Top 10 lekkerste Alfa Romeo’s

Auteur: , 138 Reacties

Een Top 10 op speciaal verzoek en om nog eens stil te staan bij het 100 jarig bestaan van het Italiaanse merk. Er waren wat vergaderingen, woordenwisselingen en kopjes espresso voor nodig om alles rond te krijgen. Met dank aan Alfa-fetisjist Wouter, presenteren wij u (tromgeroffel) de 10 lekkerste Alfa Romeo's.

Kijkend naar Alfa Romeo de afgelopen 100 jaar is er nog maar weinig over van wat het merk ooit was. Dat ze al een hele tijd onderdeel van Fiat zijn heeft ze echter niet stil gehouden. Ook de afgelopen 24 jaar is er nog een hoop moois van de band gerold. In willekeurige volgorde:

156 GTA
Een beest van een wagen, verpakt in een vrij normale carrosserie. De voorwielen moesten wel vechten om de 250pk op de voorwielen over te brengen.
Alfa Romeo 156 GTA

75 3.0 V6 America
Het beste van Alfa Romeo in één auto? Vier deuren, een fantastisch uiterlijk, een lekkere V6 en een zeer goed onderstel. Als het onderhoud regelmatig en op tijd gedaan wordt een fantastische auto.
Alfa Romeo 75 V6

Alfasud
Berucht om de ‘kwaliteit’ van de carrosserie. Toch werd het probleem uiteindelijk opgelost en toen bleek de kleine Alfa tot heel wat in staat.
Alfasud

SZ
Gemaakt met en ontworpen door Zagato. Uiteindelijk zijn er meer van gemaakt dan van de 8C competizione, namelijk 1036 exemplaren. (autojunk)
Alfa Romeo SZ

RZ
De cabrio-versie van de SZ. Een veel zeldzamer model, er zijn maar 284 cabrio’s gemaakt. Voorin dezelfde 3.0 V6 als in de SZ. (autojunk)
Alfa Romeo RZ

Alfa Romeo 159 Formule1
Nog een Alfa Romeo 159? Jawel, de middenklasser deelt zijn naam (of nummer?) met de eerste Formule 1 wereldkampioen ooit. Deze 420pk, 720kg achtcilinder racewagen won het kampioenschap van 1951.
Alfa Romeo 159 F1

Oorspronkelijke Giulietta
Een erg sierlijke verschijning, zeker als sprint.
Alfa Romeo Giulietta

Montreal
Een conceptcar die het productie-stadium gehaald heeft. Dit maal een ontwerp van Bertone. (autojunk)
Alfa Romeo Montreal

159
Een redelijk normale middenklasser, maar mooi genoeg om tussen de supercars te staan. Ook verkrijgbaar met sterke V6, helaas zonder de Alfa-genen van de 156 GTA.
Alfa Romeo 159

8C Competizione
Wereldberoemd sinds onze rijtest. Na lange tijd eindelijk weer een Alfa Romeo met achterwielaandrijving. Helaas flink aan de prijs en vrij zeldzaam.
Alfa Romeo 8C Competizione



138 reacties

tuurlijk joh ..

in de jaren 30 en 40 hebben ze stil gezeten bij Alfa ..
Veel te nieuw spul, ze hebben wel meer gemaakt dan dat in die 100 jaar. Liever bv een 8C 2300 Spider uit 1931 dan zo’n nieuwe.
Had van mij wel een 916 GTV/Spider in plaats van de SZ bijgemogen.
jahoor opa’s
Die SZ en RZ zijn echt te lelijk voor woorden. En ik mis de Gulia, die is toch zeker een stuk mooier dan bovenstaande…
Alleen de 8 c kan mij bekoren.De rest is maar matig en dan vooral in kwaliteit.
Ik snap het niet helemaal… dit zijn niet de 10 lekkerste van alle Alfa’s, maar ze zijn ook niet allemaal van de laatste 24 jaar….
Uhmmm … De TZ2? En de Tipo 33 (in al z’n versies! 33/2, stradale, etc…)
@BobbyD:
Volgens mij zitten wij op een lijn! (Of je kent gewoon je klassiekers.)
Zo’n beetje elke variant van de 6C 2300/2500/3000 hoort thuis in dit rijtje. Alleen zit je dan al ver boven de 10…
Svenska Aeroplan AB
Beetje gejat van AutoVisie!
Maarja, beter goed gejat…

Ik mis er ook wel een paar in het rijtje.
Maar ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat het een geweldig merk is, die veel betekend heeft in de automobiele geschiedenis!
@Svenska Aeroplan AB: het idee stamt van 26 juni, met dank aan super458!
http://www.autoblog.nl/archive/2010/06/26/100-jaar-alfa-romeo-maak-me-gek#comment-2452097
Ik vind persoonlijk de Spider rond de jaar 1986 prachtig wel in het rood met beige leer
Dit blijft voor mij een van de mooiste Alfas:
http://www.thesupercars.org/wp-content/uploads/2009/05/alfa-romeo-gta.jpg
GTA 1300 Junior; mijn moeder reed eind jaren zestig in een “brievenbus” rondt, helaas geen GTA maar een tijdloos mooie auto…
integralechubasco
@mb man
boekje opendoen over roest en mercedes dan?
mis de GTV de Giulia en de Giulia Sprint

keuzes maken moet natuurlijk,…

voeg de rz en sz samen, zwaai naar de 159 en 156..
….en dan klopt ie
159 ook? Mooie auto, maar is deze niet teveel GM? Maar goed ik denk dat het lijstje voor iedereen verschillend zal zijn. Leuk discussie materiaal!

Ik bedoel maar…
@w0o0dy: Deze is mooi maar de laatste die van deze serie is gebouwd ziet er nog iets beter uit. Heeft spaakwielen en kleinere lampen in het midden.

http://www.supercars.net/Pics?viewCarPic=y&source=carGal&carID=1951&pgID=1&pID=806772
Oh en de 8C’s natuurlijk ook, Bob.
Svenska Aeroplan AB
@ Citrofiel: inderdaad! Latern we er gewoon een top 50 van maken…

Ik begin alvast: Giulia Spider…
Bella!
@Svenska Aeroplan AB: Alles vanaf de 2900B Touring Berlinetta, 1937 op deze site, bijvoorbeeld. :lol:
Een boel mensen hier, waaronder ik, moeten wat beter lezen. Fiat-tijdperk dus… ;)

En wat een k-verbinding heb ik hier toch. Herkent iemand het probleem dat de autoblog-server wegvalt? Alle andere sites doen het nog, AB is gewoon een paar minuten niet te bereiken. Dat heb ik alleen met deze laptop op deze locatie, andere locatie of andere computer en het is weg… :?
Svenska Aeroplan AB
@ autoblogger: heel goed!

Blijft snelle media he…
;)
voor mij bestaat de top uit de Tz2 (persoonlijk mooier dan een GTO)
http://www.classicdriver.com/upload/images/_uk/12616/img03.jpg
en de Tipo 33 stradale (omdat hij zo mooi lichtvoetig en elegant is)
http://www.carstyling.ru/resources/classic/67ar_tipo33_stradale_4.jpg
integralechubasco
integralechubasco
http://tkfiles.storage.msn.com/x1pnp_rgmi5o53u7qRKqltM5RUdYqi_SFoI583iQYePKhyLjkSaAmZfaGUrBbv265dP-U_nUeduNYp1XLwcqeYJdPEv611peMNNXcKJYL-oVJqCyd7SrLWOJHoPAgkhavbZNM6-JwnaROs
Svenska Aeroplan AB en integralechubasco posten de juiste plaatjes: de Giulietta Spider die bij The Gallery staat en de Disco Volante concept.
integralechubasco
Ik denk dat ik voor iedereen spreek als ik zeg: 8C 2900B spider
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/36/Alfa_Romeo_8C_2900B_1937.jpg
@dekster: Dat doe je zeker!
Sorry maar vind het een balle lijstje.
5 van de 10 zijn lelijke Alfa’s, of lelijk vergelijken met de veel mooiere Alfa’s.
Betere suggesties zijn al gegeven door zon beetje iedereen die plaatjes laat zien.
Ware klasse herkent men aan het maken van vele, vele hoogtepunten en slechts een enkele misser. Daarom kunnen we ook geen keuze maken uit al dat moois. Net als de Red Hot Chili Peppers, hebben ook zoveel mooie nummers gemaakt, kies er daar maar eens 10 van… Het blijft altijd een arbitraire keuze.

Waar is de Giulia? 155 GTA? Duetto? Alfetta GTV? Ja, zelfs de 33 mag van mij wel in het lijstje, zo’n lekker boxende kilometerblaffer. Of een 164, beetje Fiat, toch enorme aantrekkingskracht met z’n glimmende 3-liter. Of de 2000 Touring, prachtige koets, Ferrari-waardig. Of, ga zo nog maar even door.
http://www.thesupercars.org/wp-content/uploads/2007/05/alfa-romeo-33-stradale.jpg


De 33 stradale blijft toch mijn favoriet. Bijna net zo mooi (maar dan wel effectief gebouwd) als de Jag XJ13.
integralechubasco
Oud maar als het gaat over lekker…. dit is een legende.
http://farm3.static.flickr.com/2337/2312402702_d9052e2886.jpg
De 159 hoort er zeker niet in, lang niet zo’n impact als de 156 in ’97 en tot overmaat van ramp op GM gebaseerde motoren. En om de op Alfa 75 techniek gebouwde SZ en RZ twee aparte plaatsen te geven is ook wat overdreven.
integralechubasco
integralechubasco
tja de 8c 2900 compressore LM hoort op nummer 1 te staan…
http://www.dream-car.ch/klausenmemorial06/32_Alfa_Romeo_8C_2900.jpg
integralechubasco
dit is toch ongeevenaard…
http://zoosviat.com/autoreader/wp-content/gallery/alfa-romeo-desktop-wallpapers/1938-8c-2900-lemans.jpg
@integralechubasco: Die laatste drie die je plaatst… Dat zijn gewoon de nummer 1, 2 en 3! :D Oh wacht, die van dekster moet ik ook nog ergens kwijt, de eerste van w0o0dy ook… Een volgorde aanbrengen is onmogelijk!
De 155 zou zeker in míjn top 10 staan. Het was dan geen achterwielaandrijver meer, maar in een 155 reed je nog wel in iets speciaals… Sinds de 156 is dat toch minder…
integralechubasco
@citrofiel
hier komt het lijstje top 4:
1: 8c 2900 le mans berlinetta
2: 8c 2900B Lungo Touring Berlinetta
3: 8C 2300 Zagato Spider
4: 8C 2900B Corto Touring Spider

wie vult aan…
integralechubasco
3: 6c 2300 Zagato Spider :oops: :oops:
Al die voorwielaangedreven moeten er sowieso uit. Cuore sportivo is het zeker niet zonder sperdif.
integralechubasco
Ja, als ze er maar 10 hebben heb je snel een top 10. Ja, uit die V8 compitione hadden veel meer kunnen halen…
integralechubasco
http://www.motorward.com/wp-content/images/2010/03/Pininfarina-Alfa-2uettottanta-3.jpg
dat die 2uettotanta nooit gebouwt is vind ik precies wel spijtig.
@Hupke: De auto is een concept studie van Pininfarina in opdracht van Alfa Romeo en komt in iets gewijzigde vorm uit volgend jaar.
Het ontwerp is gedaan door het team van de vlaming Lowie Vermeersch . Hij heeft zijn opleiding van technisch ontwerper gevolgd in Nederland en heeft nadien zijn stoute schoenen aangetrokken en voor zijn stage gesoliciteerd bij Pinifarina. Na een jaar stage kreeg hij een vast contract en na iets meer dan 10 jaar werd hij directeur van het design departement. De jongste directeur ooit aldaar.
“De voorwielen moesten wel vechten om de 250pk op de voorwielen over te brengen.”
Dit moet denk ik: “De voorwielen moesten wel vechten om de 250pk op de weg over te brengen.” zijn.
ze verkopen ook wel goed,die alfas..
En dan te bedenken dat ik vandaag nog een SZ in het rood heb gezien! Echt gave dingen zijn dat. Had alleen m’n fototoestel niet bij me… :(
Wat zijn er eigenlijk toch ook echt een hoop mooie alfa’s.
Er worden er hier 10 genoemd. Vervolgens wordt de lijst alsmaar verder aangevuld met steeds mooiere alfa’s.

Zou je dat ook bij andere merken hebben, zoveel mooie auto’s ? Tuurlijk een stuk of 5 echt mooie modellen door de jaren heen vind je wel bij andere merken maar ook zoveel als bij Alfa? Ik zeg van niet.
50 mooie Alfa’s zijn zo gevonden, getuige de reacties hierboven.
Komt er ooit eens een poll op autoblog?
Tipo 33 mag inderdaad niet ontbreken:
http://i39.tinypic.com/2550xee.jpg
http://i44.tinypic.com/9unjwo.jpg

Een originele GTV kan ik ook nog steeds waarderen:
http://www.arabaresimleri.in/data/media/9/alfa_romeo_gtv.jpg
Eh sorry, maar de originele GTV was de Giulia Sprint GT Veloce uit 1966. GT-V. Gevolgd door de 1750 GTV en 2000 GTV. Allemaal Giulia GT varianten. De Alfetta GTV was de 2e serie en de 916 GTV hierboven de mark 3.
alfa 1900SSZ Mag ook gezien worden
Ik vind de lijst van Autoblog een beetje raar. Een 156 GTA en een 159 horen niet thuis in de 10 mooiste Alfa`s. Bovendien is het vreemd de SZ en de RZ allebei een plaats te geven.

Mijn lijst :

– De Montreal.
– De Tipo 33
– De GT/GTV Bertone
– De Alfetta GTV
– De Duetto Spider.
– De Guillia.
– De Alfa Sud.
– De 8c 2900.
– De Alfa 33
– De Alfa 75

Na 1993 heeft Alfa geen auto meer gemaakt met het zelfde karakter als daarvoor. Ik heb diverse moderne Alfa`s gehad en rij nu een 166 v6 maar geen van alle hebben kunnen tippen aan de oude Alfa`s.
DISCRIMINATIEEEEEE! waarom Audi niet?! :evil: die toch ook 100 jaar!

OT: helemaal eens met het lijstje
@nielsje188: omdat Audi geen historie heeft , de massa uit sociale angst maar 1 model wil en graag een auto wil die niets met weggedrag heeft.
Snap je ?
@alfamannetje: rij jij maar is met een RS model mee dan praat je wel anders, enne, dat alle audi’s hetzelfde zijn is lariekoek en hartstikke cliché!
@nielsje188

Waarom geen Audi top 10?
Heel simpel wanneer ik A4 op 1 zet, dan moeten de A6 en A8 er ook staan. En een gedeelde 1e plek is ook zo lullig.

OT:

Het geluid van een Montreal is ook echt heerlijk. Ik houd niet van V8 maar die kan mij toch wel bekoren.

http://www.youtube.com/watch?v=uoCIk0L6inQ&feature=related
@ALWOOD , de schrijver van het stukje.

Ik denk dat een rectificatie van dit stukje wel op z’n plaats is.

Indien je dat zelf niet nodig acht, dan adviseer ik je naar de oogarts te gaan.
Die 8c is inderdaad prachtig, maar ze hebben natuurlijk (zoals in de comments te zien) nog veel mooie dingen gemaakt bij Alfa.. Volgens mij geen toonaangevende top 10 van Alfa…. maarja ieder zijn eigen smaak.. je kon er sowieso al zeker van zijn dat er kritiek op deze lijst ging komen ;)
anonymous coward
@trojmacready

Die GTV is wel een phase 3, niet de originele phase 1, en zelfs die is niet de originele GTV, er is immers een GTV(4/6) geweest op basis van de Alfetta, en de originele GTV stamt af van de giulia, en wordt ook wel bertje of brievenbusje genoemd.

Klopt ook voor geen meter dat er in de top-10 geen bertje te bekennen is, en ook de Tipo 33 stradale hoort er in thuis.

Ook snap ik niet wat de 156 GTA bovenaan doet ipv de 147 GTA, en zeker de SW…
Hier nog een leuk project o.b.v. een Spider met een 3.7 V6.
http://www.youtube.com/user/diablo3724#p/u/0/a8M9XeF3Y1M
integralechubasco
@anonymous coward
de brievenbus of 1300 junior en de 2000 gtv zijn niet dezelfde auto’s…
Eigenlijk is iedere Alfa een klassieker, behalve dan die flauwe ArNa waarbij ze net het verkeerde DNA van Nissan en Alfa hebben gebruikt. Of die grote Alfa do Brazil.
Zelfs de Dauphines die Alfa in licencie van Renault bouwde, gingen harder dan het origineel.
Waarom hoort de 159 thuis in dit lijstje?
Simpel en alleen om het design, een auto van A to Z ontworpen door Giugiario en niet door een stelletje flauwe marketeers; een auto die ook zijn minpintjes heeft maar wel voor dagelijks rijplezier zorgt.
Basta !
ik ben geen alfa fan naja alva is echt hardstikke lelijk maar de montreal is wel de enige die mooi is
@620henk

Opmerkelijk maar het kan natuurlijk, wat vind jij dan een mooie auto of merk?
WAAR is de 166?
Svenska Aeroplan AB
@ mr marteen: omdat er in het stukje staat dat hett de top 10 van de afgelopen 24 jaar is, onder het Fiat tijdperk… Lezen vrind!
@Svenska Aeroplan AB:

Nee die F1 die is in de afgelopen 24 jaar geproduceerd
( 1951 om precies te zijn )
de laatste alfa sud rolde in 1984 van de band.

die Guilietta Sprint uit de late fifties…

laatste Montreal uit 1977 .

Lezen vrind.
@Svenska

Waar staat dat? En trouwens ik zie diverse modellen die echt niet onder Fiat bewind zijn ontwikkeld…kijken vrind!
De RZ mag er echt uit, is gewoon een open SZ die zijn doel voorbij schiet. De SZ was een stukje vakwerk, techniek pur sang. Alles aan die auto is bijzonder. Vooral de pasvorm, haha. Daarna zijn de met de RZ op de proppen gekomen en dan gaat de functionele vlieger natuurlijk niet op. Samenvoegen dus die hap, is er mooi ruimte voor de Giulia!

http://www.alfaspeed.nl/wp-content/onderweg1.jpg
@CarloAbarth:
Och ja de Giulia, had zelf zo’n heerlijk Nuova Supertje, destijds was ‘ie al hoogbejaard, maar ik ben nog geen enkele auto tegengekomen met een mooier dashboard dan de Nuova.
Kobalt blauwe wijzerplaten, schakelaars op de middenconsole; houten stuur standaard.

kwijlt zachtjes door………..
M’n moeder had destijds een Alfasud 1.5ti QV.
Een rode 3-deurs met grote rubberen achterspoiler.
Kwalitatief een drama, maar wat reed hij lekker.
Fantastisch geluid met de 2 dubbele carburateurs. Lekker knetteren bij het terugschakelen.
Waar is de Spider in dit rijtje? De SZ en RZ kunnen samengevoegd worden. Het klopt dat er te veel moderne modellen in dit lijstje staan. In 100 jaar zijn er wel mooiere auto’s gemaakt dan de 75 bijvoorbeeld.

http://images.loqu.com/contents/145/818/image/2010-03-05/1.jpg
Een top40 had ook makkelijk gekund! :D
Idd, waar is de Alfa Duetto?
@anonymous coward
Ik bedoelde uiteraard origineel in de zin van: fabrieks origineel, niet behangen en beplakt, danwel verzaagd en verlaagd.
integralechubasco
@hubert
+1 voor je moeder… ;)
Ik heb de TZ en TZ2 beide gezien en gehoord.
TZ2 was schijnbaar niet standaard als wikipedia enigzins klopt. Ik zou zweren dat een 4 cilinder anders klinkt dan het heftige 8 cilinder geluid wat ik op de Alfa dagen hoorde. ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Giulia_TZ

Een 8c stelt daadwerkelijk geen drol voor als je ze vergelijkt met die TZ modellen. Erg mooie auto’s.
Vooral die TZ2.
integralechubasco
@renesis HP
de tz2 is een tz1 ombouw… 1600 cc 4 cylinder, 170 pk, 620 kg…
@integralechubasco:

Dat begreep ik al.
Ik heb de auto’s gezien en gehoord op zandvoort.
De TZ klinkt vrij bescheiden. De TZ2 maakt loeiharde bassklappen. Stationair ook een heerlijk kabaal. In de Paddock heb ik er rustig van kunnen genieten. Dat klinkt dus echt niet zoals je zou verwachten van een 1.6 4 cilinder.
integralechubasco
Spuit11 met integralechubasco :D
integralechubasco
integralechubasco
integralechubasco
integralechubasco
Svenska Aeroplan AB
@ integralechubasco: zet er ff namen bij man! Ik google me n ongeluk…
;)
integralechubasco
@Svenska Aeroplan AB
lol… komt ie (mijn plaatjes) van beneden naar boven:
sbarro concept diva
carabo
bat 3, bat 5, bat 7
canguro
2uettottanta
8c 2900B Lungo Touring Berlinetta
8c 2900 le mans berlinetta
discovolante spider (c52)
155 V6 TI (dtm)
giulietta turbodelta
1300 junior zagato
WTF ik mis het volgende:

GTA 1300
GTV
164 3.2 Q4
integralechubasco
@renesisHP
die TZ2’s maken inderdaad lawaai… lijkt me ook niet gek met een maar een armlengte aan uitlaat… :)
@integralechubasco:

En daar dan 50cm vandaan staan. :twisted:
Mmmm, de Alfa Bimotore iemand?
Uiterlijk mwoa, technisch mooi!
Uit de tijd dat Ferrari nog z’n spullen bij Alfa haalde ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Alfa_Romeo_Bimotore_1936_.jpg

1936 Alfa Romeo Bimotore, Scuderia Ferrari ran this car, but the essentials were all Alfa Romeo. The twin-motor setup had an engine to the front and to the rear of the driver, feeding a central gearbox, producing 500bhp and a top speed of 200mph in a light chassis. However, the power was too much for the tyres of the time to cope with, wasting the engines performance
persoonlijk vind ik dat alle alfa’s er wel mogen wezen alleen spijtig dat ze maar een kort leven hebben en dat je er meer zal zien stilstaan dan zien rijden :D maar als ze in duitsland wat desingers van alfa zouden inhuren hebben ze er een fan bij :D
Top 100 was meer op z’n plaats geweest, geen ander merk heeft zoveel mooie auto’s geproduceerd. :)

Deze hoort er ook zeker in:
http://www.flickr.com/photos/antsphoto/4770124569/
integralechubasco
@gillet
giulia’s, bertones of spiders uit de jaren ’60 en ’70 zie je anders veel meer rijden dan opels of bmw’s uit die tijd. Wellicht zijn alfa’s technisch wat gevoeliger maar kennelijk hechten veel mensen meer waarde aan het op de weg houden van alfa’s dan andere merken. Dus dat gelul over betrouwbaarheid heeft bij enthousiastelingen een heel andere lading.
Ik durf het scherper te stellen. Mensen die belang hechten aan betrouwbaarheid zien alleen de praktische waarde van een auto. Echte liefhebbers kijken daaraan voorbij.
@integralechubasco:
die laatste uitspraak mag ingelijst worden
@integralechubasco:

Mensen die veel om hun auto’s geven maken ze betrouwbaar.

M’n vader houd enorm veel van oldtimers (moto’s) en een aantal van die dingen zijn nogal onbetrouwbaar (ook italiaans met spaanse electronica :p ) en die zijn helemaal orgineel maar dan wel alle problemen eruit gehaalt door echt de beste van de beste onderdelen eruit te halen.

Lijkt me ook leuker dan iedere 5 min in panne te staan.
integralechubasco
@de sjonnies
…potdomme… ;)
@integralechubasco:
Interessant die laatste uitspraak! Ik zou namelijk het tegendeel beweren; een auto moet niet alleen op de track performance kennen, maar ergens heen rijden zonder uit elkaar te vallen, moet ook kunnen, daarom ben je automobilist en kies je niet voor de trein ofzo.
Deze lijst is hella kortzichtig idd, vreemd dat dit van Alwood komt! Maar iedereen kan fouten maken. :) Snap alleen helemaal niet wat de Alfasud in die lijst doet. :P Alsof dat die daar hoort en de Tipo 33.2 Stradale niet, of de 12C! *watertand*
Montreal hoort er dan weer helemaal in, later wil ik er één, als ik het kan betalen that is (vlaatje zegt dit niet zomaar).
@vla:
De Sud hoort er wis en waarachtig in,
De Sud is de stamvader van de moderne hatchback
Zonder Sud was er nooit een Golf, Kadett, Escort oid gemaakt.
Alfa liet namelijk zien hoe je een compacte voorwielaandrijver kon bouwen; die bovendien nog neutraal stuurde.

http://www.klassiekerrally.nl/iconen-de-alfasud/
wow.. de montreal van bertone is echt een supermooie auto!
Svenska Aeroplan AB
@ integralechubasco: thanks voor de namen…

En ik snap je uitspraak wel. Die laatste zin klopt alleen niet i.m.o.: als liefhebber kijk je inderdaad voorbij betrouwebaarheid. Het maakt dus niet uit of hij niet, of wél betrouwbaar is. Toch? Dus staat los van elkaar… Liefde is blind of zoiets, nu we toch filosofisch bezig zijn!

;)
integralechubasco
@vla
@hupke
@svenska
Als ik voor mezelf mag spreken: Uiteindelijk gaat het niet om de betrouwbaarheid maar om de ervaring, althans voor een auto aficionado, waar ik me zelf toe aanreken. betrouwbaarheid speelt mee maar is niet het allerbelangrijkste. Als je bijvoorbeeld een klassieke ferrari, alfa giulia of wth een bmw m3 csl bezit dan wil je voelen, ruiken, horen, ervaren hoe dat rijdt. Dat lijkt mij het allerbelangrijkste. Want als dat er niet is dan doet de betrouwbaarheid je ook niks… Daarna komt pas betrouwbaarheid, en met gezond verstand en wat aandacht (geld) kun je elk vehikel naar alle redelijkheid betrouwbaar maken/rijden. Een autoaankoop doe je dus vooral met je hart en niet met je verstand…

Je hebt natuurlijk ook mensen met een gezin, die hun brood verdienen met hun auto, die niks geven om een auto, die liever hun geld uitgeven aan woninginrichting, reizen, hobby’s, de kroeg, etc. etc, Zij willen natuurlijk het liefst dat een auto betrouwbaar is en dus weinig kost. Kan ik me wat best wat bij voorstellen…. maar ja… het gemis…
@integralechubasco:
Daar leg ik mij volledig bij neer! ;)
Giulia GTAm?

@ Wouter: laat misschien je naam uit het artikel verdwijnen, want het doet je reputatie als Alfist geen goed ;-)
Svenska Aeroplan AB
@ integralechubasco: amen
;)

Ben het er ook wel mee eens, maar die laatste zin van je eerste stukje proza klopte gewoon niet…
Ik denk dat de gewone Alfa 156 (en Sportwagon) ook best een van de mooiste berlines aller tijden is.
ik zit aan men 7de alfa

en men ouders aan hun 20 ofzo

ook nog lancia en maserati’s ertussen

forza italia!
Wat mooi he al die foto’s hierboven.Wat kletsen sommige golftypes toch dom over de kwaliteit van Alfa’s.Ze zijn er wel he.Ooit een Vw gezien van 80 jaar oud?Nee want toen bestond VW nog niet eens he.Leer eerst autogeschiedenis en oordeel dan nog eens.Doe je best;)
Svenska Aeroplan AB
@ Alfarobert: helamaal mee eens!
integralechubasco
integralechubasco
Of waar het allemaal mee begon de Alfa 6C 1750 Gran Sport

http://www.supercars.net/Pics?viewCarPic=y&source=carGal&carID=1948&pgID=1&pID=940004
Hallo allen,

hoewel de 159, Brera en nieuwe Spider, best mooie auto’s zijn, zijn het zeker geen Alfawaardige auto’s. Ze zijn zwaar, buiten proportie, en naast een oudere Alfa over the top.
Alfa’s uit het Fiat-tijdperk, als de 155, 145/146, 147, 156, 166 en niet te vergeten, de GT, zijn niet meer zoals de Alfa’s uit de eerdere Alfa jaren, maar hebben wel karakter. De Twin Sparks, zijn (voor 4 cilinder-lijn motoren) leuk, en met de 6 cilinder niet minder Alfa als de volgens velen laatste echte Alfa (de 75).
Ikzelf rijdt een 33 QV.. Een auto die volgens mij zeer zeker in het rijtje lekkerste Alfa’s hoort. De auto stamt uit de tijd dat een hot hatch bouwen niet ging om alleen PK’s, maar om het karakter, en de rijbeleving.
En dat zie je vandaag de dag nog terug. Met de vrijwel standaard QV kun je het hedendaagse GTI’s en kanonnen lastiger maken dan je zou verwachten. Op een rechte weg, maar zeker op een bochtig traject.
Een andere reden dat ik 33 rijdt, is mijn budget.. Als student, is het in mijn ogen een van de puurste rijdersauto’s die ook (enigszins) betaalbaar is. Mijn lijstje van lekkerste Alfa’s ziet er zo uit, in willekeurige volgorde, omdat auto’s uit verschillende perioden niet objectief vergeleken kunnen worden:
-De Brievenbus
-Alfetta GT/GTV6
-De 75 (en dan vooral de carb-viercilinders, en 6 cilinders)
-Montreal
-Alfasud Sprint
-Giulia
-155 Q4 (alhoewel het eigenlijk een Lancia is)
-De ‘normale’ Alfasud varianten.
-De 156 en GT, ondanks het Fiat DNA, zijn dit echte Alfa’s. De styling, maar ook het karakter, is zoals je dat van een Alfa verwachten mag.
-De 33.. Een 33 is geen Sud, maar door de boxermotor nog altijd een geval apart. Ik durf de bewering aan, om het de leukste auto uit het C-segment eind jaren ’80, begin jaren ’90 te noemen.

Geen 8c’s, MiTo’s of nieuwe Giulietta’s voor mij.
Het zijn mooie auto’s, maar blijven auto’s en zullen nooit Alfa’s worden. Daarvoor zijn ze te gemaakt, en missen ze oprechte emotie. Helaas, het wordt weer tijd voor een échte Alfa!
nog een mooie site met bijna alle alfa’s er op carsfromitaly.net
Net of een stagiar deze lijst met behulp van Google heeft gemaakt…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).