Meer info over de Fiat 500 tweecilinder

Auteur: , 70 Reacties

Downsizing to the max! We zagen 'm pas nog in Genève, maar vanaf september staat dit 500tje-met-koffiemolen ook bij de Nederlandse dealers.

Deze Fiat 500 heeft dus een groenig tweecilindertje onder de kap, uiteraard bedoeld om zo min mogelijk kostbare brandstof te slurpen. Het zou ons niet verbazen dat dit apparaatje daadwerkelijk bloemen uitspuwt in plaats van uitlaatgassen, maar dat even terzijde.

De 85 pk sterke TwinAir 500 heeft een ECO-knop aan boord. Ram daar een keer op, en het koppel wordt begrensd op 100 Nm en vermogen zakt terug naar 78 pk. Tegelijkertijd wordt de stuurbekrachtiging op ‘City-stand’ gezet, waardoor je helemaal geen gevoel meer overhoudt. Makkelijk sturen en parkeren in de stad kan dan weer wel heel makkelijk, en daar is het tenslotte voor bedoeld. Ook is-ie uitgerust met een start/stop-systeem en heeft deze Fiat een hippe schakelindicator. Handig voor op het circuit natuurlijk, alhoewel het meer de bedoeling is dat je eerder schakelt en daardoor zuiniger rijft.

Deze turbogeblazen tweepitter met een inhoud van 900 cc heeft een CO2-uistoot van 95 gram per km. Met de Dualogic versnellingsbak (robot-bak) gaan hier nog eens drie hele grammen vanaf. Dat je het even weet. De top ligt op 173 km/u, mocht je plotseling zin krijgen om hiermee een 0-naar-honderd-sprint uit te voeren, dan kan dat in elf seconden. Welk prijskaartje hieraan komt te hangen is nog niet bekend gemaakt door Fiat.

UPDATE: video van de 500 TwinAir op Autojunk.

En een video waarin de techniek van de tweepitter wordt uitgelicht. Exploded views en zo.



70 reacties

een 2-cilinder, loopt dat wel een beetje goed? ik verkies al een 6- boven een 4-cilinder…
@M-lover: We zien toch tegenwoordig dat de 6Cilinder tov 4cilinders regel niet meer opgaat.
@M-lover: Met een zwaar vliegwiel en contragewichten krijg je alles mooi ronddraaiend.
joepie moeten we strx als dealer verplicht 1 bestellen voor in de showroom zoals met die qubo trekking laatst, komt 1 plastic plaatje op en je bent verplicht als dealer er 1 te kopen… :S zie er nu al naar uit om hem te hebben staan… (NIET DUS)
Helemaal top bezig! Licht, lekker wat koppel (relatief dan) en ook nog een 105 pk variant op komst!

Geweldig kleurtje ook!

http://www.fiatblog.nl/wp-content/uploads/2010/07/fiat_500_twinair_85d.jpg
@CarloAbarth:
Say what???
U weet zeker dat u geen Carla heet?
Heel kek wagentje. Prima techniek lijkt me zo.
@spykerboy

Als je al moeite hebt om er èèn te verkopen… wat moet het dan van je worden.

95 gram is nog niet heeeel weinig. Hopelijk nog wel wat meer rijplezier als in de blauwe reeks van VAG.
Lekker kleurtje inderdaad, alhoewel de huidige lichtblauwe nog mooier is. Maar on-topic: doe mij er maar een hoor. Fantastisch slimme techniek, lekker zuinig, licht in de neus en toch vlot zat.
Typische weer die combi ECO met de superlichte City-stand.

@spykerboy

Waarom stop je dan niet met dealerschap, als je het niks vindt?
@Bob: tis niet mijn dealer hoor :P ik werk er aleen maar :P
@spykerboy: ik merk dat vaker als ik weer eens bij een dealer ben…..
Fiat staat weer als eerste vooraan met nieuwe motortechnologie na de JTD. Gelukkig wordt je niet gedwongen die verschrikkelijke gerobotiseerde bak te gebruiken. Simpele handbak met een klein motortje klinkt als een top-idee, en de handbak is waarschijnlijk nog goedkoper ook. En omdat het toch al 95 gram of lager is maakt het in de BPM ook niks uit.
Leukste van de kleine autotjes.
Blokje is niks mis mee.
Geluid zal wel niet imponerend overkomen maar dat hoeft ook helemaal niet.
Lief pruttel geluid past bij zon lief doosje.
Fantastisch klein autotje! Fiat is erg goed bezig.
@ spykerboy

Je werkt bij een dealer en gaat vervolgens de producten die jullie moeten verkopen afkraken?

Wauw.
@JPM: nee waar het omgaat is dat we autos die we bestellen niet binnen krijgen omdat er geen naam aan zit, dus van belangrijke autos zoals de punto diesel hebben we nogsteeds geen demo, maar ondertussen de trekking die later kwam weer wel etc, slaat dus kortom echt helemaal nergens op zulke dingen… daar gaat het om, vind de 500 prachtig en vind het wel leuk een 2 cil, maar als we de 4 cil niet eens aangelevert krijgen als we bestellen zonder naam, wrom zouden we deze dan wel in de showroom gaan krijgen? dat denk ik gewoon… kraak nix af..
@Spykerboy: met zo’n Qubo kan ik me je commentaar voorstellen maar dit wordt toch gewoon een verkoopknaller??? Ik neem aan dat je er werkt omdat je het leuk vind toch? Anders kun je beter bij een ander merk gaan werken…
@spykerboy: ik snap het ook niet helemaal, maar datterzijde! OT: een geweldig idee, cruisen in je 2 cilinder cabrio’tje, top!
Niks mis mee, goed idee met die techniek van tegenwoordig!
“zuinige rijft” die term kende ik nog niet maar klinkt wel leuk. Want auto rijden met 100nm max kan je geen autorijden meer noemen, dan hang ik wel een karretje aan mijn radiogestuurde Tamiya auto!
Ik vind die 95g CO2 best wel nog veel. Mini heeft 4 cilinders, 110 pk en 99 gram CO2.
Of gaat het hier niet om een diesel? In de tekst wordt daar niets over vermeld… :-)
@York: De Twinair is inderdaad een benzine.
@JoepeN: Okay, dan vind ik het wel weer een mooie prestatie;-)
damn, ik trek straks alle autos eruit met mijn 2.0 TDI….
Ik vind het woord ”TDI” hier minder gepast.
@Spykerboy, swap straks jullie Twinair showroom 500 maar naar ons dan! (Dealernummer *312) En ga bij de Hema werken!

Dit is toch geweldig, een 2-cilinder benzinemotor met 147Nm bij 1900 toeren. Helemaal getuned op geluid, trilling en comfort door een speciale afdeling.
Goh, 2 hele cilinders…
@ Donstil: ooh waarom niet dan? een 6cilinder heeft een duidelijk beter ‘laufkultur’. Een goed uitgebalanceerd 4 cilindertje mag dan prima lopen. een 6 blijft altijd verfijnder. een 2 cilinder zal duidelijk minder soepel lopen dan een 4 cilinder. Kijk bijvoorbeeld naar motoren. Daar is dat verschil nog veel duidelijker.
*zucht* Het blijft maar doorgaan, maar voor de mensen die alles zoeken waarvoor hij gemaakt is, is het natuurlijk een perfecte auto. Voor mij zou het 3 keer niets zijn, puur omdat je die auto eruit loopt.
@cpw: Succes met die weddenschap ;)
Ik vind het overigens nog wel meevallen hoe sloom het beestje geworden is.. De eco-knop is wel echt een turn-on voor groene rukkers..
Een vorm van stuurbekrachtiging forceren die meer energie verbruikt lijkt me niet bij “eco” passen? Sowieso compleet onnodige functie, in normale modus is ’t stuurgevoel al compleet dood (bij welke auto niet tegenwoordig…).
anonymous coward
leuk dingetje, zou er best een bij willen hebben als auto-tje voor de vriendin

Vind het ook erg mooi dat ze bij fiat continu bezig blijven met betere/zuinigere motoren te maken
Dit is best wel een geniale combinatie van motor en auto. Dit wordt zeker een verkooptopper en niet om slechte redenen ook. Veel mensen hebben gewoon niet veel meer nodig dan zo’n klein en kek karretje als dit. Een een Fiat betekent ook nog dat het betaalbaar is. Ben wel benieuwd naar het geluid… Zal wel tegenvallen.
In 11s naar 100km/h, en een top van 173km/h in een 500 lijkt mij niet sloom!

En dan komt er ook nog eens heerlijke frisse lucht uit de uitlaat.
Als ze er een V8 in lepelen en de prijs absurd laag houden, dan wordt het pas leuk :)
900cc tweecilinder…goh een overdekte ducati :-)

Maar dit is natuurlijk een prima ding mits je niet te vaak buiten de bebouwde kom komt. Leuk kleurtje ook.
integralechubasco
wegenbelasting is een stuk lager dan die van de polo 3L…
Het is rijdt.

Edit: Bedankt Marokkaan.
waar gaat het heen met de wereld
;;En dan komt er ook nog eens heerlijke frisse lucht uit de uitlaat.”

De warmte doet wat…….
Prijzen beginnen bij 13.795 euro
leuk duo, met name die ene met haar lange haren. Die benen!!!
Waar zijnwe mee bezig, straks rijden we met 1 cilindertjes met 200PK! En waarom zulk nieuwe melden als we hiervoor Autoweek hebben, ik zie daarom het nut niet in van AB als ze zo doorgaan met nieuws brengen dat niet intressant is.
@The360box:
je hoeft hier niet te komen…. of staat er iemand met een pistool in je nek die zegt: GA NAAR AUTOBLOG!
@The360box:
Als het allemaal zo saai en niet interessant is dan hoef je toch niet te klikken op : ”meer info over de Fiat 500 tweecilinder”
Klik dan gewoon op een uitermate-interessant-tuning projectje van een Porsche :roll:
Kan iemand mij een prijsindicatie geven van deze auto? Zou het onder of boven de 10000 euro liggen? mn moeder heeft namelijk een auto nodig binnekort ;)
in elf seconden naar de 100 is niet slecht voor een stadsautootje.

Verkooptoppertje!
Prima techniek voor een stadswagentje. Ben wel benieuwd hoe die twee cilinders zich op de snelweg gedragen.
Kleurtje is trouwens iets te kek :P
Ik vind deze auto geweldig! Ik zou hem nooit kopen voor mij, maar voor oudere mensen of vrouwen die toch geen hardo motor willen!

Mijn fiat 1.4 heeft moeite om 74 pk te produceren, en de top ligt een pak lager.. over het verbruiken t.o.v. dit zullen we ook maar zwijgen :-)
Mocht je als autofabrikant humor hebben, dan zet je een ECO knop op je dashboard. Een knop waar je de motor mee af zet;)
@Cantago: lol :D

@mardec: ik hou van vermogen zoals de meesten hier, maar mocht ik op zoek zijn naar een echt stadsautootje zou ik dit toch echt overwegen.

Want wat heb je aan een beul onder de motorkap als je maar 50 mag en voornamelijk voor het stoplicht staat?


Zo’n 500 met koffiemolentje is een fantastisch guitig wagentje voor “erbij”.
Overigens wat betreft die CO2 uitstoot van 95 gram; die is erg goed gezien onder 110 gram al geen mbr en 14% geldt:

“Nihiltarief voor personenauto’s met een lage CO2-uitstoot

Vanaf 1 januari 2010 betalen bezitters van personenauto’s met een lage CO2-uitstoot geen motorrijtuigenbelasting meer.

Voor auto’s met een dieselmotor is de maximale uitstoot 95 gram per kilometer. Voor auto’s met een andere motor is de maximale uitstoot 110 gram per kilometer.

Aldus de belastingdienst.
Wij zijn vorig jaar in een 500 getrouwd, een erg mooi en fijn autootje vond ik. Dit motortje spreekt mij ook erg aan, ik ben benieuwd naar de eerste proefritverslagen. De 500 is weer terug bij af, de eerste (nuova) 500’s hadden ook een staande twin :)
Prima prestaties uit zo’n blokje! Vergeet niet dat dit betere prestaties zijn dan een standaard golfje, polo etc. als we het hebben over aantal pk, 0-100 tijd en topsnelheid. Wat verbruikt dit blok??
Hoeveel koppel heeft dit blok als de ECO knop niet ingedrukt is???
2 cilinders, nu is het pas weer echt een 500. Wel jammer dat het filmpje geen motorgeluid laat horen, daar was ik erg benieuwd naar.
Het zijn nog best nette cijfers vind ik…
@ Roy: op de volgende pagina is onderin een filmpje te zien MET het motorgeluid:

http://www.quattroruote.it/news/articolo.cfm?codice=259314
Lekker roffeltje zal dat blok produceren :p
Toch hoop ik stiekem nog op een V-twin (twee cylinder in V-vorm :))
haha, volgens mij sta je te schudden bij het stoplcht, net als zo’n chopper!
Hij is er vanaf € 13.795,-!
Wanneer snappen mensen nu eindelijk dat kleinere motoren niet gelijk staat aan minder verbruik?
Ik rijd zelf vrij rustig, met mijn moeder haar skoda rijd ik 7l/100km, met mijn vader zijn mazda 3 rijd ik 4-5l/100km.
De skoda heeft een 1.2liter, en de Mazda een 1.6liter…
@Wouter: Als alle andere factoren gelijk zijn is een kleinere motor (iig een motor met minder vermogen) gewoon altijd zuiniger. Da’s logisch. Meer vermogen = meer peut opstoken.

Natuurlijk zijn er factoren zoals bak-overbrengingen die meespelen, maar omdat jij met een 1.6 zuiniger rijdt dan met een 1.2 wil niet zeggen dat een kleiner torretje niet zuiniger is.

Als je op snelwegkruissnelheid 3500 of 2300 toeren draait, het maakt nogal een verschil.
@ wouter.
’n kleine motor met vergelijkbaar vermogen zal in principe zuiniger zijn dan een met grotere inhoud.
neem aan dat de 1.6 van je pa meer vermogen heeft en minder in de toeren gereden hoeft te worden dan die 1.2 van je moeder? dan zal daar het verschil zitten
er is nu ook geluid te vinden:

http://www.quattroruote.it/news/articolo.cfm?codice=259314


Conclusie: hij klinkt lievv!
@Benjamin1: Achja, klinkt wel prima toch? Voor zo’n klein autootje is het niet verkeerd!
ben ook niet akkoord dat minder cc minder verbruik betekend… Vooral als het vermogen te laag is, kan het verbruik hoog uitvallen.

11seconden naar 100 is mooi met 85pk, maar dat zal wel aan het koppel liggen
Wat voor prutsers zitten hier dit ding nou te vergelijken met motoren? Een overdekte Ducati? Weleens doorgehad dat dit een 2 in lijn motor is? Zelfs bij Yamaha hebben ze daar aanpassingen in gedaan om ‘m een beetje als V-twin te laten klinken. Maar nee, denk niet dat je dit met motorrijden mag gaan vergelijken, eerder een zuinig lesmotortje. Maareh, ben erg benieuwd wat ie gaat verbruiken. 1 op 30 op benzine wordt ’t wel erg interessant van! :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).