Jaguar wil heel veel nieuwe modellen

Auteur: , 53 Reacties

Groot, klein, station, sportief, duur, goedkoop. Je kan het zo gek niet verzinnen of Jaguar heeft het in de planning staan. Niks Brits en exclusief, ze willen nu gewoon met de grote jongens mee spelen. BMW, Audi en Mercedes watch out! There's a new cat in town...

Wil je meer omzet, dan heb je meer producten nodig. Daarom wil Tata het aantal modellen van Land Rover en Jaguar de komende jaren gaan verdubbelen.

Land Rover heeft de eerste stap gezet met de Evoque. Jaguar heeft nog een kleine ademruimte met de ‘nieuwe’ XJ. Ruimte die ze hard nodig hebben want een nieuw model staat op zijn vroegst over een jaar op een grote beurs te glimmen.

Over 1 à 2 jaar wil Jaguar een opvolger van de X-type kunnen laten zien én een kleine sportieve cabrio. Nu was de X-type bepaald geen succes, dus het is de vraag hoe Tata wél goedkope kleine Jaguars gaat verkopen. Misschien dat het wat wordt als ze de achterwielaandrijving behouden.

Omdat een bestaand model verbouwen sneller gaat dan een nieuw model maken, gaat ook de schaar in de XF. De vierdeurs ‘coupé’ die het merk enigszins van een oubollig imago af heeft geholpen krijgt er twee carrosserie-varianten bij. China krijgt een long-wheelbase, Europa krijgt een XF estate!

Een inmiddels standaard voornemen is het streven naar een lager gewicht. Alle nieuwe Jag’s moeten op dieet. Dit betekent natuurlijk ook dat er viercilinders in komen te liggen. (bron: automobilwoche.de)



53 reacties

Hadden ze eerder moeten doen.Lopen altijd een beetje achter de feiten aan.
ik wil ook wel eens wat, maar krijg het ookniet..
jaguar verliest zijn identiteit…
dit gebuert er nou als die aziaten zich gaan bemoeien met echte europese klasse…
gewoon jammer…
@JRmiura:
Niet meer dan logisch in mijn ogen.
Als je een bedrijf hebt wil je dat ie veel winst maakt, als niet het uiterste gedaan word om dat te bewerkstelligen dan zorg je ervoor dat het wel zo is.

Jammer voor het merk, maar het is en blijft een bedrijf en bedrijven moeten winst maken.
Best wel leuk allemaal, maar Jag mag niet vergeten
dat er ooit S-types waren je weet wel dat model onder de MK1 en MK2.
En dat model onder de XJ…
Ook was er een e-type en er was een d-type en met alleen een xk’tje dat wel te pruimen is en een XJ en XF die er wel mee door kunnen als het echt moet zal je de oude modellen geen eer aandoen.
Ik wil een Jaguar MPV :D
Geeft wel een dubbel gevoel. Jaguar verliest haar identiteit, maar moet dit wel doen om het hoofd boven water te halen.
@Driewieler: Jaguar hoeft niet eens perse zijn identiteit te verliezen omdat het nu veel meer modellen op de markt wilt zetten. Je identiteit kan je verliezen door een totale (negatieve) omgooi van het design en techniek.
Ze kunnen het proberen, maar ik ben bang dat het exclusieve imago van Jaguar dan ook wat schade oploopt. Jaag je de huidige klanten misschien wel mee weg…

@Nothwestern: Nee.
@Citrofiel: Ja, dat wil ik wel. De enige auto die een beetje in de buurt komt is de R klasse, en die is.. niet zo heel mooi. Ik wil gewoon een mooie auto om 7 (jong)volwassen mensen te vervoeren.
@Northwestern: Je zou inderdaad zeggen dat het een verwaarloosde niche is, maar toont de R-klasse niet juist aan dat de vraag toch tegenvalt? Ik denk dat veel mensen als ze een luxe personenvervoerder zoeken toch voor een SUV gaan… :?
@Citrofiel: Een Q7/XC90/etc. is vanbinnen achterin te klein, vind ik. Daarom rij ik nog steeds Grand Espace. Ik wil geen echt busje gaan rijden.
@Northwestern: Dat snap ik. Toch vreemd dat de beter bedeelden blijkbaar geen interesse hebben voor ruimere auto’s met ‘status’. Of zou echt iedereen zo faliekant tegen het uiterlijk van de R-klasse zijn? Maar goed, Grand Espace zou ik prima vinden hoor. :twisted:
@Citrofiel: Het is ook een prima auto, maar nu het steeds beter gaat met mij wil ik eigenlijk een keer overstappen naar premium. Ik rij namelijk al Espace sinds 1999. Maarja er is sowieso geen vervanger voor de Espace…. :(
@Northwestern: Nog een slachtoffer van status-drang? Waarom zou je willen overstappen naar premium?
Maar inderdaad, je zal wel wat moeten nu Renault het rustig aan doet met de Espace. Dat wordt moeilijk, eigenlijk is er niet echt een vergelijkbare auto. Qua echt grote MPV’s kom je dan uit bij een Voyager, maar dat lijkt me echt helemaal niks, eerlijk gezegd. :? Gekke Renault, hebben ze praktisch een monopolie en bouwen ze prima auto’s, gaan ze moeilijk doen. :roll:
@Citrofiel: Het is niet echt status drang :P Ik zal het proberen uit te leggen. Ik heb ook nog een Laguna Coupé V6, ik kon destijds kiezen tussen BMW E92, Audi A5 en de Laguna. Nu ben ik voor de Laguna gegaan omdat die een stuk goedkoper was en omdat het waarschijnlijk een van de laatste V6en is die Renault ooit in een auto zal doen. Maar het verschil met een E92 was wel onwijs groot, qua rijplezier, materiaalgebruik en afwerking. En daarom wil ik eigenlijk overstappen op wat premium genoemd wordt, niet vanwege de Bmw, audi of mercedes badge… Maar gewoon voor het gevoel dat ik kreeg toen ik ermee reed.
Dat viel me trouwens ook wel op, Renault heeft de markt daar zo goed als in handen met een van de beste MPV’s en dan gaan ze moeilijk doen omdat sommige mensen door de crisis even geen nieuwe Espace kopen. Nou hoop ik dat ze snel met een mooie vervanger komen, misschien dat ik hem dan nog overweeg nog een keer aan te schaffen. (Het liefst met V6)
@AriM6: Een GL is helemaal niets voor mij. Veel te hoekig, doet me een beetje denken aan een hummer.
@G-power: Dat heb ik destijds ook gedaan, ik heb een volgeladen Laguna Coupé gekocht in plaats van dat ik 20k meer betaalde voor een volgeladen E92 of A5, maar een mens wil wel eens wat anders.
@Lincoln: Premium is niet exclusief, bijna iedereen kan tegenwoordig een BMW 116i betalen.
@Northwestern: Ik waardeer het heel erg dat je het me probeert uit te leggen. :) Vooral op je gevoel af gaan, het gaat tenslotte om jou en uiteindelijk levert dat levert een leuk wagenpark op (zonder gevoel zouden we allemaal in Aygo’s rijden). En iemand die een Laguna coupé bezit kan ik moeilijk beschuldigen van het hebben van ‘premium-oogkleppen’ hè? ;)

@AriM6: Het belangrijkste, het design? Voor jou dus… Niet voor mij. Over je puntjes van irritatie: Ik zou me heel erg ergeren aan het design van de ‘premium’ drie. :lol: Voor mij is het gewoon niks. ;)
@Citrofiel:
Grotendeels van de mensen koopt een auto op het uiterlijk.
Het is dus wel degelijk een belangrijk punt als iemand een auto koopt.
@AriM6: Maar waarom zou je een Audi/BMW/Mercedes voor vinden dan? :twisted: Flauw, sorry. ;)

En ik denk dat het je erg tegen zal vallen hoeveel mensen een auto kopen om het uiterlijk. Voor autobloggers onbegrijpelijk, maar denk je dat alle mensen hun Golf/Corsa/Prius/Yaris zo mooi vinden?

In mijn familie/vriendenkring zijn er toevallig veel mensen die wat met auto’s hebben en die zich wel laten leiden door uiterlijk/geschiedenis, maar alle mensen die niets met auto’s hebben geven ook niets om het uiterlijk van hun auto, dat durf ik te beweren.
@Citrofiel:
Mensen die niks weten van auto’s kiezen 9 van de 10 keer de mooiste auto binnen hun budget.
En iedereen heeft z’n voorkeur voor een merk, mijn vader weet niet zoveel van auto’s maar om een of andere rede wil hij alleen duitse auto’s.

De mensen die een prius kopen krijgen trouwens ook een label opgeplakt.
Maar ik denk dat dat al vaak genoeg op AB is voorgekomen.
@AriM6: Dat vind ik een erg boude bewering die eigenlijk niet te bewijzen valt (maar ik kan die van mij ook niet bewijzen, dus soit). Ik denk dat mensen die niets om auto’s geven eerder hun auto selecteren op praktische inzetbaarheid en vooral kosten, en dat het uiterlijk een lagere prioriteit heeft.
@Northwestern:
Is de GL misschien niet iets voor je ?

@Citrofiel:
Uit je reacties merk ik dat je iets tegen premium merken hebt …?
@AriM6: Tegen de merken, nee. Tegen de zogenaamde ‘status’ omdat je toevallig één van die merken rijdt, ja. Ik zie gewoon niet wat de Duitse drie nou meer te bieden hebben.
@Citrofiel:
Het ziet er allemaal een tikkie beter uit he.
Ik vind dat als je bijvoorbeeld 50.000 uitgeeft aan een auto dat er geen dingen mogen zijn waar je je aan irriteert. Dat heb ik bij vele auto’s van de premium merken niet gezien, maar bij “normale merken” is er meestal wel iets dat je irriteert.
En misschien wel het belangrijkste, het design.
Als Renault een auto die maakt die er net zo goed uitziet als bijvoorbeeld een 5 serie of een A6, dan denk ik dat ie veel beter zal verkopen dan met de huidige designs.
@AriM6: en zo is er ook gewoon een groot verschil in de gebruikte materialen, techniek en de bouwkwaliteit.

Ik weet niet of je wel eens in een taxi met 5 ton op de teller hebt gezeten, maar ik kan je vertellen, bij een Mercedes, is alles nog heel, werkt alles en ziet het er behalve vies nog behoorlijk uit. Neem iets dergelijks van peugeot of skoda, als je die uberhaubt kan vinden en er zitten scheuren in het dashboard of knopjes zijn kapot deurhendels afgebroken etc etc..
@Citrofiel:
En de status komt denk ik min of meer om de prijs en de luxe.
ik wil een jaguar bestelwagen :D
@ Hupke
zo te horen heb jij overal al ij gezeten en gereden?
@Erik:

Ik heb het hier vooral over hun design.
Maar op de oude S-type en de MK2 en de d-type na heb ik in ze allemaal al op zen minst passagier geweest.
Ik wil een jaguat caravan
vracht vervoeren doe je met een bestelbus, niet met een Engelse klasse auto. Jammer, dat het merk zo gedevalueerd wordt uit commerciële belangen.
@ martinus

Ach, wie wil er nog Engelse klasse kopen als het harder afschrijft dan de houdbaarheidsdatum van Pamela Anderson…
Ik wil een jaguar smart.
@martinus

En jij gelooft nog dat dat nog een Engelse klasse auto is? Think again!
Prachtig die nieuwe XJ vele malen mooier dan een S,7 of A8
De nieuwe X-type wordt compacter, hij schijnt meer op de RD6-Concept te gaan lijken.
http://www.arabaresimlerim.net/data/media/221/JaguarR-D6.jpg
En waarom zou het exclusieve imago meer lijden onder een nieuwe compacter X-type dan het “Mondeo” type?
Ene kant beetje jammer, andere kant gun ik ze het succes
Had Renault vroeger ook hun prijzen verhoogt en henzelf premium genoemd, dan waren ze nu ook “premium”. Premium in de autowereld zijn alle auto’s die geen budgetauto’s zijn. Zie een budget auto als een eerste behoefte en een andere als secundaire behoeften (weliswaar is een auto dat altijd). En die secundaire, dat moet je premium noemen. Opel kan ook 4000 euro vragen voor hun velgen en navigatiesysteem, maar die weten gewoon dat dat afzetterij is. Want geef eens een reden hoezo bmw en audi 3000 á 4000 euro voor een (waarschijnlijk Chinese) 18″ velg kunnen vragen, terwijl je bij Opel voor 1600 20″ hebt die er nog beter uitzien dan de 18″ van BMW en Audi.
@Lucb:
Als ze een goed design hadden gehad dan hadden ze best premium kunnen zijn hoor en ik kan me geen echt mooie auto herinneren van een “normaal” merk die niet tegen de prijs van de “premium” merken aanzat.
Maar goed, het is wat je zelf wil.
“premium” is een term die in de loser-wereld waarde heeft ..

-10 voor de luitjes die een “exclusief” label aan een fabrieks-product hangen ..
@lincoln:
Zoek in het woordenboek even wat exclusief betekent, is je niet helemaal duidelijk volgens mij.
als je het geld hebt om ‘premium’ te rijden, ga vooral je gang, maar met een beetje logisch nadenken kun je imo beter een leuk aangeklede mazda, toyota, opel, renault of weet ik het wat hebben, dan een kale audi, BMW, Mercedes voor hetzelfde geld. Dus het is alleen maar om te zeggen jaa maar het is wel een ‘Premium’ auto. wat een flauwekul zeg..
Gelukkig zijn de plannen nog niet zo drastisch. Het lijkt erop dat Jaguar zijn eigen identiteit behoudt, en dat is nodig voor zo’n Brits merk.
Ik begrijp de strekking van de tekst niet, de XJ is toch net geheel vernieuwd? Die wordt toch niet over een jaar weer vervangen?
@C220AMG: Engenland is de bakermat van de klasse auto.
Bentley, Rolls Royce, Jaguar één voor één autofabrikanten die een history hebben van het bouwen van prachtige bolides, met als doel, mensen zo comfortabel mogelijk van A naar B te brengen.
De X-type is daarin een foutje, maar een ‘estate’ is een nog grotere blunder. Je koopt gaan jaguar, om vracht mee te vervoeren, je wilt zo luxueus comfortabel en relax mogelijk van A naar B komen.
@Edman: Mensen met klasse of van klasse praten niet over afschrijvingskosten, je wilt een product, dat tegemoet komt aan al je eisen en meer.
@martinus: Jaguar is in Engeland zelf nooit een typisch klassemerk geweest. Dat denken wij alleen maar. Was voor de hoofdvertegenwoordiger, directeur van een bankfiliaal, dat soort mensen. Uitschieters waren de bakbeesten als Mark VIII en Mark X, maar die verkochten ook nauwelijks. En de kwaliteit was meestal om te huilen, zeker na de oorlog. Ford en Tata hebben daar heel goed werk in verricht, waar met name Ford veel te weinig krediet voor heeft gekregen.
nou hoop niet dat ze met een concurrent van de A-klasse, 1-serie of a2 komen! dat zo niet jaguarachtig.
@Northwestern

Modaal jaarinkomen is zo’n beetje 30K bruto ofzo in NL, daar kun je niet een 116i van rijden.
@martinus

Waarom komen ze bij Mercedes dan weg met bestelbusjes en taxi’s terwijl bij Jaguar het uitbrengen van een station het imago al aantast??
@oxymoron: Ik geef je geen ongelijk, als je stelt dat Jaguars van mindere bouwkwaliteit zijn, en relatief onbetrouwbaar geweest zijn. Zeker de afgelopen 20/30 jaar.
Wat wel zo is, is dat de XJ al 40 jaar een luxe sedan is, mooi bekleed van binnen, goede veringen en comfortabel rijgedrag. Ook heeft jaguar vele sportieve auto’s gemaakt, de XJR XK(R) 15 de D en E types. al met al prachtige wagens, niet gewone auto’s maar auto’s met net wat meer snelheid of luxe. dat is Jaguar. En je hebt gelijk, het echte groot kapitaal laat en liet zich rijden in een RR of Bentley. Maar een Premier, of zelfs leden van het Engelse koningshuis, vonden een Jaguar ondanks dat ze wat kwetsbaar zijn, prima aan hun standaarden voldoen.
zal jaguar echt moeilijk lukken, zal altijd veel minder auto’s produceren dan BMW/MB/AUDI
Misschien wel geen slecht gedacht van Jaguar. Meer modellen, grotere afzetmarkt ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).