Zon en 30+ op de thermometer: dakje open of dicht?

Auteur: , 91 Reacties

Het is 30 graden, het nieuws is weinig interessant en het jeukt om een stuk te gaan rijden. Sinds kort heb ik een beetje keus in de auto gekregen, namelijk een open dak. De auto heeft ook airconditioning. Beiden aanzetten is vrij nutteloos, dus sta je voor een keus. Dak open of airco aan, wat zouden jullie doen?

Een open dak is een fantastische uitvinding. Het geeft meer licht in de auto en de baklucht na een dag in de zon parkeren is er in luttele seconden uit. Ideaal! Komt nog bij dat je in de zomer niet extra hoeft te stoken en ze je kap niet open kunnen knippen.

Helaas is het wederom niet perfect, vooral met echt warm weer. In een cabrio kan je het hele dak eraf gooien en waait alles lekker door. Met een open-dak is er slechts sprake van een kleine uitwisseling van warmte en lucht. Met de verwachte temperaturen voor deze week is het nog steeds zweten.

Moet dan de airco aan? Gewoon je auto weer veranderen in een behaaglijke koelkast? Het kost een beetje brandstof, maar je krijgt er ook een hoop ‘thermisch comfort’ voor terug. Lekker een ijsje eten zonder te knoeien. Met airconditioning kan je bovendien ongestoord veel te hard rijden en nog steeds radio luisteren. Je kan verwaand naar alle zweethoofden om je heen kijken. En je ademt minder buitenlucht in, of is dat nu juist weer een nadeel?

Maar terug naar de keuze zelf: open of dicht? Hoeveel van jullie zijn eigenlijk verkapte cabrio-rijders? Wie heeft echt een cabrio staan en rijdt echt altijd open, en wie is er stiekem een beetje bang voor de buitenlucht?



91 reacties

Een open dak! Daar heb je toch een cabriolet voor? Anders kan je net zo goed een coupe kopen.
@AMG Powerrr: ehé
Dak open EN de airco aan bij +25 graden. Lekker koele bries door de haren.
het hele dak open of airco aan. Als ik met de cabrio ben is hij steeds open. in de V50 gaat lekker de airco aan.

Maar met dit weer verkies ik de cabrio
dak open en de airco aan

en als ik een cabrio had natuurlijk zoveel mogelijk open rijden.ander moet je geen cabrio kopen
Geen cabrio, liever een roadster, klinkt minder gay.

En dan sowieso dakje open, dat is toch logisch -.-“
Kap open want ik heb geen airco.
Niemand heeft blijkbaar het stukje doorgelezen…

Schuifdak open en airco aan, lijkt me zo. Waarom zou je anders investeren in een dure accesoire die je niet gaat gebruiken?
cabrio is zowiezo gay, verpest heel de lijnen( op een enkel model na). en met open dak rijden kost ook extra benzine net zoals je ramen open.. niet dat airco alleen benzine kost
het gaat trouwens 30+ worden kijk maar
http://www.weerplaza.nl/15daagseverwachting/
ja tis niet te geloven .dat betekent voor autoblog maar 1 ding volgens mij :P
zo n kans krijg je nooit weer
Mijn schuif/kanteldak van 40×60 gaat boven de airco!
Als je met warm weer niet open gaat rijden..waarom koop je dan nog een cabrio?

Je koopt toch een cabrio om open te rijden..vooral met mooi weer
Bij stadsverkeer doe ik gewoon lekker het zonnedakje open en op de snelweg gewoon de airco.
Ik rijd altijd open als het niet regend, winter of zomer.
Met en zonder airco.
Door het gebrek aan een airco in m’n 24 jaar oude cabrio, staat de auto altijd zonder dak klaar. Dat “hoedje” ligt ergens op zolder….

En wie een cabrio gay vindt; ga je mond spoelen!
Een echte vent rijdt zonder dak boven zijn hoofd!
No brainer. Dak open dus.

Met warme dagen mis ik de MX-5 net iets meer dan normaal. ;)
Open dak en airco. Mocht ik ooit genoeg geld hebben voor een SL is dat het ultieme rijden.
Bang voor de buitenlucht moet je alleen zijn in de regen, of in de SLR Stirling Moss. Verder gewoon altijd eerst het dak eraf.
ik rij zoveel mogelijk met mijn kapje open :D
Kheb een Targa, telt dat ook, en ja die rij ik open zo vaak ik kan. Dicht rijden doe ik wel in de leaseslet :)
@911GT2:

Als een schuifdak de basis van het verhaal is denk ik dat je goed zit met de Targa. ;)
Ik zet altijd de arco+ op!

(ARKO: alle ruiten kunnen open +schuifdak :P)
en als je Bam Margera heet zaag je gewoon een opendak in je Lamborghini Gallardo
tis te zien vanaf 11:45(middengedeelte)
http://static.autoblog.nl/images/lamboghini_gallardo_kettingzaag_copy.jpg
Dak open logisch ,alleen boven 35 graden graag dicht.
Maar wat ik lachwekkend vind, is cabriorijden met alle ramen omhoog en windscherm omhoog….koop een SCHUIFDAK WTF !
@Rob USA:

In de MX-5 scheelde dat toch aardig wat decibels.

Daarbij scheelt het kramp(stijve nek) na een lange rit.
Toegegeven. In een MX-5 heb je niet echt veel beschutting.

Dat is gelijk ook 1 van de charmes van het cabriorijden.
Hedendaagse cabrio’s sluiten je zoveel mogelijk af van de buitenlucht. Dan moet je bijna omhoog kijken om te merken dat het dak open staat. :roll:
Als je deze keuze nu nog moet maken heb je de verkeerde auto gekocht….
Ik doe meestal in de stad het dakje open en op de snelweg de airco aan. Redelijk eenvoudig.
@RenesisHP:Toch moet je daar tegen kunnen als cabriorijder,hoe denk je dat ik voel na een dagje HD rijden en dat met 10x meer decibel en met duitse helm.
Je moet er gewoon wat voor over hebben. :)
@Rob USA:

Bij ons ging zuid Duitsland en mooi weer goed samen met de MX-5. De weg daar naartoe altijd volgas dak open. Nou is dat relatief met 110pk. Bij 200 op teller deed het niet echt veel meer. 200km/u geeft nogal veel windgeruis en herrie met open dak. Dan ben je blij dat op de terugweg je ramen en schermpje(van 3cm :D) omhoog kunnen. Sterker nog. Op de terugweg ging het dak vaak dicht. Puur voor de rust en het oorsuizen… Oordopjes is een optie. Echter niet echt gezellig. Koptelefoon gaat mij net te ver. :lol:
Een cabrio lijkt mij zalig om nu mee te rijden, alleen als j effe geen zin hebt om open te rijden of het is maar een kortte afstand, dan durven de mensen wel eens raar kijken, dus toch liever de coupé, daar moeit niemand zich mee :D
Ik heb een fiets… ;)
Ik hb weinig keus haha, heb altijd een dicht dak.. wou dat ik de cabrioversie had gekocht :(
Als je dak open kan sowieso open doen als de temperatuur ook maar iets boven de 10 graden komt. En dan ook pas weer dicht als het minder dan die 10 C is. Tenzij het regent natuurlijk :P
Kap dicht doen en je heater op de maximale stand.
@Alwood
“Komt nog bij dat je in de zomer niet extra hoeft te stoken en ze je kap niet open kunnen knippen.”

Moet zomer hier niet vervangen worden door winter? In de winter meer stoken?

OT:
Airco is voor mietjes, op mijn 155 gaat gewoon het schuifdak en alle ramen open :) (voordeel: je geniet nog meer van je motor).
Als het even kan: dak eraf.
Cabrio rijden is wel lekker maar het is ZO druk overal dat een stukkie rijden voor de lol er gewoon niet meer bij is.
Overal die teringdrukte en die malloten op de weg
@phantom: jij woont dus niet in het noorden des lands, hier in Friesland is bijna geen kip op de weg, tenminste, hangt er vanaf wat je wilt, snelwegblazen? ga naar duitsland! wil je lekker touren over kleine weggetjes? ruimte zat! (tenminste, hier in het noorden) :)
m’n ouders hebben een Z3, een roadster, dak natuurlijk open! maar in het geval van een targa (a la MR2 II, 911 Targa, etc.) dan zou ik nog airco overwegen. in de Z3 was airco volgens mij een optie, ik weet ’t wel zeker, want die van ons heeft het niet :P
Rij zelf een 330i, gooi altijd beide voorramen open. Lekker uitwaaien… Airco is wel lekker, maar ik geniet liever van het geluid als ik aan het rondscheuren ben
Ik heb een cabrio.. en mijn dakje gaat er met dit weer toch echt af.. het is gewoon een heerlijke ervaring om met het dak open te rijden.. overigens krijg ik altijd last van mijn ogen van de airco bij andere mensen in de auto..

Doe mij maar gewoon het dak eraf.. goed insmeren.. en genieten maar … heerlijk!
Vanmiddag het dak dichtgelaten omdat ik wist dat ik in de file zou komen op de a1.Met 30 graden brandt je gewoon weg.Vavavond het dak open, heerlijk met een graadje of 22
Rij een C70 cabrio… Dak zoveel mogelijk open, in de sneeuw levert dat weliswaar grappige reacties uit…
Met dit weer airco. Vandaag 2,5 uur in de cabrio gereden en hoewel dat heerlijk is is de zon meedogenloos voor de huid. Cabrio rijden met het dak open is eigenlijk alleen verstandig ’s ochtends vroeg of ’s avonds na 18.00.

Twee jaar geleden in Australië een half uur achter in een A4 cabrio meegereden rond lunchtijd met het dak open. In dat half uur was ik behoorlijk verbrand in de nek en op de armen.
Zomer, herfst, winter en lente vrijwel uitsluitend met het dak open (cabrio/roadster) en afhankelijk van het weer met of zonder windscherm en ramen open. Bij koud weer, harde wind en bij hoge snelheden is ramen dicht en windvanger omhoog prima te doen. Minder wind in de nek, minder herrie, warm zat met de verwarming onder 2/3 (bij 5graden of lager…) Als het erg heet is en je staat lang bijna stil dan is open rijden geen pretje, maar je moet dan maar een route kiezen zonder opstoppingen, rij toch alleen maar voor de fun dus eigenlijk nooit haast als ik met de mx5 rij.
Dak open natuurlijk. En een airco hoef ik niet in een cabrio. Dat levert overgewicht op en vreet te veel vermogen.
En dan zou ik voor een Peugeot 304 of 306 cabrio gaan.
Voor en na mijn werk rij ik altijd (zodra het 10 graden of warmer is) met het dak eraf (Mégane)! Oftewel 1000 km minimaal per maand open. In het weekend of bij heel slecht weer pak ik mijn andere niet economisch verantwoorde liefde uit de kast, een BMW 540i handgeschakeld(zeldzaam).

P.S. Alleen al gezien het extra zicht dat je hebt door open te rijden is het al een aanrader! Let wel op verbranden, voor je het weet heb je nog een t-shirt aan terwijl je geen t-shirt aan hebt…
Dit soort vragen worden vooral gesteld door de softies onder de cabrio rijders. 20 Graden is te koud, 24 graden is te warm. WTF! Waarom kocht je een cabrio? Omdat je buurman (M/V) er ook een heeft? Sneu!

Een echte die-hard rijdt met het dak open. No sorry excuses, tenzij het harder regent dan een flinke motregen.

Neem dit commentaar met een korreltje zout, maar in grote lijnen is het wel hoe ik er over denk. En ja, ik spreek uit ervaring. Ik was zo’n gek die op een mooie zonnige winterdag met een muts en handschoenen dakloos rondreed. Heerlijk!
Oh ja, en windvangers zijn comfortabel, maar hebben niets verloren in klassieke cabrio’s. Een goede sjaal doet ’t ook!
Inderdaad met regen kun je ook gewoon prima open rijden, zorg er gewoon voor dat je op redelijke snelheid door blijft rijden (harder dan 90) zodat de luchtstroming ervoor zorgt dat er een onzichtbaar dakje ontstaat.. Alleen zet ik dan niet mijn ruitenwissers aan omdat je anders het water naar de bestuurderskant duwt en het water in je ogen terecht komt haha…
In pa’s zijspan is het dak open, in de auto hangt het ervan af.

Liefst een Peugeot 407 sw met dat glazen dak, dat open en de airco aan.

Maar toch liefst als ik het zou hebben (zoals een kennis van me) een BMW baur moest ik mogen kiezen een e30 ipv de e36 die hij heeft.
Of een renault sport spider of een caterham wat voor echte mannes is, het soort dat geen honing eet maar op bijen kauwt.
Heerlijk om met mijn Convertible dakloos te rijden. Daar is hij ook voor gemaakt. Het opzetten van het ding kost 5 minuten en het kabaal met dak is niet te harden. Zonder dak kan het geluid beter wegkomen. Met lichte regen, geen probleem. Zolang je beweegt blijf je droog. Alleen de speaker achter de stoelen kunnen wat nat worden. Met heet weer wel de pet op, goed insmeren en een fles water onder handbereik. In mijn gezinsbak met schuifdak heb ik wel alles potdicht en de airco vol aan.
integralechubasco
klinkt lullig maar een paraplu in de cabrio is handig tegen de zon en regendruppels in filerijk nederland…
Uiteraard alle vensters, open daken, kieren en gaten dicht en de automatische airco op 21°c, en dit zowel ’s winters als ’s zomers.
Open dakje altijd open
Behalve als ’t echt hard gaat
Het geluid is trouwens ook beter met ’t dak open
ik zou dak open rijden bij snelheden tot 60 en op snelwegen lekker dakkie dicht ;)

als ik rij we hebben dan geen cabrio maar dan ga ik met warm weer altijd door het dorp dan kan ik lekker met raampjes open rijden en in een dorp valt nog wat te zien :) maar als ik op de snelweg rij dan kies ik voor de airco
Maar natuurlijk liever geen airco want ik krijg daardoor vaak hoofdpijn van dat temperatuurverschil als ik dan uit de auto stap :S
Zon: dakje open
30+: dakje open
Zon & 30+: airco

Het hangt erg van de onstandigheden af.
@sacha:

Fijne Mercedes rijdert. Uw comfortabele cabrio is helemaal altijd open te rijden. Dat zit dus echt windstil naar mijn maatstaven. En ja. Ik heb ervaring met de SL55 AMG. ;) :P
Met dit soort warm weer blijft meestal de cabrio dicht je krijgt er hoofdpijn van en een brandende nek + armen maar wel 4 ramen omlaag voor het coupe/open gevoel. En een cabrio word meestal gekocht als ” status ” symbool
aankomend weekend… 33 graden….http://www.bliksemdetectie.nl/index.php/topic,9550.msg10632/topicseen.html#new

dan lekker de kap dicht en de airco op 19
Een dikke Amerikaanse Chrysler met de raampjes open en het dak dicht.
open dak duhhh. lekker toeren met de mx-5 of austin healey sprite
Zolang het boven de 10 graden is en niet regent dat het giet rijd ik met het dak eraf. (Cabrio dus)
Onder de 10 graden is de kap nog te stijf en gaat hij snel scheuren. Beetje regen maakt niet uit, zolang je boven de 80km/u rijd waai een beetje motregen wel over.

Moet er met dit weer een dichte auto te rijden zeg… :D
Dit maakt alle negatieve aspecten van het cabrio-rijden in de winter in één klap onbelangrijk.

*stukje touren gaat*
Heb laatst een proefrit gemaakt in een M3 Cabrio, 2e hands (zie A1 Autplaza Amersfoort…). Uiterlijk erg mooi, van binnen een wanstaltig uitgewoond hol…helaas. Maar deze auto had dus geen windvanger..oeps, dan is open rijden een crime !

Maar tijdens deze testrit had ik de kap open èn de airo aan. Gewoon lekker koele voeten en middenlijf…en een bradend zonneke op den bolleke.
man .. hier heb ik toch een T-Bird voor ..
zit idd ook een airco in ..

maar airco is ten alle tijden goor en smerig ..
Als we niet met zn drieën waren zou ik nu in de cabrio stappen… Het wordt toch de clio… helaas..
@Megakix:”Maar deze auto had dus geen windvanger..oeps, dan is open rijden een crime ! ”
Blijf jij maar lekker dicht rijden cabrio is nix voor jou.

P.S. Pas op voor je Megakixhaartjes ! :)
@Lincoln: Lekkkerrrr hé. Je bent er nog steeds blij mee dus. Geef toe convertible klinkt toch altijd beter als cabrio ??
@Rob USA:
ben nog steeds verliefd iig ..
heb ook de liefde voor mijn Olds weer hervonden ..

8 maanden stilstaan .. starten/lopen ..
alle raampjes open (draaien) zonder stijlen ..
da,s bijna nog lekkerder dan convertible ..
Dak open natuurlijk. Volvo C70 staat open wanneer enigzins mogelijk, alleen naar het werk toe blijft de kap dicht!
Hmm, ik rij wel in m’n Espace met het dak open. Komt wel een beetje in de buurt van het cabriogevoel met zo’n groot stuk glas :)
Hier een BMW Z3 in Dakar Yellow;) En als het ook maar een beetje kan, een klein beetje zon, dan gaat dat dak er af! En ik moet eerlijk bekennen, dagen als vandaag, dan gaat ook in donkere avond het dak er nog af;) Heerlijk dat zicht rondom en die buitenlucht! En dan maar de kraag wat verder omhoog, het liefst heb ik de voorruit ook nog weg eigenlijk;) 100% buitenlucht voor mij!
Dakje altijd open!
Dak dicht en airco aan :) !
Gewoon het open dakkie van me audi coupe gt(’83) dr af en raampjes open en toeren maar
Open natuurlijk:d
Anders moet je geen 8000euro meer geven voor een cabrio.
Dan moet je een coupé kopen.
nou ik denk toch dat ik alleen voor de airco kies want met alles open werkt die anders niet. en zo af en toe even raampje of dakje open voor wat frisse lucht
Ik heb liever zonnepanelen dan een gat boven mijn hoofd. Dan is het ten alle tijden lekker koud in je auto.
Ik heb de Elise absoluut opgengegooid! Gewoon hard genoeg rijden, dan krijg je ook wel genoeg wind binnen. :)
Beginnen in de ochtend met het schuifdak open, airco op laag. Dan de snelwegweg op, schuidak naar de kantelstand, airco op Automatisch. (20,5gr.C.) Bijna op plaast van bestemming, airco weer op laag, schuifdak weer open. ‘s-Middags de rit naar huis vice versa. Na het diner, andere auto, dak compleet er af, lekker door de zwoele zomer avond lucht volledig open rijden, ijsje halen aan de boulevard met de kinders :-D IDEAAL !!!
schuifdak open airco aan

(cabrio) dak open, zoveel mogelijk. wij hebben thuis een cabrio
Ik rij met mijn Golf IV cabrio nagenoeg altijd met het dak open!! Zolang het niet regent, gaat hij open. Recordtemperatuur op de boordcomputer was deze winter met -7 en een heerlijk winters zonnetje op mijn hoofd!

Ook met 30 graden gaat het dak gewoon open, alle ramen + windscherm naar beneden in de stad en alles lucht lekker door (eventueel de airco aan en richten op de voeten). Zodra je op een sneller stukje aankomt de ramen omhoog en je hebt helemaal niet zo’n last van de wind.

Heerlijk!!!
Zolang ik open kan rijden gaat hij open.
winter of zomer, het dak gaat eraf.
alleen bij regen en in de winter als het wat harder waait dan blijft ie lekker dicht. als het koud is lekker kacheltje opstoken en stoelverwarming aan, en als het warm is blaast de airco koude lucht op de voetjes ;-)
Gisteren heel de dag open én airco op… had ’s avonds wel een mooi verbrand velletje… beter beetje zonnecreme voorzien ;-)
Mijn Alfa Spider is voor dagelijks gebruik en rijdt altijd open zodra dat kan. Half februari al begonnen met open rijden (3 graden boven nul, kachel op de voeten, dikke jas aan en genieten). Nu natuurlijk ook heerlijk open rijden, maar probeer files te vermijden want je schroeit van je leren stoelen af. Bij parkeren in de zon dak dicht of grote golfparaplu over het stuur en de stoelen, anders is instappen geen feest. Maar zon of regen, er gaat niks boven een Alfa Spider: cento anni bella macchina!
Doe mij maar open rijden;) Ik rij zelf op de motor rond, en heb dus geen keuze, maar ook bij pa in de auto staat ’t dakje eigenlijk altijd open.. behalve als ’t regent of moeke mee gaat^^
Wanneer het niet regent: ‘top down’! heb net een nieuwe luchtfilter geplaatst op m’n s2k en tussen de gebouwen en in tunnels is dit gewoon genieten! Zit ook airco in, maar dit is alleen voor lange afstanden op de snelweg.
Tis tijd dat ik gedaan ben met werken en m’n dak terug open kan zetten! De perfecte manier om uw werkdag zo vlug mogelijk achter u te zetten!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).