Impressie: eindelijk een nieuwe vierdeurs Alfa Romeo

Auteur: , 46 Reacties

Hij komt er aan, wel moeten we nog wachten tot 2012. Een nieuwe vierdeurs sedan/coupe van Alfa Romeo. Eigenlijk de opvolger van de 159 en 166 in één, want hij wordt een beetje groter dan de eerstgenoemde. Is deze impressie mooi genoeg?

Schoonheid is heel persoonlijk en heel subjectief. Dat betekent niet dat niemand het ooit met elkaar eens kan zijn over een uiterlijk. Bepaalde vrouwen “zijn” mooi, bepaalde auto’s “zijn” mooi. Vraag je het op autoblog, dan is de Alfa Romeo 159 mooi. Dat is vrij uitzonderlijk voor een auto die niet standaard met 800pk V12, carbon spoilers en 20″ lichtmetaal wordt geleverd. Het is ook een flinke opgave voor Alfa Romeo om over krap 2 jaar met iets vergelijkbaars voor de dag te komen.

Deze impressie heet Alfa Romeo Vittorio Jano, vernoemd naar een ontwerper belangrijke engineer die leefde tussen 1891 en 1965. Het concept is afkomstig van de Italiaanse ontwerpstudio MPcardesign. Ze zijn bij het ontwerpen al heel ver gegaan in het ‘productie klaar’ maken, maar de kans is klein dat dit daadwerkelijk de Giulia wordt zoals die een tijdje terug werd aangekondigd. Die ontwerpt en maakt Alfa natuurlijk zelf.

De Vittorio Jano zou in mijn ogen in ieder geval niet slecht staan op het portfolio van Alfa Romeo. De MiTo en vooral Giulietta zijn uiteindelijk te ‘lomp’ geworden, dit concept heeft juist de slanke lijnen die ook een auto mooi maken. (bron: carbodydesign)

New Alfa Romeo Giulia?

New Alfa Romeo Giulia?



46 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Hmm, ik zie Quattroporte trekjes..
Wat is dit voor shit? Dit is alfa romeo onwaardig..
Een impressie toch?

Waar maken we ons druk om dan…
Hmm nou geef mij de 159 maar.. ik hoop in iedergeval dat ze niet ze koplampen a-la mito en giulietta doen, dus niet bovenop de kap..
heel apart…
veel Aston Rapide (zijkant) en voor de rest erg lelijk… snel vergeten.
“Deze impressie heet Alfa Romeo Vittorio Jano, vernoemd naar een ontwerper die leefde tussen 1891 en 1965.”

Wat een schande om deze onzin te schrijven. Vittorio Jano een ontwerper!? Vittorio Jano (János Viktor) is een legendarische engineer.
@Alfa Corse: HIER en in de bron hebben ze het over een designer. Als je een bron hebt waarin hij duidelijk als engineer vermeld staat neem ik het graag over.
@Alwood: Dat heb je dus als je iets zonder voldoende kennis van een Engels Wikipedia overneemt. Je zou slechts kunnen stellen dat Vittorio Jano de techniek van de auto’s ontwierp. Maar het is gebruikelijker én duidelijker dat je in de Nederlands artikel engineer gebruikt. Vittorio Jano was zeker geen esthetisch ontwerper. ;)
@Alfa Corse & Alwood: design is een groot woord voor iemand die zich voornamelijk bezig hield met techniek en racewagens… maar de racewagens waren (voor zover die een design hadden) wel van zijn hand…(schijnt).

http://www.ddavid.com/formula1/jano_bio.htm
@w0o0dy: Waar lees je dat dan? Volgens mij wordt design hier weer in een ander context gebruikt.
Wat is er mis met de
155, 156 en de 159 en de 169?
Blijf toch gewoon een beetje bij dat in de buurt met RWD eventueel zelfs gewoone en 159 laten blijven zal blijven verkopen denk ik, ze zijn gewoon mooi.
Woow wat mooi jammer van die (audi) ledjes maar dat kan nog anders prachtig
als alfa liefhebber ga ik dit keer volledig voor de muziek!
Heb zelf een 159 en ben niet zo weg van dit ontwerp. Enige tijd geleden was er een impresse van de 169: http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/200802/alfa-romeo-169-rende_460x0w.jpg

Deze zou ik zo kopen..;
Q Alwood

Thanks man ik was (in al mijn onwetendheid)al weer begonnen
aan mijn standaard excuus post.
Mooie en stoere wagen hoor. Vooral de neus imponeert. Daarvoor ga je wel opzij op de autostrada. Filmpje is ook netjes gemaakt, lekker deuntje erbij ;)
Jammer dat het altijd zo lang (te lang!) duurt eer die pastapipo’s met een nieuw model op de markt komen…
@ Alwood

Ik moet Alfa Corse gelijk geven. Je moet als autoblogger mensen als Jano, Lampredi en Colombo toch wel echt kennen. Engenieurs van het eerste uur. Jano werd beschouwd als het absolute genie van zijn tijd. Tot op de dag van vandaag zijn er maar weinigen die motoren hebben ontworpen die zo dominant zijn geweest in de racerij als hij. Zijn Alfa compressormotoren waren ongeevenaard in de jaren 20. Samen met Lampredi en Colombo waren ze verantwoordelijk voor het succes van Ferrari met name op motorisch gebied. Mensen die alles wat mechanisch was perfectioneerden.
Probeer termen als designer te vermijden want de gemiddelde autobloglezer denkt dan meteen aan pen en papier.

OT: Wat een bijzonder mooi ding. Geen misty-eyed kijk naar het verleden. Gewoon strak en modern met duidelijke Alfa kenmerken. Ze hebben geen andere optie…
gaat weer mooi worden
net een seat
@Spruitje: Je moet het omdraaien. Veel Seats hebben / hadden wat van Alfa. Alfa was het voorbeeld voor Seat. Gelukkig slaade ze daar totaal niet in en nu is Audi het grote voorbeeld. Zie de “wonderschone Exeo“ ( lelijk !! )
Amerikanen noemen een ingenieur “designer” en de designer “stylist” en daardoor wordt het soms een beetje onoverzichtelijk en sowieso waren vroegen vaak de ingenieurs ook de designers van de autos (de vroegere autoontwerpers waren vaak carroseriebouwers wat eerder een technische achtergrond als een “esthetische” achtergrond had)
Alfa gaat het zelf wel goed voor elkaar krijgen. Al deze impressies zijn leuk (want er staat Alfa op), maar veel te bieden hebben ze niet.
oke da kan da opvolgen zijn alfa is de beste loek van het jaar moet ik zeggen want alfa heef schoenste neus gevond daar voor da blijfvzn altijd schoen zijn want alfa heeft

daar gta vereis van maakt is goed want we koop die dus
ik gegeef 9.5/10 die alfa dus
ik hoep da alfa zoe gaat blijfven dus blijven ikalfa koop nu da 8ste wagen van alfa dus ik nu heb 159 2.2l dus rood alles erop en er aan
dus hoep die uit komt koop ik die ook dus
Ik denk dat Jano zich behoorlijk geschoffeerd zou voelen bij het aanblik van deze plaatjes.

Kansloos en achterhaald ontwerp.
vind het een mooie wagen. een echte alfa dus.!!
@JvT: dat kan ook, misschien staat hij op hetzelfde onderstel als de ‘baby’ quattroporte
Mwah, het bevalt me eigenlijk wel. Alleen even de lichtunits achter een andere vorm geven, en dat rare knikje bij de achterste raamstijl weghalen, en dan in productie! Ziet er in ieder geval minder ‘suf’ uit dan de MiTo (en Giulietta mss). Wel met RWD aub :)
@Alfisti: Zo erg is de Mito toch niet? Ik geeft toe het is geen 159 of 8C, maar mooier dan concurrentie.
Heb kortstondig een 166 van voor de facelift gehad, die ik hoe langer ik er naar keek steeds mooier begon te vinden, die concave flanken prachtig.
Wat ik wil zeggen is dat bepaalde ontwerpen een incubatie tijd hebben.
@Pallas: Zo erg is de Mito toch niet
Ik zou dat model als “volkomen uit proportie omschrijven” de wagen is veel te klein en vooral te smal om dat design harmonieus te laten werken. De MiTo klopt gewoon niet.
De blunders van het huidige Alfa zitten er braaf weer in. Monteer deurklinken achter en zorg voor een plaats voor een kentekenplaat voor.
Of het nu een waardige opvolger is ja of nee, dat even terzijde. Maar man, wat zijn de italianen gezegend met het ontwerpen/stylen van mooie wagens. Je hoeft met 13 in 1 dozijn model niet bij hun aan te komen. Ik vind het bijzonder innovatief en zoals we gewend zijn laten ze de concurrent weer een stapje achter zich.

Van mij mogen ze nog iets bijschaven om een evolutie van de 159 en 166 te rechtvaardigen. Het zal wel moeilijk worden om 2 verschillende doelgroepen tevreden te stellen. RWD is een must!
De overall lijnen spreken mij wel aan.. toch mis ik heel veel elementen die een Alfa typisch Alfa maken. Maar zoals Alwood al zegt, de slankheid in het ontwerp is echt gaaf, dat zouden ze toch minstens moeten behouden. Ik hoop wel dat ze nu eens rekening houden met een centrale nummerplaat. Dat links voor op de bumper krijg ik nog steeds een slappe van.. dat went niet..
In de catagorie vergelijkingen: RX8 nog niet genoemd?
Wat vernieuwend wat geweldig. Niet meer aan sleutelen maar zo maken. Alfa doet het toch elke keer maar weer. Het zijn meesters die hun inspiratie uit regionen doorkrijgen waar vele lompe Duitsers niet op kunnen afstemmen.
Marshell
Je bent geen Alfist. Ga alsjeblieft terug naar het Opel of VW forum waar je je thuis voelt. Alfas zijn autos voor mensen die vernieuwend creatief progressief vrijdenkend zijn. Intelligente geesten. VWs en Opels zijn meer autos voor de bekrompen geest die een afschuw heeft voor alles wat buiten zijn bekrompen denkwereld valt, en daar haat tegen koestert, en dat op forums als deze uit. In dit geval mensen die een Alfa hebben. Ga alsjeblieft weg met je haat naar je soortgenoten.
vind het wel erg veel van een audi a5 weghebben
Waarom niet? ’t is gelukkig weer net iets anders dan de rest in autoland.
Nummerplaat links? Da’s Alfa’s oude stijl die naar de nieuwe stijl is getild.
Stoort me niet, behalve die afschuwelijke Nederlandse Gele Puistenkleur.
In een tijd dat het door de regelgeving steeds moeilijker wordt om een goedgekeurde voetganger knuffelaar te maken, vind ik dit geen lelijk concept. RWD of FWD? Maakt me niet zoveel uit, de 159 vind ik als FWD neutraler dan menig concurrent.
die c stijl weet ik nog niet maar verder wel een krachtig ontwerp.Alleen alfa kan ontwerpen wat ze willen zolang iedereen blijft denken dat hun duitse audi vw of wat dan ook veel beter is dan een alfa, wat echt niet waar hoeft te zijn dan laten ze alfa voor wat het is en leasen ze toch weer de welbekende merken.
@ PAN
Nou enof. Een van de mooiste (zo niet de mooiste) gitaarsolo ooit. Gilmour is king!

Mensen wees niet bang. Alfa gaat dit echt niet maken hoor, de opvolger van de 159 is al bijna klaar. Naar men zegt wordt ie zelfs weer wat compacter dan de 159. Sowieso (veel) lichter
Nee. Vind ’t niks.
lijkt meer een overstyled frans hok.
Wat is dit voor crap echt Alfa onwaardig, alfa’s zijn mooi door de vloeiende lijnen dat vind ik hier niet terug met al die panelen.
Geef deze designer een beretta a.u.b. mag ie zelf bepalen wat ie doet.
Eens met Werner. Alfa doet zoveel moeite en maakt inmiddels autos die op vele vlakken beter zijn dan vele concurenten en minstens evengoed als de top in zijn klasse. Alleen zullen mensen met een vooroordeel zich nooit eens laten overtuigen door de werkelijkheid. Tegen die mensen zou ik willen zeggen; Ga eens naar een Alfa dealer en maak een proefrit. Alleen dan kan je er over meepraten.
De Mito en Guilietta zouden te lomp zijn geworden volgens de blogger. De vloeiende lijnen en lange motorkappen van weleer, zijn verdwenen. De 8C heeft dat nog wel.
Maar van hatchbacks zoals de sud, 147, mito en Guilietta kan je verwachten dat ze kort gespierd en dus een opgeblazen voorkomen krijgen. Ik hou juist van kleine krachtige scheurijzers.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).