Citroën gaat voor wereldheerschappij met DS2 en DS9?

Auteur: , 72 Reacties

Had het mij een paar jaar terug gevraagd en ik had hard gelachen. Een opleving van een Frans automerk, dat kan helemaal niet. Citroën is echter niet bij de pakken neer gaan zitten en komt kei-hard terug met haar DS-lijn. Na de DS3, DS4 en DS5 lijken nu ook de DS2 en DS9 bevestigd.

Citroën Revolte
Het leek er lange tijd op dat Citroën met de DS en SM echt haar piek had gehad. Op een kleine opleving na kwamen ze nooit meer echt terug. Natuurlijk waren de CX en XM leuke auto’s, ze zaten nog steeds vol met fouten en het is ze maar slecht gelukt klanten vast te houden. De Citroën BX is misschien nog wel de beste zet van Citroën geweest na 1975. Volgestopt met interessante techniek en voor veel mensen betaalbaar. Na de lange productie is er echter nooit een waardig opvolger gekomen.

Een paar jaar geleden had Citroën het over een nieuwe DS. Het bleek om een hele modellen lijn te gaan. Een verschrikkelijke manier om een historische naam te hergebruiken, maar leuke auto’s zijn het stiekem wel.

Op de planning staat een hele batterij nieuwe modellen. Ze lijken te hebben geleerd van het verleden. In plaats van tussendoor één leuke te maken stampen ze zo ongeveer een heel nieuw merk uit de grond. Een brutaal aangezicht, verbluffend goede rij-eigenschappen en (dare I say it?) karakter!

Het toetje staat geplanned voor 2013. Dan gaat Citroën ook de Revolte (DS2) en Metropolis (DS9) produceren! Waar de C6 niet helemaal stand heeft kunnen houden moet de DS9 écht gaan concurreren met de grootste BMW’s, Audi’s en Mercedessen. Premium Franse auto’s, het lijkt te kunnen. Ze bouwen het wel rustig op, binnenkort eerst de productie versie van de DS4 in Parijs. (bron: cardisiac.com)



72 reacties

DS9? Yes please. Wat een prachtige voiture.
doe mij die ds9 maar hij heeft wat weg van de nieuwe jaguar xj ook een mooi design trouwens :D
Das ballen hebben!
Wut? Ik moet dit nog in heel veel andere media of op heel veel andere sites zien verschijnen om het te geloven…
@Citrofiel: De DS2 op basis van de Revolte was al een tijdje bekend hoor:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/11/21/citroen-revolte-komt-in-2012-op-de-markt-als-ds2

En de DS9 is aangekondigt door Autocar:
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/251409/
En Caradisiac:
http://www.caradisiac.com/Chez-Citroen-la-famille-DS-va-s-agrandir-58964.htm

Het lijkt mij overigens zeer sterk dat de DS9 ook naar Europa gaat komen. Hij zal in eerste instantie in China op de markt komen en daar (naar mijn verwachting) ook blijven.

Hoe graag Citroen het ook zou willen, maar met de 7 Serie/A8/S-Klasse concurreren is nou eenmaal zo goed als onmogelijk met al die vooringenomen Europeanen. In China geef ik ze meer kans van slagen.
@robbie:
Mwah, als Citroen zelf doet waar ze goed in is, typische Franse limousines bouwen voor een vriendelijker prijs dan de C6 zeg ik pourquoi pas?
@de sjonnies: de Metropolis/DS9 wordt een flink stuk groter (en dus duurder) dan de C6. De C6 zit in het segment van de 5 Serie, A6, E-Klasse etc. De Metropolis/DS9 zit in de klasse van de 7 Serie, A8, E-Klasse.

Dan zit je dus al snel op een prijskaartje van zo’n 100.000 euro. Wie gaat dat betalen in Europa voor een Citroen? Zelfs VW heeft de grootste problemen om de Phaeton aan de man te brengen (in Europa).

In China verkoopt de Phaeton echter als warme broodjes aangezien Chineze geen vooroordelen hebben (kijk ook naar Buick). Daarom zou het niet meer dan logisch zijn als Citroen de DS9 als imagomaken in China op de markt brengt.

In Europa zullen hoogstens wat bobo’s van Citroen erin rijden en de Franse president uiteraard ;)
@robbie: En nog steeds geloof ik het niet. Mocht het wel zo zijn, dan zal ik ooit eens DS9 importeren. :mrgreen:

Je hebt natuurlijk wel gelijk betreffende de DS9. Bij de onthulling (of nu al eigenlijk) roept iedereen dat het een prachtbak is, maar zogauw de verkopen starten loopt iedereen snel onschuldig fluitend weg…
@Citrofiel: idd ;) En de DS9 is natuurlijk niet voor niks in China onthuld. Als Citroen die auto in Europa op de markt wilde brengen was hij wel onthuld in Parijs (of wellicht Geneve).

Daarnaast is het natuurlijk nog maar afwachten hoeveel we van de Revolte/Metropolis terug gaan zien in de uiteindelijke eventuele productiemodellen :D
@robbie: Tsja, misschien wordt het opeens een gevalletje ‘Renault’ Safrane. Samenwerking met Chang’an en Dongfeng hebben ze al.
@robbie: onmogelijk? want jij kan de toekomst al voorspellen? komop hoor je denkt toch niet dat de duitse wagens bovenaan blijven staan.
Vroeg of laat komen andere merken ook op dat niveau, dat hou je niet tegen :)
Hopelijk lukt het Citroen om een flinke concurrent te worden van de duitse merken.
alleen de zijspiegels zijn wat aan de kleine kant maar dat zal wel veranderen met het uiteindelijke model :D
nou ben benieuwd
D9 is gewoon lekker. Oh autogod zorg ervoor dat d9 werkelijkheid word.ohhhhhhhhhhh!!!
En die nieuwe C5 is ook al helemaal geen lelijke auto, maar die DS9 ziet er wel heel smakelijk uit.
DS3 vind ik niet veel aan.
zo, ben normaal geen fan van citroen en citroen’s designvormen, maar van die ds9 word ik toch wel een beetje blij.
ga zo door citroen!
damm Citroen komt met mooie autotjes !

die DS9 is helemaal top :D
1 Big Tasty menu, groot, met chocolade milshake, en een DS9 graag danku.
the-budel-guy
laat die DS9 maar komen wat een supper BAK
@Gillet: Lijkt mij eerder dat de zijspiegels enkel uit camera’s bestaan en je binnen op je display de beelden te zien krijgt ;)
ds9 hubba hubba hubba
DS9 damn die mogen ze hier in nederland ook verkopen wow wat een prachtige auto is het toch
Ik geloof er helemaal niets van dat de DS9 veel op de metropolis concept zal gaan lijken. Fransozen durven dat niet aan. Zal wel totaal wat anders (braver) worden dan het concept idee…
@Diederik: Fransozen en braaf design? Nee hoor. Sla de vooroordelen er maar op na. ;)
De Citroën BX is misschien nog wel de beste zet van Citroën geweest na 1975. Volgestopt met interessante techniek en voor veel mensen betaalbaar.

Waarom dat “na 1975”? De voorganger van de BX, de GS, verkocht meer dan 2,5 miljoen exemplaren. De opvolger BX, verkocht 2,3 miljoen stuks.

Maar goed, een waardig opvolger is er na het succes van deze twee modellen nooit gekomen…
DS9.. zoekt een teiltje *kwijl*
plaatje is wel een beetje uitgerekt trouwens, zo ziet bijna elke conceptcar er indrukwekkend uit.

http://dl.dropbox.com/u/604341/citroen_ds9_450.jpg
Kunnen ze dus ook mooie auto’s maken?!
Laat die DS9 maar komen!
@ Citrofiel
Goed, niet braaf nee. Misschien bedoel ik toegankelijker. Het zou fantastisch zijn als ze er zo min mogelijk aan veranderen, maar ik vrees dat ze toch nog flink gaan boetsieren.
nice, die ds9 zou concurrent voor saab 9-5 kunnen zijn,doet me er aan denken iniedergeval.
Mja ik ben allessinds geen fan… ik vind het niet zo’n hele mooie wagens.. misschien best wachten op het productiemodel… :)
Wat ik wel jammer vond is dat de c6 nooit is doorgebroken… dat vond ik eigenlijk wel een mooie Citroen..
@Dimglor: Mee eens,2e hands zijn dankzij de enorme afschrijving goed te betalen. Ik sla dan toe! Een koningsblauwe met wit leren (lederen zoals u wilt) interieur.
Citroën is een ijzersterk merk, dat even een dipje heeft gehad, maar er weer helemaal weer bovenop gaat komen, de Meetropolis concept is een pareltje en ik hoop zo hard dat de toekomstige DS9 er ook zo gaat uitzien. Over de DS2 kan ik ook kort zijn: MAKEN DAT DING!! Ik kan Citroën beloven dat ze dan al minstens 1 bestelbon hebben liggen, voordat het ding in productie gaat, namelijk een bon op de naam van mijn moeder, die helemaal weg is van de Revolt Concept en al bijna naar de dealer was gereden met haar Pluriël om er eentje te bestellen, vooral het 4-deurs cabrio concept ervan vond ze geweldig!
Die DS9, nog ietwat over the top, maar god wat lekkurrrr
Zou toch ook zo’n GT geval gemaakt worden? En? Hoe staat het daar mee?
@Rick-dos: Gaat niet gebeuren. (snik)
@vla: De DS3 Racing komt zeker op AB. Dat moet! Misschien dat ze als ze een keertje niets te doen hebben een THP meenemen, maar ik vind al die doubles met net wat andere motoren (wéér een Leon :roll: ) eigenlijk niets toevoegen.

@Rick-dos en Pallas: En daarom heb ik nog mijn twijfels bij dit nieuws.
@Citrofiel:
Daar heb je een heel goed punt idd, dan veel liever een DS3 THP, sneller dan een Mito met MultiAir motor btw! ;) Dat dingetje heeft toch een gedowntunede versie van de motor van de Mini Cooper S als ik me niet vergis?
De enige reden dat ik die Seat-filmpjes kijk, is voor de spectakel-waarde en omdat AB het gemaakt heeft. :P En eerlijk gezegd zie ik er ook geen kwaad in, ’t is ook maar normaal dat Wouter “Ja!” zegt als hij de sleuteltjes van een 265pk hatch krijgt, die dingen blazen zowieso. :P
@vla: Klopt. De THP schijnt een erg lekkere motor te zijn. Moet ook wel, als BMW eraan gewerkt heeft (BMW roeleert op motorengebied, daar kan zelfs ik niet omheen ;) ).

@autoblog: Je hoort het, een DS3 THP graag.
@Citrofiel:
Ik wil er zoooo hard graag in rijden man! :D De motor zal wel een droom zijn idd, maar hopelijk maakt hij ook zo’n geluid want die Mini’s lijken meestal een beetje huishoudapparaten als je ze hoort.. :P
Autoblog, doen wat Citrofiel zegt! Kies een gele uit met zwart dak, matzwarte velgen, zwarte spiegelkapjes, leer en geen van dat nep-carbon in de cockpit aub! :D
@vla: Dus Autoblog moet van jou eigenlijk gewoon een hele nieuwe DS3 bestellen? :lol:

En het geluid, ook Citroën krijgt er niets leuks uit.

http://www.youtube.com/watch?v=a4BUst17OHc
@Citrofiel:
Hmm.. Klinkt alleszins leuker dan de Mini, maar alsnog niet idd mate! :P De DS3R zal wel wat klinken hopelijk.. :)
En ja AB moet een nagelnieuwe bestellen! :D Ik ga wellicht als een reclame-maker (ik kan geen beter woord verzinnen op dit uur xD ) klinken, maar die dingen zijn eigenlijk spotgoedkoop voor zo’n mooie auto, niet? :P Voor 22.000 euro heb je al die überdikke uitvoering!
@vla: Sjeez, lekker vakantie aan het vieren, nachtbraker? ;) Hopelijk denken er veel meer mensen net zoals jij over de DS3.
@Citrofiel:
Aan de verkopen te zien, wel ja! :P
En ja, ben al in een paar dagen niet meer thuis geweest, dus ik moet wat schade inhalen. :mrgreen:
@vla: Is dat nog de moeite dan? Je hebt geloof ik maanden aan schade in te halen. ;)
@Citrofiel:
Moh, da’s zeker de moeite! ;) Zoveel schade is het niet hoor. :P Maar I can’t go without my DRI of Autoblog!
Als ze het toegoei aanpakken kan het wel eens terug een “DS” periode worden. Ze hebben mooie dingen en de DS3 vind ik precies leuker dan de Mini, 500, KA/fiesta, golf, leon…
Ben geen Citroën-fan, maar dit merk gaat terug naar zijn verleden: met de ballen om gedurfde auto’s neer te zetten. Meer van dit graag in plaats van de eenheidsworst van vandaag!
van al die concepts blijft jammer genoeg toch niks over. Heeft citroen EINDELIJK een mooie auto en dan tsja.. je kent het verhaal verder
Laat die Metropolis maar komen. Kan niet snel genoeg. Citroen laat BMW, Volkswagen, Audi en Mercedes zien hoe ontwerpen bedoeld is. Premium klasse. Dit word veruit het best verkochte model in de toekomst!
@pokerface:
Nou nou, dat is wel een grote uitspraak hoor. Vindt die Metropolis wel mooi, maar die achterkant is een beetje gejat van dat BMW cs concept.
CITROËN DOMINATES!! Ik ben 100% fan, zolang ze ook maar die spannende modellen goedmaken met zware motorisaties en lekkere onderstellen. De DS3 (wanneer zien we er eigenlijk eens een rijtest van op AB? ^^ ) is een zéér mooi begin! :)
Fr€d€r!k_EE8
toffe snoet eeft dien citroen,leuke wielen,knap!
@Dino2400: plaatje is niet uitgerekt, hij is echt zo groot. Maar moet zeggen dat hij op jou gekrompen plaatje er ook niet slecht uit ziet.
stopwearingpants
duurt nog wel lang die ds9, 3 jaar!
Die DS9 is echt prachtig _O_ Groot, maar toch subtiel, geweldig.
Allemachtig zeg! Wat vind ik die DS9 een schitterend concept. Zo buitengewoon mooi, dat ik echt niet kan geloven, dat Citroën dit op de wielen gaat zetten. De designafdeling heeft inderdaad een uitzonderlijke prestatie geleverd, maar een auto in dit segment treft een aantal concurrenten, die zeer moeilijk te evenaren zijn. De DS9 zou kwalitatief (vwb materialen en soliditeit), motorisch en rijtechnisch op een zeer hoog plan geheven moeten worden om te kunnen slagen. En dan nog bevinden ze zich in een segment, dat, tenminste in Europa en de VS, een sterk dalend marktaandeel heeft. En daarom heb ik (helaas) mijn twijfels over de economische haalbaarheid van deze schitterende creatie. Ik kan alleen maar hopen, dat de emerging-market-landen de verwezenlijking van dit concept ecenomisch verantwoord mogelijk zullen maken. En dat er dan ook een redelijk aantal naar Europa zullen komen. Want dat het een verrijking van het straatbeeld zou zijn, staat voor mij onomstotelijk vast.
Kunnen ze wat zeggen over italianen maar de fransen maken toch echt het mooiste hoor KWIJl
Wat een waanzinnige schoonheid die DS9.. ik had heel die fotoserie gemist, zie die nu pas. Prachtig! Als Citroën die zo 1 op 1 in productie neemt, dan laat maar komen. Natuurlijk, er zullen wel normale spiegels e.d. op komen, maar NIETS veranderen aan de auto zelf aub.
Fantastisch ontwerp die DS9, hoop dat’ie ook ons straatbeeld komt verfraaien!

Citroën is weer goed bezig, gelukkig. Altijd een leuk merk gevonden (met de paplepel ingegoten), maar na de BX was het huilen met de pet op. XM, CX, SM, DS, allemaal fantastische wagens.

De C6 vind ik overigens ook al geweldig. Maar, dit soort “alternatievere” dure sedans zullen altijd lastig te verkopen zijn. De doelgroep is per definitie behoudend. en de afschrijving op een niet-gevestigd model is erg hoog. volgens mij is het enige wat je hier als merk aan kan doen de auto kwalitatief (of iig qua performance en luxe) beter maken dan de concurentie, en vervolgens er juist een hoger prijskaartje aan hangen. Eén van de belangrijkste koopargumenten bij dit soort bakken is status. En status koop je niet voor weinig. Niets zo vervelend als helemaal trots op het bedrijventerein in je flitsende C6 stappen en vervolgens nagekeken te worden als “die pauper die geem bmw/merc/audi kan betalen” :D
Op de goede weg zou ik zo zeggen, die ds9 ongewijzigd in productie nemen, een krachtige benzine motor in het vooronder leggen, en ik ben verkocht !
Vergeet vooral niet dat dit mogelijk gemaakt wordt door de franse overheid. Sarkozy heeft vorig jaar 6 MILJARD in de franse auto industrie gepompt !!!!!!!
DS9 is een hele mooie auto, maar hij doet me teveel aan BMW (M)6 denken
E28-bestuurder
Laat ze er dan wel een fatsoenlijk blokje in lepelen en niet van die laffe hdi’s of die futloze v6. Mooi ding!
respect voor deze mooie auto maar ze zullen er toch wel weer een pruts blokje ingooie hierdoor zijn franse auto’s slecht. doe mij maar duits !
please!! laat die metropolis komen als DS9!!
wat ding! :D
Fantastig toch !
Werkelijk outstanding die Metropolis! Meestal draai ik op straat mijn hoofd enkel om wanneer er mooie vrouwen passeren en slechts zelden doe ik dat voor een automobiel, maar van deze kan ik mijn ogen niet afhouden!

C’est fantastique dat Citroën deze ook als de DS9 op de markt gaat brengen. En ja, hij is voorgesteld in China, en Citroën heeft daar ook productiecapaciteit maar ik weiger te geloven dat ze hem enkel ginderachter zouden op de markt brengen. Als ze deze rendabel willen houden – op een eerder beperkte niche-markt van klasse-wagens moeten ze hem ook wel in Europa verkopen – en waarom niet: worldwide (Back to the USA ?). Daarenboven zullen ze in Parijs de kwaliteitscontrole streng willen superviseren.

Nog beter is dat ook die leuke Revolte – met originele 2PK-toetsen er aan komt ! Die past misschien wel nog ooit is binnen mijn budget en in mijn garage !
Die concepts van Citroën zijn vrijwel allemaal dik.
Zo jammer dat alles wat uiteindelijk op de weg komt er dan weer zo weinig van laat zien.
Het is bekend dat Fransen een goed stokbrood kunnen bakken , maar goede auto’s bouwen kunnen ze (nog steeds) niet . Man man wat een rotzooi . Stop er toch gewoon mee ! Ik snap niet dat er mensen zijn die nog steeds een auto van franse prutserij durven te bestellen.
prachtige wagens !
Dino, blijf toch eens van dit Blog weg als je niet weet waarover je luld

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).