Zelf je Corvette-blok in elkaar sleutelen? Het kan!

Auteur: , 70 Reacties

Bij steeds meer merken kun je de nieuwe auto bij de fabriek ophalen. Op deze ontwikkeling borduurt GM voort: kopers van een nieuwe Chevrolet Corvette Z06 of ZR1 kunnen vanaf modeljaar 2011 de optie aanvinken de V8 zelf in elkaar te komen zetten. En nu hoor ik je denken: dat levert vast een flinke korting op...

Dat is nog eens indruk maken aan de borreltafel. “Mooi is ‘ie hè? Die Chevrolet ((zo goed?)) Corvette daar op de oprijlaan. En weet je wat nou het leuke is? Ik heb die V8 zelf in elkaar gezet en erin gehangen!” En als je dan toch aan het patsen bent, roep dan meteen dat het geintje je 5.800 dollar (ex. vlucht, verblijf en burgers) extra heeft gekost, want nee, deze optie biedt Chevrolet niet gratis aan.

Voor die dikke 4.600 euro krijg je wel wat leuks. Je bent welkom om in Chevrolets Performance Build Center (PBC) in Wixom, Michigan om daar samen met een professional het nieuwe LS7 of LS9 V8-blok in elkaar te zetten, in de auto te hangen en te voorzien van een persoonlijk typeplaatje. Ook voor de technisch iets minder bedeelden is het de moeite waard, want na deze ervaring weet je een stuk beter hoe ze dat nou toch doen, een motortje bouwen en erin lepelen.

Het is wel waarschijnlijk dat je niet in een kwartiertje klaar bent. Duurt wel even hoor, zo’n aggregaat klussen. Kijk maar naar de timelap hieronder (via: Autoblog.com)



70 reacties

vet!!!
Ik wil dat doen bij AMG, Quattro of BMW M. Dat zijn pas motoren :)
@Northwestern:

En dit is kinderspeelgoed?
@Northwestern: En dit zijn geen motoren???
Nou dat lijkt me nog best wel interessant om dat te mogen doen. Alleen dan niet bij een corvette. Liever bij een Ferrari of Maserati o.i.d.
@Trinacria: tuurlijk .. want dat is heeeeeeeel anders !!
leuke actie ..
o.k. .. je bent wel slaaf van een ervaren kwibus die alles nakijkt en aantrekt ..
maar grappig verzonnen iig ..
Zou me in ieder geval wel laten opschrijven voor zoiets!
Hij is 1 bout vergeten of het heeft 1 of andere reden. Vanaf 2:00 minuten kijken.
Moderne blokken he….
Is dat nou een enkel onderliggende nokkenas???
Een motor met een onderliggende nokkenas. Die amerikanen hebben ook nog nooit van technische vooruitgang gehoord.
@ed: idd .. en dat van 40 jaar geleden op de maan is nie eggies ..
Als je een onderliggende nokkenas hebt, blijft je motor lekker laag –> een lager zwaartepunt, doordat deze lager geplaatst kan worden, en zo hoog toerig zijn de Amerikaanse motoren niet..dat ze alleen een bovenliggende nokkenas kunnen hebben
@ Lincoln: Nee denk niet dat het heel anders is hoor. Alleen dat zou mijn voorkeur hebben. Komt omdat ik zelf van Italiaanse komaf ben. Lijkt me wel lachen om dan in zo’n sfeer een blokkie in elkaar te draaien en daarna een lekker bordje pasta te gaan eten.
@Trinacria:
pasta hebben ze overal ..
als ik de Italiaanse taal zou verstaan ..
dan zou dat ook mijn voorkeur hebben ..
the-budel-guy
@ ed de VS en vooruitgang in techniek daar mag je blij zijn als ze uit een 7.2 lieter V8 220 pk kunnen halen
@the-budel-guy: Lieter??

En jij moet dringend eens naar de nurburgring laptimes kijken.

Maar ik ben toch niet geinteresseerd in de commentaren van iemand die liter nog niet juist kan schrijven.

Nog maar een paar jaartjes school en je geraakt er wel !
Ja, nog ff…
Ontnemen ze je hiermee ff de mogelijkheid met het vingertje te wijzen als dat ding kapot gaat. En daar mag je dan ook nog 4600 euries voor betalen. Het is inderdaad een extra optie. Een optie om je extra hard te naaien…
@Rick-dos: lol

Volgens mij mag je de schroevendraaier even vasthouden, veel meer zal het niet voorstellen denk ik.
@Northwestern:
Je bent zeker zo’n type die in het beperkte duitse merken wereldje leeft.
Zo’n ZR1 rijdt een AMG wel zoek.
En ja, ook op de Nürburgring
@RenesisHP: Nee, zeg ik toch ook niet.

@SimonMc: Jawel toch?

@Dennis: Ik rij in een Renault Laguna Coupé, dus nee. En wat kan mij het nou schelen dat dat ding sneller is op de Nürburgring? De gemiddelde amerikaan weet niet eens wat de Nürburgring is.
@Dennis:

Zo’n ZR1 rijdt een AMG wel zoek.
zou maar zielig zijn moest die dat niet doen met zijn 650 pk…
@Phille: Nou, Z06 dan…die heeft “maar” zo’n 500 paardjes, doet ongeveer 7:45 op de Ring, en de eerstvolgende AMG is….

in geen velden of wegen te bekennen.
die 4600 is natuurlijk voor een paar maanden later als je blok in de soep loopt :D
@ lincoln : Haha, klopt pasta hebben ze overal. Ach en missch is het voor mij wel een keer goed om me een keer aan een hotdog te wagen. Helaas laat momenteel mijn buget het niet toe om bij Ferrari of Chevrolet een blok in elkaar te draaien. Alleen de hotdog zou ik natuurlijk nog wel kunnen betalen.
@Trinacria: je eerlijkheid en fatsoen siert je ..
ik heb echt een schurft hekel aan mensen die hier op dit blog altijd alles uit amerika blijven afzeiken , dat hooghartige gedoe terwijl ze nog nooit de ervaring hebben gehad , en iets wat verder ontwikkeld is wil nog niet zeggen dat het beter is , dat laat de raliteit in het dagelijkse leven wel zien , geloof me een corvette blok is zeer betrouwbaar een voud siert mensen vergeet dat niet , maar de hooghartige zogenaamde braafste jongetjes in de klas, op dit blogzullen de skills de ballen en het lef niet hebben z,n zr1 de bocht door te knallen , nee die kopen n, zogenaamde duitse 2e hands getunde audi waarbij alles ingrijp , omdat ze er anders niet mee om kunnen gaan , en ja ben doodziek van jullie mensen , ben blij dat ik andere mensen wel waardeer ongeacht wat ze rijden stelletje zielepoten , leven en laten leven
@corvettez06: half 8, wel wat vroeg om al in de olie te zijn, toch?

Of typ je altijd zo?
sorry realiteit.
het is timelapS niet timelap
@wotevajjjj: Het is timelapsE, niet timelaps… ;)

@Phille: 512pk onderliggende nokkenas en bladveren VS 670pk premium AMG meuk: http://www.fastestlaps.com/comparisons/4879107c4eea5-vs-4571c3c67224f.html
@C6_R: En dan is de black nog turbocharged ook. :)
logisch dat ze extra geld vragen. Als elke nitwit met 2 linkerhanden “mee komt helpen”. daalt de productie naar 10 modellen per jaar. Wel een mooi blok, maar liever koop ik zo’n nieuw blok in onderdelen, met het juiste boekje erbij is het gewoon legoën. een blok van 20 jaar oud uit elkaar halen, reviseren en weer assembleren, daar zit ‘m de echte kunst
@Northwestern: Gelukkig voor de Amerikanen kennen ze zeker geen Renault Laguna coupe. Heel Renault kennen ze zelfs niet. :)

OT:Toch geinig en als dat blok dan toch nog open licht en je er zelf aan sleutelt er gelijk een hetere nokkenas erin plaatsen.(al heeft de ZR1 eigenlijk niks extra nodig) :)
@Rob USA: Nee daar zijn ze veel te min voor. Wel jammer dat Saturn Renaults gaat verkopen. Verpest het wel een beetje :)
@Lincoln: Moet extra leuk voor jou zijn, sleutelen in je pak ipv je kloffie …alles lekker schoon en nieuwwww. :)
hey bozewolf das lang geleden hoe ist nou ?
btw me vinger gingen sneller als wat ik dacht hahahahaha .
@corvettez06: lol, je bent vergeven.

@timberleek: De ouwe Amerikaanse bakken uit de jaren 70 en ook nog 80, de gewone auto’s, waren echt dramatisch. 200pk uit 7 liter was echt alles wat je eruit kreeg.

Maar de muscle en ponycar blokken hadden echt wel potentie, hoor. Die konden fatsoenlijk opgevoerd ook rustig 500, 600 pk’s eruit draaien, zonder dat de betrouwbaarheid echt in het gedrang kwam. En mechanische tuning ook, all motor, baby.

De Corvette Stingray kwam standaard al met een goeie 500 die tijd. Chevrolet zelf zei 460 oid, maar dat was een erg conservatieve schatting :D
@de_budel_guy

ja jaren geleden ja. Maar nieuws voor je, dat was overal zo. Kijk alleen al naar de laatste 10 jaar. Wij hebben een 3.0 v6. een goeie 10 jaar oud. hou je vast! 200pk. Dat haal je nu uit een 1.8’tje.

Ja die oude v8’tjes hadden 200pk (ook nog wel minder trouwens). Net als dat oude europese blokken veel minder hadden toen. Nu leveren de hemi’s ook gewoon 500pk.

er is overigens een heel groot verschil.
het gemiddelde ‘europese’ blok, en dan zeker sportwagens draaien veel hogere toerentallen. Die hemi’s lopen over het algemeen lekker op hun gemakkie. Persoonlijk hou ik daar ook wel van, dat lage geroffel.

maar 220pk uit een nieuwe 7L is echt bullcrap.
@bozewolf

ja klopt. dat zei ik ook al. Vroeger kreeg je er heel weinig uit, maar dat geld ook voor europese blokken. Misschien niet zo erg, maar ook in grote mate.

Aan het einde zet ik ook dat 220pk uit een NIEUWE 7Liter bullcrap is.
@timberleek: Nja, wat ik wilde aantonen is dat de Amerikaanse auto’s, ondanks nooit uitblinken in pk’s per liter, juist in de grote-motoren tijd toch prima in staat waren op een blok te bouwen wat zelfs vandaag de dag gewoon nog prima prestaties levert. De L88 meet 7 liter en leverde ruim over de 500 pk.

Rapporteer vandaag de dag dat AMG een nieuwe 560pk 7 liter heeft gemaakt en alle fanboys lopen te kraaien dat we hier in Europa de beste motoren bouwen :D
the-budel-guy
@ SimonMc niemand heefd je ook verplicht mijn reactie te lezen en wat kan ik er aan doen dat mijn nederlands nog niet zo supper is en daarbij een spelfout maken is nog niet zo erg.
the-budel-guy
@ timberleek ik bedoel ook niet echt 220 pk maar ik bedoel er mee duidelijk te maken dat de blokken uit de VS soms gewoon onodig groot zijn niet dat het erg is
@the-budel-guy

ja dat klopt wel, maar dat vindt ik ook wel weer voordelen hebben. het zijn meestal heel rustig roffelende blokken (die meestal ook heel lang meegaan). en van dat lage geroffel hou ik wel. zeker als je een oude muscle car hoort optrekken, dat hij in de toeren klimt, maar het blijft redelijk laag. dat geluid vind ik helemaal geweldig.

jammer genoeg heb je daar dat lage toerental voor nodig dat 9/10 keer resulteert in een redelijk laag vermogen
@eeuwige huilebalken ..

ik krijg uit een 50CC Puch blokje nog wel 1000 peekaa ..
laat die peekaa/cilinder inhoud babbeltjes maar voor op de lagere school ..

er zijn meer aspecten .. veeeeeeel meer ..
Gave timelapse! Een motor blijft toch een knap staaltje techniek.
Hmm zelfs bij VW kun je toch gratis zien hoe ze de ‘final touches’ aan je Golf leggen? Ik vind het een leuke optie, begrijp me niet verkeerd, alleen een beetje duur voor een persoonlijk plaatje op je motor..
@ Lincoln

“1000pk uit een 50cc Puchblokje”

Over lagere school babbels gesproken ;)
@GOD:

Hahaha geweldige opmerking weer.

En op je eerdere opmerking. Dat had ik ook dacht inderdaad al dat ik gek werd met het feit dat er 1 bout mist op het vliegwiel?! Weet iemand daar hier ook nog wat meer over?

OT: Ik zou het geld extra er wel voor willen neerleggen. Ben voorlopig toch niet rijk genoeg. Kan nu denk ik maximaal alleen het blok vanuit een krat kopen.
@ The_12oach

4.600 euro en we weten het antwoord :lol:
@GOD:

Dat risico waag ik maar eventjes niet.
haha C6R rules…

@Bozewolf: Ik denk dat een corvette heel veel vermogen uit de motoren haalt. Die blokken zijn erg simpel en er zitten geen turbo’s op. Die VAG zooi hebben minstens 2 turbo’s nodig om deze prestaties te behalen.
@ Dennis

Supercharged ;)
@ The_12oach

:lol: Ik ook niet.
Dan word het maar ouderwets gokken. gewichtsbesparing? ;)
@GOD:

Ja, dat is inderdaad een goeie 30 gram scheelt dat ofzo?
Alles voor een snellere ring tijd he.
@ The_12oach

whahaha :lol:
Als ze de volgende keer 2 duizendste sneller zijn geworden weten we waar het door komt :lol:
cool, maar dat blok is antiek! onderliggende nokkenas… muhaha!
Gut gut, de US kneusjes gaan weer bashen..

Maar owee, wanneer we iets over hun “Hotwheels” zeggen. ;)

@Rob USA: Opel kennen ze ook niet, Daewoo ook niet. Daarom hebben ze de boel maar ge-rebadged..

Doen ze wel met meer merken.

Gebrek aan innovatie noem ik dat.
Verdienen ze goed aan! Maar zou het er toch wel voor over hebben… Zelf een blokje bouwen is gewoon ERG gaaf;)
@C6_R: Nogal speciaal hé? Zo’n “Big Plus” massaproduct..

Geweldig hoe men vast blijft houden aan het principe als wanneer Auto 1 wat sneller is dan Auto 2 op een groot circuit wat ong. 24km is, dat Auto 1 goed is en Auto 2 slecht.

Blijkbaar houden dergelijke figuren geen rekening met andere belangrijke factoren. Weersomstandigheden, coureur e.d.

“512pk onderliggende nokkenas en bladveren VS 670pk premium AMG meuk:”

Premium AMG meuk.. Tja, AMG heeft niet echt een concurrent voor de Corvette. De SL65 Black misschien, maar dat is een nutteloze auto. Ja echt.

Mercedes-Benz is tenminste vooruitstrevend en innovatief. 2 dingen waar je Corvette niet op kan betrappen.

Oja, weet jij wat ik zo grappig vind aan die plastic Corvette koets? Dat je de body kan indrukken.

Over “meuk” gesproken.. (tss, met je onderliggende nokkenas) :lol:
@Benz..:
de verbrandings motor is opzich ook niet innovatief. Dat ze eens een straal motor of waterstof motor ofzo maken of nee een hybride half benziene half waterstof. Zo iets als de Corvette concept car… oei wacht. Ik hou van de onderliggende nokkenas, een laag geluid en een veel grotere levensduur what more can you wish for ;) maar ik hou dan ook weer van simpelere techniek zo verkies ik nog een carb boven injectie
@Benz..:
koetsen die je niet met 1 vinger kan indrukken stammen uit minimaal 1978 ..
is dat dan ook grappig ??
“Nogal speciaal hé? Zo’n “Big Plus” massaproduct..”

In 2009 werden er 12.194 Corvettes geproduceerd waarvan 1.577 ZR1’s en 518 Z06en…

Ter vergelijk: Ferrari verkocht in datzelfde jaar 6.250 auto’s.
In 2008 (2009 cijfers kan ik zo snel niet vinden) werden er 24.200 AMG’s verkocht.
Mercedes verkocht alleen al in de maand Juni 2010 113.300 auto’s.

Als je dan over massaproduct gaat praten, tsja…

“Blijkbaar houden dergelijke figuren geen rekening met andere belangrijke factoren. Weersomstandigheden, coureur e.d.”

Oh, dus dáár ligt het aan? :roll:


“Premium AMG meuk.. Tja, AMG heeft niet echt een concurrent voor de Corvette. De SL65 Black misschien, maar dat is een nutteloze auto. Ja echt.”

Sorry, meuk was wellicht een te denigrerende term (niet dat jij daar vies van bent), let me rephrase:

512pk onderliggende nokkenas en bladveren VS 670pk premium AMG innovatieve hightech Deutsche perfectie: http://www.fastestlaps.com/comparisons/4879107c4eea5-vs-4571c3c67224f.html Zo beter? ;)

Dat de SL65+ een nutteloze auto is zal ik overigens niet bestrijden…

“Mercedes-Benz is tenminste vooruitstrevend en innovatief. 2 dingen waar je Corvette niet op kan betrappen.”

Noem me nou eens een voorbeeld van die vooruitstrevendheid en innovatie van Mercedes? De SLS AMG bijvoorbeeld. Wat is daar, behalve de vleugeldeuren, nou zo vernieuwend aan?

“Oja, weet jij wat ik zo grappig vind aan die plastic Corvette koets? Dat je de body kan indrukken.”

Dat is wel een beetje een heel erg zwak argument vind je zelf ook niet? Kom op zeg, dit niveau hebben we toch ondertussen achter ons gelaten?

Naar rondetijden mogen we niet kijken, maar van welk materiaal de carosserie van een auto is is wel relevant!? :lol:
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik een Corvette had zou ik VEEL meer tijd spenderen aan het jakkeren over circuits met dat ding dan het dryhumpen van de bodypanels… But that’s just me!
@C6_R: In 2008 (2009 cijfers kan ik zo snel niet vinden) werden er 24.200 AMG’s verkocht.

Mercedes plakt dan ook overal AMG op he :P

Ontopic:

Grrrrrrrrrrr
@C6 R: Okay, ik zal het even uitlichten. Had gister m’n dag niet. Koppijn van jewelste en was er niet echt bij met m’n koppie.

Je hoort nog van me. ;)
dit wil ik wel bij ferrari doen :D dat zijn gewoon de beste/mooiste motoren :)
Dit is gewoon echt te gek :D Zeker zou ik deze optie aanvinken als ik de tijd/geld had!
die v8 motoren uit die tijd hadden idd lage vermogens door allerlei milieumaatregels na 2keer een oliecrisis.waren overigens simpel op te voeren

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).