Groot, klein, station, sportief, duur, goedkoop. Je kan het zo gek niet verzinnen of Jaguar heeft het in de planning staan. Niks Brits en exclusief, ze willen nu gewoon met de grote jongens mee spelen. BMW, Audi en Mercedes watch out! There's a new cat in town...
Wil je meer omzet, dan heb je meer producten nodig. Daarom wil Tata het aantal modellen van Land Rover en Jaguar de komende jaren gaan verdubbelen.
Land Rover heeft de eerste stap gezet met de Evoque. Jaguar heeft nog een kleine ademruimte met de ‘nieuwe’ XJ. Ruimte die ze hard nodig hebben want een nieuw model staat op zijn vroegst over een jaar op een grote beurs te glimmen.
Over 1 à 2 jaar wil Jaguar een opvolger van de X-type kunnen laten zien én een kleine sportieve cabrio. Nu was de X-type bepaald geen succes, dus het is de vraag hoe Tata wél goedkope kleine Jaguars gaat verkopen. Misschien dat het wat wordt als ze de achterwielaandrijving behouden.
Omdat een bestaand model verbouwen sneller gaat dan een nieuw model maken, gaat ook de schaar in de XF. De vierdeurs ‘coupé’ die het merk enigszins van een oubollig imago af heeft geholpen krijgt er twee carrosserie-varianten bij. China krijgt een long-wheelbase, Europa krijgt een XF estate!
Een inmiddels standaard voornemen is het streven naar een lager gewicht. Alle nieuwe Jag’s moeten op dieet. Dit betekent natuurlijk ook dat er viercilinders in komen te liggen. (bron: automobilwoche.de)
53 reacties
dit gebuert er nou als die aziaten zich gaan bemoeien met echte europese klasse…
gewoon jammer…
Niet meer dan logisch in mijn ogen.
Als je een bedrijf hebt wil je dat ie veel winst maakt, als niet het uiterste gedaan word om dat te bewerkstelligen dan zorg je ervoor dat het wel zo is.
Jammer voor het merk, maar het is en blijft een bedrijf en bedrijven moeten winst maken.
dat er ooit S-types waren je weet wel dat model onder de MK1 en MK2.
En dat model onder de XJ…
Ook was er een e-type en er was een d-type en met alleen een xk’tje dat wel te pruimen is en een XJ en XF die er wel mee door kunnen als het echt moet zal je de oude modellen geen eer aandoen.
@Nothwestern: Nee.
Maar inderdaad, je zal wel wat moeten nu Renault het rustig aan doet met de Espace. Dat wordt moeilijk, eigenlijk is er niet echt een vergelijkbare auto. Qua echt grote MPV’s kom je dan uit bij een Voyager, maar dat lijkt me echt helemaal niks, eerlijk gezegd. :? Gekke Renault, hebben ze praktisch een monopolie en bouwen ze prima auto’s, gaan ze moeilijk doen. :roll:
Dat viel me trouwens ook wel op, Renault heeft de markt daar zo goed als in handen met een van de beste MPV’s en dan gaan ze moeilijk doen omdat sommige mensen door de crisis even geen nieuwe Espace kopen. Nou hoop ik dat ze snel met een mooie vervanger komen, misschien dat ik hem dan nog overweeg nog een keer aan te schaffen. (Het liefst met V6)
@AriM6: Een GL is helemaal niets voor mij. Veel te hoekig, doet me een beetje denken aan een hummer.
@G-power: Dat heb ik destijds ook gedaan, ik heb een volgeladen Laguna Coupé gekocht in plaats van dat ik 20k meer betaalde voor een volgeladen E92 of A5, maar een mens wil wel eens wat anders.
@Lincoln: Premium is niet exclusief, bijna iedereen kan tegenwoordig een BMW 116i betalen.
@AriM6: Het belangrijkste, het design? Voor jou dus… Niet voor mij. Over je puntjes van irritatie: Ik zou me heel erg ergeren aan het design van de ‘premium’ drie. :lol: Voor mij is het gewoon niks. ;)
Grotendeels van de mensen koopt een auto op het uiterlijk.
Het is dus wel degelijk een belangrijk punt als iemand een auto koopt.
En ik denk dat het je erg tegen zal vallen hoeveel mensen een auto kopen om het uiterlijk. Voor autobloggers onbegrijpelijk, maar denk je dat alle mensen hun Golf/Corsa/Prius/Yaris zo mooi vinden?
In mijn familie/vriendenkring zijn er toevallig veel mensen die wat met auto’s hebben en die zich wel laten leiden door uiterlijk/geschiedenis, maar alle mensen die niets met auto’s hebben geven ook niets om het uiterlijk van hun auto, dat durf ik te beweren.
Mensen die niks weten van auto’s kiezen 9 van de 10 keer de mooiste auto binnen hun budget.
En iedereen heeft z’n voorkeur voor een merk, mijn vader weet niet zoveel van auto’s maar om een of andere rede wil hij alleen duitse auto’s.
De mensen die een prius kopen krijgen trouwens ook een label opgeplakt.
Maar ik denk dat dat al vaak genoeg op AB is voorgekomen.
Is de GL misschien niet iets voor je ?
@Citrofiel:
Uit je reacties merk ik dat je iets tegen premium merken hebt …?
Het ziet er allemaal een tikkie beter uit he.
Ik vind dat als je bijvoorbeeld 50.000 uitgeeft aan een auto dat er geen dingen mogen zijn waar je je aan irriteert. Dat heb ik bij vele auto’s van de premium merken niet gezien, maar bij “normale merken” is er meestal wel iets dat je irriteert.
En misschien wel het belangrijkste, het design.
Als Renault een auto die maakt die er net zo goed uitziet als bijvoorbeeld een 5 serie of een A6, dan denk ik dat ie veel beter zal verkopen dan met de huidige designs.
Ik weet niet of je wel eens in een taxi met 5 ton op de teller hebt gezeten, maar ik kan je vertellen, bij een Mercedes, is alles nog heel, werkt alles en ziet het er behalve vies nog behoorlijk uit. Neem iets dergelijks van peugeot of skoda, als je die uberhaubt kan vinden en er zitten scheuren in het dashboard of knopjes zijn kapot deurhendels afgebroken etc etc..
En de status komt denk ik min of meer om de prijs en de luxe.
zo te horen heb jij overal al ij gezeten en gereden?
Ik heb het hier vooral over hun design.
Maar op de oude S-type en de MK2 en de d-type na heb ik in ze allemaal al op zen minst passagier geweest.
Ach, wie wil er nog Engelse klasse kopen als het harder afschrijft dan de houdbaarheidsdatum van Pamela Anderson…
En jij gelooft nog dat dat nog een Engelse klasse auto is? Think again!
http://www.arabaresimlerim.net/data/media/221/JaguarR-D6.jpg
Als ze een goed design hadden gehad dan hadden ze best premium kunnen zijn hoor en ik kan me geen echt mooie auto herinneren van een “normaal” merk die niet tegen de prijs van de “premium” merken aanzat.
Maar goed, het is wat je zelf wil.
-10 voor de luitjes die een “exclusief” label aan een fabrieks-product hangen ..
Zoek in het woordenboek even wat exclusief betekent, is je niet helemaal duidelijk volgens mij.
Bentley, Rolls Royce, Jaguar één voor één autofabrikanten die een history hebben van het bouwen van prachtige bolides, met als doel, mensen zo comfortabel mogelijk van A naar B te brengen.
De X-type is daarin een foutje, maar een ‘estate’ is een nog grotere blunder. Je koopt gaan jaguar, om vracht mee te vervoeren, je wilt zo luxueus comfortabel en relax mogelijk van A naar B komen.
@Edman: Mensen met klasse of van klasse praten niet over afschrijvingskosten, je wilt een product, dat tegemoet komt aan al je eisen en meer.
Modaal jaarinkomen is zo’n beetje 30K bruto ofzo in NL, daar kun je niet een 116i van rijden.
Waarom komen ze bij Mercedes dan weg met bestelbusjes en taxi’s terwijl bij Jaguar het uitbrengen van een station het imago al aantast??
Wat wel zo is, is dat de XJ al 40 jaar een luxe sedan is, mooi bekleed van binnen, goede veringen en comfortabel rijgedrag. Ook heeft jaguar vele sportieve auto’s gemaakt, de XJR XK(R) 15 de D en E types. al met al prachtige wagens, niet gewone auto’s maar auto’s met net wat meer snelheid of luxe. dat is Jaguar. En je hebt gelijk, het echte groot kapitaal laat en liet zich rijden in een RR of Bentley. Maar een Premier, of zelfs leden van het Engelse koningshuis, vonden een Jaguar ondanks dat ze wat kwetsbaar zijn, prima aan hun standaarden voldoen.