Gespot: Ferrari 599 GTO

Auteur: , 66 Reacties

GTO. Drie tot de verbeelding sprekende letters. Voor het eerst gebruikte Ferrari ze in 1962. Gran Turismo Omologato. De 250 GTO staat te boek als één van de meest kostbare auto's ooit geveild, wat te danken is aan de racehistorie van de auto, de zeldzaamheid, en het verhaal erachter. In 1984 werden de drie letters nogmaals gebruikt voor een dijk van een auto. Nu, 26 jaar later, wordt het stof weer van deze term geveegd. Drie maal is scheepsrecht.

Afgelopen zaterdag zaten we nietsvermoedend aan de Brink te wachten op al het moois, dat naar buiten zou komen, om van het zonnetje te genieten. Ècht heel druk werd het niet, maar dat maakte eigenlijk niet zo veel uit. Plotseling stond daar één van de meest sensationele, recentelijk geïntroduceerde auto’s: de Ferrari 599 GTO. Bestuurd door niet zomaar een gelukkige koper. Voorheen reed hij rond in een ML 63 AMG en een 997 Turbo. Bekender was hij echter, afgezien van zijn rol in de Formule 1, vanwege zijn Carrera GT, straight pipes inbegrepen. In Laren en de P.C. Hooftstraat, waar hij wel eens opdook, zorgde dat regelmatig voor enige opschudding in de vorm van scooteralarmen.

Dat beest is inmiddels ingeruild op één van Ferrari’s jongste telgen, en niet zo maar eentje. Om te beginnen, – dat is immers relevant voor deze post -, is het een gelimiteerde oplage van 599 stuks. Één minder dan je er verwacht te kunnen verkopen. Zo dacht Enzo Ferrari zelf over gelimiteerde oplagen, maar inmiddels weten we wel beter.

Om dit langdradige verhaal niet al te lang te maken: we hebben hier te maken met een machine die een schep bovenop de succesvolle 599 GTB Fiorano doet. De V12 levert hier 620 pk; het uiterlijk van de auto indrukwekkend, maar niet choquerend. In de 599 GTO levert de V12 670 pk; het uiterlijk is wel degelijk choquerend. Woeste happers, gaas in de grill, en forse uitlaten in een ruim bemeten diffuser vatten de potentie van deze machine samen. Ook heel belangrijk: de velgen maken de auto. De two-tone kleurstelling maakt het hele plaatje af. Dit is géén huis-tuin-en-keuken Ferrari.

Ferrari 599 GTO - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTO - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTO - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTO - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTO - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTO - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTO - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTO - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTO - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTO - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTO - Foto Jim Appelmelk



66 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Bruut – Bruter – Bruutst
Rutger-abarth
Heerlijk wat een auto !
Leuk beesje.
Dus deze is van Gristijan “da’s balen” (Kw)albers?
Dit is mijn nieuwe leivelings auto ,ik hoop deze echt gewoon te spotten in monaco :D
620 pk niet choquerend? volgens mij was snelheid het laatste waar je in je GTB over zeurde!
Ik had wel een iets andere kleurstelling gekozen. Dit rood vindt ik wat minder.
Rijdt die gozert nou nog steeds met tijdelijke platen.. oeioei als de politie dat ziet is de desbetreffende ambtenaar heel gelukkig want die mag de ferrari dan naar het politiebureau rijden!
@J0riz0s: Waarschijnlijk zijn de platen nu wel vervangen, spot is zaterdag gemaakt en de platen waren geldig tot de 13e, dinsdag dus..
Is al dat proza bedoeld om te verhullen dat deze helemaal nix met de term GTO te maken heeft?
@de sjonnies: Helpt het niet om dat proza te lezen?
@Vinny_93:
lees de geschiedenis van de echte GTO eens, GTO’s worden op het circuit ‘ter wereld gebracht’ niet door een marketing jongen.
Ik maar denken, wat was nou die 2e GTO?

De 288 natuurlijk, duh…

Wel een mooie spot, deze is denk ik in het zwart wel wat mooier.
Wat een bruut apparaat! In mijn ogen de lekkerste Ferrari sinds tijden.

@ appeltje: Vind je het uiterlijk nu wel of niet choquerend?
Maar wel lekker op een kruis parkeren. De aso!
@ J0riz0s

Vertel eens waarom dat is dan?
@599: als jij geen kenteken op je auto hebt zou jij dan wel mogen rijden?
Persoonlijk had ik liever die Carrera GT gehouden.
was zondag al op AG te zien, dus jullie lopen wel beetje achter
Vorige week op Le Mans Classic gezien (stond naast een enzo en een Murciélago SV), was niet onder de indruk. Geen echt mooie wagen, kleurencombinatie dak/koetswerk/velgen doet erg Hotwheels aan. Hiervoor had ik de Carrera GT niet weggedaan…
Dit is echt een prachtige wagen, ziet er echt goed uit..
nieuwe ferrari = minder, ben groot ferrari fan maar dit vind ik toch niet echt. en hoe erg ik ik de 599 mooi vind, zal ik er nooit eeen CGT voor wegdoen das toch veel specialer kwa geluid en sensatie denk ik zomaar…. nee de echte ferrari blijft een F355 voor mij :D dit vind ik niet echt race dit is meer tourer voormij met motor voor.. racer heeft hem ahcter cockpit maja zo denk ik hea ;)
wat een prachtige auto. toch wel de mooiste ferrari vind ik persoonlijk!
ben altijd fan geweest van de F50 en de F430, de 360 Modena vond ik ook wat hebben. Maar deze is zo gruwelijk. Gewoon heerlijk, heb een droom bij!
Ik zie alleen een kenteken achter? Mag dat wel, geen kenteken voorop?
Mooi om reacties te lezen in de trant van “Dit is geen Ferrari voor mij”, “Hier zou ik MIJN Carrera GT niet voor weg doen” want dat slaat de spijker wel heel goed op zijn kop!
Die Ferrari is inderdaad niet van jou, en niet van mij en niet van 99,99999% van de rest van de AB lezers. Hij is van de trotse eigenaar, en ik kan er alleen maar van dromen om ooit zoiets te mogen rijden laat staan te bezitten.

Los van de GTO discussie vind ik dit wel echt een klasse apart deze auto. Prachtig.
Wat een prachtbak, ik ben normaal niet zo’n grote fan van race-auto’s maar dit lijkt me een prachtige auto, beeldig van buiten, krachtig onder de kap, en comfortabel en luxueus van binnenuit.
@ Bert
Ik zei “DE” niet “MIJN” :)
San Sebastiano
Vorige week een Zwarte gespot (weliswaar bij de dealer maar toch…). Zag er stuk beter uit dan in het rood moet ik zeggen..!
San Sebastiano
IMG_5770.JPG
San Sebastiano
Hè lukt niet… ;-(( iemand idee hoe ik direct plaatje kan posten? Was in Rome overigens..!
@ bert

Ik zou er mijn huis niet voor inruilen.
Eerste foto (zijprofiel): Corvette by Ferrari…?

Duikt achter z’n buro voor de reacties)
@Nanning: * gooit ferrari bidon.

@San Sebastiano: probeer je plaatje eerst eens op het internet te uploaden en plak dan de link daarvan eens
mooi of niet mooi, beter of niet beter, die Carrera GT is een pracht wagen maar aan vervanging toe. moeilijk te rijden, onoverzichtelijk en langzamer dan deze ferrari! hooguit wat zuiniger. ben in de gelukkig omstandigheid recentelijk nog in de ferrari GTO te hebben meegereden, en het is echt geweldig. 2 jaar geleden nog met de carrera GT gereden, toen zelf en dat is echt hard werken en uiteindelijk heb je minder tijd en concentratie om daar echt makkelijk snel mee te kunnen gaan. en die koppeling is echt iets om gefrustreerd van te raken. alleen dat geluid van die porsche is echt geweldig gaaf. ook door het fijt dat die porsche een open auto is waardoor je het beter kunt horen.
nee het is de juiste keuze geweest voor deze jonge man om voor deze rode bolide te gaan.
Dan is de 599 GTB toch geslaagder mijns inziens, tevens is rood helaas niet de kleur op deze bolide. Brute prestaties, dat zeker maar vorige week nog in een GTB 317 km/uur gereden en dat was hard zat, dus voor die 50 pk en 100 kg dat de GTO lichter is vind ik de meerprijs niet gerechtvaardigd.

Desalniettemin het blijft een schone bolide!!
@ PIK, ik ook niet… ik vrees dat ik m dan zelfs nog niet kan bestellen :(
Aparte bak. Mijn voorkeur blijft echter naar zijn vorige monster gaan. ;)
Is de beste man niet verplicht om ook een nummerbord op de voorzijde van zijn auto te plaatsen?
Een van de mooiste ferrari’s.En de motor voorin,minder kans op brandgevaar.
Bert:
“Mooi om reacties te lezen in de trant van “Dit is geen Ferrari voor mij”, “Hier zou ik MIJN Carrera GT niet voor weg doen” want dat slaat de spijker wel heel goed op zijn kop!
Die Ferrari is inderdaad niet van jou, en niet van mij en niet van 99,99999% van de rest van de AB lezers. Hij is van de trotse eigenaar, en ik kan er alleen maar van dromen om ooit zoiets te mogen rijden laat staan te bezitten.
Los van de GTO discussie vind ik dit wel echt een klasse apart deze auto. Prachtig.”

^^^ +1
@Blitz: Terug naar GeenStijl met je +’jes en je citaten…

@San Sebastiano: Ooit van “tags” gehoord?? img src=”image url” width=”450″
En met haakjes erom. Staat er nota bene boven.
@Vinny_93:
Terug naar Geenstijl? Pardon vriendje… Maar ik was het helemaal eens met wat Bert daar zij en ik kon het niet beter zeggen… Daarom de +1… Dat was niet om Kudos te geven ofzo… Het is duidelijk dat jij nog maar in de kinderschoenen staat wat betreft “Forum Discussie”. Als je het niet leuk vind scroll je maar verder… Kinderen van tegenwoordig…
Waarom niet de Carrera GT houden?? Als je dit kunt betalen dan kun je een CGT ook wel blijven onderhouden lijkt me. Zonde…
Het lelijke eendje
Deze wil ik wel hebben! NA mijn Lambo!
Geert Schoots
Ik verwachtte een topic met tenminste wat foto’s van de vorige GTO’s, die nieuwe hadden we eerder deze week al gezien…
En maar rondjes rondtuffen in Laren met dat ding.
Hahaha ventje die Albers.
zoveel mooi geluid uit z`n klein stukkie buis op zich wel knap
(laatste foto)
Hoe lang ik ook naar de foto’s zit te staren, er raakt bij mij geen gevoelige snaar. Hij lijkt en profil op de Corvette. Meer een patserbak dan een raspaardje. Gelukkig voor de Ferrari dealer zijn er heel veel mensen die er anders over denken. Toevallig gisteren nog een NGC een herhaling gezien van Megafactories waarin te zien was hoe deze auto bij Ferrari werd gebouwd. Nogal amateuristisch als je het vergelijkt met de Duitse sportautomerken. Alleen het gietwerk van de motor was hemels.
@599

dit zijn Duitse importplaten. Zie je aan het gele randje. Tijdelijke platen. Datum vervalt dus de 13e. Als hij nu zou rondrijden kan hij dagdag tegen zn auto zeggen. Maar ik neem aan dat er nu wel mooie gele platen opzitten..

En als dat gele randje rood zou zijn, zijn het tijdelijke kentekenplaten die ALLEEN in duitsland gebruikt mogen worden. Je ziet ze heel veel ermee rijden in Nederland. Maar als dat gezien wordt door de politie dan ben je je auto gewoon kwijt..
Heeft hij nog zoveel centjes over dan??
@ J0riz0s

Thnx, duidelijke uitleg.
Als ik die fiets zie, dan weet ik het weer: Dit kan alleen nederland zijn. Prachtig!
een woord! Heerlijk
Mooie auto, ondanks dat ik de “normale” 599 niet minder vind dan deze GTO

Maar waarom die Badge rechts-achter op de kont?
Lijkt wel of dat gekocht is bij het tankstation op de hoek….
Ja hoor midas, het zijn natuurlijk ook een stel amateurs hè die Italianen, kunnen er helemaal niks van….kneus.
@Vincenzo: Nee, de Italianen durven niet eens na afbouw hun auto’s te testen op waterdichtheid. Bang dat het ding daarna niet meer wil starten of volloopt met water. Dat mag de klant later ontdekken. Dan Audi of Porsche. Wat een verschil in fabricageproces, afwerking en eindcontrole!
integralechubasco
@midasracer
denk je dat luca cordero zelf de fabricageproces bedenkt? daar zijn gespecialiseerde internationaal opererende bedrijven voor. Ga er maar van uit dat de besten met Ferrari samenwerken…
integralechubasco
overigens vindt ik de voorliefde voor Midas en fabricageproces, afwerking + eindcontrole een vreemde…
@integralechubasco: Wat dacht je van geld? Ik ben maar een arme sloeber, maar rijdt wel in een handgebouwde auto waar er tot nu toe 100 van zijn gebouwd en er 4 zijn in Nederland. De constructie is zeer innovatief ala F1 maar ipv koolstof gewoon GRP. Wat in de praktijk ook nog beter werkt. De auto heeft undertrays die in de jaren 80 door Gordon Murray zijn ontworpen en uitgetest in de Brabham windtunnel. Ik heb de auto zelf uit Engeland gehaald en op kenteken gezet voor rond de 4000 euro.
Dan neem ik afwerking voor lief. Ik ben een handige knutselaar, dus altijd met de auto bezig om hem beter te maken. Dat is ook een beetje hobby.
@midasracer: Overigens was Midas in Engeland bekend om zijn goede kwaliteit in gelcoat auto’s. Alleen alles wat er op werd geschroefd, viel er ook weer af dankzij de voorliefde van de fabriek voor parker schroefjes.
integralechubasco
@midasracer
maar wel een leuke site, jou site, heb het altijd interessante autootjes gevonden…
integralechubasco
@midasracer
moeilijk kiezen hoor, de bronze of de gold versie…

http://home.wanadoo.nl/hansefde/assets/images/whitecoupe01.jpg
deze vindt ik schitterend…
@integralechubasco: Daar heb ik er 2 van gehad. Door het lage gewicht, zeer sterke constructie en de super aerodynamica gemakkelijk over de 180km/h en met rustig rijden boven de 1 op 16. Zeer goede wegligging (maar de Bronze schijnt scherper te rijden). Er zijn er ongeveer 170 van gebouwd en toch voor weinig geld te koop in Engeland. Ongelooflijk als je bedenkt dat dezelfde mensen later aan de Mclaren F1 hebben gewerkt. Sterker nog, Gordon Murray heeft een Bronze met middenmotor waar zijn zoon nog steeds in rijdt. Probleem is helaas de verouderde Engelse techniek die er nu inzit.
@midasracer:
Is Midas toevallig nog ‘famillie’ van Marcos, die Marcos Mini vond ik ook altijd stoer, trouwens schrijf er eens een topic over ;)
@de sjonnies: Ja, Harold Dermott is begonnen met de bouw van de Mini Marcos en heeft onder de naam D&H Fibreglass een aantal verkocht. Op een gegeven moment kwam hij de jonge afstuderende ontwerper Richard Oakes tegen en vroeg hem als afstudeerprojekt een doorontwikkeling van de Mini Marcos te maken. Echter na opmeten bleek de Mini Marcos sterk asymmetrisch te zijn. Zo zit er meer dan 2cm verschil in de koplampen!. Vanaf een wit stuk papier is de Midas Bronze ontstaan. Terwijl medestudenten als afstudeerprojekt een automodel lieten zien, presenteerde Richard Oakes (en is nog steeds de enige) op de Royal College of Art een komplete werkende auto met kompleet interieur. Dat was de Bronze mk1. Onder invloed van Gordon Murray is dit later de Bronze mk2 geworden.
Ik heb nog wat leuke foto’s gevonden en geupload van het IMM2008 waar de Mini Marcos en Midas samen opstaan:
http://www.flickr.com/photos/midasracer/4803788251/

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).