Kijk, een MINI met een 74-liter V18 & 3.500 PK

Auteur: , 68 Reacties

Industriële vrachtwagenblokjes die hun weg vinden naar verlengde Britse oldtimers. Waarom ook niet? Binnenkort in het echt te zien tijdens het Goodwood Festival of Speed.

Truckers die bij het aanzien van deze creatie plots een heel apart gevoel van binnen krijgen moeten we waarschijnlijk teleurstellen. Het is een decoratief stukje engineering, en geen idioot project waarbij deze mega-motor daadwerkelijk iets aandrijft. Dieselblok-fabrikant Cummins heeft de grootst mogelijke oliestoker uit haar magazijn -genaamd QSK78- gepakt, en vervolgens op deze verlengde Austin MINI gedeponeerd.

De specs: 18 cilinders, 74 liter inhoud, 12 turbo’s, 3.500 pk @ 1.900 rpm, 13.771 Nm @ 1.500 rpm en een gewicht van 11 ton. Zeer gaaf, wat het des te jammer maakt dat het hier niet om een werkend exemplaar gaat, hoe onmogelijk dat ook mag zijn.

Diesel-expert Cummins heeft er het volgende over te melden: “We never like to let a challenge go by unanswered so we got to thinking maybe we could fit the QSK78 into an original Austin Mini. It proved to be a bit tricky to fit under the bonnet but our engineers came up with a more creative solution. We’re certain that the Goodwood crowd will have difficulty believing what they are seeing.”

Plaatje HIER in high-res.



68 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
kan niet echt zijn…
@Kees B: dat staat inderdaad in de tekst: “Het is een decoratief stukje engineering, en geen idioot project waarbij deze mega-motor daadwerkelijk iets aandrijft.”
[stomme vraagstelling-on]
Waar ligt zo’n unit normaal in dan?
Een boot neem ik aan..?
{stomme vraagstelling-off]
Spijtig dat die motor niet werkt, zou waanzinnig geweest zijn voor dragraces :D

Offtopic :
Ik durf te wedden dat BMW het concept van een verlengde MINI nog ooit in productie zal nemen, want ze willen de MINI totaal uitmelken uiteraard.
MINI Laadbak ? MINI Badkuip ? MINI Limo .. ?
Gaaf!
CVT’tje eraan hangen en gaan maar!
ik wil de vrachtwagen wel eens zien waar dat ding uitkomt (volgens mij is het een bootmotor)
er staan precies wel wat turbo’s op
even googlen zegt dat deze motor gebruikt wordt in de mijnbouw
de raarste manier van reclame maken ooit ..
snap er geen reet van iig ..
@lincoln: hoezo zouden ze voor een mini reclame maken die 10 jaar geleden uit productie is genomen?? dit is gewoon een of andere persoon geweest die het leuk vond om een boot motor ergens in te knallen. het had ook net zo goed een peugeot 206 cc kunnen zijn
@Tostitje:
dit maal maakt Cummings de reclame ..
motorblok + mini-neus + wat plaatwerk erom + wieltjes ..

zie ook vrachtwagen op de achtergrond ..
Lol, ik denk niet dat er een vrachtwagen rondrijdt met een 74 liter V18 motor met 3500pk 13771 NM koppel :D. Het zwaarste volvo-exemplaar komt aan slechts 700pk.
Cummins maakt motoren voor de scheepvaart, eerder kleinere boten als dit hun grootste motor is lijkt me…
@Sandor: Die Volvo is recentelijk ingehaald door een landgenoot….. Scania heeft nu 730 PK en 3500 Nm in het topmodel. :shock:
Normaal zit die motor in dit soort wagentjes:

http://www.autoevolution.com/trucks/terex-mt-6300ac-2007.html
Nu Wartsila… De grootste is 27 meter lang ofzo.
allemaal leuk enzo maar die motor weegt zo zwaar dat hij als te zwak is om zichzelf hard voor te trekken.
Met twee van die turbo’s zou ik al heel blij zijn.
Altijd leuk zo’n vage projecten wat vrijwel nergens op slaan!

Een kennis van mij heeft een Kenworth met dieplader waarop een scheepsmotor ligt. Die drijft daadwerkelijk nog een schroef aan die aan de achterkant uitsteekt.
ja tuurlijk.., met 13.771 NM aan koppel..

Volvo heeft inderdaad de sterkste productie!truckmotor voor op de weg.. bijna verplicht met naafreductie omdat anders de steekassen worden gedraaid als een stel wokkels.. geloof dat dat iets van 3.100 NM aan koppel is, je kunt je dus voorstellen wat voor kracht dit motortje kan leveren :)
@Zjonnie:

Volvo is inmiddels ingehaald door Scanina, die hebben nu een R serie met 730Pk en 3500Nm
“It proved to be a bit tricky to fit under the bonnet”
Understatement van het jaar sinds de oerknal.
@ lambo4all

Enkel oordelen wegen zwaar ;)

Ontopic: ben erg benieuwd hoe hoog deze creatie zal zijn! Wel origineel dat ze zoiets reusachtigs in zo´n klein autootje proppen, ipv in een vrachtwagen ofzo :P
@ GOD

Dat kan jij weten ;)
Heeft ie ook start/stop functie?
@ CrazyHenkie

Precies.. die oerknal was gewoon een harde scheet van mij en de rest is bekend.
nee maar hij kan wel 17 cilinders uitschakelen mogen deze niet nodig zijn
@ God

:lol: de rest van het universem heb je gecreeërd na het eten van bruine bonen? ;)
@ CrazyHenkie

Yup en adam en eva heb ik in me knutselkamertje gemaakt door een slang en een banaan aan elkaar te knuppen en daar een beetje toverpoedere overheen gestrooid.
En die kregen toen 2 dochters en daar zijn alle mensen uit voort gekomen zonder aan incest te doen want dat mag niet.
@ GOD, Als je er niets van weet zeg dan ook niets. ;)
@ GOD

Mieters! Hier leer je nog eens wat ;)
“geen idioot project waarbij deze mega-motor daadwerkelijk iets aandrijft”
Zeker nog nooit trekker trek gezien. Daar zetten ze 4 van deze dingen op een frame en gaat alle aandrijving netjes naar de achterwielen.
hahaha :lol:
@ GOD
Heb je serieus over dat onzin verhaaltje van je zitten na denken =P OMG
@ GOD: Ik lees vandaag even niet zo nauwkeurig. Maar van wie heeft de knutselaar van deze motor zijn technische aanleg? Van Adam of van Eva? :silly:
the-budel-guy
zou leuk zijn als hij werkt.
trekhaakje er aan en hopa op vakantie met de caravan.
toch jammer dan het niet echt werkt!
@midasracer:
Deze is wat groter dan in tractorpulling gebruikelijk. In de zwaarste klasse wordt gereden met 2x RR Griffon, 37 liter, 3500 pk en rond de 1000 kg per stuk.
@hobbes: Ha ha, ja je hebt gelijk. In de trekker trek worden vliegtuigmotoren gebruikt ivm de pk/gewicht verhouding, hoewel ik volgens mij wel eens 4 van die Rolls Royce motoren op een trekker heb gezien. Dit ding is te zwaar en zal wel gebruikt worden voor een supergrote vrachtauto in de mijnbouw of een schip.
@ Klassiekerrally

adam was maria aan het knappen toen eva appels aan het plukken was dus heeft jezus het maar met 1 van de drie wijzen uit het westen gedaan.
En toen jezus even later niet meer terug kwam van het timmer clubje is het project ook nooit meer voltooid.
In wat voor voeruigen vind ik deze motor eigenlijk terug, ken dit soort type niet.
Jammer dat ze geen werkend exemplaar hebben neergezet, want dit loopt fantastisch mooi! (ja uit ervaring) Inderdaad iets, dat in de grote Komatsu dumpers gebruikt wordt. In de binnenvaart worden wel een maatje kleiner gebruikt (QSK50, common rail a 2000 hp) en dan 2 naast elkaar.

Verder geen grapjes over mijn vader he. Hij heeft zijn best gedaan..
13771 NM … Staalkabel eraan en je sleept zo je huis van z’n fundering af ;)
@Dog: De Aarde schijnt er ook 8× zo snel van te gaan draaien, misschien even vragen aan een autoriteit zoals GOD.
Ik had eigenlijk een lange motorkap verwacht, maar de achterkant mag ook.
.
En stel dat het werkt, dan wil ik wel eens weten wat voor versnellingsbak en aandrijfas je nodig hebt.
Porsche kan maar al schrik gaan krijgen!
Onder welke energie label valt deze auto?
@toyotaprius: laat het ons zo stellen de hoeveelheid diesel die deze op 1 km verbruikt is genoeg om jou prius (in benzine dan) levenslang te rijden :-D
@bpc: lol, dat is een g label.. ;)
Ik denk dat die originele mini meer pk’s heeft…!
Leuk reclame object, al is het een motor op blokken met een mini eromheen gevouwen..Deze motor loopt geen milimeter waarschijnlijk..en zie geen koeling en waarschijnlijk geen krukas, zuigers etc van binnen..puur demo, wel impressive..t zou leuk zijn als ie wel loopt, binnen 10 seconden de achterbandjes opbranden ;)
dit soort motoren drijven normaalgesproken gewoon een generator aan die op zijn beurt in dat soort enorme vrachtwagens electromotoren in de wielen van stroom voorziet.
Dat is veel efficienter qua energieverbruik, plus dat de vrachtwagens ook hoofdzakelijk remmen met die zelfde electromotoren.
Gemiste kans door een niet werkende combi te maken.
@Bullet:
Scania heeft meer vermogen en koppel maar over een kleiner bereik. Daardoor rijd de volvo nog wel beter, alleen bergop merk je het verschil tussen de twee. Met optrekken maakt het niets uit omdat de volvo minder vaak schakelt.
10 kg CO2 / meter?
Wie helpt me even mee met het vervangen van de koppakking?
Het is zo zwaar dat ze verstevigen onder de mini hebben gestoken… Die Mini staat gewoon verankert aan dat platform…. Ze konden gewoon evengoed deze motor op dat platform zetten.. is dezelfde uitkomst :-)
Ik denk dat de ANWB een nieuwe trekauto van het jaar heeft…
Minder dan 50pk/liter en 3/10pk per kilo? Dat zijn ECHT slechte waarden! En dan reken ik niet mee dat er meer moet zijn om hem te laten rijden, en het verbruik…?
@Cantago: Pk’s per liter is een dikke marketing bullshit.
@Robert.V: Kun je me ook uitleggen waarom? Ben ik wel benieuwd naar. Slagvolume heeft meestal behoorlijk te maken met gewicht van de motor en hoeveelheid brandstof er effectief verbrand kan worden per slag. Lijkt mij dat het aantal pk’s dat je dan uit één liter kan halen toch wel meer zegt dan “koop deze auto”!
@Cantago: Nou das allemal dikke onzin kijk bijvoorbeeld naar lS7 blok ,,,displacement van 7 liter en toch bijna net zo klein als V6 van 3,6 liter en weegt ook haast net zo veel.


Benzine verbruik valt ook mee die 7 liter heeft 505 pk’s en dankzij it’s larger displacment hoeft ie minder toeren draaien om deze pk’s er uit de persen dan bijvoorbeeld the 4,3 liter blok van F430 scudaria die bijna net zo veel Pk’s heeft.

So basically omdat die 4,3 liter blok van Scudaria meer moet werken om bijna net zo veel pk’s the hebben verbruikt ie bijna net zo veel benzine a of zelfs meer dan die 7 liter block.

And in this example it shows. Die 4,3 liter ferrari block in F430 verbruikt gecombineerd 18,3 liter per 100 km. De corvette z06 met die 7 liter blok maar 14,7 liter per 100 km.
@Robert.V: Een LS7 blok is behoorlijk lomp hoor! Wel van aluminium (als ik het goed heb) en dus vrij licht. Die 505pk komt bij 6200rpm vrij uit het 7.0 liter blok. De 490pk van de F430 komt bij 8500rpm vrij uit een 4.3 liter blok. Het scheelt idd wat in de toeren, maar in een 4.3 liter blok lijkt het me dat je een behoorlijke hoeveelheid minder benzine per slag inspuit dan in een 7 liter blok! Dat is tenslotte waarom je meer volume hebt niet? De cijfers van het benzineverbruik zijn dan ook meestal de meest zuinige waarden (waarop het LS7 blok in de Z06 wint), maar ik vraag me af wat je krijgt als je eens een rondje circuit doet? En daarnaast. Je pakt nu 2 V8 motoren van behoorlijke supercars. Over het algemeen worden deze motoren het minste gebruikt! Waarom niet de motor van een simpele BMW tegenover een Amerikaanse auto ofzo? Want met één type kan je niet alles samenvatten.
@Cantago: Lomp ? Check the afmetingen van de LS7 ..het is de kleinste v8 op de markt. Wat ook niet echt verbaaswekend is …het is tenslotte en OHV blok. Meeste blokken zijn tegenwoordige van aluminium.

En waarom deze vergelijking ? Nou ik ken geen enkele V8 met 4 + liter displacement die in de buurt komt bijna net zo veel Pk’s uit te persen als die LS7 blok. Plus beide auto’s waar die blokken liggen wegen bijna evenveel ..nou ja min of meer.


En vergelijking tussen de AMG 6, 2 liter blok en de Ferrari blok zou better geweest zijn. Beide zijn DOHC blokken, en beide zijn zwaar opgetunede atmosferische “race” blokken.

Maar ja ik ken heen auto waar die 6, 2 blok zit die net zo veel weegt als die Ferrari.


En ik zie dat mij Nederlands echt teering slecht is …sorry about that.
@Robert.V: Dus nu probeer je met één motorblok je hele stelling te onderbouwen? Eigenlijk zeg je hier dus dat blokken met een grotere cilinderinhoud veel zwaarder zijn (= minder efficiënt in een auto) voor het aantal pk’s dat ze leveren… En dat betekent dan dat aantal pk’s per liter dus WEL belangrijk is? Aantal pk’s per liter zou beter tot zijn recht komen als het gewicht van het motorblok er in verwerkt zou worden misschien?
Ik zit nog eens na te denken, beter zou een waarde zijn die aangeeft hoeveel liter een blok gebruikt, ZONDER de auto oid mee te rekenen. Gewoon puur verbruik, bij zoveel kracht en zoveel toeren.
Ik kwam ooit en pdf tegen van Mercedes waar het verbruik van 5.5 liter v8 zonder auto etc er wel in stond.
@ Bullet, mja kan, die maken hun versnellingsbakken ook zelf geloof ik,.. vandaar dat MAN de V8 ook maar met 680 pk heeft uitgerust dat ligt aan de ZF-bak die kon tot 3000 NM aan… anders was de V8 ook met 730 pk leverbaar geweest..

en trouwens beter gaat Scania zich consentreren op de koelproblemen met hun euro 5 zonder toevoegingen zoals AD-BLUE etc,.. met EGR worden ze dus te warm..
Ontopic: Gaaap, zie liever de echte werkende motor in een dumper op de bauma ofzo.

@Robert V. en Cantago:
PK’s verkopen auto’s, koppel wint races.

en voor de snappers:
Diesel is voor vrachtwagens, gas is om op te koken, en benzine om onderdelen mee te ontvetten.
da is gwn ne motor vna zo reuze trucks die ze in amerika gebruiken op grote bouwwerken enzo en in zandgroeven die wegen meer dan 1000 ton ofzo en kunne nog meer drage meestal zijn die vna volvo xd
@clooney:

Nee echt?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).