Allememaggies! Komt Talbot nou gewoon terug?

Auteur: , 52 Reacties

"Drommels, drommels!", moeten ze bij PSA gedacht hebben. "De concurrenten van Renault scoren wel erg hard met dat Dacia." Peugeot en Citroën willen terugslaan en studeren nu op een nieuw plannetje: een herintroductie van het merk Talbot om mee te doen in het budgetsegment.

Na interessante en minder interessante modellen als de Samba en de Horizon, maar natuurlijk de Talbot Matra Rancho van Bassie en Adriaan (aka “die vervelende clown en die irritante acrobaat”) verdween Talbot halverwege de jaren tachtig opeens uit de showrooms. Nu begint PSA dus een haalbaarheidsonderzoek voor een herintroductie van het merk. De uitdaging is vooral om een geschikte partner te vinden die de hokken in elkaar schroeft. DongFeng misschien? Dit soort ambities hebben we overigens al eerder gezien.

Verwacht vooral heel spannende auto’s. Laten we mikken op een sedan, daarna een populaire en handige stationwagon, een stoere hothatch en vervolgens een onwijs gave SUV, maar laten we hopen op iets dat meer hier (onderste spot) op lijkt. (Via: caradisiac.com)



52 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Als budget naam cq merk lijkt Simca me een betere kandidaat, Talbot heeft het oude Simca doen afbranden.
Dit zinnetje klopt volgens mij niet:“De concurrenten van Renault scoren wel erg hard met dat Dacia.”

Verder ben ik te jong om of over Talbot of over Simca te kunnen oordelen. Het klinkt iig wel Oosteuropees.
@Zephyr: Talbot & Simca waren beide franse merken, opgegaan (opgeslokt ?) door PSA.

zie de link voor meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Talbot_(auto)
er is markt voor, thrust me.
[EDIT] -H
Had Talbot ook niet zo’n soort Ibiza cabrio met een plastic poncho als dak?
Vond dat logo altijd wel cool, ook voor het budgetsegment, niks aan veranderen.

http://www.seeklogo.com/images/T/Talbot-logo-F076172F4E-seeklogo.com.gif
@Huin: De Talbot Samba cabrio.
laat maar komen, op voorwaarde dat ze ook weer de simca rally gaan bouwen en de matra murena. Voor de niet keners vroeger was talbot ook simca en andersom
Yikes. Mijn associaties met Zowel Tatra als Simca zijn nou niet bepaald positief. Het is wel te begrijpen dat ze bij PSA de aandacht naar het goedkope segment willen plaatsen, want hun eigen prestaties zijn de laatste jaren nou niet bepaald florissant.

Veel liever zou in zien dat er weer eens een echt exclusief Frans merk komt, zoals Panhard of Facel Vega. Mooie auto’s met brute motoren. Niet dat het ooit zal gebeuren natuurlijk.
@floryn: een Panhard Dyna had een 2 cilinder motor, uiteraard is dat in jouw persoonlijk 50cc scootercontext behoorlijk “Bruut”
Afgelopen weekend stond ik bij een handelaar voor een scooter-achtige bromfiets (voor ’s morgens naar de bakker te gaan). De man verdeelde meerdere merken waaronder Peugeot-bromfietsen. Op mijn wens dat ik geen koreaanse of chinese bromfiets wou, antwoorde hij doodleuk dat alle merken hun bromfietsen in China laten assembleren!!!!!
Ook Peugeot en ander europese merken. Ben dus benieuwt of de kwaliteit op europees-niveau is!!
@Eric: Ik dacht dat Peugeot z’n brommers en scooters in Beaulieu produceerde?
Trouwens de Talbot-Matra Rancho was in die tijd best wel een stoere wagen. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Talbot_Matra_Rancho_Anh%C3%A4nger.JPG
Is het niet handiger om Citroën gewoon onder Peugeot te plaatsen? Die twee doen nogal aan kanibalisme m.i.
Maar wel zeer goed initiatief trouwens, om te gaan downgraden. En dan Peug wat exclusiever maken. Is denk ik veel mee te behalen, kijk naar het klassieke vwskodaaudiseat voorbeeld.
Hahaha ik moet nu denken aan Lewis Black met zijn Plymouth Horizon die gestolen werd.
(Gehuurde Plymouth Horizon hehe)
@406 de V-Clic is iig een Chinees ding. Maar geen zorgen, de kwaliteit daarvan is net zo waardeloos als de andere modellen.
ik vind dit nutteloos… concurreren in een bugdetsegment, gaan die merken dan niet weeral uitsterven?
PSA in het budgetsegement ? PSA is toch al budget ? Een Peugeot valt na 4 leasejaar zowat uit elkaar van ellende, zo’n troep is dat. Talbot/Simca, als dat nog erger wordt mogen ze wel een volle gereedschapskist en 300 tegoedbonnen voor reserveonderdelen meegeven.
Bij Citroën hebben ze minder goede herinneringen aan samenwerking met Roemenenen dan Renault. Ze waren dan ook zo stom om die Oltcits hier als volwaardige Citroëns (de Axel)te gaan verkopen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oltcit
http://nl.wikipedia.org/wiki/Citroën_Axel
Nou ik rijd liever in een moderne interpretatie van een Rancho (incl. gele stippen) dan in een Logan MCV. Kan aan mij liggen hoor. Leuk om met de sleurhut mee op vakantie te gaan :)
Nog over die Citroën Axel: in de Franse wikipedia wordt ie de pionier in het segment genoemd:

Inventeur de la voiture low cost, l’Axel ne rencontrera pas le succès. « Rien ne sert d’avoir raison trop tôt » lâchera un laconique Jacques Calvet aux journalistes qui demandaient son opinion sur les raisons de l’échec. L’Axel est abandonnée en 1990.

http://fr.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_Axel
O, ik zie dat de reactie waarop ik voortborduurde nog niet is goedgekeurd :)
Was Peugeot sowieso niet een budgetmerk?
De bouwkwaliteit van zowel Simca als Matra waren beide zeer onder de maat.Lijkt mij niet echt een goed fundament om op verder te bouwen!!!
Conclusie: bouw als peugeot gewoon aan de onderzijde van de markt een auto zoals VW doet met de FOX.DRive happy
i-love-suv

Je kent de 107 niet?! Nog goedkoper dan een Fox ook.
Nice ik heb me altijd afgevraagd waar die vervelende clown en die irritante acrobaat allemaal in reden. Maar die op het plaatje ziet er behoorlijk wankel uit, spuuglelijk ding, dus wat mij betreft lekker de stekker eruit laten, tegen Dacia en (in mindere mate) Skoda kunnen ze toch niet op.
Off-topic: over Skoda gesproken: ben ik de enige die de tourwagens van Skoda dit jaar het
mooiste vindt? Wat een schoonheidjes, jammer dat AB er geen reportage vab heeft gemaakt want de Volvo’s zijn ook zeker niet lelijk..
@Sciurida

Nee joh leuk ding zeker voor die tijd, technisch gewoon een Simca 1100 trouwens. Kwaliteit van de Rancho zal wel matig zijn geweest idd omdat onze vrienden daarna de Honda Prelude reden.
Ik moet zeggen zelf heb ik nog een Matra Rancho gereden ik vond dat toen een heerlijke auto om in te vertoeven en zeker in de tijd ik campeerde lekker veel plaats in
maar roesten aan de onderkant deed hem de das om
ja herinneringen aan vervlogen jaren hé
Nou…..Als er in Nederland geen BPM bestond dan zouden wel meer modellen/enkele merken budget zijn….
Talbot-Simca,het waren goeie auto’s enkel het roest was een héél groot probleem,ze gebruikten dan ook staal van bedenkelijke kwaliteit en dat ook heeft ze dan ook uiteindelijk de das om gedaan.
Laat maar komen zou ik zeggen,ben kandidaat om terug een nieuwe Talbot-Simca op mijn koer te zetten,daar gaat hij dan nog een oud (1975) broertje tegenkomen.
@Imom: Daarin was Simca niet alleen. Toch bleven andere merken die dat deden wel goed verkopen. Fiat stond in de jaren ’70 bekend om het roesten en “zelfs” Volkswagen’s Polo 1 was een roestbak.
@JanC:
Daarom zeg ik ook staal van bedenkelijke kwaliteit EN DAT HEEFT OOK …..
Persoonlijk vind ik wel dat Talbot-Simca redenen genoeg had om te overleven,jammer genoeg vond Peugeot dat niet.Persoonlijk vind ik het ook jammer voor Simca om nu gedegradeerd te worden om een budgetmerk te worden,Simca is dat al ééns geweest of toch zo goed als.
bij school staat weleens een rode talbot cabrio wel een grappig autootje
Granturissimo
@Jim:
Da’s geen Talbot, maar een Talbot-Lago (T26).
Met een zogenaamd “teardrop”-koetswerk van Figoni & Falaschi.
Is het niet Franco Sbarro die hier al eens een moderne versie van maakte?
Granturissimo
Nee, het was Rinspeed met de “Yello Talbo” in 1996.
Ik was met plezier op een nieuwe Lotus Talbot Sunbeam :D
Dus ook weer een nieuwe Talbot Matra Murena??? Yessss Die had tenminste geen roestproblemen…
@RogerS: dat dacht je maar, duidelijk gebrek aan kennis van zaken.
Toch vond ik die auto stiekem best grappig toen ik Bassie en Adriaan ook nog grappig vond. http://video.google.com/videoplay?docid=3195220861794913633#docid=1409294230619600057
Adriaaaaaaaaaaaaaaaantje!!!!
@Tony Casa: Geen kennis van zaken. Tja, ik heb bijna 4 jaar een Matra Murena gereden en ja misschien is geen roestproblemen een beetje overdreven (draagarmen achter en het verzinkte chassis mag niet beschadigd zijn) maar vergeleken met andere auto’s (ook niet Franse auto’s) van die tijd was het roestmonster zeer goed aangepakt.
@RogerS: het verschil met andere Franse auto´s was dat je niet zag dat hij roestte.
@Tony Casa: Volgens mij bedoel je de Simca Matra Bagheera. Dat is de voorloper van de Murena. Zijn chassis was inderdaad niet verzinkt of goed gespoten. Door de polyester panelen die erop gelijmd waren zag je inderdaad niet dat deze roestte. Dit probleem had Matra middels een volledig thermisch verzinkt chassis bij de Murena opgelost…
De Murena staat inderdaad bekend er om dat ze niet zoveel roesten als veel van zijn tijdgenoten
De Simca-Talbot-historie is eigenlijk nog niet zo lang geleden pas afgelopen: de auto die tot 1994 onder de naam Peugeot 309 gebouwd werd, was eigenlijk de nieuwe Talbot Arizona. Het ontwerp en de productie werden nog door het allegaartje dat de Europese Chryslerdivisie vormde gedaan (die Peugeot had overgenomen).
Talbot was overigens een Britse merknaam – oorspronkelijk onderdeel van de Rootes groep met o.a Sunbeam en Hillman.
Talbot-Lago was wel Frans en later onderdeel van Simca.

Een PSA luxe merk met een historische franse naam zou wel mooi zijn. Overigens is Panhard geen onderdeel meer van PSA: het maakte nog panstervoertuigen en is in 2004 verkocht aan Auverland. Een andere mooie naam met een roemruchte historie die wel nog onder PSA valt is Delahaye.
Yippie, de Rancho! Mijn eerste auto liefde, toen ik een jaar of 5 was. Ik vond hem zo stoer. Het was voor mij een soort Land Rover voor de gewone man. Lekker veel ruimte en 2 deurs, dat maakte het helemaal af. Ik wist niet dat dit een budget auto was. Van mij mogen ze komen met de ‘new Rancho’.
Och roesten deden ze toen allemaal, de een wat meer dan de ander. En sommige (heb een roestige Mercedes) doen het nog steeds. Ik denk dat de kracht van budget niet zo zeer zit in een slechtere kwaliteit qua afwerking maar meer in de minder luxe materialen. Minder electronica, gewoon stof op de zetels en een hard kunststof dashboardje, maar 2 airbags ipv 12, etc. Ik denk zeker dat een budget van PSA en ook Dacia er alles aan doen om geen roest te krijgen omdat dit ondanks ander merknaam de moeder PSA of Renault in slecht daglicht zet.

Eigenlijk dacht ik dat PSA dit al deed, maar onder eigen naam. Berlingo model en zo, maar denk dat deze tijdens de evolutie ook luxer zijn geworden. Volgens mij zit daar ook het gevaar. Vroeger was Skoda echt Budget, tegenwoordig niet meer, alhoewel vergeleken met een VW wel. Er is zeker markt voor, maar je moet wel kwaliteit(geen luxe) bieden aan budgetprijs
Wat moet ik nu?
Ik heb nog 2 Simca’s 1100 ( van 1970 en 1979) en een Dacia Sandero 1.6 van 2009….
Rij ik dus straks in 3 budgetauto’s…., weet niet of ik dit wel aan kan.. ;-)
Mag zeker terugkomen.
Toffe auto’s reden zeer goed en sportief t.o.v. vele andere en van bouwkwaliteit heb ik ook mindere gezien( hangt misschien wel van het model af).
Roest was wel een groot probleem maar in die tijd was simca zeker niet de enige. Bij mijn goed onderhouden auto’s (simca 1000 rally en matra baheera viel het heel goed mee).Als naam kunnen ze best simca terug gebruiken,onder deze naam was het merk het best bekend,hebben Lemans meerdere malen gewonnen onder Simca-Matra.
Eigenlijk te goed voor een budgetmerk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).