Het is 30 graden, het nieuws is weinig interessant en het jeukt om een stuk te gaan rijden. Sinds kort heb ik een beetje keus in de auto gekregen, namelijk een open dak. De auto heeft ook airconditioning. Beiden aanzetten is vrij nutteloos, dus sta je voor een keus. Dak open of airco aan, wat zouden jullie doen?
Een open dak is een fantastische uitvinding. Het geeft meer licht in de auto en de baklucht na een dag in de zon parkeren is er in luttele seconden uit. Ideaal! Komt nog bij dat je in de zomer niet extra hoeft te stoken en ze je kap niet open kunnen knippen.
Helaas is het wederom niet perfect, vooral met echt warm weer. In een cabrio kan je het hele dak eraf gooien en waait alles lekker door. Met een open-dak is er slechts sprake van een kleine uitwisseling van warmte en lucht. Met de verwachte temperaturen voor deze week is het nog steeds zweten.
Moet dan de airco aan? Gewoon je auto weer veranderen in een behaaglijke koelkast? Het kost een beetje brandstof, maar je krijgt er ook een hoop ‘thermisch comfort’ voor terug. Lekker een ijsje eten zonder te knoeien. Met airconditioning kan je bovendien ongestoord veel te hard rijden en nog steeds radio luisteren. Je kan verwaand naar alle zweethoofden om je heen kijken. En je ademt minder buitenlucht in, of is dat nu juist weer een nadeel?
Maar terug naar de keuze zelf: open of dicht? Hoeveel van jullie zijn eigenlijk verkapte cabrio-rijders? Wie heeft echt een cabrio staan en rijdt echt altijd open, en wie is er stiekem een beetje bang voor de buitenlucht?
91 reacties
Maar met dit weer verkies ik de cabrio
en als ik een cabrio had natuurlijk zoveel mogelijk open rijden.ander moet je geen cabrio kopen
En dan sowieso dakje open, dat is toch logisch -.-“
Schuifdak open en airco aan, lijkt me zo. Waarom zou je anders investeren in een dure accesoire die je niet gaat gebruiken?
http://www.weerplaza.nl/15daagseverwachting/
ja tis niet te geloven .dat betekent voor autoblog maar 1 ding volgens mij :P
zo n kans krijg je nooit weer
Je koopt toch een cabrio om open te rijden..vooral met mooi weer
Met en zonder airco.
En wie een cabrio gay vindt; ga je mond spoelen!
Een echte vent rijdt zonder dak boven zijn hoofd!
Met warme dagen mis ik de MX-5 net iets meer dan normaal. ;)
Als een schuifdak de basis van het verhaal is denk ik dat je goed zit met de Targa. ;)
(ARKO: alle ruiten kunnen open +schuifdak :P)
tis te zien vanaf 11:45(middengedeelte)
http://static.autoblog.nl/images/lamboghini_gallardo_kettingzaag_copy.jpg
en http://www.autoblog.nl/archive/2006/05/28/bam-heeft-een-nieuwe-lamborghini-murcielago-roadster
oja maar ik heb nog het filmpje hadden jullie volgens mij niet
http://www.mtv.com/videos/viva-la-bam-season-5-episode-2/1564077/playlist.jhtml
Maar wat ik lachwekkend vind, is cabriorijden met alle ramen omhoog en windscherm omhoog….koop een SCHUIFDAK WTF !
In de MX-5 scheelde dat toch aardig wat decibels.
Daarbij scheelt het kramp(stijve nek) na een lange rit.
Toegegeven. In een MX-5 heb je niet echt veel beschutting.
Dat is gelijk ook 1 van de charmes van het cabriorijden.
Hedendaagse cabrio’s sluiten je zoveel mogelijk af van de buitenlucht. Dan moet je bijna omhoog kijken om te merken dat het dak open staat. :roll:
Je moet er gewoon wat voor over hebben. :)
Bij ons ging zuid Duitsland en mooi weer goed samen met de MX-5. De weg daar naartoe altijd volgas dak open. Nou is dat relatief met 110pk. Bij 200 op teller deed het niet echt veel meer. 200km/u geeft nogal veel windgeruis en herrie met open dak. Dan ben je blij dat op de terugweg je ramen en schermpje(van 3cm :D) omhoog kunnen. Sterker nog. Op de terugweg ging het dak vaak dicht. Puur voor de rust en het oorsuizen… Oordopjes is een optie. Echter niet echt gezellig. Koptelefoon gaat mij net te ver. :lol:
“Komt nog bij dat je in de zomer niet extra hoeft te stoken en ze je kap niet open kunnen knippen.”
Moet zomer hier niet vervangen worden door winter? In de winter meer stoken?
OT:
Airco is voor mietjes, op mijn 155 gaat gewoon het schuifdak en alle ramen open :) (voordeel: je geniet nog meer van je motor).
Overal die teringdrukte en die malloten op de weg
Doe mij maar gewoon het dak eraf.. goed insmeren.. en genieten maar … heerlijk!
Twee jaar geleden in Australië een half uur achter in een A4 cabrio meegereden rond lunchtijd met het dak open. In dat half uur was ik behoorlijk verbrand in de nek en op de armen.
En dan zou ik voor een Peugeot 304 of 306 cabrio gaan.
P.S. Alleen al gezien het extra zicht dat je hebt door open te rijden is het al een aanrader! Let wel op verbranden, voor je het weet heb je nog een t-shirt aan terwijl je geen t-shirt aan hebt…
Een echte die-hard rijdt met het dak open. No sorry excuses, tenzij het harder regent dan een flinke motregen.
Neem dit commentaar met een korreltje zout, maar in grote lijnen is het wel hoe ik er over denk. En ja, ik spreek uit ervaring. Ik was zo’n gek die op een mooie zonnige winterdag met een muts en handschoenen dakloos rondreed. Heerlijk!
Liefst een Peugeot 407 sw met dat glazen dak, dat open en de airco aan.
Maar toch liefst als ik het zou hebben (zoals een kennis van me) een BMW baur moest ik mogen kiezen een e30 ipv de e36 die hij heeft.
Of een renault sport spider of een caterham wat voor echte mannes is, het soort dat geen honing eet maar op bijen kauwt.
Behalve als ’t echt hard gaat
Het geluid is trouwens ook beter met ’t dak open
als ik rij we hebben dan geen cabrio maar dan ga ik met warm weer altijd door het dorp dan kan ik lekker met raampjes open rijden en in een dorp valt nog wat te zien :) maar als ik op de snelweg rij dan kies ik voor de airco
30+: dakje open
Zon & 30+: airco
Het hangt erg van de onstandigheden af.
Fijne Mercedes rijdert. Uw comfortabele cabrio is helemaal altijd open te rijden. Dat zit dus echt windstil naar mijn maatstaven. En ja. Ik heb ervaring met de SL55 AMG. ;) :P
dan lekker de kap dicht en de airco op 19
Onder de 10 graden is de kap nog te stijf en gaat hij snel scheuren. Beetje regen maakt niet uit, zolang je boven de 80km/u rijd waai een beetje motregen wel over.
Moet er met dit weer een dichte auto te rijden zeg… :D
Dit maakt alle negatieve aspecten van het cabrio-rijden in de winter in één klap onbelangrijk.
*stukje touren gaat*
Maar tijdens deze testrit had ik de kap open èn de airo aan. Gewoon lekker koele voeten en middenlijf…en een bradend zonneke op den bolleke.
zit idd ook een airco in ..
maar airco is ten alle tijden goor en smerig ..
Blijf jij maar lekker dicht rijden cabrio is nix voor jou.
P.S. Pas op voor je Megakixhaartjes ! :)
ben nog steeds verliefd iig ..
heb ook de liefde voor mijn Olds weer hervonden ..
8 maanden stilstaan .. starten/lopen ..
alle raampjes open (draaien) zonder stijlen ..
da,s bijna nog lekkerder dan convertible ..
Anders moet je geen 8000euro meer geven voor een cabrio.
Dan moet je een coupé kopen.
(cabrio) dak open, zoveel mogelijk. wij hebben thuis een cabrio
Ook met 30 graden gaat het dak gewoon open, alle ramen + windscherm naar beneden in de stad en alles lucht lekker door (eventueel de airco aan en richten op de voeten). Zodra je op een sneller stukje aankomt de ramen omhoog en je hebt helemaal niet zo’n last van de wind.
Heerlijk!!!
winter of zomer, het dak gaat eraf.
alleen bij regen en in de winter als het wat harder waait dan blijft ie lekker dicht. als het koud is lekker kacheltje opstoken en stoelverwarming aan, en als het warm is blaast de airco koude lucht op de voetjes ;-)
Tis tijd dat ik gedaan ben met werken en m’n dak terug open kan zetten! De perfecte manier om uw werkdag zo vlug mogelijk achter u te zetten!