Een Nederlands gezin -pa, ma en twee kinderen- zijn in Noorwegen met hun auto in een afgrond gestort en vertelt het in bijzonder goede conditie na.
Hun Volvo V70 XC raakte in de plaats Ullensvang van de weg en maakte een duik van 50 meter. De wagen kwam aan de rand van het water (en gelukkig niet in het water) op z’n dak terecht. Moeder en de kinderen konden op eigen kracht naar buiten kruipen, maar vader zat beklemd en moest door de hulpdiensten worden bevrijd.
Het gezin is behandeld in het ziekenhuis in Odda en bleek slechts lichte verwondingen te hebben opgelopen. De politie liet weten dat het gezin het er in een kleinere auto naar alle waarschijnlijkheid niet zo goed vanaf zou hebben gebracht.
En de bekende vraag is dan altijd weer: Hebben ze nu heel veel pech of juist heel veel geluk gehad? (foto: Arvid Aga, via: vg.no)
P.S. Zou het gezin al gevraagd zijn voor een Volvo reclamespotje?
Met dan aan Tinus voor de tip!
70 reacties
http://www.countytimes.co.uk/news/88964/exclusive-pictures-couple-s-miracle-escape-from-270ft-ravine-plunge.aspx
ik denk dat een hummer of een escalade gewoon door z’n dakstijlen zakt met zo’n lomp gewicht
http://www.youtube.com/watch?v=WAe4VEN6lBM
Gelukig mankeren ze niks.
http://en.wikipedia.org/wiki/Diving
Bekijk bovenstaande foto’s en je begrijpt meteen waarom. :P
Sinds ik via een pop-up (voor flashplayer meen ik) een update heb gedaan op ABHD, kan ik de films niet meer afspelen.
Is dit ook bij anderen zo of moet ik in mijn instellingen gaan kijken en waar dan? En evt. een manier om dit te veranderen?
De ene mag je maar 50 en dat is een 2baans snelweg de andere is zo breed als een 1 richtingsweg weg en loopt langst afgronden en daar mag je zo snel als je wilt.
Maarja leuk dat ze het kunnen na vertellen.
andere merken rijden nooit ravijnen in ..
En toch heb je gelijk, de enige wagen van drie maanden oud die ik ooit naar de schroothoop mocht brengen was een Volvo 240 Polar Station, nadat ik 3 keer over de kop was geslagen op een droge rechte weg nadat ik moest uitwijken.
:D
OT: Saabs en Volvo’s hebben altijd sterke dakstijlen. In Zweden gebeuren er meer aanrijdingen met Elanden dan met andere auto’s, vandaar… Saabjes rolden ze in de ’60’s al van de berg af om te kijken of de stijlen sterk genoeg zijn.
Goed idee trouwens, het subsidieren van veiligheid ipv onbewezen onzin als CO2 uitstoot etc!
Maak dat de Noorse boskat maar wijs.
Ben benieuwd hoe de andere premium merken het hadden gedaan, waarschijnlijk niet veel slechter, maar toch het is Wel Volvo’s terrein zeg maar… (Scandiniavië)
http://www.youtube.com/watch?v=m72Q3IIsSOk
Ik word er wel een beetje misselijk van…
Sinds wanneer heb je in Noorwegen wegen waar je onbeperkt hard mag rijden? Dit lukt overigens niet op wegen waar je iedere 100 meter een bocht hebt. In het zuidelijke deel van Noorwegen heb je een paar snelwegen, alle overige wegen zijn maximaal veredelde provinciale wegen.
OT:
Best wel triest dat je in Odda in het ziekenhuis beland. Het is daar in de bebouwde kom echt saai, de natuur in de omgeving is wel erg fraai.
Het gross van de wegen in Noorwegen zijn privaat wegen, sommige zelfs geasfalteerd daarop is tenzij anders aangegeven geen snelheidsbeperking.
En andere wegen als er geen snelheid is aangegeven kijken ze er ook niet zo nauw op. Het is enkel dat als er een snelheidsbeperking is dat je erop moet letten want daar durven ze wel al eens streng op te zijn.
Als ik in Noorwegen met locals meerijd dan durven die al wel eens het onderste uit hun subaru imprezza of BMW 530xi te halen en dat op van die wegetjes dat een normale mens het in z’n broek zou doen om er met een fiets over te rijden.
Dank voor de tip. Daar ga ik zeker eens gebruik van maken. Ik dacht altijd dat je in Noorwegen max 90 mocht. Maar ik geloof dat dat op de openbare weg is. Apart systeem.
Nogal, alhoewel op privaat domein mag je hier toch ook zo snel rijden als je wil.
Moet wel oppassen vaak lopen er schapen of wild rond. Of komt er nog zo iemand als jezelf uit de andere richting. Dus echt diepgaan doe je best alleen als je wat overzicht hebt.
@Svenska Aeroplan AB: Citroën gooide de Traction Avant al in 1934 van een berg af. Oke, hij komt niet op zijn dak terecht dus je kunt er niets over zeggen, maar ik wilde het gewoon even plaatsen. ;)
@mb man: Weet jij wat humor is? Het is toch leuk om iets compleet van de andere kant te benaderen dan je verwacht? :D
http://www.youtube.com/watch?v=aN4o8TERuoY&feature=related
Trouwens, niet onder elke klif liggen stalen platen om de neus van de auto de goede kant op te laten glijden. Ik denk dat als Volvo die stunt niet had voorbereid dat hij dan gewoon verder over de kop was geduikeld.
Bestuurder van de V70 kon op eigen kracht uitstappen: niks aan de hand… Wat dat betreft is geen enkel merk zo premium als Volvo :)
Maar Volvo houdt z’n eigen strategie aan mbt veiligheid: zij hadden al voordat het getest werd een mooi kreukelzonesysteem voor aanrijdingen aan de zijkant. En dus ook blijkbaar aan de bovenkant. Liever een merk dat het zo doet, dan een merk dat zich (kan ik me voorstellen) vooral voorbereidt op de EuroNCAP-test…
Zal mijn vriendin eens vragen naar zo’n private weg daar in Noorwegen. Ik ben ze persoonlijk nog niet tegengekomen (zuidelijke deel, lijn Oslo – Bergen).
Zeker als je door de Hardangervidda rijd zal je er gebruik van moeten maken.
Of zelfs gewoon van dorpje tot dorpje in het Zuid-Oosten waar ik meestal ben. (omgeving van Skien (Kragerö enzo), heel mooi daar en meestal iets warmer)