Gespot: Beperkt verkrijgbaar

Auteur: , 41 Reacties

Vorig jaar was in een vijfdelige reeks te zien wat voor gelimiteerde oplagen er allemaal op de markt waren. Een haast ongelimiteerd aantal. Het spotten van al deze versies blijft onderdeel van de verzameldrift van een spotter, dus deze week kunnen jullie doodleuk genieten van nòg meer gelimiteerde oplagen!

Audi RS6 Plus Avant (#437/999)

Als opwarmertje voor een reeks sensationele beperkte oplagen zijn hier vast foto’s van een reeds vaak behandeld model. De Audi RS6 Avant C5 stamt alweer uit 2002, en is dus een model dat wellicht vergeten begint te worden. In tegenstelling tot de huidige RS6 bleef het bij een relatief onopvallende auto, herkenbaar aan de kleinere bodemvrijheid, de voorbumper inclusief happers om de biturbo V8 van zuurstof te voorzien, zilvergrijze spiegelkappen, velgen, en niet te vergeten twee ovale uitlaten. Ondanks de vijf kenmerken is het voor de leek een onopvallende auto. Een echte liefhebber haalt hem er echter zo tussenuit, en zal aan de donkere omlijsting van de grill, de zwarte dakdragers, en de donkere uitlaten wellicht op het idee komen om een blik te werpen op de omgeving van de versnellingspook. Daar zit een klein plaatje met – in dit geval – de tekens #437/999. De RS6 Avant Plus, heeft met 480 pk nog 30 pk meer dan de oorspronkelijke RS6. De begrenzer op 250 km/u is verplaatst naar 280 km/u. Aannemende dat je met 480 pk wel boven de 280 km/u uit komt is er nog steeds een begrenzer aanwezig, maar creatievelingen weten daar wel raad mee.

Audi RS6 Plus Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi RS6 Plus Avant - Foto Jim Appelmelk

BMW Alpina B10 V8S Touring (43)

Puristen zie ik al enigszins geïrriteerd op hun beeldscherm kijken, want die vinden wellicht dat dit een Alpina is, geen BMW. Echter, zo lang BMW een grotere investering heeft gedaan in het model dan Alpina, blijf ik het een BMW vinden. Dit exemplaar heeft overigens ook BMW logo’s. De auto is echter kenmerkend voor Alpina: De prestaties zijn vergelijkbaar met de M5, maar het is een comfortabelere auto die bovendien een heel bescheiden uiterlijk heeft meegekregen. Herkenningspunten zijn de subtiele voorbumper, waar de M5 E39 ook al niet zo’n enorme opschepper was. De velgen zijn heel herkenbaar als exemplaren van Alpina, en de auto ligt iets lager op de weg dan 540i waar de auto op gebaseerd is. Ten slotte heeft de auto typische Alpina uitlaten, een dubbele pijp van subtiel formaat. De lak is natuurlijk Alpina Blue Metalic. Alles bij elkaar opgeteld is het niet zo’n spannende auto om te zien, maar wel een goed compromis tussen een M5 en een minder harde 5 serie. Alpina’s worden doorgaans geleverd in gelimiteerde oplagen, waarvan melding wordt gedaan middels een plaatje bij de binnenspiegel. Aantallen kloppen echter niet altijd. Ik weet niet hoeveel B10 V8S Tourings er op het programma stonden, maar het aantal is blijven steken op 43 stuks.

BMW Alpina B10 V8S Touring - Foto Jim Appelmelk
BMW Alpina B10 V8S Touring - Foto Jim Appelmelk
BMW Alpina B10 V8S Touring - Foto Jim Appelmelk
BMW Alpina B10 V8S Touring - Foto Jim Appelmelk

Dodge Viper SRT-10 Roadster White Mamba Edition (200)

Waar het al vrij lastig is om in Europa een Amerikaanse supercar te vinden, is een gelimiteerde oplage van slechts 200 stuks echt hard to spot. Dat er in Nederland eentje rondrijdt is geen enkele garantie, en zelfs op één van de meest prestigieuze “winkelgrachten” van Europa is het geen dagelijkse kost.
De Dodge Viper White Mamba Edition is, zoals de naam al zegt, wit. Het is echter een “standaard gelimiteerde oplage”. Exterieur en interieur hebben kenmerkende kleuren gekregen. De binnekant is uitgevoerd in rood met zwart, de buitenkant is Stone White. Verder heeft de auto de standaard 8,3 liter V10 van 500 pk, zoals te vinden is in de eerste serie. Later, in 2008, kreeg de Viper een tot 8,4 liter opgeboorde motor en een toegevoegde 100 pk.

Dodge Viper SRT-10 Roadster White Mamba Edition - Foto Jim Appelmelk
Dodge Viper SRT-10 Roadster White Mamba Edition - Foto Jim Appelmelk
Dodge Viper SRT-10 Roadster White Mamba Edition - Foto Jim Appelmelk
Dodge Viper SRT-10 Roadster White Mamba Edition - Foto Jim Appelmelk
Dodge Viper SRT-10 Roadster White Mamba Edition - Foto Jim Appelmelk
Dodge Viper SRT-10 Roadster White Mamba Edition - Foto Jim Appelmelk

Ferrari 612 Sessanta (60)

De Ferrari Enzo zou ooit de auto geweest zijn, die gelanceerd is om Ferrari’s zestigste verjaardag te vieren, ook al was Ferrari destijds nog maar halverwege de vijftig. Met de 612 Sessanta wordt dit ècht gevierd, want pas in 2007 kon Ferrari haar leeftijd van 60 jaar pas waar maken. De Ferrari 612 werd uitgekozen om het te vieren. logischerwijs zou het een oplage van 60 exemplaren worden, uitgevoerd in twee two-tone kleurenschema’s:

Grigio scuro/Nero, (donkergrijs/zwart)
Rubino Micalizzato/Nero Daytona (rood metallic/zwart)

Of men zich hier bij de fabriek iets van aantrekt is echter is echter niet duidelijk, want er wordt rijkelijk gestrooid met “60” logo’s en glazen daken (ook een kenmerk) waar dit exemplaar niet voorzien is van de zwarte eindstukken op de uitlaten, één van de kenmerkende kleurenschema’s, stuur met startknop, en de gepolijste velgen. Het afgebeelde exemplaar is zelfs voorzien van een heel ongebruikelijk model velgen, maar heeft wel een doorzichtig dak. Al met al is deze beperkte oplage een storm in een glas water, méér nog dan andere “speciale uitvoeringen”.

Ferrari 612 Sessanta - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 612 Sessanta - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 612 Sessanta - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 612 Sessanta - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 612 Sessanta - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 612 Sessanta - Foto Jim Appelmelk

Lamborghini Gallardo Nera (#73/185)

Lamborghini monteert traditiegetrouw het “gelimiteerde oplagen plakkaat” vlak achter de hoofdsteun van de bestuurder. Zo was dat bij de Diablo SE 30, zo was dat bij de Murciélago 40th Anniversary, zo was dat bij de Gallardo SE, en zo was dat ook bij de Gallardo Nera. Heel fantasievol vind ik het thema “zwart’ nog steeds niet, want dit is een auto die ideaal is voor felle kleuren. Bovendien rijden er al genoeg zwarte rond (klinkt dat racistisch?). De matzwarte accenten zijn echter heel leuk verzonnen, nog net vòòr het begin van de mat-trend van twee jaar geleden. Ze zijn te vinden op de voorschermen, het dak, de luchthappers achter, de achterspoiler, zijspiegels en dorpels. De auto was leverbaar in de exterieurkleuren Nero Serapis en Nero Noctis, het interieur is gelukkig niet volledig zwart. Nero Perseus en Bianco Polar met een stiksel in het interieur maken de auto iets lichter. Standaard te vinden in een Gallardo Nera zijn een navigatiesysteem, achteruitkijk-camera, boordcomputer, alarmsysteem, liftsysteem, en een laken op maat voor als je auto onder een boom staat. Optioneel zijn onder andere de indrukwekkend grote keramische schijven die dit exemplaar heeft. Toen ik ze ontdekte hielden ze mijn aandacht wel even vast, want ze zijn erg groot.

Lamborghini Gallardo Nera - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo Nera - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo Nera - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo Nera - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo Nera - Foto Jim Appelmelk

Maserati Spyder 90th Anniversary (#84/90)

Dat een verjaardag van een merk een goede reden is om een gelimiteerde oplage uit te brengen is wel duidelijk geworden. In 1914 werd dit merk al opgericht, als één van de oudste fabrikanten van sportauto’s. Een paar jaar na de viering van het 90 jarig bestaan van Maserati werd de Spyder 90th Anniversary geïntroduceerd, in basis een Grandsport Spyder, maar dan uitgerust met wat extra speelgoed. Het opvallendste verschil met andere Spyders is wat mij betreft de aërodynamische bult en een koolstofvezel rolbeugel achter elke hoofdsteun. De bult zou wervelingen moeten voorkomen. Interessant. In grote lijnen is het een Grandsport Spyder, óók al geen dagelijks model. Met de softtop erop is de auto van de Grandsport Spyder te onderscheiden aan de hand van de enorme Maserati badge op elk voorscherm, een referentie naar de Maserati 250F waarmee Fangio de Formule 1 reed in 1957. De koplampen zitten in een zilvergrijze behuizing, contrasterend met de klassieke blauwe kleur, maar onopvallend in combinatie met het grijze koetswerk. Ook dit is een kleine inconsistentie aangezien de auto alleen geleverd zou worden in Blu Anniversary en zilver, een lichtere tint dan de hier afgebeelde. Een enkele zwarte is helaas ook nog te vinden, alsof er iets mis is met blauw.

Maserati Spyder 90th Anniversary - Foto Jim Appelmelk
Maserati Spyder 90th Anniversary - Foto Jim Appelmelk
Maserati Spyder 90th Anniversary - Foto Jim Appelmelk
Maserati Spyder 90th Anniversary - Foto Jim Appelmelk
Maserati Spyder 90th Anniversary - Foto Jim Appelmelk
Maserati Spyder 90th Anniversary - Foto Jim Appelmelk

Mercedes-Benz CL 65 AMG 40th Anniversary (40)

Een niet erg spannende toevoeging aan het gamma is de CL 65 AMG 40th Anniversary, want een CL 65 AMG is één van de vele extreem dure auto’s die wel wat extra fantasie kunnen gebruiken. Een ècht mooie kleur voor buiten- en binnenkant in plaats van grijsmetallic-maar-dan-net-iets-anders had niet misstaan. Als autoliefhebber hoef ik niet alleen voor alle bijzondere auto’s te buigen, een beetje kritisch naar modellen kijken hoort er ook bij. Een mooie verzadigde blauwe kleur zagen we enkele jaren geleden al op een CL 63 AMG in Londen. Daarmee haalde het exemplaar drie jaar geleden zelfs de voorloper van “wat een hippe kleur!“. Oh ja, als je die aflevering toch aan het bekijken bent, er staat ook nog een gelimiteerde oplage tussen.

Mercedes-Benz CL 65 AMG 40th Anniversary - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CL 65 AMG 40th Anniversary - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CL 65 AMG 40th Anniversary - Foto Jim Appelmelk

Porsche 996 Turbo S Coupé (500)

Een gelimiteerde oplage die wat in de melk te brokkelen heeft, is de 996 Turbo S. Het is niet zo zeer een actiemodelletje met wat interessante frutseltjes en kleurtjes, maar een versie die daadwerkelijk technisch onder handen is genomen. De 3,6 liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s heeft een powerboost van 30 pk gekregen, naar een totaal van 450 pk. Standaard liggen er keramische, geperforeerde remschijven onder, vergezeld van gele remblokken in plaats van rode. Enkele exemplaren uit het begin hebben overigens nog rode blokken en de standaard velgen van de 996 Turbo. Voor de Turbo S was het afgebeelde model velgen standaard, iets anders dus.

Porsche 996 Turbo S Coupe - Foto Jim Appelmelk
Porsche 996 Turbo S Coupe - Foto Jim Appelmelk
Porsche 996 Turbo S Coupe - Foto Jim Appelmelk
Porsche 996 Turbo S Coupe - Foto Jim Appelmelk

Voor vragen kun je me altijd mailen. Later volgt er nog een wallpaper.



41 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
1 ferrari 612
2 911 996turbo s
3 lambo gallard :)
@ melzelf: gallardo haha ;)
Appeltje toch, beetje oude foto’s gebruiken van die CL… Toch wel mooi gedaan.
ik wist niet dat er een beperkte oplage van de 612 was :$
@ferrari599xx: de’normale’ 612 is niet gelimiteerd, maar de speciale uitvoering van de 612 (Sessanta) is wel gelimiteerd op 60 exemplaren. Staat overigens ook duidelijk in de tekst…
Nice Spot, keep up the good work!!

En als ik zou moeten kiezen, doe maar die RS6 :D
Van die Dodge Viper SRT-10 Roadster White Mamba Edition had ik nog nooit gehoord… maar ik vind het wel een gave bak ;)
Verder vind ik die velgen op die 612 er wel wat raar uitzien….
@Appeltje: Je zult me nu vast een mierenneuker vinden, maar een Alpina is een Alpina. Check het kentekenbewijs maar eens. Oja, ze hebben altijd gewone BMW logo’s.

Leuk artikel verder, mag wel eens vaker langs komen zoiets.
@Alpinaa: Check RDW zelf maar even, daar staat BMW/Alpina. Ze hebben niet altijd het BMW logo, er zit ook vaak een alpina logo op..
Thx appeltje…NICE:-D!!
Doet mijn die Gallardo maar! ASAP please..
Leuk topic, thanks!
1 911 996 turbo s PORSCHE:D
2 ferrari 612
3 lambo gallard

gewoon doen!
CL65 AMG aub.
1. Alpina/BMW
2. Mercedes
3. De rest
De eigenaren hebben één ding gemeen…ze kunnen niet netjes in een vak parkeren of zetten hem er bewust naast met het risico van een boete.

Zitten leuke auto’s tussen!
Een kennis van mij heeft een Alpina gehad en die dingen zijn vrij moeilijk verzekerd te krijgen, omdat ze zo apart zijn. Een Ferrari of Lambo gaat nog makkelijker.
Svenska Aeroplan AB
@ Appel: Die zwart-wit foto van de Gallardo Nera is FAN-TAS-TISCH! Kunst, met een hoofdletter K…

Hoe je ook dat Chopard logo er weer bij op krijgt… Is een beetje een thema van je niet? De top-labels op de achtergrond!

;)
Die gele dingen op de 996 Turbo S heten remklauwen, da’s wat anders dan remblokken.:)
Hm die blauwe CL heb ik destijds gemist denk ik… Mauritius blauw is het volgens mij, van de Designo afdeling van MB.

Mooiste spots, maar Stefan zegt het al, het zijn klauwen.
Even mierenneuken:

De Alpina was geen gelimiteerde wagen, daar zijn er maar gewoon zo weinig van geproduceerd.
@robbie

ik bedoelde dat ik niet wist dat er een 612 Sessanta bestond , ik dacht dat er alleen de ‘gewone’ 612 was ;)
lotus omega 950 van gemaakt ?
Ik dacht dat alle Ferrari`s gelimiteerd waren.
@Ruben00: Nee hoor, hoe meer vraag, hoe meer 480 Italia’s er worden geproduceerd. Dat is ook zo met de gewone 612 en de 599.
Stuk voor stuk mooie karretjes.
Zo’n Alpina 5-serie ben ik altijd al wild van geweest.
Missch maar eens voor gaan sparen. Is denk ik ook de enige van dit rijtje die voor mij financieel haalbaar is maar dat terzijde.
Uitgezonderd de eerste 2, heerlijke bakken.
Zon audi RS6 heb ik al eens gedropt op autojunk.nl onder de naam tomrs6
Edit: 458 natuurlijk, geen idee waarom ik 480 schreef.. :S
Supervette spot, die Alpina B10. Heb je ook een B5S Sedan in je spotcollectie?
Aah de Viper, mooier wordt het niet.

“Standaard te vinden in een Gallardo Nera zijn een navigatiesysteem, achteruitkijk-camera, boordcomputer, alarmsysteem, liftsysteem, ”
Een liftsysteem, wat is me dat?
E34 M5 touring 891 geproduceerd handgemaakt door M divisie
Wil wel foto’s uploaden maar heb geen idee hoe
@IksEm,

Wanneer je bij een drempel komt gaat de neus omhoog zodat deze niet over de grond gaat.
lol die ferrari 612 heb ik ook gespot : http://www.autojunk.nl/2010/05/ferrari-612-scaglietti-87 :P
Leuke doorsnede van de gelimiteerde oplagen van alle grote ‘spotmerken’. Vaak zijn ze alleen leuk omdat ze gelimiteerd zijn, niet omdat ze van zichzelf nu zo bijzonder zijn…
@jack_abarth:
Oh dus zoals de hydropneumatische ophanging van de XM waar de rijhoogte mee te verstellen valt :)
Of gaat dat bij een Lambo automatisch?
BTW.. bespeur ik ontzettende toeval, lees ik de text niet goed of is er een foutje gemaakt.

Bij zowel de RS6 Nera als bij de Gallaro Nera is het nummer 73/135 … ben beetje van de kaart dus ligt wel aan mij zallen
Ik snap het al… ja het is zo dat het 1ste plaatje op de pagina de hoofdfoto van dit artikel is.. ik dacht dat hij bij de Audi hoorde.. stom stom stom
[OFFTOPIC]
Op de Porsche zit zo een “nummerplaat-sticker”

Kan en mag dit gewoon bij iedere auto gebruikt worden?
[\OFFTOPIC]

Ontopic: doe mij de Lambo maar! =D
@Jhonsson: dat zou zowiezo een mooie wet zijn, misschien onder het mom van “goed voor je verbruik”
De RS6 is uit productie, er komt een A7

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).