Victor Muller is zo vriendelijk geweest weer een beetje Nederland in de auto industrie in te brengen. Nu is niet iedereen in de positie een Saab 9-5 te kopen, maar met een 9-1 is dat natuurlijk een ander verhaal. De vraag is of wij bereid zijn allemaal in een 9-1 te gaan rijden?
De belangrijkste concurrenten voor de 9-1 zijn de MINI Cooper en Audi A1. Met lichtere motoren zou Saab het ook op kunnen nemen tegen de Fiat 500, Ford Ka en de aankomende Volkswagen Lupo.
De ontwerper heeft geprobeerd zo veel mogelijk de stijlkenmerken van Saab met een vleugje Spyker DNA in de kleine auto te stoppen. De enige aanmerking is dat de luchtinlaten en spatborden nog enigszins in karikatuur zijn getekend om het ontwerp meer sprekend te maken. Via dit concept hopen de initiatiefnemers het uiteindelijke ontwerp van de nieuwe kleine Saab te kunnen beïnvloeden. Saab zit nog in het beginstadium met het kleintje, dus misschien hebben ze een kans.
Wil het concept slagen, dan moeten er natuurlijk wel genoeg geïnteresseerden zijn. Zie jij jezelf in 2015 al rondrijden in deze kleine Saab? Of krijgt de vrouw er tegen die tijd een cadeau? Misschien zie je er wel helemaal niks in en moet Saab vooral zelf haar tekeningen blijven maken. Saab kan natuurlijk ook op de retro tour gaan, net als MINI en Fiat. (bron: ferrantedesign)
72 reacties
I zeg, de Audi A1 is nou niet bepaald dé wagen die je moet kopieren …
Verder zeg ik, ga nou niet je uiterste best doen om elementen van andere wagens te zoeken, maar concentreer je op het totaalplaatje. En daar staat een onderscheidende wagen! (en geen zaaddodend saai Audi ontwerpje)
Saab’s eigen 9-x Biohybrid… is een betere studie!
Hij ziet er goed uit.
Ik zie dit wel goed komen met Saab, mits de techniek idd ook up to date is.
zijkant = apart en stoer
achterkant = net iets te druk
velgen = practig
Laat maar komen maar geen GM motoren meer, haals ze maar bij fiat (Fiat Power Train) vandaan
Gun het ze helemaal.
Kerstverlichting is voor Audi. ;)
Ik gun Saab wel veel verkoopaantallen.
OT: Maken! Ziet er echt leuk uit vind ik :-)
@Ernie: Tegen de tijd dat deze op de markt komt heeft Edge zijn rijbewijs wel hoor. En waarom is iemand gelijk een lutser als hij nog te jong is voor een rijbewijs. :roll: Lutser.
Gezien de ramvolle verzadigde markt…. zeg ik van niet.
Erg SAAB is dit model ook niet de 91 zou voor de 96/99ems moeten komen? of zou daar ook maar iets van afleiding van moeten hebben?
Als “auto” wel scherp vormgegeven!
Verfrissend voor Saab, en weer ’s wat leuke concurrentie voor de Audi die gewoon te te te te duur is. TE.
alleen iets eerder als 2015 graag
Maar niet meer dan dat…
Is ontworpen door een of ander obscuur designbureau’tje ‘op basis van open source input’. Toe maar!
Saab heeft zelf net top-ontwerper Jason Castriota aangenomen, http://www.autoblog.nl/archive/2010/06/18/ex-bertone-en-pininfarina-designer-naar-saab
ik neem aan dat die het beter kan!
Verder denk ik dat de nieuwe 9-1/9-2 groter wordt, meer concurrent van de A3 en 1-serie dan van de Mini etc.
http://cache.jalopnik.com/assets/resources/2008/03/Saab_9x_Geneva.jpg
http://image.automobilemag.com/f/auto_shows/2008_paris/10466488+w440/0810_03_z+2008_saab_9-X_air_concept+front_three_quarter_view.jpg
Maar, dit hierboven is ook niet verkeerd. Grappig, dat ze direct een Facebook Group hebben aangemaakt om de 9-1 studie te promoten.
http://www.facebook.com/group.php?gid=275857728107&v=wall&ref=ts
Maar als er ruimte is voor een A3 én een A1 op de markt, dan is die er ook voor deze beide ontwerpen lijkt me.
Ik vind het in ieder geval wel een kek karretje.
De Fiat 500 is toch een klap kleiner dan een Mini… ik zou dan eerder de Punto Evo naast de Mini zetten.
Verder vind ik het echt een leuke auto om te zien, en ik denk dat het een goede stap zo zijn richting een gezond Saab.
Betere prijs/praktisch gemak verhouding en toch ook goed in het stijl departement.
C30, A1 en Mini zijn best wel duur tenslotte en hoeveel premium mini’s kan de markt aan?
En daar past dit execititje niet bij.
Tijd voor een 9-9, als concurrent voor de DS9. En op naar China.
@ Mashell: precies, en dat gaat ook gebeuren.
Wat een hok zeg.
de a1 gaat mogen oppassen
Maar bovenstaande auto is wel heel fraai. Ze moeten er niets meer aan veranderen en exact zo maken. Rijk ik als Alfist voor het eerst in een SAAB.
Wat je zegt is ook waar. Maar Alfa had ook jonge mensen oftewel instappers op het oog, maar die kunnen bij de concurentie voor hetzelfde geld een Golf kopen of 3 Toyota Aygos. Als je die mensen wil bereiken dan moet je lager positioneren.
Wat ik wel denk is dat bovenstaande auto goed gaat verkopen puur vanwege de mooie vorm en de krachtige gewaagde uitstraling wat die auto uitstraalt.
Zeker doen dit model.
Wel onpraktischer door aflopende daklijn, maar veel meer uitstraling…
http://i270.photobucket.com/albums/jj111/puhpuhpuhpuhpuh/puhpuh/01saab16-2conc.jpg
http://i270.photobucket.com/albums/jj111/puhpuhpuhpuhpuh/puhpuh/saab92010sixtenback.jpg
http://i270.photobucket.com/albums/jj111/puhpuhpuhpuhpuh/puhpuh/saab92010sixtenredtop.jpg