Citroën Survolt rijdt zaterdag op Le Mans

Auteur: , 26 Reacties

De Survolt gaat aanstaande zaterdag wat rondjes maken op het circuit van Le Mans. De Citroën concept zal daarbij bestuurd worden door Vanina Ickx.

De Survolt, die we afgelopen jaar in Genève op de beurs zagen, is een conceptcar die volledige elektrisch is aangedreven. Volgens Citroën worden het milieuvriendelijke elektrische rijden en sportiviteit in deze auto samengebracht. De twee elektromotoren leveren 300 pk en de auto weegt slechts 1150 kilo dankzij het gebruik van een koolstofvezel carrosserie. De acceleratie van nul naar honderd vindt plaats in minder dan 5 seconden en de topsnelheid ligt op 260 kilometer per uur.

De auto heeft een actieradius van ongeveer tweehonderd kilometer, maar wij gaan er niet vanuit dat dat gehaald wordt als mevrouw Ickx komende zaterdag een paar rondjes voluit gaat op het circuit van Le Mans. Overigens moeten we niet verwachten deze auto binnenkort in de 24 uurs race te zien, want het opladen van Lithium Ion accu’s duurt ongeveer 10 uur. Snelladen zou in twee uur gaan, maar dan nog worden de pitstops aan de lange kant.

Hieronder krijg je in ieder geval vast een indruk van hoe een elektrische auto klinkt op het circuit. Ik kan er nog niet aan wennen, maar wie weet is dit de toekomst. De zwart wit foto’s hebben een reden, en dat is waarschijnlijk dat ze bij Citroën hebben beseft dat dat roze echt niet kan, ook niet op een concept.

Check de Survolt teaser op autojunk.nl





26 reacties

al die accu auto’s zijn echt niks voor mijn:?
Dan voldoen ze in ieder geval aan de geluidsnormen op het circuit.. dan kan dag en nacht geraced worden :)
LOL daar heb ik 2 modelauto’s van!
@jan1666: Hoe kom je daaraan? Deze ontbreekt in mijn omvabgrijke citroën modelcollectie.
wel mooie car, maar waarom worden alles zo millieu hippie shit :( dat verknalt zo’n auto gewoon!
Ik vind het geluidje juist wel dik, een soort straaljager die voorbij komt.. Nice, en qua design zit het de laatste tijd ook wel goed bij Citroen.. *nooit een kopen gaat*
OH NOEZ, SOMEONE STOLE ZEH DOORZ

Lijkt me niet echt prettig, om met zo’n rotvaart in dat ding te rijden nu hij z’n deuren mist…

Overigens zie ik het probleem van een lange afstandsrace met deze auto. Als ze verwisselbare accupakketten maken, zou zo’n pitstop toch erg snel kunnen plaatsvinden.
Euhm zomaar een vraag hoor maar WTF moet een electrische auto met een uitlaat?
Wat bijna niemand zich afvraagd is het volgende: WAAR KOMT DIE STROOM VANDAAN!!!!!! Eigenlijk twee opties. Vervuilende energiecentrales op fossiele brandstof of kernenergie met mogelijke gevaren. En het rendement van centrale-vervoer-opslag-gebruik van de electromotor is helemaal niet optimaal. WE WORDEN WEDEROM VOOR DE GEK GEHOUDEN. Mensen blijf nadenken
@i-love-suv: Dat roep ik al de hele tijd maar dan maken ze me uit voor dommerik, 14 jarige…
@i-love-suv: jeremy clarkson heeft het ook al eens gezegd op top gear.
Er is toen eens onderzoek naar gedaan en wat bleek:
Dat op een periode van (ik dacht)6 jaar een prius vervuilender was dan een range rover.
Qua uitstoot niet.
Maar gewoon bekeken qua vervuiling incl maken van de accus en auto en het opladen enzo.
Want iedere keer dat dat ding opgeladen wordt, komt er stroom van, je raad het al, vervuilende energiecentrales :)
Zoals al gezegd werd: we worden voor de gek gehouden.
(klimaat verandering eveneens)
maar das een andere discussie :)
@i-love-suv: ik zou volgende keer voor je iets post je eerst ergens in verdiepen, en niet de rest citeren.. het probleem van auto’s is dat de hoge concentratie smog veroorzaakt: dat doet een elektro-dinkietoy niet.

OT: blijft jammer dat ze niet extra een benzine versie maken, of een hybride als het dan echt zuinig moet.
Ik denk dat ze met een pitstop niet de batterijen gaan opladen, maar vervangen. dat denk ik. En met die open deruen…zijn ze bang voor ontploffende batterijen of zwetende oksels?

@911gt, ik denk dat daar de stekker in gaat. :mrgreen:

@ilovesuv: En de peut voor jouw suv(?) komt ook niet rechtstreeks vanuit de grond in jouw tankje. de oplossing zit niet in het een of het ander, maar in een goede balans tussen alle mogelijke oplossingen.
En waar er wél alternatieven zijn om stroom op te wekken, is die er (nog) niet voor wat er in jouw tank moet. denk daar maar eens over na
Psssst, niemand verder vertellen, maar de stroom die jouw huis voorziet van electriciteit komt ook uit een ‘gevaarlijke’ of ‘vieze’ energiecentrale…
Beetje Verward
@g40freak

Nou, dan laat je je toch gewoon voor de gek houden. Net zoals je het verhaal gelooft dat een Prius op een periode van 6 jaar vervuilender is dan een dikke SUV. Waarom? Omdat in dat “onderzoek” verondersteld werd dat die SUV 3 keer zo lang mee ging als die Prius. Logisch dat er dan een grotere milieubelasting uitrolt. De onzin van die aanname is inmiddels aangetoond. Een Prius gaat (inclusief het hybridepakket) net zo goed minstens 4 ton mee.
Iedereen aan de kernenergie hoppa!!
Misschien dat Citroën hiermee wel geld denkt te kunnen verdienen? (A) Nee, hij zal toch teveel concurrentie vormen voor de RCZ, dus het zou vreemd zijn als er een productieversie kwam. Dan maar gewoon de Revolte. ;)
Revolte, Survolt, RCZ, allemaal een stuk spannender dan wat die Duitse merken afleveren.
Ik ben al blij dat hybride gelinkt kan worden aan sportieve concepten, en hopelijk op termijn ook sportieve wagens voor dagelijks gebruik. Misschien dat er dan ook hier een hybride voor de deur komt te staan.
@gt40freak, i-love-suv e.a.:

Die “vervuilende energiecentrales” van jullie zijn door hun grootte en opzet veel efficiënter in het omzetten van fossielen brandstoffen naar energie.
Het is zelfs zo dat er bij het opwekken van het vermogen dat een elektrische auto levert maar half zoveel co2 wordt geproduceerd als bij een een even krachtige benzine-auto (zelfs als je verlies van energie door transport en ontlading van accu’s e.d. meeneemt in de vergelijking!)

Direct op fossiele brandstoffen rijden is nou eenmaal slordig en inefficiënt. Het is zelfs zuiniger om een dieselmotor aan boord te hebben om accu’s op te laden die vervolgens je elektromotor (voor de voortstuwing) van energie voorzien.

Het is natuurlijk wel waar dat het produceren van al die accu’s vervuilend is, maar door slim te recyclen kan daar al een hoop aan verbeterd worden.
Wat een vreselijk geluid! Waar is mijn dikke brom?
Complimenten Citroën! En nou hup, het museum in met dat ding! Ik moet er toch niet aan denken dat we over een aantal jaren verlangen naar het “geluid” van een R15 tdi of 908 hdi fap fap!

Dan kan je nog beter naar een wedstrijd simultaan breien gaan kijken…
@rnd Tuurlijk en jij hebt het zelf ontdekt zeker.Als jij werkelijk zo knap was, dan was jij nu je geld aan het uitgeven ipv te tokkelen achter de computer. Wat wij allemaal (inclusief ik zei de gek) verkondigen, hebben wij allemaal ergens gehoord of gelezen. Verkondigd door iemand met een eigen agenda/belang. Dus respect voor elkaar en elkaars mening. De waarheid, als de er al is, zal ergens in het midden liggen. DRive happy
@i-love-suv ; C6-R ; olifant ; Citrofiel ; g40freak ;e.a.

1, Prachtig karretje die Survolt, hopelijk mag dochter Citroën deze wél bouwen van Moederkloek Peugeot en moeten ze deze ook niet afvoeren zoals het GT-concept. Maar ik vrees idd dat die RCZ van Peugeot wéér in de weg zal rijden !

2. Klinkt een stuk relaxter op circuit zo’n elektrische motor, enkel nog bandenlawaai ! Misschien gaat die sport mij dan ook nog boeien… Zal alleszins véél meer volk naar circuits lokken die nu dat verschrikkelijk motorengejank kunnen missen als tandpijn.

3. Ik stelde het hier al twee jaar terug : het is gedaan met de benzine- en dieselmotoren voor onze modale auto. Benzine-en dieselmotoren zijn een concept van de voorbije eeuw. De 21° eeuw zal elektrisch & proper zijn. Jammer voor hen die zich krampachtig blijven vasthouden aan brullende verbrandingsmotoren. Ze zijn nu al voorbij gestoken & ingehaald. Ze zijn nog maar een schim in mijn achteruitkijk-spiegel !

4. En er is terug een toekomst voor de autosport! Want dat zootje begon toch behoorlijk te stinken en te verkalken cfr. F1-circus of nog 5 automerken die meeracen in het WRC ? Racen op batterijen of op zonneenergie: evenzo spannend en eindelijk een nieuwe uitdaging ! Laat maar komen !

5. Het is een evidentie dat wereldwijd 100den miljoenen auto’s met individuele verbrandingsmotor en vervuiling nooit de milieuefficiëntie kunnen halen van energiecentrales. En ook die worden systematisch vervangen naar meer milieuvriendelijke technieken.

6. En door de open deuren zie ik Vagina X !
@jodocus: Ik denk dat jij een Prius hebt…
Citroën had eind jaren 80 al elektrische AXen en C15’s die door plaatselijke gemeentes werden gebruikt.
@logotraxx
sorry, logotraxx, maar omwille van mijn arme rug & het comfort zweef ik steeds over de wegen met een Citroën mét vering. Maar je mag me steeds een Prius kedoo doen ! Ook een goede wagen !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).