weinig nieuws het enige wat we weten is de FL-A en de FR-S zullen uitkomen.
@ MRStephan

Lol. Schreef het een beetje vlug en raar.
Die van jou is gewoon de betere dus niet snel verkopen :lol: Vind alleen dat die de looks niet mee heeft integenstelling tot de 2e (geinspireerd op de Ferrari 355)
Daarom vind ik de mk2 allround de beste MR2 ook al is dat niet zo snap jij het nog :lol:
@GOD: Klopt. En Toyota had alles goed kunnen maken door dat topsport 1.8 blok in de zzw30 te lepelen. Dan had je die 192 pk op 950 kg en zit je in <6 sec op de 100. Helaas hebben ze dat niet gedaan..
Autoliefhebbers die de vermogens-opgave van fabrikanten geloven m.b.t. de elektrische hulpmotor hebben een reality-check nodig ….

Mis de Japanse sportauto’s van weleer echt; CRX, NSX, S2000, Supra, Skyline en ook de MR2 waren echte lekkere rijders-auto’s; voor elk wat wils in elke prijsklasse.

Die hybride crap is goed voor de PR, maar het rijdt voor geen meter (in gelijking tot een sportbak). Doe mij maar liever een knappe turbo/intercooler/compressor i.p.v. zo’n batterijbak !
@Dog: ooit met een Lexus Gs450h gereden? Uit je commentaar blijkt van niet. Toch eens doen, er gaat een wereld voor je open. Verrekte weinig zakenauto’s die die auto bijhouden van 60-140km/u. Conclusie: Hybride kan prima werken in een sportieve auto, alleen het gewicht is een nadeel.
@w0o0dy:

Hartsikke leuk in een comfortabele zakenbak die al snel richting de 2ton gaan. Echter niet echt iets voor een sportauto. Hoewel de Supra natuurlijk nooit echt klein was.

Als ze het maar niet met de MR2 doen.. Daar verheug ik mij namelijk iets meer op. ;)
@RenesisHP: jij weet wat koppel (of gebrek daaraan) betekent… hoogtoerig blok dat ondersteund wordt met een dikke electromotor bij lage toerentallen/snelheden…

Denk 192pk blok dat ook in de Elise ligt…. met een flinke duw in de rug onderin de toeren.
@w0o0dy:

Ik ben inderdaad met zowel gebrek als overvloed aan koppel bekend.
Dat hoge koppel bij lage toeren lijkt mij niet ideaal voor de berijdbaarheid van een lichte auto. Wel erg lekker om dwars te gaan. :twisted:

Dan blijft het extra gewicht nog een probleempje. Wij willen zo min mogelijk gewicht. ;)
@RenesisHP: klopt, maar voor de supra opvolger lijkt me het gewicht niet eens zo’n enorm probleem, voor een MR2 opvolger al meer. Feit blijft dat door het koppel en de controle daarvan door wat electronica je juist een mooie vlakke koppelkromme kan realiseren en dat is voor de controleerbaarheid van zo’n auto dan weer erg goed….
@w0o0dy:

Voor de Supra laat ik de mogelijkheid zeker open. Dat was nooit een vlieggewicht.
Je geeft echter zelf een minpunt aan. Elektronica om de controle te regelen. MAW. Niet iedere mongool kan ermee rijden. Dat gaat met hoogtoerig koppel net iets beter. ;)
@Dog: 335i snel genoeg voor je?

Check this… 335i vs Gs450h (die rond de 2 ton weegt)
http://www.youtube.com/watch?v=7mEJAGw_nNU
gaan = gaat.
遅くしかし来るその新しい日本!

Prius Coupé? Hopelijk niet.
@super458: Dat betekend die japanse tekst trouwens niet.
Die FT-86 zag er gaaf uit! Dit witte geval niet dus… Afwachten wat ze er van maken dus;)
wat is dit een ijskast? oude supra’s blijven gewoon beter
vind hem wel gaaf! alleen die uitlaten vind ik maar niks, echt zo amerikaans achtig, doe er dan 2 dikke in het midden, of 3 zoals de LFA :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).